BMWClub: Cutii automate intretinere

Jump to content

View Other Content



Search Articles



Recent Comments


Board Statistics

Total Posts:
1769657
Total Topics:
97936
Total Members:
55813
Newest Member:
B0gdan84
Online At Once:
853
02-February 16

Cutii automate intretinere *****

Feb 20 2011 12:40 | DOMI  in Tutoriale

M-am gandit sa adunam la un loc informatiile despre cutii automate care le avem, poate un moderator il face sticky . Apar tot timpul controverse, mai mult sau mai putin documentatate si se deschid topicuri nenumarate despre ele.
Totodata putem posta documentatii diverse care le avem cu tipuri de uleiuri, orice alte informatii utile care le avem, service-uri specializate etc. Nu vreau sa pornesc vreun versus daca se schimba uleiul sau nu. Exista nenumarate recomandari oficiale sa se schimbe. Cine crede altfel poate ignora complet informatia prezentata aici.

Cateva recomandari valabile pentru toti posesorii de cutii automate.
-o cutie automata intretinuta si exploatata corect, poate tine mult mai mult decat restul masinii la un loc, teoretic nu au voie sa cedeze. Sunt multe exemple de cutii care au tinut si tin, fara exagerare, milioane de km. Intretinute corect, pot aduce costuri mult mai reduse decat variantele manuale, mai ales la modelele de dupa 2000, datorita costurilor mari ale kiturilor de ambreiaj, volante-lor cu masa dubla, care costa de destul de mult si pica inevitabil.

Denumirile cutiilor automate BMW au un cod simplu care poate releva cateva informatii..
Sa luam un exemplu : A5S310Z Prima parte A5S - A automata, 5S-5 trepte de viteza, si important 310- 310NM cuplul maxim care il suporta. Aceasta cifra e importanta pentru intretinerea corecta si mai ales pentru amatorii de chip tuning.
Cu cat ridici cuplul mai aproape de valoarea maxima admisa, cu atat intretinerea devine mai problematica si probabilitatea sa o strici mai mare.
-uleiul din cutiile "lifetime" nu e lifetime, ci se schimba la intervale regulate. Pozitia oficiala ZF este 80-120.000 km in functie de cat de solicitata a fost masina etc. Eu personal as schimba la intervalul minim, chiar mai des. Am atasat un document care explica pozitia oficiala ZF.
-uleiul din alte cutii non-lifetime, folosit de regula la masini inainte de 1995, se schimba la 50-60k km.
-daca luati o masina second hand automata, fara un istoric de service clar, schimbul uleiului in cutie ar trebui sa fie printre primele lucruri care le faceti. Va poate scuti de costuri potentiale de mii de euro.
-costul schimbului si al kiturilor variaza intre 4 mil la o cutie mai veche cum e a mea, si maxim 20 la cutiile moderne, facut cu ulei si kit original(kitul contine de regula un filtru si o garnitura de schimb). Costul cel mai mare e uleiul,cel original BMW fiind extrem de piparat. Puteti reduce aceste costuri folosind ulei aftermatket. Uleiul trebuie ales cu atentie, verificat sa fie compatibil cu cutia, altfel poate conduce la distrugerea cutiei. In fisierele atasate veti putea gasi uleiuri echivalente pentru cel original.
Cantitatea de ulei variaza in functie de tipul cutiei. Daca schimbul nu e facut cu scule speciale in ateliere specializate, uleiul din convertizor nu poate fi schimba si cantitatea folosita la schimb e mai mica decat capacitatea cutiei.
Un exemplu : 5HP-18, nomenclatura BMW A5S325Z : capacitate totala 8.9L, fara convertizor 6.2L. Trebuie sa tineti cont de asta in functie de unde faceti schimbul, daca au pompa speciala sa faca schimb complet sau nu.
-cele mai mari solicitari in cutie apar la "liniute" cu plecare de pe loc, accelerat cu tinut frana, cerculete si alte figuri de impresionat adolescenti si fetele de la bufetul local. Acestea pot aduce costuri de 1500 de euro scurt. De banii astia puteti petrece o saptamana pe Coasta de Azur, in Nice, cu 2 fotomodele, mai ales ca e criza acum, asa ca faceti singuri calculele si vedeti daca merita.
-Toate cutiile pot fi reconditionate, costurile sunt in generala de la 1100 de euro in sus, in functie de model, in banii astia se da si garantie de regula, un an sau 50k km. Asta in ateleiere specializate, la reprezentanta BMW veti primi tot cutii RMFD, aceasi garantie si un pret de 4 ori mai mare.

La cumpararea unei masini sh e bine sa va asigurati ca transmisia e in regula. Asigurati-va ca a-ti mers in toate treptele, inclusiv in R. Cutia trebuie sa schimbe lin, fara socuri de nici un fel.Trecerea din D in R trebuie sa fie lina si ea. Cutia nu trebuie sa "patineze" in nici o treapta. Patinarea cutie se simte exact la fel ca si la una manuala, atunci cand ambreiajul e defect, cu deosebirea ca intr-o transmisie automata ea poate fi prezenta numai intr-o anumita treapta.


