Jump to content

Schimbarea uleiului la cutia de viteza automata E39 - DIY


paul

Recommended Posts

M-am decis sa schimb uleiul la cutia de viteza automata de pe E39. Cutia mea este ZF si are codul A5S 325Z.

Desi se spune ca uleiul este life-time si nu se schimba niciodata eu aveam ceva indoieli. Si nu cred ca am gresit deloc.

 

La 170.000 Km uleiul prezinta semne clare de uzura : este negru si are un miros de ars foarte pregnant.

 

Am ales sa demontez baia de ulei cu totul pentru a schimba cat mai mult ulei si pentru a putea curata baia si magnetii din baie.

Datorita configuratiei circuitului de ulei, nu se poate scurge deodata intreaga cantitate de 9.2 l de ulei. Eu am reusit sa scurg cam 5.5 l.

Voi repeta operatia asta dupa ce se mai amesteca uleiul nou cu cel vechi. Nu este necesara demontarea baii inca odata, ci doar golirea a cat de mult ulei se poate dupa care se completeaza la nivel.

Eu va trebui totusi sa mai demontez inca odata baia, deoarece trebuie sa schimb si filtrul de ulei pe care am uitat sa-l comand ! :blink:.

 

Operatia este destul de usor de facut si nu ridica probleme tehnice deosebite.

Durata a fost cam 1:30h. Cel mai mult timp l-a luat spalarea pieselor.

 

Materiale necesare

10-12 l ulei de cutie LifeTime (sic). Tinand cont ca operatia trebuie repetata, e bine sa luati tot uleiul de la inceput. Nu luati uleiul decat de la BMW. E un ulei de tip special ( al meu era facut de ESSO ) care nu se gaseste in alta parte.

Tipul uleiului difera in functie de tipul cutiei. Cand mergeti dupa ulei luati si un bidon, deoarece uleiul este ambalat in bidoane de 20 l.

Garnitura baie ulei

Filtru ulei cutie

 

Cumparati totul de la AB. E cel mai safe.

 

Preturi

Ulei ATF : 50 RON / litru

Garnitura baie : 38 RON

Filtru ulei : 80 RON - estimativ

 

Scule necesare

Torx de 27 pentru suruburile de la baie. E putin atipic, dimensiunile uzuale fiind 25 si 30, dar se gaseste si de 27.

Hexagon de 6 si hexagon de 8

Vase pentru colectarea uleiului uzat

Un bidon special pentru ulei de cutie - din acela cu "gat" flexibil. Pozitia busonului de umplere face necesara un asemenea recipient pentru "pomparea" uleiului in cutie.

 

Procedura

Se desface surubul de umplere cu un hexagon de 8

Se desface surubul de golire al baii cu un hexagon de 6 si se lasa sa se scurga bine uleiul in vasul pregatit dinainte. Se vor scurge in prima faza cam 3.5-4l. Aproximativ 1l se va regasi in baie. Inca vreo 0.5 l se vor scurge incetisor din cutie, pe parcursul derularii operatiilor. Atentie, uleiul poate fi fierbinte.

Se desfac suruburile de la baia de ulei cu Torx-ul de 27.

Se spala bine de tot baia de ulei cu benzina. Se scot si magnetii si se curata de pilitura de fier depusa pe ei. Atentie de unde-i scoateti ca sa-i puneti la fel la loc.

Se curata cu benzina suprafata de asezare a garniturii pe cutie.

post-787-1159049756_thumb.jpg

 

Sub nici o forma nu folositi carpe ce pot lasa scame sau pensule carora le cade parul.

Se schimba filtrul de ulei. Acesta e fixat in 2 suruburi. Se trage incet in jos pana se elibereaza garnitura.

Inainte de montarea filtrului nou, se unge garnitura cu ulei de cutie.

Suruburile de la filtru sa strang cu grija, deoarece capacul filtrului este din plastic.

post-787-1159049830_thumb.jpg

post-787-1159049850_thumb.jpg

 

Se aseaza garnitura pe baie. NU se foloseste nici un fel de mastic pentru etansare.

Se pune baia pe pozitie si se pun la loc suruburile urmarind continuu pastrarea pozitiei corecte a garniturii.

post-787-1159049870_thumb.jpg

Suruburile de la baie se strang intai toate pana se apropie bine baia. Strangerea defintiva se face stangand suruburile la rand si nu in diagonala. Strangerea este relativ usoara, cuplul fiind de 6Nm.

Se monteaza surubul de golire.

 

Completarea cu ulei

Masina trebuie sa fie orizontala.

Se umple cu ulei bidonasul acela cu "gat".

