BMWClub: De ce Alcantara nu este pretuita la adevarata ei valoare?...

Jump to content

View Other Content



Search Articles



Recent Comments


Board Statistics

Total Posts:
1769439
Total Topics:
97921
Total Members:
55800
Newest Member:
swimm3r 
Online At Once:
853
02-February 16

De ce Alcantara nu este pretuita la adevarata ei valoare?... -----

Feb 16 2011 16:02 | ExpertDetailing  in Tutoriale

De ce Alcantara nu este pretuita la adevarata ei valoare si cum poti deveni “doctor” in ingijirea ei, acum – in urmatoarele 10 minute?!

☻ Aston Martin, Ferrari, Lamborghini il apreciaza pentru ca este un material cu calitati iesite din comun ☻ Este un produs de lux, care se utilizeaza intr-o multime de industrii ☻ Lipsa cunostintelor si asemanarea foarte mare cu pielea naturala il fac dificil de inteles si intretinut ☻ Pornind de la regula simpla a umezelii controlate, se deduc toate procedurile recomandate, cat si cele contraindicate ☻ Indiferent daca ai sau nu Alcantara, la sfarsitul articolului ti se ofera posibilitatea de a solicita o lucrare despre care cei mai multi au marturisit ca le-a “schimbat cu totul viziunea despre ingrijirea cosmetica a masinii” ☻

Un material ocolit, uneori, pe nedrept

Eleganta dincolo de trenduri si mode, distinctie si “sensory appeal”. Combinate cu inovatie, aplicatii hifh-tech, versatilitate si placere la atingere. Toate acestea sunt caracteristici ale materialului numit Alcantara.
Binecunoscut pentru utilizarea sa in confectionarea interioarelor auto de marca: Aston Martin, Ferrari, Mercedes, BMW, acest material este rezistent la uzura, un finisaj de lux si plin de stil.

Cu toate acestea, dealerii auto il recomanda cu jumatate de gura… De ce? Pentru ca foarte putini automobilisti stiu CE este Alcantara in realitate si mai ales cum trebuie ingrijita.
Deoarece are nevoie de un tratament diferit, desi mult mai simplu, interioarele cu alcantara nu sunt de putine ori victimele unor accidente dramatice. Si asta nu din reavointa, ci din necunoastere. De aceea dealerii auto iti recomanda mai curand materiale cunoscute lor. Si tot din aceeasi cauza reactia comuna a celor mai multi automobilisti este ceva de genul: “Da, intr-adevar, dar…”

Mai departe, desi este un finisaj scump si deosebit de rezistent la patare, cand apar probleme datorate utilizarii intense, ca scamosari si rosaturi, aproape nimeni nu cunoaste rezolvarea lor.
Drept urmare, acesta este un material cu calitati extraordinare, dar care este pe nedrept ocolit uneori.

La sfarsitul lecturii acestui articol tu vei sti insa ce este de fapt Alcantara, de ce exista atata folclor pe seama ei, cum se ingrijeste si, de cele mai multe ori, vei sti chiar cum sa deosebesti alcantara de alte materiale similare si in mod categoric de piele sau piele intoarsa, piele de caprioara, etc.

Deci, daca ai Alcantara in masina ta, daca vei dori sa achizitionezi un astfel de finisaj, daca activezi in industria auto sau daca esti pasionat de masini, trebuie sa citesti acest material si sa fii la curent cu toate aceste informatii.


Ce este, de fapt, Alcantara?

Alcantara este numele de marca inregistrata al unui material compozit, care se foloseste in acoperirea suprafetelor si a profilelor, intr-o larga gama de aplicatii.
Asa cum vom vedea, in primul rand, Alcantara nu este un tip de piele si nici nu are vreun fel de legatura cu orice piele tabacita. De aici, o categorie intreaga de confuzii, greseli si probleme.

Acest material a fost dezvoltat la inceputul anilor 1970 de japonezul Miyoshi Okamato, un cercetator angajat al companiei de produse chimice Toray Industries. In 1972, au fost puse bazele unui joint venture intre o companie italiana: ENI si Toray cu numele de Alcantara SpA, special pentru a produce si distribui acest material revolutionar.
Avand posibilitati de exprimare remarcabile, Alcantara se foloseste astazi intr-o multime de industrii, de la mobile la imbracaminte si accesorii, de la bijuterii la obiecte casnice de lux, si desigur in industria automobilelor.

http://img145.images...iferiteculo.jpg
Alcantara este compus din 68% polyester si 32% polyuretan. Aceasta este mixtura de materiale care confera Alcantarei durabilitatea si rezistenta la patare cunoscute.
O mare parte a neintelegerilor privind Alcantara provin din faptul ca nu este singurul material sintetic de acest gen – dupa inventia lui, au aparut, normal, sumedenie de replici – iar o alta parte a neintelegerilor vine din aspectul foarte asemanator cu al pielii naturale, cu care este cel mai des confundata.