Probleme deosebite la BMW nu apar in general decat datorita politicii BMW "lifetime". IN diverse reprezentate veti primii informatii contradictorii, si pana acum, cel putin in Romania, chiar refuzau sa faca schimbul de ulei. In Statele Unite, datorita garantiei extinse, schimbul de ulei se face si la reprezentanta,si e recomandat de BMW. Politica oficiala BMW US nu e "lifetime" ca in Europa, datorita garantieie motor/cutie de 100.000 mile (aporx 160.000 de km). Ca sa nu intram in amanunte si discutii nesfarsite , pe scurt "lifetime"=perioada garantiei", combinata cu niste strategii de marketing si ceva foarte atractiv pentru clienti noi si manageri de flote, "low maintenace cost, long service interval" .. a dus la aceasta politica paguboasa.
Trebuie sa tineti minte ca BMW nu e implicat de loc in proiectarea cutiilor. Relatia lor cu furnizorii e ceva de genul : avem de nevoie de o cutie cu rapoartele astea, schimbarea sa o faca in X milisecunde si sa tina la cuplul Z", va rugam sa ne contactati cu oferte..
O reprezentat BMW de cele mai multe ori nu se implica in remediarea problemelor legate de cutie decat prin inlocuirea totala, care e extrem de costisitoare.
O sa incerc sa explic in cateva cuvinte de ce e necesar sa schimbati uleiul, si care a fost motivul politicii lifetime.
In mod normal, temperatura de operare a unei cutii automate tipice e 50 de grade. Caldura provine din convertizor in principal, de la frecari intre dversele roti dintate si alte mecanisme, si de la ambreiaje. Ambreiajele din cutii automate sunt "umede", adica sunt proiectate sa functioneze in imersie, care le sigura racirea si le protejeaza de uzura. Intr-o cutie tipica BMW intra de la 8 pana 12 L . Cine a vazut cat e un radiator de cutie automata stie ca de cele mai multe ori e o gluma. E ceva mic, simplu, nu are termostat sau alte nebunii ci face o recirculare simpla. IN general e capabil, in conditii normala sa coboare cam cu 10-20 % MAxim temperatura. Este important sa retineti asta, ca reduce temperatura produsa de conditiile de exploatare si nu tine o temperatura nominala constanta. Ce importanta are temperatura ? PAi are, ca fiecare 20 grade in plus injumatatesc timpul de oxidare al uleiului. Nefiind decat un circuit de racire simplu, in timp lucrurile escaleaza, geometric as spune. Pe masura ce gradul de oxidare creste, capacitatea de ungere scade. Cand scade capacitatea de ungere, automat caldura degajata deci temperatura de operare creste (tineti minte, radiatorul nu e in stare sa tina o temperatura constanta in circuit, ci doar o scade intr-o masura mai mica sau mai mare), care accelereaza oxidarea, care scade capacitatrea de ungere.. si vedeti cercul vicios. Temperatura mare si frictiunea intre discurile de ambreiaj inseamna uzura mare, conduce la producerea de particule de material in ulei si atunci cand incep sa patineze.. practic nu mai exista cale de intors.. cutia trebuie sa fie reconditionata. Se mai poate intampla, totodata, ca material desprins de pe discuri datorita lipsei de ungere corecta sa ajunga in blocul hidraulic si sa il blocheze, caz in care reconditionarea e si mai scumpa.
UN studiu facut de ATRA (Automatic Transmission Re-builders Association) arata ca 90% din defectiunile transmisiilor se datoreaza supraincalzirii si oxidarii uleiului .Au tot intereseul sa repare cutii, ca din asta traiesc. ATRA e cea mai mare asociatie de profil din lume la ora asta.

Foarte relevante mi se par faimoasele Class Action Suit de prin State. Acolo e vorba de bani seriosi de regula, si dovezile sunt examinate cu atentie. La cele legate de cedarea prematura a trasmisiei, in aproape toate cazuri s-a dovedit a fi vorba de temperaturi mai mari de operare decat cele nominale, datorate unor conditii specifice, proiectare proasta de cele mai multe ori, marirea intervalelor de service, care au dus la oxidarea prematura a uleiului si in final defectarea transmisiei.
O sa imi spuneti ca poate nu sunt BMW, si BMW e mai cu mot. Din pacate nu, sunt doi producatori mari in lume de cutii automate, si anume ZF si Gm, care fac transmisii pentru toti ceilalti fabrincanti de autoturisme. Ce poate fi diferit la o cutie pusa pe BMW ? pai de exemplu cuplul motor, racirea cutiei.. care tin de BMW.

Acum ca am inteles rolul foarte mare al temperaturii sa vedem ce o produce. Temperatura in orice transmisie poate creste in urmatoarele conditii.. urcat pante mari, acceleratii violente, schimbari foarte dese de viteza, care apar in trafic in oras, mers in coloana bara la bara etc, tractare de orice fel, mers cu viteze mari indelungat. Cand nu a apare amacar unul din acesti factori in exploatarea normala a unei masini ?
Trebuie tinut minte ca efectul e cumulativ, daca acum merg mai incet si nu o mai calc nu inseamnca ca gata, oxidarea uleiului e reversibila, si cutia e ca noua.

