Jump to content

Masina se adapteaza stilului tau de condus ?


Andrei92

deci ?  

678 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Mecanica e ca electronica, dar cu o eroare mult mai mica ( In electronica, doua piese sunt identice intr-un milion, si aia din coincidenta, electronica se bazeaza pe marje de eroare ).

 

Eu nu cred ca exista doua motoare care sa se comporte la fel daca au fost folosite in regim diferit. In primul rand, la mijloc este rodajul, care isi lasa amprenta cea mai mare asupra comportamentului motorului, apoi un coeficient mai mic il are regimul zi de zi.

 

Chiar daca spuneti ca sunt doar niste fieratanii, sa nu uitam ca la mijloc sunt foarte multe subcomponente/subansamble/subsisteme, cum ar fi camera de ardere, evacuarea, turbo-ul. In toate aceste componente, sa nu uitam ca intervin depuneri de resturi in urma arderilor, etc. La un regim de condus mai agresiv, sansele ca depunerile sa aiba loc sunt mult mai mici fata de condusul 'lent'. De asemenea, sansele sunt foarte mari ca depunerile sa fie abundente intr-un regim 'lent', ba chiar sa fie mult mai solide daca sunt vechi.

 

Poate cineva se pricepe mai bine la mecanica si ma intelege ce vreau sa zic, si va veni cu explicatii. E doar o parere.

 

 

A si inca o chestie : Cand faci o presupunere ai doua variante ca sa ii poti da un verdict : Ori o dovedesti, ori dovedesti contradictoriul. Asa ca, inainte sa ceri explicatii, vino cu propriile tale argumente.

Edited by MMarkus
Link to comment
Share on other sites

La turbo diesel e clar ca sunt mai multe componente care, in functie de stilul de mers, pot afecta functionalitatea motorului:o turbina cu pale imbacsite, care la un moment dat scapa ulei in intercooler care se imbacseste si el, EGR, injectoare.

La fel ca si la diesel la benzina eu cred ca problema apare la folosirea masinii in alta plaja de turatii decat a fost gandita. Cum sunt foarte putini care folosesc supraturarea ma refer in special la subturare. Motorul e gandit sa functioneze in anumite plaje de turatii, plaja la care randamentul motorului este maxim. Undeva intre varful de cuplu maxim si varful de putere. Regimurile tranzitorii, de oprire/pornire, schimbare trepte de viteza fac ca randamentul sa nu fie maxim, arderea sa nu fie completa si astfel sa apara reziduuri. Reziduurile pot sa se aseze pe bujii sub forma de calamina, pe catalizator, pe supape, etc. Toate astea adunate la un moment dat sa altereze semnalele ajunse la ECU si sa-l faca sa compenseze ba cu timpi diferiti de deschidere a injectoarelor, ba cu o modificare a unghiului de aprindere. De aici poate diferenta intre o masina alergata si una mers "batraneste". Cel putin eu asa cred, ca asta ar putea fi o explicatie.

Bujiile au o temperatura anume de autocuratare, la care daca nu se ajunge pot sa se imbacseasca. Injectoarele daca nu se deschid macar la o perioada de timp la maximum ar putea sa se intepeneasca.

Si tot legat de subiect, era o teorie enuntata acum cativa ani, despre un rodaj agresiv care ar face motorul sa se miste mai bine pe intreaga lui durata de viata. Eu inclin sa o cred. Am avut masina de firma de noua, 10km la bord pe benzina. A vazut 4000-5000 ture frecvent si in primii 1000km si dupa, pana la 40000km cand am predat-o. Nu papa gram de ulei si toti care au mers cu masina respectiva au simtit diferenta notabila fata de a lor. Tot aveam acelasi tip de masina, aceeasi motorizare. Toti ma intrebau de ce merge altfel masina mea.

Am cautat ceva infor despre aceasta teorie despre care citisem cu ani in urma, o gasiti aici:

http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

Acum fiecare crede ce vrea pana la urma. Unii au o problema ca se aude motorul prea tare, altul se gandeste ca daca el merge cu 2000 de ture iar eu cu 4000 masina lui va rezista dublu fata de a mea, altuia ii e mila sa auda motorul la 5000-6000ture. Le-am auzit pe toate. Am avut o gramada de masini, multe vechi asa ca am avut ocazia sa cunosc o gramada de mecanici, fiecare cu filozofia lui de viata. Pana la urma totul se reduce la cum se simte fiecare bine: daca imi place sa merg turat, asa voi face. Daca altuia ii place sa mearga babeste asa o va face.