De multe ori Alcantara se confunda cu pielea intoarsa sau pielea de caprioara – cum se spune la noi – dar cunoscatorii pot spune ca este mult, mult mai fina si mai subtire decat pielea naturala. Mai departe, vom indica o metoda de a le diferentia.
Mai greu este de deosebit Alcantara de alte materiale asemanatoare cum ar fi Ultrasuede, Ecsaine, Microsuede…si care au performante mai slabe.

Existenta replicilor pe piata si identificarea lor, voita sau intamplatoare, cu Alcantara face sa circule zvonuri despre aceasta caum ca n-ar fi atat de rezistenta la uzura – se scamoseaza mai usor – si ca nici nu ar face fata patarii. In realitate, daca este scumpa, daca are insemnele marcii originale, atunci are performante extraordinare. Iata marturia unui client: “Alcantara este in mod categoric un material sintetic de top mai fin la atingere ca pielea naturala – dar de departe mai durabila si mai usor de curatat. Copiii nosti au sarit si s-au jucat de sofaua noastra TOGO din Alcantara de culoare teracota/portocaliu (creatia Ligue Roset – fotografia este din catalog, nu de la mine de acasa) de 7 ani, care s-au implinit acum cateva luni, in timp ce ea arata ca noua inca. Mancare Indiana, vin rosu si lapte, toate s-au curatat dupa o frecare usoara cu un burete, fara nici un fel de decolorare.

Asa ca pentru tapiteria masinii eu estimez ca abia dupa ani buni ar putea aparea usoare urme de folosire sub forma scamosarii. Personal, recomand din toata inima acest material!”


http://img171.images...inalcantara.jpg

Acum, iata marturia unui automobilist: “Alcantara este creata pentru a fi folosita la interioare deoarece este mult mai durabila, rezista mai bine la uzura si la actiunea razelor UV din lumina solara. Este scumpa, dar merita!

http://img713.images...dinalcantar.jpg
Alcantara originala, cum este folosita de Ferrari, Porsche si Lamborghini, nu se matuieste si nu se decoloreaza ca Ultrasuede, spre exemplu. Apropo, de fapt Ultrasuede este doar o imitiatie ieftina.
Pentru parasolare, plafon si alte suprafete care se ating mai rar se foloseste Novasuede, un alt inlocuitor.
Poti fi sigur ca nu vei gasi Alcantara originala pe masinile care nu sunt chiar scumpe. De cele mai multe ori, fabricantii utlizeaza ultrasuede sau alt material cu structura de microfibre, datorita costului. Alcantara este mai scumpa decat pielea.”


Ca sa putem deosebi materialele sintetice de pielea naturala trebuie sa fim atenti la structura ei, la textura. Materialele sintetice de mai sus au o textura mai fina la pipait decat pielea, sunt mai usoare si, cel mai important, au o structura tipica microfibrelor. Un test practic este urmatorul: se smulge cu o penseta un smoc de fibre dintr-un loc putin vizibil si i se da foc. Daca fumul miroase a par sau piele arse, materialul este unul natural; daca miroase a plastic sau cauciuc ars, a material sintetic, atunci este Alcantara sau o imitatie a ei.


http://img843.images...rcedesbenzl.jpgCum se ingrijeste?

Desigur ca toate deosebireile de mai sus poate ca nu ar fi atat de importante daca modul in care se curata si se ingrijeste pielea nu ar fi atat de diferit de cel in care trebuie intretinuta Alcantara. Si daca aceasta din urma, altfel atat de rezistenta, nu ar fi ruinata aproape instantaneu cand se curata ca pielea naturala.
In esenta, trebuie retinut ca alcantara este la baza o microfibra si ca daca ajunge sa traga multa apa, sa se imbibe, ea se va compromite.

Se va folosi curatarea cu umezeala controlata. Pur si simplu se foloseste un burete sau o laveta umezite (dar nu prea ude) si se freaca usor. Apoi se sterge imediat cu un prosop sau o laveta uscate. Se poate folosi doar apa plata sau un curatitor foarte diluat. Este atat de simplu!
Desigur, daca umezeala buretelui va fi incalzita, eficienta va creste.