O mica paranteza, mi s-a parut foarte interesant ca in State exista oferte de montare unor radiatoare aftermarket pentru cutii, mai mari, pentru masinile care tracteaza remorcute utilitare in mod frecvent.
Sa revenim la probleme specifice BMW. In anii 93-94 au aparut primele cutii moderne la BMW. Au inceput sa fie controlate electronic, corelate cu alte sisteme, au devenit adaptive, si multe alte inovatii. In 1995 au aparut primele cutii "lifetime". E34 fost prima masina cu cutii lifetime, din cate stiu eu, desi la vremea respectiva nu erau denumite asa, Constructiv, ele erau identice cu cele vechi, deosebirea era prezenta unui filtru si tipul uleiului, Esso LT 7141. Acest ulei, la vremea respectiva, a fost revolutionar. Se stiu destul de putine despre el, dar am gasit o analiza facuta de un laborator rus, nu stiu cat e de credibila, dar se pare ca avea rezistenta la oxidare dubla fata de orice alt ulei prezent pe piata.(la vremea respectiva) Acest lucru precum si prezenta filtrului, care impiedica eventualele particule desprinse de pe discuri sa ajunga in blocul hidraulic, ajuta intradevar la marirea intervalului de service. Dar de aici pana la "lifetime" adica ani de zile si sute de mii de km mai e cale lunga.


Un caz particular il reprezinta tot ce inseamna BMW 3.0D facut intre 2000-2002. Cutia pusa pe aceste modele (330D, 530D, X3 3.0D) a fost A5S390 .. in timp ce motorul are 410 NM cuplu. Aviz amatorilor de chip tuning.. Cutia va pica fara discutie. Chiar si in conditii normale, cutia e suprasolicitiata in mod constat peste parametrii proiectati.. Numarul de cutii picate pe modelele mentionate e absolut ametior si cred ca ar fi fost primul class action suit cu dovezi clare si irevocabile din Europa. Dar se pare ca in Europa banii se fac mai usor si vinul bun din EU ajuta la inghitirea galustii servite de BMW fara mari probleme.
L.E. Am discutat cu cineva de pe forum, care se pare ca are o sursa la ZF :) Problema la aceste modele a fost partial rezolvata de soft. Cuplul fiind limitat eletronic in treptele inferioare. Totusi, ce am spus mai sus ramane valid, cutia de pe aceste modele merge la maximul tolerat si a fost si este predispusa la defectiuni premature.
Posesorii unor astfel de modele trebuie sa aibe grija speciala, si sa fac schimbul de ulei chiar mai des 80k km, si in general sa evite suprasolicitarile. Desi in opinia mea e doar o chestieune de timp pana aceste modele au inevitabil probleme cu cutia, indiferent de precautii.
Mai jos aveti o poza cu diversele cutii puse BMW, un fisier emis de ZF cu recomandarile lor si uleiuri echivalente, si un PDF gasit de mine cu uleiuri Valvoline si aplicatia lor la BMW si alte marci, interesant pentru cei care cauta variante aftermarket. Pe masura ce mai gasesc documentatii oficiale le voi adauga.
Tot ce v-am prezentat aici e compilat din diverse surse de incredere, incepand cu documentatii oficiale, consultari cu ingineri auto calificati si inclusiv recomandari obtinute de mine de la ingineri de la Fabrica ZF din Saarbrucken, cu ocazia unei vizite acolo. Daca am informatii gresite, va rog sa ma contactati pe PM pentru a corecta si modifica acest articol. Orice contributii valide vor completa informatia prezenta aici, si voi publica numele celor care au contribuit, cu permisiunea lor.




lista cutii bmw si ulei

View attachment: applicationhuiletrans.pdf
View attachment: TE-ML_11_en0700.pdf

lista compatibilitati aprobate OEM pentru Motul Multi ATF

http://www.motul.com....pdf?1290086772

Daca dati click aici puteti cauta dupa masina si tip, ei spun ca merge si in cutiile in 6 trepte de la ZF, prezente pe e90/ e60..
http://ew5.earlweb.c...rch.php?site=41


Am gasit o noua lista cu uleiuri compatibile. Frumusetea ei e ca da direct part. no de la BMW cu care e compatibil. Preturile par a fi mai mult decat decente.
http://www.fuchs-eur...ion_fluids.html
Au chiar si un ghid in alegerea uleiurilor, unde introduceti masina, anul de fabricatie etc si va apare lista. Au echivalenti si pentru cele mai noi uleiuri gen Lifeguard 6. Eu pentru Lifeguard6 stiam doar de Redline, acum mai exista unul vad.
L.E.
Cateva service-uri specializate, din pacate sunt cam rare:
Daca mai stiti de altele si aveti recomandari, in special din alte localitati in afara de Bucuresti, ca rog sa ma contactati pe pm si le adaug in lista.

http://www.reparatiicutiiautomate.ro/
De astia am auzit experiente pozitive.


SC GEAR TRANS REP SRL
Cod unic de inregistrare:
RO 13878276
Nr.ord.reg.com./an:
J40/4700/2001
Sediul:
B-dul Basarabia 256, sect 3
Astia ar fi autorizati ZF in ROmania, deci ar trebui sa fie cat de cat buni.

http://reparatiicutiiviteza.ro/
De astia nu stiu nimic.


Am inteles ca ar mai fi si in Timisoara un service specializat. Poate ne ajuta vreun coleg de acolo cu date de contact.