Mai pun si un filmulet despre o echipa de curse care-si bazeaza rodajul pe acelasi principiu:

 

Concluziile le trage fiecare.

Link to comment
Share on other sites

Foarte constructiv postul tau, cel putin din punctul meu de vedere. Imi dai impresia ca m-ai complectat, intr-un fel sau altul, si iti multumesc pentru asta.

 

 

De aici inainte, astept contraargumente. Sau nu va puteti sustine parerile?

 

Hai ca la urma urmei, tot vom trage o concluzie, impreuna... Mai mecanici, mai lenti, mai agresivi, ce mai conteaza? Important e sa ajungem la raspunsul corect!

 

Eu ii dau in gura pana ii sar injectoarele, dar : NU LA RECE si NU IN RODAJ. Sa se rupa motoru daca-l tine, ca-l schimb, pe garantie! Si daca garantia trece, ma indoiesc ca se mai rupe, dar mi-e frica sa nu raman indoit, ca apoi ar trebui sa suport cheltuiala.

 

Asta e.

 

Hai mergeti la 800rpm toti ca sa "aiba o viata mai lunga masina" pe care de fapt oricum o sa o vindeti inainte sa "cedeze".

 

 

Se pare ca pe ultima suta de metri cei "Contra" se ascund dupa deget????????? Curaj, ca nu-i crima sa gresesti.

 

Scuze, am baut cam mult, si poate vb mainile fara mine..... dar asta gandesc. E oare gresit sa spui ce gandesti ? <_<

Edited by MMarkus
Link to comment
Share on other sites

La turbo diesel e clar ca sunt mai multe componente care, in functie de stilul de mers, pot afecta functionalitatea motorului:o turbina cu pale imbacsite, care la un moment dat scapa ulei in intercooler care se imbacseste si el, EGR, injectoare.

La fel ca si la diesel la benzina eu cred ca problema apare la folosirea masinii in alta plaja de turatii decat a fost gandita. Cum sunt foarte putini care folosesc supraturarea ma refer in special la subturare. Motorul e gandit sa functioneze in anumite plaje de turatii, plaja la care randamentul motorului este maxim. Undeva intre varful de cuplu maxim si varful de putere. Regimurile tranzitorii, de oprire/pornire, schimbare trepte de viteza fac ca randamentul sa nu fie maxim, arderea sa nu fie completa si astfel sa apara reziduuri. Reziduurile pot sa se aseze pe bujii sub forma de calamina, pe catalizator, pe supape, etc. Toate astea adunate la un moment dat sa altereze semnalele ajunse la ECU si sa-l faca sa compenseze ba cu timpi diferiti de deschidere a injectoarelor, ba cu o modificare a unghiului de aprindere. De aici poate diferenta intre o masina alergata si una mers "batraneste". Cel putin eu asa cred, ca asta ar putea fi o explicatie.

Bujiile au o temperatura anume de autocuratare, la care daca nu se ajunge pot sa se imbacseasca. Injectoarele daca nu se deschid macar la o perioada de timp la maximum ar putea sa se intepeneasca.

Si tot legat de subiect, era o teorie enuntata acum cativa ani, despre un rodaj agresiv care ar face motorul sa se miste mai bine pe intreaga lui durata de viata. Eu inclin sa o cred. Am avut masina de firma de noua, 10km la bord pe benzina. A vazut 4000-5000 ture frecvent si in primii 1000km si dupa, pana la 40000km cand am predat-o. Nu papa gram de ulei si toti care au mers cu masina respectiva au simtit diferenta notabila fata de a lor. Tot aveam acelasi tip de masina, aceeasi motorizare. Toti ma intrebau de ce merge altfel masina mea.

