Jump to content

Supravirarea: ce este si ce facem cu ea?


Romulus

Recommended Posts

Supravirarea este cea care a atras multi fani ai marci pe de o parte si pe de alta cea care a insuflat teama in sufletele multora la auzul numelui BMW.

 

Este un deliciu si o sperietoare in acelasi timp. Asta pentru ca e greu de stapanit, dar odata reflexele formate ofera satisfactii si siguranta mai mare oricarui sofer.

 

Supravirarea este generata in primul rand de o distributie proasta a maselor pe cele doua punti si ca urmare de pierderea aderentei pe puntea spate.

 

Masina vireaza mai mult decat am dori, spatele fugind spre exteriorul curbei.

 

Ajungem si unde ne doare cel mai mult pe noi cei cu BMW fara xDrive... (desi, intre noi fie vorba, fara exceptie, toate BMW-urile au un caracter proiectat sa fie supravirator).

 

Supravirarea, poate fi provocata, intentionat sau nu de o accelerare puternica in curba, care amplifica efectul lateral, sau de o decelerare puternica in frana de motor. De fapt orice manevra asupra rotilor din fata - acolo unde motorul are suficienta putere - care rupe aderenta rotilor din spate.

 

Oricand se discuta de manevre de derapaj, trebuie cunostiinte minime de fizica. Coeficientul de frecare la rostogolire este diferit de cel de frecare statica si diferit de cel de frecare dinamica. Sunt multe elemente implicate, cel mai important fiind distributia maselor dinamice in manevrele in miscare, unde intervine si suspensia si ruliul caroseriei.

 

Dar pe scurt, echilibrul perfect al distributiei statice a maselor pe punti este crucial.

 

Supravirarea se corecteaza mentinand constanta puterea asupra rotilor si rotind volanul spre exteriorul virajului.

 

Supravirarea e foarte periculoasa pentru ca daca nu este corectata la timp, soferul devine un simplu spectator. Si cand spun la timp, asta inseamna la primele semne.

 

Spre exemplu, daca virajul este spre stanga, si spatele pierde aderenta, acesta va derapa spre exteriorul virajului, adica spre dreapta.

 

Prima corectie se face virand spre dreapta astfel incat sa se dea ocazia spatelui sa recastige aderenta.

 

Daca supravirarea a fost generata de aplicarea acceleratiei, trebuie lasata incet acceleratia sau se calca ambreiajul. Daca a fost generata de retrogradare, se accelereaza incet sau se calca ambreiajul.

Link to comment
Share on other sites

... (desi, intre noi fie vorba, fara exceptie, toate BMW-urile au un caracter proiectat sa fie supravirator).

 

264197[/snapback]

 

Da,sunt proiectate la ruperea gatului :)

Eu zic ca sunt proiectate subvirator,exceptie facand cele cu DD (cum ai si tu pe masina :) ),care sunt ori neutre ori subviratorii,nicidecum supraviratorii.

Ideea este urmatoarea,trebuie sa te credem pe cuvant sau vii cu ceva argumente ? :)

 

De exemplu eu ti-am adus un argument,ti-am aratat cum functioneaza DD cu ajutorul unui grafic,ti-am explicat de ce un BMW fara DD este proiectat subvirator.

 

http://www.bmwclub.ro/forums/index.php?sho...ndpost&p=256863

 

ps

 

Graficul nu este facut de mine,este facut de cei de la BMW.M-am dat si eu pe derdelus :) (driver training),insa am participat si la ceva lectii de teorie,nu numai la tinut covrigul in mana,vorba aia,conduci ceva si nu stii ce :blink:

Fie vorba intre noi,daca ai ceva documentatie,scheme...ceva credibil,sa ne impartasesti,te ascult cu foarte mare interes,insa la discutii fara sens nu mai particip :)

 

Oricand se discuta de manevre de derapaj, trebuie cunostiinte minime de fizica.

264197[/snapback]

 

Manevrele de derapaj necesita instinct si dexteritate,fizica conteaza mai putin in momentul respectiv,zic eu.

Explicatiile pe hartie nu fac 2 bani,indiferent cat de corecte sunt.

