Jump to content

Arta de a conduce Pneurile


neamih

Recommended Posts

Anvelopele influenteaza manevrabilitatea, consumul de carburant, confortul calatoriei si distanta de franare. Ralf Schumacher, despre cauciucurile potrivite pe un BMW.

 

In F1, oricine stie cat de iportanta este alegerea pneurilor.

Cele mai mici variatii de temperatura, de exemplu, pot insemna diferenta dintre a pierde si a castiga o cursa. Pneurile, in general, se simt cel mai bine la 100 de grade Celsius. O alegere gresita poate strica parametrii sasiului masinii. Din aceasta cauza, constructorii trebuie sa asigure ca exista o compatibilitate de 100% intre pneuri si monopost. Asteptarile de la un pneu de F1 sunt mari, dar, chiar si departe de pista, exista numerosi factori ce trebuie luati in calcul. Majoritatea se refera la siguranta, manevrabilitate, confort si economie de carburant.

Cauciucurile pentru modelele produse de BMW sunt fabricate de producatori de renume si poarta marca acestora. Cu toate acestea, pneurile noastre pot fi recunoscute dupa insemnul * marcat pe lateralul anvelopei. Merita sa va uitati cu atentie inainte sa cumparati. Diferentele dintre un pneu standard si unul produs pt. BMW sunt semnificative, atata timp cat BMW controleaza, impreuna cu producatorul, compozitia cauciucului. BMW coordoneaza aceste modificari cu fiecare fabricant si pt. fiecare model de autovehicul.

Siguranta este cel mai important lucru cand vine vorba despre cercetarea in acest domeniu. De aceea, multe dintre modelele BMW de astazi beneficiaza de facilitatea de a putea rula in siguranta chiar si cu cauciucurile dezumflate. Aceste cauciucuri RSC (Runflat System Component) au lateralele ramforsate astfel incat, chiar si dupa ce au pierdut tot aerul, nu se turtesc complet. Ceea ce face ca autovehiculul sa ramana controlabil, pe autostrada sau in curbe, chiar si dupa ce pneul a fost perforat. Cu un pneu runflat fara aer, soferul poate conduce inca 250km, cu o viteza de 80km/h. Distanta poate varia, in functie de tipul avariei. Cum in majoritatea penelor cauciucul se dezumfla incet, indicatorul standard de presiune scazuta in pneu avertizeaza soferul in timp util. Cu un cauciuc care pierde presiune incet, distanta posibila de parcurs este sensibil mai mare. In cele mai multe cazuri, soferul poate ajunge la destinatie fara probleme.

Incredibil dar adevarat: pe langa imensul beneficiu reprezentat de siguranta, inginerii de la BMW au imbunatatit si comportamentul dinamic al acestor anvelope. Timpul cronometrat in curse de slalom si tururile de test de pe pista de la Nurburg au demonstrat acest lucru. Mai mult, si distanta de franare este mai mica.

Producatorii de pneuri recomanda anvelopele BMW standard drept compromisul ideal intre dinamica si confort. In plus, multora le place look-ul si felul sportiv in care se comporta pe sosea aceste cauciucuri cu profil jos. O roata cu margine lata arata pur si simplu extraordinar pe un BMW. Sunt de partea acelora care considera ca dinamica in mers, manevrabilitatea si distanta de franare aduse de pneurile late sunt mai importante decat confortul maxim. Faptul ca o anvelopa cu mai putin volum si cu un profil mai jos amortizeaza mai putine gropi, nu ma ingrijoreaza.

BMW recomanda schimbarea cauciucurilor de vara cu o adancime a striatiilor mai mica de trei milimetri si a celor de iarna cu o adancime a striatiilor mai mica de 4 mm. Oricum, indicatorii inserati in striuri vor semnaliza adancimea minima, de 1,6 mm, impusa de lege.

Ca sa treceti la cauciucurile de iarna, nu ar trebui sa asteptati prima ninsoare. De la aproximativ 7 grade Celsius, materialul din care sunt construite cauciucurile de vara incepe sa se intareasca si are o aderenta mult mai mica. Aceasta creste distanta de franare si reduce potentialul de accelerare in curbe. In trecut, soferii care aveau cauciucuri inguste de iarna erau in avantaj pe soselele acoperite de zapada. Astazi, pneurile late de iarna sunt cel putin la fel de bune pe zapada batatorita sau gheata. Dupa aproximativ sase ani, toate anvelopele trebuie schimbate, deoarece cauciucul imbatraneste si devine casant. Eu schimb cauciucurile masinilor mele in mod regulat. O data ce profilul incepe sa se toceasca, pierderea sigurantei este un lucru mult prea grav pentru mine.