Am cautat ceva infor despre aceasta teorie despre care citisem cu ani in urma, o gasiti aici:

http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

Acum fiecare crede ce vrea pana la urma. Unii au o problema ca se aude motorul prea tare, altul se gandeste ca daca el merge cu 2000 de ture iar eu cu 4000 masina lui va rezista dublu fata de a mea, altuia ii e mila sa auda motorul la 5000-6000ture. Le-am auzit pe toate. Am avut o gramada de masini, multe vechi asa ca am avut ocazia sa cunosc o gramada de mecanici, fiecare cu filozofia lui de viata. Pana la urma totul se reduce la cum se simte fiecare bine: daca imi place sa merg turat, asa voi face. Daca altuia ii place sa mearga babeste asa o va face.

Mai pun si un filmulet despre o echipa de curse care-si bazeaza rodajul pe acelasi principiu:

 

Concluziile le trage fiecare.

 

Exact ce am spus si eu mai devreme...(Interesant articolul)!

Ceva in genul asta facem si noi dupa ce schimbam setul motor pt

, chiar daca sunt mai mari si au "doar" 1800Cp/buc. Ele au 2 turatii de mers in gol 600rpm si 900rpm, plus 900rpm in sarcina!

Dupa instalarea setului motor ne "jucam" cu ele la ralanti intre (600 si 900 rpm) cate o ora pt fiecare turatie, timp de 48 de ore...abia dupa aceea putem sa le punem in sarcina!

Link to comment
Share on other sites

Articolul e vechi, mi-am amintit de el aseara si am cautat o ora sa-l gasesc, ca nu mai aveam linkul. La vremea lui a facut mare valva, mai ales ca o sa vedeti pe site comparatii intre motoare desfacute si care vin sa-i sustina argumentatia. Masina de care povesteam ca am avut-o de noua de la firma (de altfel singura masina noua pe care am avut-o pana acum) a prins exact perioada in care aparuse articolul, acum 3-4 ani in urma. A fost masina de teste pt mine si dupa 2 ani si 40k km masina mergea brici. Iar comparatia o fac cu alte 60 de masini asemanatoare. Natura jobului facea sa merg si cu ceilalti colegi cu masinile si sa observ stilul de mers. 80% schimbau treapta 4 la 40-50km/h si nu treceau de 2000-2500ture, asta la schimbarea treptei. Scopul lor era sa schimbe treptele cat mai repede. La multe dintre ele la 40k km le-au fost schimbate bujiile pt ca masinile consumau prea mult si nu trageau, altele aveau senzorul de ralanti imbacsit si nu tineau turatia cum trebuie.

Pe cat este de important folosirea motorului in regimul in care el a fost gandit la fel de important e sa folosesti cutia de viteze intr-un mod eficient. De aia e pusa acolo.

Ar fi interesant ca si alti colegi sa-si expuna parerea personala, bine ar fi argumentata. Fiecare are experienta si principiile lui, fiecare conduce pe baza experientei si a parerilor formate in timp. Oricum sunt convins ca in afara de cei care sunt la inceput de drum in ale sofatului, ceilalti nu-si vor schimba stilul de condus de dragul unui topic pe net. Pana la urma e o discutie la o cafea pe net, in care de multe ori poti afla informatii noi, poti afla opinii diferite si cel mai important, iti ridica semne de intrebare.

Link to comment
Share on other sites

in ideea ca masina este folosita doar in oras s-au creeat masini care au randament optim in plaja de turatii 2000-4000 rpm <_<... nu trebuie reinventata roata.

 

In toate este un echilibru... masina "rodata" mai sportiv... chiar daca "va fugi mai tare" se "termina mai repede".. masina "rodata" mai incet, "va fugi mai incet" da "va tine mai mult". si motorul de M5 e60.. poate merge in 18.000 rpm.. si sa aiba performante de formula 1... dar atunci tine 2 ore.. cat un motor de formula 1...

 

Din nou treaba e relativa si depinde de cine pune problema.

 

Cand s-a facut topicul andrei92.. tu nu puneai problema la "invatare" si "resetare" ? si nu la "rodarea motorului"

Link to comment
Share on other sites

@rmg: InteresantĂŁ teoria ta Âşi acel site.

 

Pãrerea mea este cã, la fel ca În viaÞã, rodajul este o chestiune de echilibru.

