Jump to content

Frana


neamih

Recommended Posts

O chestiune presanta.

Fiecare metru conteaza:

La nevoie ajuta doar apasarea franei concomitent cu evitarea tamponarii...

Echipa noastra de Formula 1 nu se multumeste cu jumatati de masura. Mai ales in ceea ce priveste franarea. Franele masinii mele de curse BMW WilliamsF1 FW26 sunt folosite la maximum la fiecare curba, astfel am impresia ca nu am dat totul. In viata de zi cu zi, conducatorii auto apasa rar pedala de frana pana la capat. De obicei calca pedala incet, fiind atenti la pietoni si la masinile din spatele lor. In timp, acest mod de a amana franarea le intra multora in sange. Nu este o problema - in afara cazului in care conteaza fiecare metru. Fiecare isi menajeaza franele, pana cand pericolul se apropie mai tare, astfel ca franarea propriu-zisa se face prea tarziu. Acesta este si motivul pentru care antrenamentul de Formula 1 se concentreaza la inceput pe franarea in forta, aceasta fiind oricat de agresiva, caci masina rezista cu siguranta. In fond a fost construita cu acest scop. Starea vremii nu conteaza caci sistemele de reglare BMW sunt performante. Soferul simte sistemul ABS (sistemul anti-blocare) prin pedala de frana si sunetul de reglare sacadat care vibreaza sub presiune. Sistemul ABS se produce in serie in cazul tuturor modelelor BMW. Acest sistem nu permite blocarea rotilor, blocarea facand ca orice masina sa mearga drept inainte fara a mai putea fi oprita. Prin sistemul ABS se poate frana si evita un posibil impact in acelasi timp cu mai multa usurinta. Fara ABS, virajul se poate face doar dupa ce piciorul a fost luat de pe pedala de frana - o manevra extrem de dificila in fata careia mai ales cei fara experienta si care au viteza mare esueaza. Prin sistemul ABS, franarea are loc si in timpul virajului. Este gresit sa fixati cu privirea obstacolul, caci masina e condusa inconstient in directia in care va uitati. De aceea: Franai puternic, gasiti o iesire si conduceti in directia aceea!

Utilitatile electronice dintr-un BMW va ajuta foarte mult. Frana raspunde mai rapid la comanda prin functia DBC (Dynamic Brake Control - controlul dinamicii de franare), masina putand fi oprita astfel mai repede. Diversi senzori anunta un caz de pericol, cand soferul isi muta rapid piciorul de pe acceleratie pe pedala de frana. Sistemul declanseaza presiunea maxima la franare, rotile intra in spatiul sistemului de reglare ABS. Multi soferi apasa mai incet pedala de franare cum simt ca vibreaza ABS-ul :blink:, ceea ce e total gresit, caci se pierd astfel metri importanti. Curbele sunt extrem de problematice. Osia din fata trebuie sa suporte o mai mare greutate prin franarea in forta, spatele masinii fiind mai usor si tinzand spre supramodulare :). Functia CBC (Cornering Brake Control - controlul franarii la viraj) evita acest pericol, stabilizand intreaga masina. Aici se mareste raza curbei la franare, dar poate fi usor diminuata daca scade viteza. Va sugeram sa fiti atenti la punctul cel mai inalt de racordare verticala a franei. Stiti cu siguranta ca masina e condusa inconstient in directia in care va uitati. Aceasta manevra a devenit obisnuita pt. mine. Tu esti cel care ar trebui sa exerseze franarea in forta! Cel mai bine la un curs de soferit. Doar cel care a franat in forta si a vazut cum ii reactioneaza masina poate reactiona mai sigur pe sine.

Link to comment
Share on other sites

In viata de zi cu zi, conducatorii auto apasa rar pedala de frana pana la capat. De obicei calca pedala incet, fiind atenti la pietoni si la masinile din spatele lor. In timp, acest mod de a amana franarea le intra multora in sange.

din pacate ma regasesc in aceasta tipologie de conducator auto... :blink:

Este gresit sa fixati cu privirea obstacolul, caci masina e condusa inconstient in directia in care va uitati. De aceea: Franati puternic, gasiti o iesire si conduceti in directia aceea!

asta se simte mult mai mult in cazul motociclistilor... si se numeste "target fixation"... si din pacate are foarte mare dreptate Ralph cand spune ca numai prin exercitiu poti scapa de acest "viciu"...

Link to comment
Share on other sites

din pacate ma regasesc in aceasta tipologie de conducator auto... :blink:

 

asta se simte mult mai mult in cazul motociclistilor... si se numeste "target fixation"... si din pacate are foarte mare dreptate Ralph cand spune ca numai prin exercitiu poti scapa de acest "viciu"...

8996[/snapback]

 

 

Nu ii stalci numele lu dom' profesor. Este Ralf.

 

Era sa o patesc sambata seara, asta cu target fixation. si anume era sa intr-un in soramea ca ne jucam cu masinile. la semafor aveam loc sa ma bag langa ea si veneam tare din spate, dar sa bagat in fata mea blocand partea aia, eu am franat pana la blocarea rotilor si nu am mai fost in stare sa iau piciorul de pe frana si sa ma duc inspre locul liber. era umed pe jos si f. alunecos ca era frig. am avut noroc ca sa oprit la 1 m de bara ei. o alta greseala a fost ca am apasat si ambreiajul si sau blocat rotile.

Link to comment
Share on other sites

asta se simte mult mai mult in cazul motociclistilor... si se numeste "target fixation"... si din pacate are foarte mare dreptate Ralph cand spune ca numai prin exercitiu poti scapa de acest "viciu"...

8996[/snapback]

Si la biciclisti la fel.

Am patit si eu cand de abia invatam sa merg cu bicicleta. Dureroasa experienta, tocmai imi dadusem jos rotile alea ajutatoare laterale :blink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

Prin folosirea acestui site, sunteti de acord cu Terms of Use. Gasiti aici Guidelines. Politica de cookies: We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.