Pornind de la aceasta regula simpla a umezelii controlate se pot deduce toate procedurile corecte pentru curatarea finisajelor din alcantara, cat si toate variantele contraindicate.

Instructiuni de curatare generala
Se identifica in prealabil reperele acoperite cu Alcantara sau imitatii ale ei (volan, cotiera, parasolare, tetiere, diferite insertii, panourile usilor, tapiteria, etc.) tinandu-se seama ca aceste materiale sunt foarte moi la atingere (se zgarie sau se razuie cu unghia, lasand o urma specifica), ca picatura de apa va inchide la culoare si va pata, capacitatea de absortie este foarte ridicata.

Pentru a identifica aceste caracteristici si pentru a se testa curatitorul care va fi folosit (sa nu se decolorize sau sa afecetze integritatea materialului) se va testa o zona ascunsa sau putin vizibila. Aceasta regula este valabila si valoroasa in cazul oricarui material, intotdeauna.

De asemenea vor fi excluse extractoarele sau aspiratoarele cu injectie-extractie, samponarea uda si limpezirea. Utilizarea masinilor cu aburi este intezisa, desi este recomandata curatarea cu vapori uscati (=> doar 5% apa in vapori, sub o presiune de 10 atm si la o temperatura de 180 °C => nu necesita solutii de curatat).

O alta recomandare generala este aceea de a nu freca viguros niciodata.

Curatarea zilnica
Este suficient sa se “mature” alcantara folosind o perie moale, o perie de haine si/sau un aspirator.

http://img190.images...siaspirator.jpg
Curatarea saptamanala
Dupa operatia descrisa mai sus, se sterge usor cu o laveta umezita. Evita folosirea lavetelor/prosoapelor de hartie tiparite pentru ca pot elibera vopseaua din imprimeu.

Curatarea anuala
Tapiteria se va curata cu produsele listate pe siteul www.alcantara.com . Daca astfel de produse nu sunt disponibile, se vor respecta instructiunile de mai sus: “maturarea” si aspirarea cu grija a materialului, stergerea usoara cu un burete sau laveta umezite in apa curata, stergerea imediata cu un prosop uscat. Se limpezeste buretele (laveta) cat mai des si se stoarce bine inainte de folosire. Se repeta operatia de ori cate ori este necesar.
Se lasa sa se usuce bine (eventual, peste noapte). Dupa ce s-a uscat, pentru refacerea texturii, se perie delicat cu o perie moale din plastic.

Instructiuni pentru cazuri extreme
Ne vom ocupa aici de doua categorii de cazuri extreme: patarea si scamosarea.

In caz de patare:
• se actioneaza imediat (in 30 de minute) si se incepe tratarea petei dinspre exterior catre centru, pentru a se evita intinderea/manjirea petei;
• niciodata nu se toarna solutie de curatat pe Alcantara;
• inainte de a proceda la curatarea petei, se indeparteaza resturile mari ale substantei cazute pe suprafata (daca este consistent – iaurt, gem, etc. – folosete o lingurita, o spatula din plastic/lemn; daca este lichida, foloseste hartie absorbanta neimprimata sau burete);
• evita sa freci tare, ca pata sa nu intre mai adanc in material;
• foloseste o laveta alba (microfibra sau bumbac) ori un burete – stoarse bine – pentru indepartarea petei;
• limpezeste-le des si stoarce-le inainte de o noua folosire.

Cateva tipuri de pete mai des intalnite si solutiile recomandate:
- suc de fructe, gem, jeleu, sirop, ketchup: foloseste apa calduta, limpezeste prin tamponare cu apa curata.
- sange, ou, excremente, urina: foloseste apa rece (evita apa calda ca sa nu se produca coagularea acestor substante), limpezeste prin tamponare cu apa curata.
- lichior, vin, bere, cola si ceai: foloseste apa calda; daca pata persista, foloseste zeama de lamaie si limpezeste bine (cu “umezeala controlata”!)
- creioane permanente, cacao, ciocolata, prajituri cu crema, inghetata, mustar: foloseste apa calduta, limpezeste tamponand cu apa curata.
- ruj de buze, fond de ten, rimel, parfum, crema de pantofi, uleiuri si grasimi in general, pete de iarba si creioane de tip carioca: freaca cu alcool etilic, apoi cu apa si limpezeste. Pentru petele de iarba (verdeata) si markere trebuie intervenit rapid, altfel vor deveni prea “uscate”.
- guma de mestecat si ceara: pune o punga cu cuburi de gheata pe pata; dupa ce se intareste, indeparteaza substanta cu o spatula si apoi trateaza cu alcool etilic.