Se toarna ulei in cutie si se reumple bidonasul de mai multe ori pana cand incepe sa curga pe langa busonul de umplere. Se strange cu mana surubul de umplere.

Se porneste motorul si la ralanti, cu frana apasata, se baga pe rand in toate vitezele. Se tine cateva secunde ( 3-5 ) in fiecare viteza. Se repeta operatia.

Lasam motorul sa mearga 5-6 minute, pentru ca temperatura uleiului sa ajunga la 40-50 de grade.

Se completeaza din nou cu ulei. Eu am lasat motorul pornit in acest timp.

Se strange definitiv surubul de umplere.

 

Se verifica sa nu existe scurgeri de ulei.

 

Asta e tot.

 

PS : Daca va intrebati daca se simte ceva la mersul masinii va spun ca nu. Nici nu ma asteptam. Cutia schimba perfect si inainte de operatie.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Eu am lasat motorul pornit in acest timp.

Se strange definitiv surubul de umplere.

 

Se verifica sa nu existe scurgeri de ulei.

 

Asta e tot.

 

PS : Daca va intrebati daca se simte ceva la mersul masinii va spun ca nu. Nici nu ma asteptam.

131243[/snapback]

 

 

Frumos,mai ales ca acum este recomandata schimbarea uleiului lifetime,chiar de BMW :blink:

 

PS

 

Motorul trebuie lasat pornit,daca nu ma insel,cand completezi.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
ma refeream strict la numarul de km,de ce 160000 si nu 90000 sau 120000?scuza-mi insistenta.

224632[/snapback]

 

 

Stiu ca nu este politicos dar o sa iti raspund cu alte intrebari:de ce se schimba sonda lambda la X km,de ce se schimba filtrul de aer la Y km,de ce se schimba bujiile la Z km...si tot asa :blink:

 

Dupa parerea mea sunt intervale stabilite in functie de teste si rezultate primite din service-uri ,in functie de problemele aparute.

Probabil daca masina este condusa intr-un regim "normal" ,schimbul de ulei la 160.000km ajuta la marirea duratei de viata a cutiei de viteze.

Daca masina este condusa foarte agresiv,kick-down tot timpul,burn-out,liniute :) ,nu mai ajuta nici schimbul la 90.000km.

Uleiul ATF se poate folosi in cutii automate 160.000km daca temperatura nu depaseste 80C,la 90C durata scade la jumate.Uleiul "lifetime" rezista foarte bine la temperaturi mari,dar in timp se contamineaza cu tot felul de depuneri din ambreiaje.

Dupa cum am mai spus,fiecare decide ce este mai bine pentru masina lui,intervalele de schimb sunt cu titlu informativ(cel putin pentru mine).

Link to comment
Share on other sites

160mii este totusi mult pt un ulei de cutie chiar si life time .uleiul este supus la temperaturi si solicitari mari , de aceea el se arde si apar probleme la cutie.din acest motiv nu se simte nici o diferenta dupa schimbarea lui la interval mare.din contra se manifesta prin socuri la schimbarea treptelor.radiatorul pt racirea uleiului este situat in fata radiatorului de apa .atentie intre radiatoare se stringe multa mizerie {muste ,frunze ,praf}curatatile conteaza mult!!!!!!!mult noroc!
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

m am hotarat sa schimb si uleiul din cutia de viteze(steptronic) si diferential pt 320 D 2002 E46 150 cp

 

- stie cineva cati litri de ulei intra la cutie? si ce mai trebuie cumparat de la bavaria in afara de filtru? eventual preturi daca aveti :blink:

 

- iar la diferential ... aceleasi pb. tip ulei, cantitate si preturi daca se poate.

 

merci

Link to comment
Share on other sites

m am interesat la AB in leg cu schimbul de ulei la cutie (steptronic) si diferential, iata ce am aflat:

 

1. ulei cutie de viteze steptronic DEXRON3 - intra 8.1 L, costa 33 ron L ==> 267 ron

2. garnitura cutie de viteze si filtru de ulei cutie de viteze - 220 ron (cica ar fi un kit special pt schimbare care include garnitura baie ulei, garnitura filtru si filtru)

3. ulei diferential - intra 1.2 L, costa 93 ron L ==> 111 ron

 

in total 598 ron . . . daca fac schimbul la AB ma costa aproximativ 500 ron . . . daca il fac la un service ok - 200 ron

 

mai trebuie sa stiu ceva inainte sa ma apuc de treaba? maine dimineata vreau sa merg sa cumpar cele de trebuinta.