Degeaba un sofer stie toata teoria despre condusul ideal daca in realitate se pierde in fata unei situatii cauzatoare de accident.

Statisticile arata ca peste 90% din accidentele existente puteau fi evitate.Nu cred ca lipsa cunostintelor de fizica sunt cauza,nici lipsa orelor de "driver training".

Mai degraba un accident se produce deoarece cel de la volan "se pierde",franeaza si asteapta sa vada daca chiar se opreste inainte sa loveasca alta masina, in loc sa caute o modalitate de a evita masina respectiva.Asta nu tine de fizica,nu tine de scoli de condus,tine de firea fiecaruia,tine de cum ne-am nascut.

 

Parerea mea...

Link to comment
Share on other sites

Bavaria, probabil te-ai dat pe derdelus, nu spun nu, dar de ce presupui ca numai tu ai facut teorie, imi este greu sa inteleg.

 

Graficul tau, e foarte bun, dar e scos dintr-un context pe care tu nu l-ai inteles deloc. Sau tradus prost. N-are nicio legatura cu carecterul masinii, fie subvirator, fie supravirator.

 

Explica distributia puterii barei stabilizatoare pe fiecare punte in functie de viteza si tendinta. Nu stiu contextul din care ai scos acest grafic si nu ma hazardez sa presupun cum o faci tu.

 

De aia nici nu m-am obosit sa te combat, dar acum insisti.

 

Cine poate sa spuna: "volanul vireaza mai putin decat te astepti sa vireze, comportamentul este identic cu al unei masini cu suspensie clasica" in contextul explicatiei DD, nu prea are habar ce se intampla sau alege cuvintele prost.

 

Volanul, vireaza la fel. Doar daca ai Active Steering sau puntea fata a derapat vireaza mai putin decat te astepti.

 

Ori cand discuti de un comportament, fie el subvirator fie el supravirator, masina nu derapeaza. Si de Active Steering nu ne-am atins ca si subiect.

 

Fraza aia mie unul mi-a demonstrat, ca fie nu stii sa explici (ceea ce de multe ori inseamna simplu ca nu ai inteles explicatia la randul tau), fie ca n-ai inteles nimic. Cu tot respectul, cred ca ai citit ceva, n-ai priceput multe. Mai rau e ca te bati cu caramida in piept din motivul asta.

 

Iar peste tot mai sus, am vorbit de "reflexele formate". Si in topicul asta si in cel de subvirare. Asta la volan.

 

Ce n-ai realizat tu, este ca ceea ce ai citat tu mai sus, "discuta de manevre de derapaj", inseamna in limba romana exact ce scrie. Ca sa discutam de derapaje, e nevoie de cunostiinte de fizica. Ca sa-l corectam e nevoie de reflexe formate. Tu spui instinct. Eu spun reflex format.

 

Diferenta dintre reflex si instinct este ca, instinctul este un reflex cu care te nasti. Ceea ce nu e cazul reflexelor de care discutam eu. Astea sunt formate si invatate. Iata din nou, cum folosesti cuvinte care nu le intelegi.

 

INSTÍNCT, instincte, s.n. Complex de reflexe ĂŽnnĂŁscute, necondiĂžionate, proprii indivizilor dintr-o anumitĂŁ specie Âşi care le asigurĂŁ dezvoltarea organismului, alimentarea, reproducerea, apĂŁrarea. – Din fr. instinct, lat. instinctus.

 

Sau poate, tu te-ai nascut cu instincte de corectie a derapajelor si in cazul asta, poate ti-ai ratat cariera. Eu nu m-am nascut cu ele. Invat si o sa invat. Teorie SI practica. Pana mor. Mai mult, oricand pot, o sa le antrenez.

 

Probabil ca fiind departe de tare, limba romana se rugineste, dar macar nu presupune ca si a noastra se rugineste...

Link to comment
Share on other sites

Iata din nou, cum folosesti cuvinte care nu le intelegi.

 

INSTĂNCT, instincte, s.n. Complex de reflexe ĂŽnnĂŁscute, necondiĂžionate, proprii indivizilor dintr-o anumitĂŁ specie Âşi care le asigurĂŁ dezvoltarea organismului, alimentarea, reproducerea, apĂŁrarea. – Din fr. instinct, lat. instinctus.