 

Motorul nu trebuie rodat nici cu prea multã grijã adicã subturat ºi nici prea agresiv adicã turat pânã la zona roºie.

Link to comment
Share on other sites

@rmg: InteresantĂŁ teoria ta Âşi acel site.

 

Pãrerea mea este cã, la fel ca În viaÞã, rodajul este o chestiune de echilibru.

 

Motorul nu trebuie rodat nici cu prea multã grijã adicã subturat ºi nici prea agresiv adicã turat pânã la zona roºie.

 

Exact! E la fel ca la femei...nici prea romantic, dar nici prea violent...trebuie sa le combini eficient! <_<

Link to comment
Share on other sites

Inainte sa se creeze masina cu randamentul respectiv s-a creat cutia de viteze. <_<

Aia rezolva si problema orasului, nu trebuie sa tii masina in treapta 1 la 6000 de ture.

 

pai la 30km/h in ce treapta ar trebui sa fii ? in a 5-a la relanti ? sau 1-a la 5000 rpm ca sa nu mergi subturat ?

Link to comment
Share on other sites

Parca suntem la Radio Erevan, bancul cu fereastra. Iti dau exemplu la masinile mele: la BMW pt ca e diesel schimb pe la 2500-3000. Turatia cade cam cu 800 de ture. Cand prind spatiu ii mai dau si spre 4000 cate o forja. La Bertone Turbo benzina schimb pe la 3000 la Megane benzina 3500-4000 pt ca nu e turbo si nu trage jos mai deloc. Nu sunt reguli batute in cuie, e in functie de trafic, de ce este pe sosea, de inclinarea drumului, de puterea motorului. Ma rog, chestiilea astea le putem discuta intr-un alt topic dedicat stilului de sofat al fiecaruia, cred ca s-a mai discutat despre asta. Toate bune!
Link to comment
Share on other sites

pai eu asta incerc sa-ti explic, ca in traficul urban, de exemplu la ora 5.. e imposibil sa mergi corect,mersul ar insemna sa tin in a 2-a la 3000 rpm sau poate chiar treapta 1... consider ca cel mai important e ca in momentul in care accelerezi sa fii in treapta potrivita, pentru ca daca.. tu mergi la vale.. din inertie ca esti bara la bara, chiar nu are importanta in ce treapta te aflii, dar daca ai pretentii de la masina sa fuga... cel mai sanatos e sa te afli in treapta care trebuie..

 

 

Din pacate la Cluj nu este radio Erevan asa ca nu-ti inteleg aluzia. <_<

Edited by Cristi.MD
Link to comment
Share on other sites

masina mea actuala e luata de noua (nu stiu daca avea 10 km pe bord cand am ridicat-o) si am condus-o cum am avut chef... am acum 5000 km cu ea dupa 2 luni si pot spune ca se misca foarte bine... ina ceste 2 luni i-am scapat si vreo 4-5 talpi grave (nu in prima mie de kilometrii) si asta la indicatia unor baieti de la BMW... desihgur nu afost vorba de mers minute bune in 5000 de ture ci doar de spike-uri pe perioade scurte de timp (cat o depasire rapida)... personal am obiceiul de a schimba rapid in jos si a da talpa pentru o de pasire scurta, chiar si pe autostrada, pentru ca nu prea imi place sa risc stand prea mult pe banda de pe axul drumului... e, dupa experienta asta plus altele cu masinile anterioare, pot spune ca in mod sigur in cazul masinilor cu cutie automata ele invata stilul de mers si se adapteaza la el... am avut vreme de 1 an un Audi A6 cu o cutie tiptronic si era foarte evident ca mergea dupa cum eram eu grabit sau nu... in maxim 2 kilometrii de mers agresiv deja schimba altfel vitezele dupa care, daca o lasam mai moale, revenea la normal sau in zona de mers pensionareste... cel mai deranjant era cand stateam in coloana cu masina ceva timp si abia o piscam si apoi doream sa fac o depasire in forta... trebuie sa ii dau kick-down ptr ca altfel accelera foarte lent...