Link to comment
Share on other sites

m am interesat la AB in leg cu schimbul de ulei la cutie (steptronic) si diferential, iata ce am aflat:

 

1. ulei cutie de viteze steptronic DEXRON3 - intra 8.1 L, costa 33 ron L ==>  267

308112[/snapback]

 

 

Probabil 8 l intra in toata cutia.Uleiul din convertizor nu poti sa il scurgi, daca doresti sa schimbi cat mai mult din el va trebui sa repeti operatia de 2-3 ori.

 

Nu prea cred ca uleiul lifetime este Dexron3, dar daca la reprezentanta asa ti s-a spus, stiu ei mai bine.

Link to comment
Share on other sites

Cred ca o sa strici cutia daca nu pui uleiul corect. Dexron 3 este o clasa de uleiuri denumita asa intr-o clasificare GM si din cate stiu NU se refera la uleiuri lifetime.

 

Tipuri de uleiuri Lifetime sunt : Shell LA 2634, Esso ATF LT 71141, Texaco ETL 7045, Texaco ETL 8072 B.

 

Pentru cutia mea recomandat este uleiul Esso ATF LT 71141, pe care nu l-am putut gasi decat la AB, de unde l-am si luat.

 

Daca nu ai ce face poti economisi cateva sute de mii si sa incerci cu alt ulei ... Ar fi interesant sa aflam si noi cum se comporta alte uleiuri :blink: .

Link to comment
Share on other sites

nu e vb de bani . . . suport cu placere diferenta de bani pt uleiul life time recomandat de bmw pt cutia mea . . . pot afla undeva care este uleiul recomandat pt cutia mea?

 

este acelasi ca al tau?

 

merci

Link to comment
Share on other sites

Vezi seria de pe cutie, apoi cauta in tabelul atasat ce p/n iti trebuie. Asta daca e ZF. Oricum trebuie intrebat la AB, deoarece chiar daca este ATF Tip Dexron 3 acestea au diferite proprietati (nivele de aderenta/calitate diferite) si numai unele sunt recomandate.

ATF_Oils_FAQ.pdf

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
[

daca te documentezi pe site-u de la castrol... am observat ca la uleiurile lor cel putin.. longlife si ele... recomanda schimbul la 180.000 km sau un anumit numar de ore...

 

 

Pai m-as uita pe site-ul Castrol, dar uleiul din cutiile BMW este facut de Esso, Shell sau Texaco. :blink:

Link to comment
Share on other sites

apoi ziceam de castrol ca e de incredere, si ei au ulei de cojocu masinii tale.. si ma gandesc ca nu or fi aia de la texaco mai mari specialisti ca aia de la castrol sa aiba ceva formula inovatoare... spuneam doar.... ca aia de la castrol pun limita de 180.000 km sau 3600 ore de functionare..
Link to comment
Share on other sites

apoi ziceam de castrol ca e de incredere, si ei au ulei de cojocu masinii tale.. si ma gandesc ca nu or fi aia de la texaco mai mari specialisti ca aia de la castrol sa aiba ceva formula inovatoare... spuneam doar.... ca aia de la castrol pun limita de 180.000 km sau 3600 ore de functionare..

 

Probabil este ceva similar si la ceilalti fabricanti de uleiuri, insa recomandarea producatorului este lifetime.

De fapt aproape totul este lifetime, antigel, ulei cutie,...mai putin uleiul pentru motor. :blink:

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

160mii este totusi mult pt un ulei de cutie chiar si life time .uleiul este supus la temperaturi si solicitari mari , de aceea el se arde si apar probleme la cutie.din acest motiv nu se simte nici o diferenta dupa schimbarea lui la interval mare.din contra se manifesta prin socuri la schimbarea treptelor.radiatorul pt racirea uleiului este situat in fata radiatorului de apa .atentie intre radiatoare se stringe multa mizerie {muste ,frunze ,praf}curatatile conteaza mult!!!!!!!mult noroc!

[/quo

 

salut ,,asi vrea si eu sa stiu,,am schimbat uleiul la cutie steptronic,,la un 325ci,,si de cand lam schimbat am mici socuri cand schimba viteza,,cand o baga intra doua am un foarte mic soc,,din ce cauza este??am facut testul la cutie totul este ok,,nivelul uleiului este ok,,ce ar putea fi,,din ce cauza arae micul asta soc??inainte de al fi scimbat uleiul ,,nu aveam socul asta,,o sa dipara cu timpul??sau este vreo prob la cutie??asa vrea sal mai schimb o data si poate scap de socul asta,,stie cineva din ce cauza este ??sa am vreo problema la cutie ,,din cauaz ca iam schimbat uleiul???

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

Prin folosirea acestui site, sunteti de acord cu Terms of Use. Gasiti aici Guidelines. Politica de cookies: We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.