Jump to content

Normele de poluare EURO - in general


X X L

Recommended Posts

despre diferentele intre normele germane D3/D4 si normele de poluare EURO....

 

Dupa aderarea la Uniunea Europena, cea mai adanca enigma auto pe piata second hand o reprezinta normele germane de poluare D3 si D4. Ce-i cu ele? De ce RAR nu face echivalenta intre D4 si Euro4?

Ce inseamna de fapt D3 si D4?

Legatura intre norma D3 (Deustche3) si E3 (Euro3) este foarte stransa, ambele fiind recunoscute de autoritatile europene. Normele germane au aparut in anul 1996, la momentul implementarii Euro2, cu scopul de a incuraja protectia mediului prin oferirea de reduceri de taxe. La vremea respectiva, Euro3 si Euro4 se aflau abia in proiect, iar multi dintre constructorii auto aveau mari rezerve ca aceste standarde ar putea fi indeplinite vreodata. Pe acest fond, legiuitorul german a imaginat cele doua norme, D3 si D4, dupa “chipul si asemanarea” viitoarelor Euro3 si Euro4. Ideea a fost aceea de a incuraja achizitionarea masinilor mai putin poluante, adica neamtul care isi achizitioneaza o masina norma D3 se bucura de reduceri de taxe, la fel intamplandu-se si cu D4.

 

D3 = Euro3 si D4 = Euro4… Gresit !

 

Normele D sunt norme de impozitare fiscala si nu norme de evaluare a poluarii chimice !!!

 

Norma D3 prevede exact aceleasi praguri pentru poluanti ca si Euro3, iar D4 aceleasi praguri cu Euro4. Datorita acestei aparente identitati intre cele doua tipuri de norme, pe piata noastra (evident cea de SH, a masinilor cumparate din Germania sau alte state care au adoptat sistemul) a aparut o confuzie majora. Cele doua norme par identice, dar nu sunt. Pai, daca sunt identice la noxe admise, unde apar diferentele? Pentru a da raspuns la aceasta intrebare, trebuie sa va amintesc principala diferenta intre normativul Euro2 si Euro3. Odata cu normele Euro 3, noxele emisiilor auto au inceput sa fie standardizate si “la rece” (motorul de dimineata), nu doar “la cald” (motor in regim normal de temperatura), asa cum fusese in cazul Euro2. Mai tarziu, la momentul Euro4, a aparut o regula noua – masina trebuie sa isi respecte standardul de emisii pentru cel putin 100.000 km, in loc de 60.000 km cum era la Euro3. Ei bine, ideea este ca la implementarea fiecarei norme Euro au existat proceduri de masurare a noxelor din ce in ce mai complicate (din punct de vedere tehnic), renumite “Cicluri Euro”.

 

Norma Euro2 a fost implementata prin masuratori in Ciclu Euro2, Euro3 a venit cu Ciclul Euro3, iar Euro4 cu Ciclul Euro4. Aceste cicluri au devenit din ce in ce mai complexe si mai dure pentru masini. Duritatea crescuta a acestor Cicluri de testare si masuratoare a standardelor Euro face diferenta dintre un D3 vechi, adica un Euro 3 masurat in Ciclu Euro2 si un Euro3 veritabil, adica Euro3 masurat in Ciclu Euro3.

 

Confuzia romaneasca din piata second hand a fost adancita si de faptul ca, odata cu intrarea in vigoare a normelor Euro 3 si 4, producatorii si-au aliniat Ciclurile in care au facut masuratorile cu Ciclurile tehnice Euro standard. Astfel, incepand cu Ianuarie 2000, norma D3 este perfect identica cu norma Euro3 (in timp de D4 a fost masurat in Ciclu Euro3), iar incepand cu Ianuarie 2005 norma D4 este perfect identica cu standardul Euro

 

PRECIZARE IMPORTANTA: - In anul 2000 Ford Germania a trecut la Euro 3 doar pentru motorizarile benzina. Motorizarile diesel de la Ford au devenit Euro3 abia in 2001!

Cred ca ar fi o sugestie buna pentru cei care isi cumpara masini SH (cele in ale caror carti de identitate nu apare explicit norma euro) sa pastreze in general o anumita rezerva fata de anul de productie 2000 (adica iunie 99 - iunie 2000). In aceasta perioada au fost epuizate stocuri de motorizari euro2, iar achizitionarea unei astfel de masini poate oferi surprize neplacute pentru cei care doresc sa plateasca in Romania taxe mai mici la inmatriculare.

