Jump to content

Redresare din derapaj


r0n1n

Recommended Posts

Din cat am avut ocazia sa ma joc cu masina, pot spune ceva de genu' : vrei sa derapezi mai mult, accelerezi; vrei sa te opresti din derapaj si sa incerci sa te redresezi/opresti, apesi ambreiajul si lasi masina sa curga. Bineinteles, in timpul asta trebuie sa rotesti covrigul in directia si unghiul potrivite.

 

Asta e una din manevrele pe care le faci ca sa arunci spatele,la un evo 6 de exemplu care nu are pompa de active pe spate ,

 

Dar dupa aceasta actiune trebuie eliberat imediat ambreiaju pentru a restabili controlul.

Edited by Stefan_e46
Link to comment
Share on other sites

E vorba de obisnuinta,nu poti sa ai aceeasi sensibilitate cu un adidas normal fata de o gheata de curse.

 

Eu imi aleg incaltarile cu talpa ft subtire tocmai din considerentul acesta,si cat mai mulati pe picior.

 

Plus ca tot echipamentu este omologat FIA si este ignifug. :thumbsup:

 

PS: pune la o rezolutie mai mica pozele sunt prea mari.

Edited by Stefan_e46
Link to comment
Share on other sites

Inteleg aluzia ta cum ca nu as stii fizica, dar te inseli.

 

Eu nu cred ca dispare forta de frecare intr-un derapaj. Daca ea nu ar exista ai putea sa o impingi in lateral, dar nu poti. Ori ca sa deplasezi o masina perpendicular pe directia de mers, ai nevoie de o forta mare pentru a invinge frecarea cauciucului de asfalt.

 

Daca ma insel, explica-mi. Dar mai stiintific decat: problema la multi e ca nu stiu fizica.

Edited by september child
Link to comment
Share on other sites

Nu era nici o aluzie asupra ta, nu trebuie sa fi doctor in fizica sa poti intelege niste principii simple.

 

Forta de frecare a unui vehicul stationar este foarte mare in comparatie cu a unui vehicul in miscare.

 

Dar pune acea masina pe gheata ca sticla si ai sa poti impinge masina.

 

Gandeste-te cat s-a imbunatatit dinamica unei masini prin introducerea ABS-ului,faptul ca te ajuta sa ramai pe aceeasi directie fara pierderea aderentei ca in cazul absentei sistemului.

 

In momentul unui derapaj toata masina trece prin aceleratii negative, acceleratiile negative sunt date de viteza de deplasare si fac masina sa para foarte usoara ,astfel apasarea pe cauciucuri devine foarte mica si de aici intervine derapajul.

 

Exemplu de ce apasarea aerodinamica este foarte importanta la masinile de viteza, la 300km/h fara o apasare suficienta senzatiile sunt asemanatoare ale unei masini care merge pe gheata.

Edited by Stefan_e46
Link to comment
Share on other sites

Cel mai bine e sa nu bruschezi masina in niciun fel pentru ca este oricum la limita manevrabilitatii.

 

Poate nu ai inteles tu bine, ideea e sa dai drumul usor la acceleratie pana prinde din nou aderenta, daca schimbi in treapta inferioara nu numai ca este foarte greu sa faci o sincronizare lina datorita timpului scurt in care trebuie sa faci manevra dar e posibil sa agravezi situatia cu o frana de motor "violenta".

 

Eu as insuma totul cu manevre care muta centrul de greutate unde ai nevoie si de obicei e bine sa fie pe centru in derapaje, nici pe rotile din fata pentru ca supravireaza mai rau dar nici pe spate ca nu ai control... :)

Link to comment
Share on other sites

Forta de frecare a unui vehicul stationar este foarte mare in comparatie cu a unui vehicul in miscare.

Ups. Asta nu suna deloc bine :) .

Te referi cumva la frecarea de alunecare? Desi aia este cu totul altceva si nu are legatura cu starea de miscare sau de stationare a masinii.

 

In momentul unui derapaj toata masina trece prin aceleratii negative, acceleratiile negative sunt date de viteza de deplasare si fac masina sa para foarte usoara ,astfel apasarea pe cauciucuri devine foarte mica si de aici intervine derapajul.