 

Sau poate, tu te-ai nascut cu instincte de corectie a derapajelor si in cazul asta, poate ti-ai ratat cariera. Eu nu m-am nascut cu ele. Invat si o sa invat. Teorie SI practica. Pana mor. Mai mult, oricand pot, o sa le antrenez.

 

Probabil ca fiind departe de tare, limba romana se rugineste, dar macar nu presupune ca si a noastra se rugineste...

264528[/snapback]

 

In general folosesc cuvinte... pe... care le inteleg,dar am spus ca nu mai port discutii fara sens,discutii in contradictoriu fara argumente,adica este ca tine deoarece asa vrei tu.

 

Cuvantul ales este destul de potrivit pentru situatia prezentata de mine,cel putin asa il consider,dar iti explic mai corect,pentru a intelege si tu.

O scoala de soferi nu te face as in ale sofatului peste noapte,nu are cum.Daca ai ramas asa de impresionat de ce ai invatat acolo inseamna ca aveai lacune mari.

 

 

ps

 

Daca spui ca ai participat si la lectii de teorie, poate este mai usor si mai credibil sa iti justifici opiniile cu argumente,probabil ai primit documentatie referitoare la sistemele despre care discutam aici DD,Active Steering...desi dupa cunostintele dobandite se pare ca engleza ta a cam ruginit,dar este un lucru normal,fiind departe de o tara vorbitoare de limba engleza :blink:

Link to comment
Share on other sites

Am stiut ca toti cei care se cred "tari" vor fi ofensati de seciunea si posturile mele. Nu-mi pasa, eu nu ma consider "tare" si nici cunoscator. Stiu cateva lucruri si m-am gandit sa le impart cu toata lumea si sa le discutam. Dar romanismul (gen Bavaria - a se citi orgoliu prostesc) e greu de uitat si stapanit. Si nu e singurul. Stiu ca mai sunt si altii, doar Bavaria are curajul sa ma jigneasca. Altii nu.

 

Scrieti voi mai bine si-mi iau vacanta.

Link to comment
Share on other sites

[...]

Daca ai ramas asa de impresionat de ce ai invatat acolo inseamna ca aveai lacune mari.

[...]

264690[/snapback]

 

Aveam lacune si voi mai avea. Nu mi-e rusine sa admit. Decat sa ma dau mare cunoscator care nu intelege nici lucruri marunte, crede-ma dorm mai bine asa.

Link to comment
Share on other sites

Cred ca ar fi mult mai bine sa postezi doar lectiile de sofat fara posibilitate de reply de catre useri...in forma in care sunt structurate acum iese mai mult scandal decat obtinerea unor informatii...

 

Pentru mine e clar ca esti in tema in materie de sofat si prefer sa pot citi informatiile oferite de tine ca atare nu poluate aiurea de cate unu care a auzit ceva sau crede ca a auzit....

Edited by Ciupanezu
Link to comment
Share on other sites

Apreciez Ciupanzeu ridicarea moralului meu. Totusi ce nu inteleg multi e ca forumul asta nu e un loc unde sa ne aratam muschii si cunostiintele. Pentru mine nici strada nu e. Eu daca am invatat ceva, e treaba mea personala si o rezerv pentru cand sunt la volan. Si cea mai mare lauda va fi sa supravietuiesc soselelor si sa ajung sa povestesc nepotilor.

 

Am incercat sa impulsionez membri forumului sa vrea sa invete, sa cunoasca mai multe. Sigur, o trecere in revista, ca cea care am incercat eu s-o fac e mult prea putin, dar totusi e ceva. Rezultatul care mi l-am dorit era sa inceapa mai multi sa discute pe tema asta. Si in final, cititorii sa caute mai multe informatii, din surse credibile, sa se inscrie la cursuri, sa vrea sa invete...