Link to comment
Share on other sites

Mie mi se pare cam "gunoi" acest material.

Nu prea spune nimic concret.

Iar ce spune are miros de"advertorial".

 

O sa-l iau la bani marunti:

 

Anvelopele influenteaza manevrabilitatea, consumul de carburant, confortul calatoriei si distanta de franare. Ralf Schumacher, despre cauciucurile potrivite pe un BMW.

 

In F1, oricine stie cat de iportanta este alegerea pneurilor.

Cele mai mici variatii de temperatura, de exemplu, pot insemna diferenta dintre a pierde si a castiga o cursa. Pneurile, in general, se simt cel mai bine la 100 de grade Celsius. O alegere gresita poate strica parametrii sasiului masinii. Din aceasta cauza, constructorii trebuie sa asigure ca exista o compatibilitate de 100% intre pneuri si monopost. Asteptarile de la un pneu de F1 sunt mari, dar, chiar si departe de pista, exista numerosi factori ce trebuie luati in calcul. Majoritatea se refera la siguranta, manevrabilitate, confort si economie de carburant.

Pura teorie si foarte "teoretica".  In afara de faptul ca pneurile se simt bine de la 100 de grade in sus, nu a spus nimic concret. Iar suta de grade este valabila in F1, in curse in general, si este valabila pentru pneuri racing nu pentru cele de strada. Pneurile de strada isi ating parametrii optimi de functionare mult mai jos, 60-80 de grade.

Cauciucurile pentru modelele produse de BMW sunt fabricate de producatori de renume si poarta marca acestora. Cu toate acestea, pneurile noastre pot fi recunoscute dupa insemnul * marcat pe lateralul anvelopei. Merita sa va uitati cu atentie inainte sa cumparati. Diferentele dintre un pneu standard si unul produs pt. BMW sunt semnificative, atata timp cat BMW controleaza, impreuna cu producatorul, compozitia cauciucului. BMW coordoneaza aceste modificari cu fiecare fabricant si pt. fiecare model de autovehicul. Nu cred ca numai BMW controleaza pneurile impreuna cu fabricantul.

Siguranta este cel mai important lucru cand vine vorba despre cercetarea in acest domeniu. De aceea, multe dintre modelele BMW de astazi beneficiaza de facilitatea de a putea rula in siguranta chiar si cu cauciucurile dezumflate. Aceste cauciucuri RSC (Runflat System Component) au lateralele ramforsate astfel incat, chiar si dupa ce au pierdut tot aerul, nu se turtesc complet. Ceea ce face ca autovehiculul sa ramana controlabil, pe autostrada sau in curbe, chiar si dupa ce pneul a fost perforat. Cu un pneu runflat fara aer, soferul poate conduce inca 250km, cu o viteza de 80km/h. Distanta poate varia, in functie de tipul avariei.

Iar nici o informatie concreta. E valabila pentru pneuri run flat si pe Trabant. Si nici nu mi se pare credibila. Din ce stiu eu, la pneurile run flat nu flancurile anvelopei sunt cele care sustin masina cand se pierde presiunea de aer. Iar flancuri intarite intalnesti si pe alte anvelope care nu sunt run flat. Cum in majoritatea penelor cauciucul se dezumfla incet, indicatorul standard de presiune scazuta in pneu avertizeaza soferul in timp util. Cu un cauciuc care pierde presiune incet, distanta posibila de parcurs este sensibil mai mare. In cele mai multe cazuri, soferul poate ajunge la destinatie fara probleme.

Nici in acest pasaj nu am gasit altceva decat generalitati ieftine.

Incredibil dar adevarat: pe langa imensul beneficiu reprezentat de siguranta, inginerii de la BMW au imbunatatit si comportamentul dinamic al acestor anvelope.

Aceasta fraza cu "incredibil, dar adevarat" este o exprimare bombastica in stilul "Stirile PRO TV: dezastrele de la ora cinci", nu cred ca un pilot se poate exprima asa despre pneuri. Si nu cred pentru ca nu am auzit vreunul vorbind asa despre aspectele concrete ale meseriei sale. Poate doar la mishto.