Acceleratie negativa inseamna ca viteza de variatiei a vitezei este negativa. Mai pe romaneste inseamna franare. Tu la ce te-ai referit prin acceleratia negativa?

Link to comment
Share on other sites

Paul era vorba forta de apasare a cauciucurilor pe pamant care difera in cazul unei vehicul stationar fata de unul dinamic.

 

 

 

Exemplu: cred ca vi s-a intamplat de multe ori sa treceti cu viteza mare printr-un loc cu o saritoare sau cand urcati o panta mai inclinata , momentul in care masina se desprinde de propria-i greutate poate fi denumita ca acceleratie negativa.sau ca a cea unui avion care decoleaza.

Edited by Stefan_e46
Link to comment
Share on other sites

Cel mai bine e sa nu bruschezi masina in niciun fel pentru ca este oricum la limita manevrabilitatii.

...

 

 

Depinde ce intelegi prin a brusca.

 

La masinile cu un sistem de stabilitate decent e de preferat sa virezi mai mult decat e cazul, lasand astfel sistemul sa lucreze si sa iti franeze roata (rotile) care trebuie, decat sa te duci "ghiulea" in vreun pom, fara sa "bruschezi" (daca pot spune asa) volanul.

 

Paul era vorba forta de apasare a cauciucurilor pe pamant care difera in cazul unei vehicul stationar fata de unul dinamic.

...

 

S-ar putea ca in mers sa apara diferente datorita unor forte generate de forma aerodinamica a masinii.

In rest, greutatea masinii si implicit forta de apasare pe verticala e aceeasi si cand vehicolul stationeaza si cand e in mers. E adevarat ca atunci cand este in miscare, mai apar si alte forte, in functie de modul in care se deplaseaza si deci rezultanta fortelor nu mai este data doar de greutate.

 

Parerea mea...

Link to comment
Share on other sites

Inteleg ca prin acceleratie negativa te referi la acceleratia opusa celei de atractie gravitationala.

 

Intr-adevar, din cauza denivelarilor drumului se poate pierde mai usor aderenta. Si o data rupta aderenta, frecarea statica se transforma in frecare la alunecare, care este mai mica.

Ca urmare, o data intrat in derapaj, e mult mai greu sa revii si sa recapeti aderenta.

Link to comment
Share on other sites

Ai spus-o mai bine decat o puteam face eu.

 

Si inca o completare, automobilele sunt gandite dpdv aerodinamic in tunele de vant in functie de suprafata care ia contact cu aerul ,botul masinii acoperis si spatele ,partea laterala a masinii nu este gandita in acest fel.

 

La viteza mai mare lateralul masinii actioneaza ca o parasuta si deoarece cantitatea de aer care trece pe sub prag este foarte mare masina trece printr-un fenomen asemanator , numai ca lateral.

Link to comment
Share on other sites

 

 

Si inca o completare, automobilele sunt gandite dpdv aerodinamic in tunele de vant in functie de suprafata care ia contact cu aerul ,botul masinii acoperis si spatele ,partea laterala a masinii nu este gandita in acest fel.

 

La viteza mai mare lateralul masinii actioneaza ca o parasuta si deoarece cantitatea de aer care trece pe sub prag este foarte mare masina trece printr-un fenomen asemanator , numai ca lateral.

 

 

d'asta se rastoarna aia la NASCAR cand derapeaza in lateral, la vitezele alea masina pur si simplu isi ia zborul.

Link to comment
Share on other sites

De la o intrebare/problema simpla, ati ajuns la ...Nascar!:laugh:

Discutia pleca de la cateva premize simple:

- masina tractiune spate

- derapaj pe viraj

- putem redresa prin retrogradare in treapta inferioara?

 

Raspuns: NU. In primul rand, nu exista timp.(nici macar pt o automata, dar pt o manuala ?). Masina derapeaza intr-o clipa, nu in 2-3 minute; si, daca nu ai reactionat instantaneu, risti sa ajungi in decor.

Cel mai simplu si mai eficace mod de a o redresa, este contrabracarea si eliberarea acceleratiei pana la restabilirea aderentei.

Fireste ca, depinde si de nivelul de echipare a masinii (ma refer la sistemele de siguranta active). Ele te ajuta foarte mult (dar nu inving fizica, fireste).