revenind la masinile cu cutie manuala, din ce stiu eu, in cazul unui chiptunning trebuie sa mergi cativa kilometrii pana intra in utilizare harta noua de functuionare a motorului... din ce stiu eu exista o zona de memorie tampon in care noi nu putem scrie nimic si o zona de memorie standard in care se afla hartile de mers... calculatorul in functie de semnalele primite de la pedala de acceleratie (adica modificarea unghiului, viteza de modificare a unghiului, etc) si de la senzori, coordoneaza injectia... din ce stiu eu exista cel putin 2 harti, una pentru half throtle si una pentru full (adica apasare la jumatate pedala si apasare full) si fiecare are parametrii ei... desigur lucrurile sunt foarte complicate pentru ca aici intervine si faptul ca motorul (adica computerul de injectie) "stie" sau "nu stie" treapta de viteze in care te afli... personal cred ca motorul se adpateaza la stilul de condus si asta am observat-o mai ales pe masinile relativ mici dar cu injectie moderna (Ford Fiesta, Opel Corsa, etc) unde dupa ce ma urcam in ea si incepeam sa merg mai agresiv observam un comportament foarte bun al acceleratiei inclusiv mentinerea turatiei ridicate cateva fractiuni de secunda in plus chiar daca eu luam piciorul de pe acceleratie. si apasam ambreiajul ptr schimbare (cu alte cuvinte masina "era pregatita" tinand cuplul sus la schimbarea de viteza ptr ca deja "stia" ca o sa-i dau talpa dupa)... poate sunt doar observatii personale dar chiar cred ca este adevarat...

 

 

si apropos, uitati aici o intreaga discutie pe aceasta tema dar raportata la lumea Formulei 1... ce e interesant e ca cineva mentioneaza adaptive transmission folosit de BMW la seria 7...

 

http://www.ten-tenths.com/forum/archive/in...php/t-8070.html

 

si aici niste harti si cateva explicatii interesante:

 

http://www.fuelairspark.com/Products/Docum...Help/aefuel.htm

 

 

si apropos, pe masura ce masina se invecheste invatarea este mai prezenta tocmai datorita particulelor depuse/nedepuse datorita stilului de condus... deasemenea motorul e facut sa mearga in sarcina (adica la cuplu maxim sau oricum in apropierea zonei de maxim ptr el) si orice alta functionare nu prea ii prieste... e ca si la avioane care sunt facute sa zboare si sunt mult mai afectate de statul pe sol...

Link to comment
Share on other sites

da. m-am convins ca e adevarat.

am condus masinile unor colegi la un team building, iar fiecare masina s-a comportat precum stapanul (nu mai stiu marcile ca asta s-a intamplat cam acum 3 ani)

pana atunci eram sigur ca faceam doar o asociere mintala, masina-sofer, dar m-m inselat :)

 

sofer mototol = masina basita

sofer brici = masina nervoasa

 

...bine ca nu sunt singurul care s-a gandit la problema asta... <_<

pentru a fi adevarata comparatia, trebuie sa iei 3-4 masini identice, scoase din fabrica, utilizate in conditii diferite sa zicem 3 ani si apoi sa faci comparatia.

asa, daca iei modele diferite, cu cilindree diferita, putere diferita, bineinteles ca sunt diferite la condus.

eu unul nu am gasit 2 masini care sa semene la condus.

deci nu cred in asa ceva, dar fiecare cu parerea lui.

Link to comment
Share on other sites

Guest poleposition

normal ca se adapteaza:

 

conduci mai agresiv, dai talpa, schimbi in 6500, consuma mai mult, mai multa benzina, mai mult ulei, uzara mai mare la placutele de frana etc... mergi mai domol, reactia este inversa (consum redus ulei/benzina, uzura mai mica etc)

 

QED

Link to comment
Share on other sites

Intr-un fel sau altul.

 

Legatura poate fi urmatoarea :

 

Bmw = Bani => Femei

 

Femei = Vise de bani => BMW owner fara bani

 

Daca faci un mic calcul, la prima varianta poti reduce BMW, ca este suficient Bani.

 

In schimb la a doua varianta, este doar o pacaleala. Pacat de masina!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

Prin folosirea acestui site, sunteti de acord cu Terms of Use. Gasiti aici Guidelines. Politica de cookies: We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.