Contributori :
DSF

845 Comments

  • 29 Pages +
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • Last »

DOMI 

21 March 2011 - 15:36
ok are 400 NM oferta perfomance. De unde tragi tu concluzia ca acea cutie duce mai mult de 400 NM. ? sau daca macar e aceasi cutie pe modelul performance. Eu iti spun cat duce cutia 6HP19Z cu 2 documente, de la ZF si BMW. Ai vreo documentatie sa ma contrazica ?
Ai modelul ala de cutie pe masina, atat duce, cam asta e tot. Daca cineva cred ca o cutie cu limita constructiva 400 NM, functioneaza fara nici un fel de consecinta cuplata la un motor care dezvolta cuplu semnificativ mai mare e problema lui si nu are de cat sa isi faca pe masina ce modificari vrea. Si nu vorbim de varfuri ocazionale aici.. acea cutie va merge multa vreme in regimul ala la un diesel cu geometrie variabila cum e motorul de pe e90 320D, care are cuplul maxim si aproape de maxim pe o plaja relativ larga.










de vreo 2 ani equant
0

LYM 

21 March 2011 - 16:15
@DOMI - te referi la functia de oprire a motorului la stop? Daca da, da-mi si mie o documentatie sa citesc despre asta; eu am efficient dynamics si steptronic si nu am aceasta functie si, personal, nici n-am auzit de ea pe alte masini cu steptronic, doar pe manuale.

E clar ca daca producatorul specifica un cuplu maxim de 400Nm pt o cutie, n-o sa pice daca bagi in ea 401Nm. Exista niste tolerante la piesele componente, insa daca depasesti cuplul maxim recomandat de producator deja o faci pe barba ta. E acelasi lucru ca si cu remaparile - daca era totul 100% safe scotea BMW direct din fabrica motoare de 2L si 200+cp/400+Nm. Daca utilizatorul creste puterea peste cea din fabrica deja intra in acele tolerante si probabilitatea sa pice ceva e mai mare.
Un lant e la fel de puternic ca si cea mai slaba veriga a sa.
0

DOMI 

21 March 2011 - 19:52
toleranta deja e mica la o cutie, interesul producatorului e sa tina in timpul garantiei.
Sunt nenumarate exemple de la BMW.. incidenta defectiunilor e mult mai mica in cazurile in care a existat o diferenta sensibila intre cat duce cutia ca maxim si cuplul maxim dezvoltat de motor. treaba e cu atat mai sensibila la un diesel modern care are maximum, sau aproape maxim de cuplu pe o plaja relativ larga, fata de un benzinar care ajunge acolo numai la turatii foarte mari. deci cutia e solicitata la maxim mai putin timp. E diferenta intre a merge cu motorul in limitare un timp lung si unul din cand in cand. E clar ca in primul caz fiabilitatea scade ... MAi clar si mai simplu nu stiu cum sa explic, desi sunt fenomene diferite.


stai sa caut un document din TIS care zice de GA6hp19Z TU .aveam un link pe undeva... in care mentioneaza functia de start stop. Ca nu mai am spatiu sa pun toata documentatia aici. In principiu cauta intr-un TIS mai nou daca il ai, acolo am citit Oricum din ce am vazut e disponibila numai pe e92,si asta din 2009 incoace, si doar cateva modele de acolo, nici macar nu cred ca a fost pe vreun 320D. 6HP19 nu e exclusiva pe 320D, e prezenta pe mai multe modele, inclusiv pe benzina.





0

LYM 

21 March 2011 - 23:01

View PostDOMI, on 21 March 2011 - 19:52, said:

toleranta deja e mica la o cutie, interesul producatorului e sa tina in timpul garantiei.

Daca o cutie ar tine doar 2 ani de zile ar mai cumpara-o Cucu`. Deja o dam in diverse, afirmi lucruri cu o asa certitudine de parca tu insuti ai fi proiectat-o :rolleyes:

Cat despre start/stop, vad ca astia de la BMW spun ca au introdus-o prima oara odata cu steptronicul cu 8 rapoarte: http://www.bmw.ro/ro...matic.html#more
0

Ciupanezu 

21 March 2011 - 23:02
N-a spus că doar atât ține cutia, a spus că atât contează pentru producător.

Dacă nu-ți pică transmisia în perioada de garanție, pentru ei e totul ok.

Oricum mașina își schimbă în general proprietarul după vreo 3 ani, așa că nu vor exista plângeri.
0

DOMI 

22 March 2011 - 13:07
e simplu, ai datele de la producator. In opinia ta, cutia asta mirifica, rating 400 NM, pusa pe un 320D performance.care are cuplu maxim intre 1800 si 4000 de ture, .si aceasi cutie, pusa pe un 330i, 270 de cai si 320Nm cuplu..din cand in cand , care are sanse sa fie mai durabila ? Caldura vine din convertizorul de cuplu, si caldura e cel ami mare dusman al cutiei.
Se repeta aceasi poveste cu motorul de 3.0D. Un e46 320A.. cutie cu rating 360NM.. nici o problema, abuzate pana la dumnezeu, cu chip tuning, uleiul neschimbat de 10 ani.. nici o problema.
Aceasi cutie pusa pe 530D.. catastrofa.. de ce.. cuplul fix cat rating-ul cutiei. 730D.. motor comun cu 530D.. alta cutie.. A5S440Z, cutia proiectata sa tina 440NM .. toleranta de peste 10% deci fata de cuplul maxim.

extrem de durabila, foarte putine probleme chiar abuzate si fara schimburi de ulei facut..
Univont am impresia ca a facut schimbul la vreo 350k km..si nu a avut probleme Dar a tinut atat numai dinc auza asta, ca a avut toleranta mare.. un 530D in conditii similare era la a 2-a cutie..
Putine masini mai ajung la km cu cutii intregi si neglijate in halul asta, dar nu va fi cazul la o masina proiectata la limita cum e cazul asta.
Dar astea apar la km multi.. intre timp vezi-ti treaba, ai un e90.. poate ai un 40k km in bord.. il mai tii 2 ani.. mai faci 40k km, nu te doare capul.. faci si un chip tuning.. si urmatorul proprietar va trage ponoasele.