 

De aia am prezentat si o voi mai face, continutul cursurilor care le-am facut si care le voi mai face. Nu ca sa ma laud, cum multi au inteles-o. Vezi pe topicul deschis pe tema asta ce-a iesit. Ci ca sa stie ce se face acolo, cum se face, iar pentru cei care nu au posibilitatea sa mearga, un minimum de informatii. Cursurile nu sunt ieftine si nu toti le primesc gratis fiind angajati la BMW. Unii trebuie sa munceasca din rasputeri sa le plateasca. Poate de asta le si apreciaza mai mult ca cei care le primesc gratuit. Multi participanti la curs, cand au auzit ca sunt din Romania, m-au intrebat daca sunt de la un dealer BMW. Altfel, nu intelegeau de ce dau atatia bani pe un curs de sofat.

 

Oricum, cei cu adevarat interesati sunt fie autodidacti, fie au facut cursuri.

 

Astea nu sunt cursuri de pilotaj, sunt cursuri de stapanire a masinariei, care te ajuta sa intelegi tot ce e implicat cand conduci si toate situatiile in care te poti gasi. Partea mai buna e ca teoria e incununata de practica, pentru ca reflexele trebuie formate si trebuie sa fie in permanenta in alerta. Nu ne nastem cu instincte de soferi. Dobandim asta de-a lungul anilor prin multa munca. Iar daca munca e placuta, e si mai usor.

 

Am stiut ca vor fi si unii ofensati, dar nu mi-am inchipuit magnitudinea. Si cu toate astea nimeni n-a incercat sa puna prima caramida. Si cand cineva o face totusi, macar pot arunca cu pietre. Ironic, nu?

 

Sa nu iubesti viata?

Link to comment
Share on other sites

Eu sunt foarte interesat de topicurile despre sofat pt ca informatiile tale nu au ca sursa vreuna din scolile de pilotaj din Romania unde oricum scopul acestora este competitia nu acumularea de cunostiinte practice si teoretice cu scopul de a fi un sofer mai bun in trafic....

A face un astfel de curs si mai ales numai pe BMW-uri mi se pare un vis deci ar fi foarte interesant sa scrii cat mai multe articole de genul celor pe care deja le-ai scris insa poate chiar si mai detaliate pt ca e clar ca, trist dar adevarat, marea majoritate a celor care-si achizitioneaza un BMW la noi in tara o fac pt imagine, sau ca au auzit ca e masina buna ceea ce e complet gresit. Cand ai o masina ce depaseste 150 de cai trebuie sa stii cat mai multe despre conducerea ei in deplina siguranta mai ales cand are si tractiune spate pt a stii ce manevre trebuie sa faci si ce sa nu faci....

Nimeni nu se naste invatat si cu cat inveti mai mult iti dai seama ca stii foarte putin, pacat ca multi refuza sa invete si se considera atotstiutori fara sa cunoasca mai nimic...

Link to comment
Share on other sites

"Oricand se discuta de manevre de derapaj, trebuie cunostiinte minime de fizica. Coeficientul de frecare la rostogolire este diferit de cel de frecare statica si diferit de cel de frecare dinamica. Sunt multe elemente implicate, cel mai important fiind distributia maselor dinamice in manevrele in miscare, unde intervine si suspensia si ruliul caroseriei"

 

Dragilor, fara suparare, dar eu cred ca, pe undeva, e normal ca anumiti useri sa tinda sa raspunda ironic. Uite, desi nu-mi sta in obicei sa intru in astfel de polemica, acum am s-o fac, motivat de raspunsul apreciativ al userului dinaintea mea:

- da, intentia celui care a initiat topicul e admirabila, insa pentru unul ca mine, simplu user avid de informatii :) , coeficientul de frecare la rostogolire si distributia maselor dinamice in manevrele in miscare nu sunt nici pe departe de natura sa ma lamureasca asupra problemei. Plus ca arta unui om care are ceva de spus e sa spuna acel lucru in asa fel incat sa inteleaga toti care-l asculta.

:blink:

 

Plus ca nu inteleg cum o roata de masina - banuiesc ca la ea va referiti - care se rostogoleste se freaca static.

 

PS: chiar nu am cautat sa fiu ironic.

Link to comment
Share on other sites

Am incercat doar sa dau exemple de fizica implicata. Nu sa explic fizica de liceu. Cand rotile se invart este frecare la rostogolire (parca asa se cheama), cand rotile derapeaza este frecare dinamica. Si cand masina sta pe o panta cu rotile blocate e frecare statica. Doar le-am enumerat...