 

In concluzie, norma D (2,3,4,5 sau 6) nu are nici o relevanta pentru legislatia romaneasca. Daca va aduceti masini din Germania (sau alte state care au asimilat norma D) singurul criteriu este acela al datei de fabricatie.

 

Atentie mare – DATA FABRICATIEI si nu data inmatricularii, cea trecuta pe talonul strain.

 

Pentru a avea un tablou complet al acestei probleme, iata istoricul standardelor europene pentru emisiile masinilor mici (sub 3,5t) din vestul Europei:

 

- non-euro pana in Iulie 1992.

- Euro1 din Iulie 1992

- Euro2 din Ianuarie 1996

- Euro3 din Ianuarie 2000

- Euro4 din Ianuarie 2005

 

Si in viitor:

- Euro5 din Septembrie 2009

- Euro6 este in proiect, neavand inca o data finala de implementare.

 

Trebuie spus ca exista deja pe piata masini care indeplinesc normele germane D5 si chiar D6, ambele mai dure decat Euro4, insa nimeni nu poate sti daca la data implementarii Euro5 si Euro6, D5 si D6 vor fi perfect echivalente Euro5 si 6. Vom trai si vom vedea. La sfarsitul lui 2009…

 

IMPORTANT:

Unii producatori s-au aliniat la Euro4 mai devreme de ianuarie 2005, pe anumite motorizari (nu pe toate), iar datele exacte la care au facut trecerea nu au fost date niciodata publicitatii.

Este absolut sigur ca o masina D4 dupa 1 ianuarie 2005 este Euro4.

Dar acest lucru nu exclude existenta unei motorizari D4=Euro4 si inainte de ian 2005. Acelasi lucru este valabil si pentru momentul trecerii de la Euro2 la Euro3 (respectiv D2/D3).

 

In primul rand trebuie spus ca anul de fabricatie 2000 incepe la jumatatea anului calendaristic 1999 si se termina la jumatatea anului calendaristic 2000. Practic, este un an de productie care incepe intr-un an calendaristic Euro2 si se termina intr-un an calendaristic Euro3. Acest decalaj intre anul de productie si cel calendaristic a creat la 1 ianuarie 2000 un efect surpriza. Cu toate ca in statele UE, adica inclusiv in Germania, a devenit oficial obligatorie norma Euro3, trecerea la noua norma nu a fost brusca. Motorizarile vechi trebuiau distribuite si vandute, iar acest lucru a durat mai multe luni.

 

Din aceasta cauza, Ford a reusit sa isi alinieze la Euro3 doar motorizarile pe benzina in 2000, cele diesel devenind Euro3 abia in 2001. Volkswagen a continuat sa-si echipeze masinile cu motorizari Euro2 pana la epuizarea lor in anul 2000. Trebuie spus ca la ora trecerii la Euro3 existau deja motorizari Euro4 produse de VW.

 

In absenta unui inscris Euro clar, avand doar norma D in cartea de identitate (Fahrzeugbrief), este dificil de ales o masina Euro3 cunoscand doar anul de productie 2000, un an de tranzitie tehnologica prelungita. Exista totusi un instrument ajutator, un tabel RAR suficient de explicit pentru a face diferenta intre Euro2 si Euro3. Este vorba despre vechiul tabel folosit de RAR pentru a permite inmatricularea unui autoturism minim Euro3. Daca exista codul motor al masinii alese in tabel, inseamna ca masina este minim Euro3. Daca nu e maxim Euro2, tabelul poate fi vizualizat/descarcat de aici: http://www.rarom.ro/Liste_euro3.pdf

 

Recomandarea este aceea de a evita totusi acest an de productie 2000. Puteti scapa de orice neplacere cumparand din UE masini minim 2001, care sunt majoritatea Euro3.

 

Pentru a identifica o motorizare Euro3, trebuie sa existe o identitate multipla, si anume la toate din urmatoarele caracteristici: denumirea exacta a modelului, codul motor, cilindree exacta (in cmc), putere in kW, viteza maxima a masinii (cea din prospect, nu cea inscrisa pe vitezometru), tipul cutiei de viteze manual/automat si numarul de trepte de viteza (doar pe directia inainte), plus codul cifric SchlusselNummer.

 

Puteti trage o concluzie corecta doar dupa ce toate aceste caracteristici corespund cu cele din tabel.

 

Schlusselnummer se gaseste pe Fahrzeugbrief, in partea de sus, dreapta... de ex...