0

DSF 

22 March 2011 - 14:04
Problema cu cuplul maxim e mai complicata. Ce strica si dauneaza e variatia brusca a cuplului combinata cu sarcina mare asupra transmisiei. Si aici intervine managementul motorului si al cutiei.

Parca la vechile e39 530d cutia tinea 390 nm si motorul avea 410 stock. Asta pe hartie. In realitate la vitezele 1, 2, 3 cuplul era limitat . Adica in momentul schimbarii vitezei ECU-ul cutiei trimitea un semnal managementului motor si acesta limita cuplu ( harta de injectie / clapete din admisie ) astfel incat totul era in specificatii pentru cateva sute de milisecunde cand se facea schimbarea. De ce la 1,2,3 pentru ca acolo e sarcina mare si potentialul de a strica cutia crescut.

La fel probabil e si cazul 320d Performance , motorul in sine pe banc scoate 400 nm ( atentie cuplu maxim , 95 % din plaja de turatie probabil e sub aceasta valoare), cutia tine mai putin, dar cand sunt puse amandoua functioneaza fara probleme din cauza sincronizarii managementului electronic al cutiei si motorului.
Plus ca interesul BMW e ca totul sa functioneze cat e in garantie , dupa aia nu ii mai intereseaza.
Mai e o problema care nu s-a discutat, acelasi tip de cutie poate avea diferite convertoare de cuplu si asta e foarte important pentru ca tipul de convertor de cuplu folosit poate afecta radical valoarea cuplului motor. ( asta la modul generic , nu neaparat la cutiile pentru BMW)

DOMI are dreptate cu cutiile care pica mai des pe diesel ca pe benzina pentru ca perioada in care cutia functioneaza in regim maxim de cuplu e mai mare la diesel datorita formei curbei de cuplu . E mai greu la benzina sa o tii doar in 6000 si ceva de ture unde are cuplul maxim , ca sa soliciti cutia.
0

DOMI 

22 March 2011 - 16:17
am mentionat si eu artificiile alea de soft, dar sunt solutii tehnice extreme astea. Softul are limitele lui. Chiar si in afara situatiilor gestionate de soft, cutia mergea intr-un regim destul de violent, la limita constructiva. E clar ca viata ei e afectata.
Probabil ca vreau eu prea mult de la masini gen sa faci filmulete pe ea cu 800k km la bord.. ca pe formurile Volvo..de afara :)
0

unvicont 

22 March 2011 - 18:15
functionarea unei cutii zf poate fi influentata de:
1*turbo, daca nu functioneaza in parametrii normali?
2*senzorul care masoara viteza? se fac adaptaiile singure daca se trece de la roti pe 16' la roti pe 18'?

cu pompa de flus, cand se schimba uleiul in cutie,(pe la radiatorul de racire) se schimba si uleiul din convertizor sau nu?
0

DOMI 

22 March 2011 - 18:56
cu pompa de flush, se schimba total. Se determina relativ usor daca ai schimbat tot, ca se vede cat lichid a iesit din ea, si daca folosesti o pompa de flush conecata la radiatoare nu se amesteca lichidul vechi cu cel nou.
Adpatarile in cutie se fac in functie de stilul de mers si nu de tipul rotilor.
Turbo poate influenta in masura in care nu isi face treaba si asta la modul in care schimba cutia. Softul citeste pozitia pedalei de acceleratie, si daca sesizeaza ca nu exista o acceleratie corespunzatoare prezenta schimba in treapta inferioara, cum face atunci cand ajungi la o panta de exemplu. ..

este posibil ca in caz de defectiuni catastrofale sa intre si cutia in safe mode, dar nu cunosc detaliile astea.
La cutii moderne, incepand cu e60 de exemplu, cutia sesizeaza daca esti in curba si intarzie schimbarea treptei, sa nu strice echilibrul dinamic. Deci are informatii si de la senzorii ABS, si de la senzorul de pozitie al volanului, de la senzorul de viteza clasic care masoara numarul de roatatii al cardanului etc..

Tipul rotilor poate influenta altceva. In cazuri extreme forteaza transmisia. De exemplu rotile de 22 de inch puse pe e65 740i duc la defectiunea prematura a cutiei, exista cazuri documentate, cu expertiza tehnica.
Poti face un exercitiu simplu .. iei o roata de la o jucarie cu un ax si invarte de axul ala pe o suprafata oarecare. apoi ia o roata mai mare pe acelasi ax.. .. ca sa accelerezi trebuie sa folosesti o forta mai mare..