 

Putem incerca impreuna sa lamurim ceva punctual, nu cred ca o sa faca nimeni un compendiu de fizica aici.

Link to comment
Share on other sites

Dar romanismul (gen Bavaria - a se citi orgoliu prostesc) e greu de uitat si stapanit. Si nu e singurul. Stiu ca mai sunt si altii, doar Bavaria are curajul sa ma jigneasca. Altii nu.

 

264713[/snapback]

 

Nu te-am jignit cu nimic...doar mi-am spus parerea, care te-a deranjat.

 

La randul meu, iti multumesc pentru aprecieri :blink:

 

ps

 

Apropo am facut cursurile(cateva) GRATIS,deoarece mi-au fost oferite prin amabilitatea dealerului BMW cand am luat in leasing X3-ul.

 

ps-ultimul in discutiile cu tine

 

The BMW passive(w/o Dynamic Drive) vehicle is configured as slightly understeering irrespective of the speed range.

 

Sursa-BMW Driver Training.

 

Am crezut ca participa toti cu informatii pe acest forum,am crezut ca ascultam toate opiniile inainte de a trage o concluzie,nu stiu cine sufera de orgoliu prostesc,eu in nici un caz...

Stai linistit,voi sta "in afara" topicurilor deschise de tine :)

Link to comment
Share on other sites

Eu sunt foarte interesat de topicurile despre sofat pt ca informatiile tale nu au ca sursa vreuna din scolile de pilotaj din Romania ...

264774[/snapback]

 

Asta e bine, pentru ca au inceput sa apara lectii gratuite ale lui Titi Aur prin diverse emisiuni (si chiar si pe youtube) in care - cu tot respectul pt cariera lui de pilot - << invata >> pe oameni pilotaj... A se vedea ghilimelele...

 

Dupa ce ca nu o ia de la baze si nu explica riscurile implicate, mai da si sfaturi total aiurea, deprinse de autodidactul din el, in contradictie clara cu ceea ce se practica de adevaratele scoli de pilotaj, care au pregatit generatii de piloti, si care se bazeaza pe o mai buna intelegere a tuturor factorilor implicati in dinamica masinii..

 

Deh, nea Titi e tare... Au aparut destui care s-au uitat la el si dupa aceea "Ma duc sa dau o tura, ca am invatat ceva misto" :blink:

Link to comment
Share on other sites

Dupa ce ca nu o ia de la baze si nu explica riscurile implicate, mai da si sfaturi total aiurea, deprinse de autodidactul din el, in contradictie clara cu ceea ce se practica de adevaratele scoli de pilotaj, care au pregatit generatii de piloti, si care se bazeaza pe o mai buna intelegere a tuturor factorilor implicati in dinamica masinii..

 

Very funny. :blink:

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

ce trebuie stiut este ca degeaba intelegem teoria si o stim ca pe apa si degeaba exersam de cateva ori si gata. Reflexele (de orice natura) trebuiesc exersate. Prin exercitiu castigam doua chestii (una de fapt e implicita): reflexe mai rapide ( pilotii de raliu de exemplu...daca 2 luni nu se antreneaza unele reflexe scad cu 10-20% - e vorba de miimi de secunda, dar conteaza si o milizecime de secunda) si acea "stapanire de sine" in momentele critice.

 

Problema cea mai grava este ca exersatul costa $$. Va spun din proprie experienta...rulmenti schimbati la 20-30% din perioada lor de folosire in regim normal, amortizoare, bucse si gume..nici nu mai zic...pai o pereche de michelin energy nu ma tin mai mult de 20.000km (in timpul zilei mers normal...iar cateva nopti pe luna incinse de nu se poate) ...asta in cazul in care ma limitez sa mai ies noapte prin oras. Dar pot sa zic ca imi cunosc masina in proportie de 99%....stiu cand supravireaza , cand subvireaza(si nu ma refer la mersul normal :blink: )..etc..etc si am scapat de cateva accidente care in mod normal erau IMINENtE. Doua dintre ele cred ca erau fatale...unul pentru mine...si celalalt pentru respectivii pietonii.