BAFTA MAXIMA TUTUROR !~

 

PS : acum sper ca lucrurile sunt mai clare ///

fahrzeugbrief_ankauf.jpg

Kfz_herst_tyschl_nr.gif

fahrzeugbrief_ankauf1.jpg

Norme_de_Poluare.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
totusi , am ajuns la rar , am un 318ci e46 inmatriculat in germania in 2000 ,data fabricatiei fiind 22 decembrie 1999, pe brief scrie schadstofart d4, conform listei de mai sus a masinilor carecorespund normelor de poluare euro3, data de rar masina mea este euro3 , la rar inspectorul a zis ca este euro 2 si poate sa faca actele pentru euro 2 pe loc si pentru ca sa fie euro 3 tebuie sa intocmeasca o fisa si s-o trimita la bucuresti dar nu este sigur ca o vor scoate euro3 a zis sa astept 2 saptamani rezultatul , momentan sunt in asteptere , poate cineva dintre voi sa imi zica cu exactitate daca masina este intradevar euro 3? are rost sa imi fac grij? pentru ca este o diferenta de vreo 1500 de euro pt taxa de poluare :) m-am mai intalnit odata cu inspectorul pt ca aveam nevoie de brief pt numere provizorii iar el mia spus "a tu esti cel care viseaza la d4 sa fie euro 3 " el de ce nu poare so faca euro 3 daca in lista de mai sus scrie ca masina este euro 3 ? :) rog un raspuns urgent !!!
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
da l-a scos, drept dovada acum e la facultate in bucuresti cu el. un 318 din 1988...euro 2. nici cei de la finante nu-l credeau cand calculau taxa. a avut mai multe hartii de la catalizator, desigur a dat o mica atentie si baietii au tinut cont de ele. in brief era tot e2 trecut. pana si lui i-a vebit greu sa creada dupa aceea
Link to comment
Share on other sites

da...toti au sus asta. dar nu e un caz unic, adica e singuru caz de urs stiut de mine, dar faza cu catalizatorul au facut-o mai multi, dar la pisicute, chiar era cineva de pe forum care a mers in gemania si a montata cataizator si de la non-euro a fost trecut la euro 2.
Link to comment
Share on other sites

nici nu se pune problema ...stii codul motor?

 

ce scrie pe Fahrzeugbrief e Schadtstoffarm E2, ceea ce nu inseamna EURO 2...

 

daca ai o copie a "talonului" nemtesc trimite-mi-o sa vedem despre ce e vorba... ma intereseaza Sclusselnummer...

ai pm

Edited by BOGDAN WST
Link to comment
Share on other sites

da...toti au sus asta. dar nu e un caz unic, adica e singuru caz de urs stiut de mine, dar faza cu catalizatorul au facut-o mai multi, dar la pisicute, chiar era cineva de pe forum care a mers in gemania si a montata cataizator si de la non-euro a fost trecut la euro 2.

la mine scrie clar EURO 2 si are trecut la rubrica completari in brieful mic " SISTEM DE CURATARE GAZE ESAPAMENT Tip KLE BM06.

ce o fi insemnind asta? acus ma duc sa vad daca are sonda lambda. mersi

Link to comment
Share on other sites

da...toti au sus asta. dar nu e un caz unic, adica e singuru caz de urs stiut de mine, dar faza cu catalizatorul au facut-o mai multi, dar la pisicute, chiar era cineva de pe forum care a mers in gemania si a montata cataizator si de la non-euro a fost trecut la euro 2.

la mine scrie clar EURO 2 si are trecut la rubrica completari in brieful mic " SISTEM DE CURATARE GAZE ESAPAMENT Tip KLE BM06.

ce o fi insemnind asta? acus ma duc sa vad daca are sonda lambda. mersi

are sonda lambda

Link to comment
Share on other sites

iti tinem pumnii

mersi mai boys! si eu tin pumnii cu bani sa-i dau unde trebe....om vedea ce s-a primi...va anunt cu siguranta ce si cum am rezolvat. numa ca tre sa-mi fac timp sa ma duc la aia la RAR sa punem totu pe masa. momentan numerele la urs au expirat dar ma dau cu celalalt bmw al meu E46 facelift 2.0 benzin aspirat 143 cai, suspensie sport, jante 18, full xenon, linie audio total corespunzatoare(dvd alpine, 2 statii - boxe si respectiv 2 subwoofere pioneer, boxe cu filtre DLS), faruri dectane ca la seria 5 si 7 modelu nou, stopuri cu led de M3, etc. ce parare aveti de ea?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

Prin folosirea acestui site, sunteti de acord cu Terms of Use. Gasiti aici Guidelines. Politica de cookies: We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.