Acum am descoperit niste chestii interesante.. exista chiar forumuri dedicate pentru asta. Cutii automate construite din piese Lego :) Sunt multe filmulete pe youtube si explica destul de bine si modul de functionare a lor.. ..


http://www.youtube.c...h?v=damDfQaCUwI
..
0

skorpyon 

23 March 2011 - 10:04
@domi - stii undeva in tara unde exista aparatura pentru facut flush la uleiul din cutie?
Incercam sa ne dam seama cum am putea sa golim tot uleiul din cutie + cel din convertizor dar fara aparatura aia speciala de flush, doar cu o pompa cu doua sensuri. Chestia este ca daca nu poti face flush nu prea ai cum sa scoti afara tot uleiul din convertizor el se depune in partea de jos si fara o presiune mai ridicata nu cred ca iese singur nu prea ai cum sa faci vacuum acolo. Ai tu ceva sugestii mai bune sau ceva indrumari poate ne sunt de folos.
0

DOMI 

23 March 2011 - 18:31
Da, e un service si in Timisoara, ala cred ca e cel mai aproape de voi, al unui tip samir, da pe google "service cutii automate timisoara".. dai de el sigur. Alte 2 mai sunt in Bucuresti.
I-am trimis si lui Bogdan un link cu un tip care a improvizat el o chestie cu o pompa manuala legata la furtunul de la radiator. sunt acolo poze si explicatii.
0

DSF 

23 March 2011 - 18:48

View PostDOMI, on 23 March 2011 - 18:31, said:

Da, e un service si in Timisoara, ala cred ca e cel mai aproape de voi, al unui tip samir, da pe google "service cutii automate timisoara".. dai de el sigur. Alte 2 mai sunt in Bucuresti.
I-am trimis si lui Bogdan un link cu un tip care a improvizat el o chestie cu o pompa manuala legata la furtunul de la radiator. sunt acolo poze si explicatii.



O sa incerc sa fac un film daca ma lasa oamenii cand ma duc sa schimb uleiul ( sau cutia :D) ca sa ne lamurim cum merge masina aia de flush. Stiu sigur ca se utilizeaza nu doar pentru cutii si sunt si alte aplicatii ale pompei. Deci sigur exista prin Romania , dar probabil sunt folosite la alte chestii.
Nu stiu daca ar fi prea rea ideea cu gaurirea convertorului dupa aia dat filet si montat un dop. La majoritatea cutiilor exista dop de evacuare a uleiului din convertor, probabil la BMW sunt mai cu motz ca sa cumpere omul cutia intreaga cand se duce dracului.
Uleiul din radiator si furtune se schimba iar foarte usor.

Chiar sunt curios ce sa intampla daca pornesti motorul si desfaci furtunele de la radiatorul din fata, oare nu arunca pompa din cutie si uleiul din convertor ? ( depinde de unde are sorbul). Cutia nu are de ce sa se strice daca e in P, fara ulei pentru ca se invarte doar elicea din convertor de pe partea motorului. ( ERA SUB SEMNUL INTREBARII ULTIMA FRAZA DECI NU INCERCATI ACASA :D)
0

DOMI 

23 March 2011 - 20:33
se face pe la furtunele de radiator si cu masinutele alea
uite una mai complicata


una mai mica si mai simpla.


NU cred ca e chiar o avere, probabil ca din 20 de schimburi o amortizezi.
uite si un fel de manual.
Ca principiu e ca o orice alta pompa de schimbat fluide, pentru frane sau mai stiu eu ce, are niste adaptoare in plus sa se potriveasca la iesiri.

Se pare ca sunt 2 tipuri.. unele care se conecteaza la furtunele din radiator si altele la care se conecteaza la intrarea din pompa.din cutie (cu oil pan dat jos) uleiul vechi iese pe furtunul de la transmisie>radiator..
Ambele metode sunt mai eficace decat un simplu schimb.
uite una de vanzare.. 450 de dolari.. costa o nimica toata chiar si pentru un service one man show..
http://cgi.ebay.com/...ls#ht_957wt_939
L.E. ai dreptate DSF cu dopul ala.. mercedes majoritatea il au..
1

c.sainz 

23 March 2011 - 20:39
@DOMI, din tot topicul asta, pot/putem trage o singura concluzie referitor la cutia automata de le 320dA: este recomandabil sa ...prelungim garantia masinii pentru toata perioada cat avem de gand sa o tinem!!! Corect? :thumbsup:
0

DOMI 

23 March 2011 - 20:53
concluzia e ca daca vrei sa faci chituning pe un e90 320DA practic atragi atentia zeului cutiilor automate si e posibil sa te trazneasca.. :) cam asta e treaba. Poate scapi o vreme.. dar te va trazni la un moment dat.


Si e in general un factor de luat in seama..la orice masina cu transmisie automata, ca marii "chip tuneri" nu prea se uita la o cutie automata, ce cat, suporta. Ei cred ca e ca la una manuala.. gen.. se duce ambreiajul mai repede poate, dar nici atat, "stiu eu pe unul.. are 40k km nici o problema.." :) si alte "testimonials"..

Si nu vorbim aici de o buleala la ECu, o turbina care o recondtionezi relativ ieftin, un ECU il mai gadili, il mai rescrii.. .. ci de ceva mult mai scump. Si nu prea sunt nici service-uri, e bataie de cap.. ca nu sunt toti in Bucuresti sau langa Ungaria.. platforma sute de km.. sa te tot veselesti..
0

c.sainz 

23 March 2011 - 21:10
Pai, exact ce am spus: daca te ....mananca si vrei s-o resoftezi, prelungesti si garantia masinii! Se poate pana la 5 ani! (macar sa tii masina atat!)
0

DSF 

24 March 2011 - 12:40
Tunerii care au habar au mai multe versiuni de soft in functie de cutie.
Ex la mine: Stock 333 cai si 450 nm.

