Jump to content

Din ciclul capriciile unei batrine doamne,


verssatu

Recommended Posts

Am vazut problema asta la multe masini de virsta ca sa zic asa a treia (clasic). Bineinteles ca si Blue Charon suferea de boala asta. Este vorba de martorul de bord al semnalizarii care nu se mai aprinde desi semnalizatorul merge corect. Acuma sigur ca exista multe posibilitati, dar lasind la o parte posibilitatile mai absurde sau mai evidente ( contacte imperfecte la becuri, conexiuni oxidate, martor ars, releu imbatrinit, cu contacte slabite sau lamele elastice care.. nu mai sunt elastice, etc), cel mai frecvent cauza este o legare la masa care nu mai e perfecta dupa mai mult de 30 de ani. De cele mai multe ori e vorba de semnalizatoarele din fata (dar asta nu inseamna ca e rau sa verificati legarea la masa in spate). Din cauza legarii proaste la masa, curentul absorbit de bec e diminuat si nu mai produce in mica bobina a relelului cimpul magnetic necesar anclansarii (principiu pe care se bazeaza functiunea martoruilui, menit sa atraga atentia cind un bec e ars). Problema apare de obicei in fata pentru ca acolo legarea la masa este facuta prin cele doua suruburi care tin semnalizatorul de caroserie. Sasiul semnalizatorului se coxeaza, gaurile in caroserie ruginesc, samd., contactul e prost, deci opune o rezistenta din ce in ce mai mare curentului. In spate, legarea la masa e printr-uun surub in podeaua portbagajului, sub placa de placaj, firul e maro, si in acelasi loc se leaga si masa senzorului de la rezervorul de benzina. Merita sa va uitati si pe acolo. Si daca desfaceti semnalizatoarele, o sa gasiti coxare si in duliile becurilor. E bine sa o curatati de acolo, si sa ungeti toate duliile cu o unsoare conductiva, nu stiu unde puteti gasi dar exista multe feluri.

 

Solutia este sa legati un fir direct de la acel mic sasiu zincat al semnalizatorului (in fata) pe care il scoateti prin tubul de cauciuc prin care merge firul celalalt de la bec (firul de semnal) si il duceti pina in compartimentul motorului undeva la un surub zdravan ancorat in caroserie (si care trebuie sa fie bineinteles "curat"). Eu am folosit suruburile opritorului capotei, M6. Acuma functioneaza si martorul de bord corect dupa vreo sase ani de cind am cumparat masina. E drept pe stinga am mai descoperit o problema. Becul insusi avea ceva (se aprindea corect) caci martorul tot nu se aprindea la semnalizarea la stinga. Nu stiu ce avea becul dar odata ce l-am schimbat martorul a functionat corect. Probabil era un bec vechi si pur si simplu imbatrinise filamentul?

Link to comment
Share on other sites

Exact asa facea si masina mea. Motivul pentru care merge pe avarie este exact faptul ca curentul consumat e suficient de mare ca sa anclanseze releul martorului. Vezi impamintarile si schimba becurile vechi. ca sa verifici daca impamintarea e proasta, traga un fir direct de la masa semnalizatorului suspect (deci chiar pe sasiul semnalului) la minusul bateriei (chiar pe borna, nu pe sasiu sau la alte borne de masa), ca sa elimini toate pierderile pe parcurs. Incearca sa vezi daca asa merge martorul. daca nu, schimba becul cu pricina si incearca din nou. Daca tot nu merge, trage un alt fir de masa la negativul bateriei si la celalalt semnal d ep ramura cu pricina (stinga, dreapta, ma rog) si incearca din nou. daca nici asa nu merge, atunci sunt pierderi chiar pe firul de semnal. Incearca sa tragi fire paralele cu firele de semnal, direct din releu/intrerupator. In felul asta ai "dublat" practic instalatia. Daca nici asa nu merge, releul insusi e de vina (dar pot fi si celelalte). In momentul cind merge bine, e clar ca au fost "ocolite" punctele slabe ale instalatiei. Acuma incepi sa renunti la cite un fir din cele trase in paralel si observi momentul in care nu mai merge. Acolo e buba. Probabil ca vei gasi contacte oxidate, lamele slabite, etc. Trebuie sa le cureti sau sa le inlocuiesti. Desigur ca buba poate fi un efect cumulat al mai multor mici defectiuni care fiecare luata in parte poate sa nu dea un defect in sine, dar laolalta toate produc efectul pe care il vezi. Inspecteaza tot ce e pe retea si fii intransigent, nu o lasa "ca merge si asa".

 

Succes, si asteptam feedback.

Edited by blue charon
Link to comment
Share on other sites

Un amanunt pe car emi l-am amintit prea tirziu ca sa mai il includ in postul de mai sus. daca puteti cautati o unsoare conductiva (exista mai multe la tub, etc) si folositi-o cu incredere pe la contactele la masa, la soclurile becurilor, chiar si la imbinari de papuci, etc. Asta o sa protejeze contactele de oxidare si dureri de cap. Luati-o ca pe o asigurare ieftina (mai ieftina decit o dup-amiaza de scarpinat disperat in cap).
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

Prin folosirea acestui site, sunteti de acord cu Terms of Use. Gasiti aici Guidelines. Politica de cookies: We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.