In caz de scamosare:
Perie/piaptana suprafata cu o perie din plastic pentru a ridica si orienta fibrele. In urma acestei operatii, de asemenea, se indeparteaza fibrele rupte si alte resturi.
Scamosarea, ghemotoacele de fibre, acele “mingii” de fibre incolacite care se pot forma la suprafata materialului, se indeparteaza la fel ca cele formate pe suprafata puloverelor, a unei tesaturi sau a unui tricot.

http://img207.images...debarbierit.jpg
Dupa posibilitati, foloseste un lama de barbierit de unica folosinta, o masina electrica de barbierit sau una speciala pentru materialele textile (cauta pe internet “Clothes Shaver” sau “Lint Remover”, care ar trebui sa coste 6 – 10 $).
Pentru a-ti face o idee sau/si pentru o mai buna intelegere, urmareste filmuletele:




Nu ai finisaje de Alcantara pe masina ta?

Daca nu ai un astfel de finisaj, citeste te rog mai jos.
Inainte de asta insa, daca ai deja Alcantara in masina sau daca intentionezi sa cumperi un astfel de finisaj, retine urmatoarele lucruri.
Intotdeauna cand vrei sa faci un serviciu de Detailing Interior, asigura-te ca operatorii stiu ce au de facut. Nu este o idee rea sa soliciti sa vorbesti cu patronii si sa obtii si acordul/asigurarea lor, respectiv garantia faptului ca finisajul va fi bine ingrijit si nu vor rezulta deteriorari.

Poate nu ai, inca, o masina cu finisaje scumpe din alcantara, dar ai putea avea un prieten sau un cunoscut cu o astfel de masina. Esti liber sa-i trimiti acest articol. Ai sa castigi recunostinta lui.

Daca esti interesat sa afli mai multe informatii legate de finisajele masinii tale si de ingrijirea ei profesionala, scrie-mi personal la adresa cristian.pop@expertdetailing.ro , spune-mi ca ai citit acest articol si solicita-mi “Cartea de Detailing”, o lucrare originala de peste 70 de pagini si cu o valoare de 50 €, dar pe care tu o vei primi GRATUIT.
Acest articol face parte integranta din aceasta lucrare si il poti gasi la pagina 61.

Trimite acum un email la adresa cristian.pop@expertdetailing.ro cu titlul “Solicit Cartea de Detailing” si cu mesajul: “Ma numesc …X… …Y… si am aflat de Carte in articolul despre Alcantara gazduit de www.BMWClub.ro

13 Comments

Page 1 of 1

Ciupanezu 

16 February 2011 - 18:06
Interesant articol!
Lipsește un singur detaliu care mie mi s-a părut inedit.

Alcantara nu se foloseste doar pentru aspect și rezistență ci pentru faptul că are greutatea scăzută, cântărind la jumătate față de pielea naturală, ceea ce o face dezirabilă pentru interioarele mașinilor sport.
1

ExpertDetailing 

16 February 2011 - 18:17

View PostCiupanezu, on 16 February 2011 - 18:06, said:

Alcantara nu se foloseste doar pentru aspect și rezistență ci pentru faptul că are greutatea scăzută, cântărind la jumătate față de pielea naturală, ceea ce o face dezirabilă pentru interioarele mașinilor sport.


Multumesc pentru comentarii.

Despre aspectul important la care faceti referire, eu am crezut ca am repetat de cel putin 2 ori: o data ca este mai subtire ca pielea si alta data "Materialele sintetice de mai sus au o textura mai fina la pipait decat pielea, sunt mai usoare si, cel mai important, au o structura tipica microfibrelor."

Este adevarat ca nu am fost atat de specific...

Cu prietenie,
Cristi
0

alex 83 

16 February 2011 - 18:21
Frumos tutorial! Nu faci unul la fel si pt piele normala? :)
0

s0s0drk 

21 February 2011 - 16:53
Foarte frumos. Apreciem! :goodjob:
0

d-rive 

21 February 2011 - 17:09

View PostCiupanezu, on 16 February 2011 - 18:06, said:

Interesant articol!
Lipsește un singur detaliu care mie mi s-a părut inedit.

Alcantara nu se foloseste doar pentru aspect și rezistență ci pentru faptul că are greutatea scăzută, cântărind la jumătate față de pielea naturală, ceea ce o face dezirabilă pentru interioarele mașinilor sport.

As mai adauga la acest singur detaliu inca un... singur detaliu.
Faptul ca ofera o aderenta foarte buna scaunelor sport (intre scaun si conducator).
Pielea naturala vopsita, devine destul de alunecoasa mai ales daca nu e intretinuta corespunzator. Tocmai de aceea la masinile sport se foloseste o combinatie piele naturala/alcantara sau piele naturala/piele intoarsa (suede).