Softuri pe piata : 360 / 498 nm , 366 / 470 nm , 362 / 520 nm . Am preferat si mi s-a recomandat pe ala de 366 / 470nm tocmai pentru ca nu modifica cuplul motor foarte mult.
Bine ca probleme la cutie oricum o sa am ca doar e e60 masina, si steptronicul e consumabil la tipul asta de masina,dar macar ma consolez ca am protejat-o.:laugh:. Deja nu ma mai stresez , am pus banii de refacut cutia deoparte si ii dau in gura cat cere, acum vedem cand pica cutia.
0

DOMI 

24 March 2011 - 18:35
da mai DSF.. dar tu mai ai habar de una alta, si nici nu il faci in spatele blocului la 6 mil... Plus ca esti constient de riscuri. Stii vorba maestrului.. Tradare, dar sa stim si noi.. :)
Problema mea e cu clientii si tunerii neinformati care vin si se bat cu caramida in piept ca "merge domle.., stiu eu pe unul.."


0

FANATIC 

29 March 2011 - 13:08
Ma poate ajuta si pe mine cu un DYT pentru schimbat ulei la cutia automata la E60 525d GA6HP26Z.Intentionez sa fac singur aceasta operatiune.Am vorbit la reprezentanta si nu au pompa de flush.De verificat se poate verifica pe undeva ?
0

DOMI 

29 March 2011 - 13:25
uite aici ceva.. cam la toate cutiile de BMW cam la fel procedura
http://www.1addicts....ad.php?t=409293



asta e la un seria 1, dar cutia e aceasi generatie si asemanatoare.
Procedura e diferita daca inlocuiesti si kitul de filtrul.
Sfatul meu e sa cauti un manual bentley pentru e60 pe torente, e cea mai detaliata procedura acolo.
Are niste poze interesante cu uleiul din motor, si diferential.. .. aviz amatorilor long service .. gen schimbat ulei in motor la 25k km.. :)
0

mgi 

29 March 2011 - 14:53

View PostEQUANT, on 21 March 2011 - 16:15, said:

@DOMI - te referi la functia de oprire a motorului la stop? Daca da, da-mi si mie o documentatie sa citesc despre asta; eu am efficient dynamics si steptronic si nu am aceasta functie si, personal, nici n-am auzit de ea pe alte masini cu steptronic, doar pe manuale.



Noul X3 are de exemplu. Motorul porneste cand iei piciorul de pe pedala de frana.
0

LYM 

29 March 2011 - 15:05

View PostEQUANT, on 21 March 2011 - 23:01, said:

Cat despre start/stop, vad ca astia de la BMW spun ca au introdus-o prima oara odata cu steptronicul cu 8 rapoarte: http://www.bmw.ro/ro...matic.html#more
1

dutzu20 

30 March 2011 - 02:19
Pt colegul "skorpyon "....nu vreau sa ma bag in seama cu japca...si daca ti se pare ...im cer scuze diainte..si pe deasupra...nici nu am citit cu atentie toate posturile voastre..sunt nuou printre voi si caut si eu pareri...si incerc sa ajut cu ce cunosc si ce am patit.....revenind la ideee....cele indicate de colegul cu cutia automata...cat si simtoma cu "C1" am trait-o pe propia piele ( in 2008 cu un cu un 525i 2001 in urma unei eploatari de 2 lei la care am adaugat si eu prostia mea)...numai ca eu am avut parte de un mecanic extraordinar de prost.....ca sa rezum....dupa ce am schimbat toate discurile din cutie...am schimbat si platoul de valve.......iar din ce am observat ...convertizorul nu am reusit sa-l golesc si sa-l umplu cu ulei la loc decat dat jos...dar...repet...eu am dat peste un idiot! plus pe langa toate cele....patite....a durat fffff mult pana au reusit sa o aeriseasca....cu 7 testere...imi iesea totul ok(inclusiv cel de reprezentantza....care abia a 2a oara dupa ce mi-au scos bornele... au lasata masina vreo 2 ore cica la "asezat" si apoi pornita mers cu ea...a iesit din nou eroare pe C1) Inca o data mii de scuze daca am deranjat pe cineva sau am incurcat
0

DSF 

30 March 2011 - 22:20

View PostFANATIC, on 29 March 2011 - 13:08, said:

Ma poate ajuta si pe mine cu un DYT pentru schimbat ulei la cutia automata la E60 525d GA6HP26Z.Intentionez sa fac singur aceasta operatiune.Am vorbit la reprezentanta si nu au pompa de flush.De verificat se poate verifica pe undeva ?


Uite aici cu poze la e60
0

timtara 

06 April 2011 - 16:51
Salutare tuturor. sant nou aici si am o intrebare. am cumparat un bmw 318i brek an 1997 luna 12, cutie automata. ce ulei ar trebui sa cumpar.pt cutie? am inteles ca exista si un filtru care trebuieste schimbat. Dupa schimb la cati km trebuie schimbat iar uleiul si filtru (daca exista). Multumesc.
0

DOMI 

06 April 2011 - 17:40
in mod normal ai kit de filtru, dar nu poate sa iti spuna nimeni daca nu ai part no de la cutie si ce eticheta e pe ea.. trebuie sa o salti pe elevator si sa verifici. LA tine au fost 2 variante de cutie ambele destul de diferite, cu ckituri de garnitura/filtru si ulei complet diferit.
In mod normal e orice Castrol sau Texaco Dexron III, la unul din tipurile de cutie care au fost pe modelul tau, ori texaco ETL 7045 . Asta ca ulei original, altfel gasesti echivalent sigur.aproape la orice mai marca mai rasarita, gen Valvoline, Motul, Liqui Molly, Titan etc..
Dar trebuie sa fii sigur exact ce cutie ai, si ce eticheta e pe ea.. portocalie.. galbena etc.. uleiul il cauti dupa aprt no cutiei sau al uleiului care e trecut pe eticheta aia..