Timpul cronometrat in curse de slalom si tururile de test de pe pista de la Nurburg au demonstrat acest lucru. Mai mult, si distanta de franare este mai mica.

 

Producatorii de pneuri recomanda anvelopele BMW standard drept compromisul ideal intre dinamica si confort. Adica daca ai un Mercedes E 500 sau un E 55 AMG, producatorii de pneuri, sa zicem Good Year, iti vor recomanda sa-ti iei anvelope "BMW standard" fie ele Good Year, Michelin sau Continental, dar musai "BMW standard", pentru ca au compromisul ideal intre dinamica si confort? Mie mi se pare o ineptie!

 

In plus, multora le place look-ul si felul sportiv in care se comporta pe sosea aceste cauciucuri cu profil jos. O roata cu margine lata Pai, profil jos sau margine lata? Daca profilul e jos, marginea cauciucului rezulta INGUSTA arata pur si simplu extraordinar pe un BMW. Si pe alte masini nu? Sa zicem pe un Porsche, sau o Alfa 156 GTA. Sunt de partea acelora care considera ca dinamica in mers, manevrabilitatea si distanta de franare aduse de pneurile late sunt mai importante decat confortul maxim. Faptul ca o anvelopa cu mai putin volum si cu un profil mai jos amortizeaza mai putine gropi, nu ma ingrijoreaza.

BMW recomanda schimbarea cauciucurilor de vara cu o adancime a striatiilor mai mica de trei milimetri si a celor de iarna cu o adancime a striatiilor mai mica de 4 mm. Mai stiu si alti producatori care ar recomanda schimbarea uleiului la fiecare doua zile, daca nu ar suna rau ca te cheama prea des la revizii.

Oricum, indicatorii inserati in striuri vor semnaliza adancimea minima, de 1,6 mm, impusa de lege. Limita impusa de lege variaza de la tara la tara. Trebuie verificata si comparata si cu limita pe care o da producatorul pneului.

Ca sa treceti la cauciucurile de iarna, nu ar trebui sa asteptati prima ninsoare. De la aproximativ 7 grade Celsius, materialul din care sunt construite cauciucurile de vara incepe sa se intareasca si are o aderenta mult mai mica. Aceasta creste distanta de franare si reduce potentialul de accelerare in curbe. Si potentialul de accelerare pe drept nu-l reduce? Iar generalitati ...generale.In trecut, soferii care aveau cauciucuri inguste de iarna erau in avantaj pe soselele acoperite de zapada. Astazi, pneurile late de iarna sunt cel putin la fel de bune pe zapada batatorita sau gheata. Aici ar fi ceva nou. Si anume faptul ca pneurile late noi se comporta la fel de bine ca cele inguste. Din pacate nu pot sa-l cred pana la capat pe cel care a scris acest material semnat cu acordul lui Ralf, pentru ca in competitiile de iarna (raliuri nordice, trofeul Andros etc) se folosesc tot anvelopele inguste. De ce oare?Dupa aproximativ sase ani, toate anvelopele trebuie schimbate, deoarece cauciucul imbatraneste si devine casant. Poate doar daca ai mers cu masina numai duminica. Un pneu al unei masini grele si puternice, in afara de uzura benzii de rulare, arata deformari ale flancurilor pe la 30-50 de mii de km. In mod curent se fac 10-15 mii de km pe an. De unde 6 ani? Concret, la masini de 90-120 de cai, eu am schimbat gumele la 35-45 mii de km. Se poate merge cu atentie si fara excese pana la 60 de mii, dar tot nu apuca sase ani. Eu schimb cauciucurile masinilor mele in mod regulat. O data ce profilul incepe sa se toceasca, pierderea sigurantei este un lucru mult prea grav pentru mine.

11793[/snapback]

 

Un material publicitar PUNCT Numele lui Ralf este folosit datorita contractelor de sponsorizare pe care acesta le are cu BMW, dar nu cred ca Ralf a spus vreo iota din aceste lucruri. Este limbajul unui angajat de la marketing la o firma oarecare, nu al unui pilot. Si materialul nu spune decat "schimbati-va mai des pneurile si luatile pe ale nostre". Iar Ralf nu are nici o vina. Este un pret pe care il platesc toti la un moment dat pentru a fi acolo unde sunt. Marele Michael nu a facut reclama la Shell?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

Prin folosirea acestui site, sunteti de acord cu Terms of Use. Gasiti aici Guidelines. Politica de cookies: We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.