Jump to content

Redresare din derapaj


r0n1n

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
Nu cred ca mai ai timp sa gandesti la treapta inferioara, cred ca prima reactie este sa iei piciorul de pe acceleratie si dreapta, respectiv stanga, iar "zvacul" treptei inferioare cred ca ar face-o sa derapeze si mai tare. Na, cum se zicea si mai sus, in functie de tractiune, conditiile de mers, viteza, cat de mult iti cunosti masina/ experienta... Daaaar, IN GOD WE TRUST! :D
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

daca nu ai asistenta in afara de redresare directie din volan trebuie sa mentii viteza constanta, o treapta inferioara amplifica acvaplanarea pentru ca roata nu se mai rostogoleste deci nu mai are nici o sansa sa revina pe trasa initiala

 

daca ai asc de ex si faci frana de motor pierzi spatele, daca accelerezi masina se stabilizeaza si revine

Link to comment
Share on other sites

Nu cred ca mai ai timp sa gandesti la treapta inferioara...

 

Cine a scos mitul asta cu treapta inferioara la redresare? ca nici macar complet nu e; ii dai frana de motor si o lasi sa se aseze sau ii dai talpa? Cum vine asta?

Nu zic ca nu e posibil si scenariul asta; mergi in a 5-a la 100, prinzi mazga, derapezi si dai de asfalt curat (si intervine dansul stg/dr a spatelui); evident ca ii dai 1-2 trepte in jos ca sa ai putere sa pui masina unde vrei, eventual sa rupi tu aderenta controlat.

Deja vorbim chestii sf. toate masinile au asc sau dsc iar aceasta manevra iti va taia gazul si nu o sa poti face mare lucru.

Peste tot se spune, ca versiune new entry si nu numai, daca iti pleaca spatele ia gazul 25% si contrabracheaza, in nici un caz sa schimbi viteza in jos.

Edited by asterix___
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...
Iesirea dintr-un derapaj este diversa in functie de tractiunea masinii, conditiile carosabilului si nu in ultimul rand de abilitatea soferului. Cu masinile tractiune anterioara se iese din derapaj cu o usoare accelerare; in practica, cand ti-a plecat spatele, accelerezi putin si incerci sa tii traiectoria rotilor din fata paralela cu axul drumului; asta se face virand usor inspre partea in care ti-a plecat spatele. Toate acestea sus mentionate se fac cu delicatete, este de evitat absolut accelerarea brusca si miscarile bruste ale volanului. La masinile cu tractiune spate este putin mai simplu: cand se merge pe un drum alunecos ajunge sa mergi cu motorul mai turat decat normal si in caz de derapaj iei doar piciorul de pe acceleratie si ai grija sa tii masina pe strada. Cum am spus mai sus, incercand sa tii traiectoria rotilor anterioare paralele cu axul drumului folosind cu blandete volanul. Oricum este de evitat sa se ajunga la derapaj, trebuie mereu adaptata viteza avand in vedere conditiile carosabilului si calitatea cauciucurilor. :thumbsup: La 100 la ora pe gheata sau zapada nu stiu daca functioneaza sfaturile de mai sus :D
Link to comment
Share on other sites

M am angajat in depasirea a 2 autoturisme avand cc 70/h ele mergeau cu 50 , iar cand am revenit in banda mi a fugit fundul in dreapta moment in care am virat maxim stanga de volan pe urma maxim dreapta si tot asa de vreo 6-7 ori cam 100 m , ma simteam ca la raliuri :D in tot acest timp foloseam frana de motor si usor frana normala pt ca eram si usor speriat si asa am considerat sa actionez pe moment, masina era un opel astra h si drumul era acoperit partial cu zapada ! :) a fost foarte amuzant :))

aa si uitasem am avut noroc ca nu venea nimeni din fata ca eu imi desfasuram "spectacolul" pe ambele benzi

Edited by cortez11
Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Foarte obiectiv si cu simt didactic, mi-a placut.

In cei 5 ani de instructorat auto, am predat foarte mult conducerea preventiva si suprimarea instinctului, preponderent masculin, de a ne simti prea stapani pe o adunatura de fiare care respecta toate legiile fizicii, scrise si ne-scrise!

Pe scurt, mersul mai incet iti poate aduce cateva secunde sau sutimi in plus in momentul in care un alt ”rege al asfaltului” si-a pierdut bolidul de sub control.