On topic.
Alcantara mi se pare un material greu de intretinut si nu cred ca este adecvat pentru o masina folosita intens ci doar pentru masini sport sau exotice.
Deasemenea nu e buna pentru decapotabile, inmagazineaza usor praf si mizerie si se curata destul de greu comparativ cu pielea vopsita sau tapiteria textila care e si ea sintetica in general.
0

WLF 

21 February 2011 - 17:32
Imi place foarte mult alcantara. Am avut pe un Audi A4 si a trebuit sa ii fac o retusare, perie mai tare, lama de ras, curatator electric de scame, ceva vopsea de nubuck si a iesit ca noua.
0

Ciupanezu 

21 February 2011 - 20:25

View Postd-rive, on 21 February 2011 - 17:09, said:

As mai adauga la acest singur detaliu inca un... singur detaliu.
Faptul ca ofera o aderenta foarte buna scaunelor sport (intre scaun si conducator).
Pielea naturala vopsita, devine destul de alunecoasa mai ales daca nu e intretinuta corespunzator. Tocmai de aceea la masinile sport se foloseste o combinatie piele naturala/alcantara sau piele naturala/piele intoarsa (suede).

On topic.
Alcantara mi se pare un material greu de intretinut si nu cred ca este adecvat pentru o masina folosita intens ci doar pentru masini sport sau exotice.
Deasemenea nu e buna pentru decapotabile, inmagazineaza usor praf si mizerie si se curata destul de greu comparativ cu pielea vopsita sau tapiteria textila care e si ea sintetica in general.


Am observat și eu că la raliuri se preferă volanul îmbrăcat în alcantara pentru aderență mai bună, însă scaunele cred că pot fi destul de ok și din piele, mai mult contează forma scaunului decât materialul în cazul acesta.
De exemplu, în scaunele de M3 E46 sau de M5 E39 stai foarte fix chiar dacă sunt din piele.

Mie îmi place alcantara, cred că poate fi ok și pentru o mașină folosită zilnic, însă contează cine e proprietarul.
Și pielea arată groaznic în timp dacă nu este întreținută.
La fel dacă șoferul sau pasagerii poartă blugi cu capse.
0

Myx 

21 February 2011 - 21:03
dezavantajul e ca e ceva mai greu de intretinut ca pielea normala , nu-mi pare ceva f deosebit . In zona lombara sofer la mine efectiv s-a rupt de la curele , presiune asa ca a trebuit sa o acopar cu alta bucata alcantara , lucrare acceptabila dealtfel . Spre deosebire de pielea normala pe care o poti intretine cu produse dedicate periodic , alcantara se scamoseaza si in urma reconditionarii prin smirgheluire , lama se subtiaza considerabil. Am culoare deschisa bej-gri ,a fost spalata cu aspirator special cu 4 luni in urma , deja s-a cam murdarit in fata . Nu in stadiul in care era dar usor vizibil . Probabil dupa sezonul asta rece o spal iar . Poate pe culori inchise e mai usor .
0

Geme 

22 February 2011 - 10:32
Foarte interesant articolul, am primit si cartea cu o gramada de informatii despre detailing pe mail, multumesc mult! :drinks:
0

e46bimmer 

09 March 2011 - 17:09
interesant :goodjob:
0

iuli18xx 

09 May 2011 - 21:45
in primul rand vreau sa ti multumesc crist pt. carte desinu am apucat sa o citesc in intregime ci doar primele pagini mi am dat seama ca este un material interesant si totodata folositor celor pasionati de lumea automobilistica si mai ales de autovehiculul proprietate personala asa ca il recomand tuturor.
0

F10 

14 September 2011 - 10:43
Eu am scaune combinatie alcantara antracit -stofa,sunt foarte multumit,scaunele arata ca noi dupa 100000km.Insa in Audi-ul tatalui scaunele s-au scamosat rau de tot,o fi mai slab calitativa sau imitatie nu stiu...
0

scubli 

20 October 2011 - 11:04
Foarte util articolul, multumesc mult !
Am primit si Cartea de Detailing solicitata si am rasfoit-o putin, informatii ultile si foarte folositoare, am aflat lucruri noi pe care nu le stiam si mi-au prins foarte bine.
Multumesc inca odata Dl. Cristi pt. aceste informatii gratuite si foarte utile.
0
You do not have permission to leave comments on this articol
Page 1 of 1



www.bmwclub.ro trafic.ro