Kitul de garnitura si filtru te sfatuiesc sa iei original..
0

bedwap 

06 April 2011 - 18:17
la 530dA 2001 mi-a picat cutia la 184000 km - A5S390 GM. Am inlocuit-o cu una noua, intre timp i-am facut cam 110k km la asta noua, si abia acum cateva zile i-am schimbat uleiul. Deja, dupa ce am citit aici imi pare rau ca nu l-am schimbat mai devreme. Deci pot confirma ca aceste cutii sunt fragile pe motoarele 3000d.

Felicitari, DOMI, pt. topic! Foarte folositoare informatii si sfaturi. Multumim!
0

timtara 

06 April 2011 - 19:36
multumesc pt informatii. am sa verific si revin. stima.
0

kerosen 

06 April 2011 - 20:09

View Postkerosen, on 28 February 2011 - 22:30, said:

salut,am o rugaminte daca puteti sa ma ajutati,cu un sfat cu o parere,tocmai am citit acest topic tau legat de cutii de viteze automate,unde am facut legatura cu cutia mea manuala,respectiv http://bmwfans.info/..._gearbox_s5d_z/ ,in care dupa cate am inteles din topic cred ca are probleme,deci sa povestesc...
in ultimul an din cauza timoneriei,bucatile de plastic ce tin fix schimbatoru si alte piese sau cam stricat,ei de atunci am facut prostia,mergand si mai sportiv,sa schimb treptele,dar din nefericire sa le ratez,pe trepte inferioare,gen din a5 la 140,am dat 1a,din a 2a in loc sa dau a3a,am dat 1,din a4 a 3a si tot asa,toate aceste lucrui intamplanduse la turatii mari,ba chiar odata mia sarit si fulia,nu prea am avut grija de masina in perioada aia,dupa aceea i-am facut resoftare la 163cp,bineinteles cel mai probabil cuplu a crescut pe la 340nm,ambreaju fiind schimbat cu 1 an de zile inainte de resoftare,dar in mod sigur nu a fost uzat chiar daca sa mers sportiv,gen liniutze,plecari de pe loc sport,drifturi si altele sau alte chestii de genu.Dupa resoftare,ma apucat nebuneala,gen mers tare(sportiv cica),la fel am facut dupa ce am resoftato. Nu a fost suficient decat sa ratez de vreo 3-4 ori treptele, iar apoi in timp am realizat ca masina imi da un semn de patinare,dar nu gen ambreaj nu stiu cum sa zic,am avut stricat si ambreaju dar la ambreaj turometru creste in gol dar nu creste viteza,ei la cutie am observat,daca e asa cum banuiesc, turatia creste mai greu pe turatiile mari dupa 3800rpm,bineinteles si acu la viteza urca mai greu,chestia e ca am masina de 3 ani si nu am schimbat uleiu nici in diferential,nici in cutie pentru ca nu am stiut ce se schimb,de exemplu am incercat testu cu plecarea de pe loc cu treapta a5-a ,ei pleaca,posibil sa fie si ambreaju...nu zic nu.Cam de atunci m-am cam lecuit,acum stau si primesc foloase,de exemplu acum iarna,cand ma duc sa pornesc masina,ambreaju se apasa greu,vitezele se schimba greu ca si cum as avea gelatina in cutie si trebuie sa misc in viteze ca sa o dezamorsez sa fie mai lichida,am prins si 220,210,200,190,180km/h,de exemplu: ma duc si ii dau cu vmax ar trebui sa prinda cam 220,ei nu ii prinde,prinde 210,apoi a 2a cand incerc 200 cu chiu cu vai,apoi nu mai trece de 180km/h,pe turatiile mari patineaza dupa 3500,cel putin asta imi da senzatia motorul trage bine,dar parca imi da in cap cand atinge 4000rpm,inainte mergea pana in 4500,cand schimbam treptele inainte de toate astea smuncea ma izbea,acuma uneori prinde si ma izbeste ,se ridica botu,alteori ma pune in cap,gen ca scapa ceva,a1-2a,2-a -3a,as vrea sa aflu un raspuns la problemele mele inainte sa ajung la un mecanic,pentru ca bani nu prea sunt si sa imi spuna ce stiu si eu si sa imi ia si bani cum sunt mecanicii pe aici,nu e bun...am vazut ca tu te pricepi (DOMI)mai bine referitor la acest subiect,daca poti sa imi dai un raspuns in legatura cu cutia daca e inca e buna sau sa stricat si mai exact ce piese posibile din cutie sa fie defecte,dupa parerea ta si dupa simptomele spuse,sunt probleme de la cutie?de la ambreaj si cutie? sau numai de la ambreaj?ti-am dat tipu de cutie pe care il am ,si te rog frumos daca poti sa imi spui ce tip de ulei sa pun in ea,sau ce trebuie luat ca sa fac schimbu,cati Litri incap in cutie,poate chiar si in diferential daca cunosti http://bmwfans.info/...ive_output/,iti multumesc,astept un raspuns de la tine,si chiar din partea celorlalti care se pricep la acesta problema,chiar am nevoie de ajutor...




Ma ajute si pe mine careva?
0
You do not have permission to leave comments on this articol
  • 29 Pages +
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • Last »



www.bmwclub.ro trafic.ro