 

Nu se baga in treapta inferioara in nici un caz . De ce : schimbarea de treapta produce un soc in trenul de rulare si nu face decat sa piarda si mai mult aderenta. E tehnica cunoscuta de incepere a driftului cu downshift ca sa piarda tractiunea si calcat acceleratia , ori in cazul asta vrei sa o redresezi nu sa derapezi si mai mult. O alta dovada si mai accesibila e faptul ca masinile automate sunt programate sa nu schimbe in curba (se folosesc de senzorul de acceleratie laterala) tocmai pentru a preveni derapajul.

Probabil asta cu treapta inferioara e valabila la FWD si subvirare.

 

Cum se redreseaza masina cand derapeaza de spate - supravirare ( tehnica invatata la niste cursuri )

 

Cum simti ca pleaca spatele contra-bracare si imediat contra-contra-bracare :D ( adica miscare in sensul invers, nu stiu cum sa-i zic pe romaneste ) pentru a preveni aceea "coada de peste".

De obicei controlul se pierde nu la prima derapare , care se contracareaza usor ci la acea "coada de peste" care de obicei e mai violenta ( pentru ca in afara de derapare mai apare si balasul masinii pe axa proprie longitudinala (dreapta stanga din amortizoare)). Daca nu se ia imediat de volan in sens opus dupa contra-bracare si masina incepe sa balanseze cu o amplitudine din ce in ce mai mare atunci sansele sa o pierzi sunt foarte mari.

Nu se calca frana, eventual un pic de acceleratie ajuta. Nu se calca frana pentru ca se descarca puntea spate si derapezi mai rau. Un pic de acceleratie are efect contrar , se produce incarcarea puntii spate si ajuta la restabilirea aderentei.

O alta smecherie care ajuta foarte mult ( faceti niste teste si vorbim dupa aia ) e mentinerea privirii in directie in care vrei sa mergi (redresezi masina, evident pe sosea te uiti la banda ta) . Te uiti putin mai in departare nu la botul masinii. La ce ajuta : se realizeaza un punct fix de referinta si inconstient mainile vor roti volanul atat cat trebuie. Daca te uiti la pom :D sau la sant de cele mai multe ori contra-brachezi mai mult decat trebuie.

Daca derapajul e usor la RWD o redresezi de obicei cu putina acceleratie (totul e sa fie cat mai lina sa nu provoace si mai mult ruperea aderentei).

 

Daca nu frana, poate mai avea o sansa.

 

 

si un exemplu de asa nu

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Cum ar fi trebuit sa procedeze soferul in acest caz? E clar ca Dsc-ul era dezactivat.

Saracu nici nu a reactionat...daca te uiti la 0:50 ii vezi mana stanga pe volan la ora 10 pe tot parcursul derapajului, e clar ca nu s'a asteptat la asa ceva. Eu ma gandesc ca din moment ce dezactivezi sistemele stai "en garde" si te astepti la astfel de reactii ale masinii la apasarea acceleratiei...

Link to comment
Share on other sites

in cazul de fata cred ca un factor de care soferul nu a tinut cont e faptul ca avea cauciucurile reci, asta banuiesc ca a fost principala cauza, pare ca tocmai pornise masina dupa vaporii de pe evacuare, DTC off cu siguranta, ca doar era la o intrunire BMW si trebuia sa faca impresie, si a facut :thumbsup: .

 

Cat despre redresare, nu pare sa fi schitat niciun gest in afara de-a frana, care i-a facut mai mult rau cand a lovit bordura.

Edited by mik15
Link to comment
Share on other sites

mda...interesant postul sau si cu toate ca nu era deloc un novice din ceea ce spune, totusi i s-a intamplat, cu siguranta pentru o clipa a uitat de unele aspecte de dragul multimii :). Curios si faptul ca masina nu a suferit nicio dauna serioasa, poate acum nu ii mai trage dreapta :rolleyes:
Link to comment
Share on other sites

mda...interesant postul sau si cu toate ca nu era deloc un novice din ceea ce spune, totusi i s-a intamplat, cu siguranta pentru o clipa a uitat de unele aspecte de dragul multimii :). Curios si faptul ca masina nu a suferit nicio dauna serioasa, poate acum nu ii mai trage dreapta :rolleyes:

oricum masina s-a comportat bine pt o saritura de gen , nu a spus daca a suferit ceva daune

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

Prin folosirea acestui site, sunteti de acord cu Terms of Use. Gasiti aici Guidelines. Politica de cookies: We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.