 

Astea sunt derapaje. Si cu "fata" si cu "spatele" si cu "integrale". Ar avea timp sa retrogradeze?

Link to comment
Share on other sites

Am avut eu o experienta urata, care s-a terminat bine. Pe Austria, iarna asta destul de cald afara 7-8 grade a inceput sa ploua, si brusc a scazut temperatura si sa facut gheata pe jos. Eram pe pilot, obosit si nu am realizat ca ar fi indicat sa dezactivez pilotul cu ambreajul sau de la buton, si am piscat frana. Aveam cam 150, a urmat un stanga dreapta si apoi am tinut-o lateral pana la doua degete de un stalp. Spun doua degete pt ca nu am lovit-o, desi a trebuit sa ma dau jos dupa 5 km sa vad daca e lovita. Buba mare am observat-o dupa, cauciucurile pe spate erau inexistente. Nu le-am verificat cand am plecat din Ro, o facuse cand am plecat cu o luna inainte din Uk, nu am crezut ca se pot consuma asa repede, dar in 7-8 k km se pare ca s-a intamplat(cred ca din cauza ca temperatura a fost foarte ridicata pana in ianuarie si din cate stiu eu cauciucurile de iarna se deterireaza accentuat peste 7 grade Celsius). Imi cer scuze daca am facut greseli, dar scriu de pe telefon si a trecut ceva de cand am terminat scoala(corectati-ma). Edited by guest64539
Link to comment
Share on other sites

din pacate nici eu nu am reusit sa ma redresez tot ceva de genul cum a patit colegul de mai sus ,numai ca eu eram in ungaria si sa lasat seara si deodata a inghetat , noroc ca nu aveam viteza 60 70 km/h dar a urmat o curba soseaua ingusta si a rezultat asta

noroc ca era zapada multa :)

post-33358-0-26208700-1330191790_thumb.jpg

Edited by ionut1985
Link to comment
Share on other sites

redresare din derapaj : LSD (blocant) = TALPA , NO LSD = NO TALPA <_< .Inca de pe vremea ursilor am invatat asta, cat despre reactie si bracarea rotilor nu pot decat sa zic ... nu va speriati, mai rau faci daca bruschezi volanul in prima clipa cand simti ca danseaza. Lasati volanul in prima clipa sa isi urmeze cursul apoi contrabracati incet cu 10% peste senzatia de neutralizare (nu stiu cum sa explic altfel) readucand apoi volanul la pozitia de centru. In general la o masina fara lsd,roata care da in gol este cea interioara din cauza centrului de greutate expus spre exterior... mai rau faci daca o calci, sunt cazuri si situatii la masini cu diferential open in care dupa ce a calcat acceleratia "sa o redreseze" roata interioara a prins aderenta si a aruncat masina brusc pe directia contrabracarii. Daca iti este frica de tractiune spate mai bine mergi mai incet si franeaza din timp inainte sa te incadrezi intr-un viraj. Am multi prieteni pe care la propriu i-am obligat sa mearga cu masina (RWD) intr-o parcare, spatiu liber pe ploaie sau pe zapada (pe uscat nu are rost, rupi masina si cauciucurile) si sa se invete cu masina, atat pe franare cat si "drift-uri" :pirate:.

LE: Oricum RWD all the way ... FWD chiar daca teoretic intra mai greu in derapaj numai prin rugaciuni sau noroc o mai redresezi din anumite situatii din acest punct de vedere, chiar am avut peripetii cu FWD in care am vazut si am stiut ca nu pot sa fac nimic, dau un ex: prima iarna de condus, dacie 1410 break, coboram Podul Grand (70 km/h) vroiam sa ies si sa cobor pe la Giulesti, retrogradat 1 treapta, am ciupit putin frana, si am incercat sa ma incadrez pe prima banda, am simtit ca masina mergea drept cu rotile bracate ... solutie :laugh: am luat-o drept cum m-a indrumat masina, altfel luam capul de pod care delimiteaza iesirea. Aceeasi situatie am patit-o si cu un opel intr-un rond la viteza mai mica. Au mai fost si altele dar nu va plictisesc

Edited by neo2004
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

Prin folosirea acestui site, sunteti de acord cu Terms of Use. Gasiti aici Guidelines. Politica de cookies: We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.