 

oricum defesive driving fara ofensive driving nu prea se poate...adica mai intai trebuie sa sti cum nu trebuie sa faci sau ce se intampla daca faci asa. nu e de ajuns un simplu : nu corectati brusc traictoria masini cand va aflati deja intr-o curba.

 

REVENIND LA TOPIC:

La masinile cu rwd e simplu de supravirat, dar ce ne facem cand masina e FWD ?

 

Pai sunt mai multe metode de supravirat si cu FWD. La VTM/VTC zice ca soferul e dreptaci (o "arunca" din frana de mana) sau stangaci (o arunca din balans).

 

Daca cu frana de mana implica o mai buna cunoastere a masini si o frana de mana pusa la punct (eventual scos butonul de oprire- ca nu ai vrea sa iti ramana blocata daca nu apesi cat trebuie pe buton, si in momentele alea numai de apasat cum trebuie pe buton nu iti arde) cea cu "balans" e mai usor.

 

Metoda se rezuma usor oarecum: Stanga frana, dreapta gaz sau invers dupa caz. Sunt convins ca nu ati inteles nimic din fraza de mai sus si acum va ganditi oare ce mai zice si nebunul asta...pai sa spunem mai pe larg. Metoda se bazeaza pe

"dezechilibrarea" masini, mai exact pe repartizarea greutatii pe axe/roti.

 

Am atasat o poza ca sa fie mai usor. Cu albastru e traseul pe care in parcurge masina ...unde vedem cele 2 puncte. Cand se ajunge in punctul 1 soferul o sa actioneze SIMULTAM volanul spre dreapta (e vorba de o smucitura, sa nu va inchipuiti ca o sa rotiti de volan ca la parcare - e vorba de 40grade sa zicem- MASINA abia daca isi schimba directia de mers) si o sa apese puntin frana (doar piscata). Astfel din cauza franarii puntea fata preia o MAARE PARTE DIN GREUTATE iar din cauza virarii rotile din partea stanga preaiau de asemenea o maare parte din greutate...concluzionand...roata din stanga fata trudeste din greu(vezi roata rosie din desen) ...avand pe dansa mai mult de 50% din greutatea masini ( normal are 30-35%) . Urmeaza momentul 2 cand viram concomitent stanga si apasam aceleratiia ....gandind analog ca in cazul unul - o mare parte din greutate o sa se duca pe stanga spate....iar din jocul asta de distribuire a greutatii pe roti masina o sa supravireze frumusel tinuta doar din gaz(acceleratie) - prea mult gaz-> masina tinde sa se indrepte - prea putin gaz -> masina tinde sa faca o "piureta" :) :) ....numai sa ai gaz cat cuprinde, ca placere vine de la sinel. vedeti la masinile mai slab motorizate ca trebuie mai mult indemanare.Exista riscul sa o iei in balarii, pt ca din cauza lipsei de putere, fata nu o sa mai traga spatele cum trebuie...si o sa iasa o maaare piruete(am folosit niste termeni mai populari,sper sa nu fiu blamat). Eu de exemplu la masina mea sunt nevoit sa franez cu calcaiul ca sa nu coboare din ture...ca altfel ma paste decorul.

 

AH....sa nu uit....daca tot vreti sa incercati...cautati curbe mai largi la inceput .De exemplu cum vi de la rond de la cosbuc prin fata pe la Casa poporului si vrei sa faci stanga sa te duci la pod la B.P. HASDEU...acolo noapte e liber si e o gramada loc. Tineti cont ca daca nu aveti cine stie ce amortizoare sport sau masina nu e prea rigida, o viteza de 60Km/h e ok la inceput. Nu uitati sa decuplati ESP :) :) ...si sa purtati centura. Cand o sa am timp o sa fac si niste filmulete cu chestii de astea.....360 cu frana de mana si continuare...and so on :).

post-6439-1189035536_thumb.jpg

Edited by drfan
Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

Prin folosirea acestui site, sunteti de acord cu Terms of Use. Gasiti aici Guidelines. Politica de cookies: We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.