Jump to content

Vibratii la franare


Recommended Posts

Stiu ca sunt zeci de topicuri pe tema asta, dar am si eu o problema aparuta destul de recent. Dupa ce am ramas cu masina imobilizata vreo 2 saptamani (am scris un topic) cand am plecat cu ea din nou avea vibratii extrem de puternice in volan la franare. M-am gandit ca din cauza vremii s-a pus rugina pe discuri. Intr-adevar dupa vreo 30km s-a mai atenuat si dupa doua saptamani s-a dus aproape de tot.

Problema acum e daca ies pe autostrada si fac vreo 100km, cand franez de cateva ori vibreaza foarte tare si parca nici nu mai franeaza la fel de bine. Dupa ce intru in oras incepe iarasi sa mearga normal, dar in general un pic de vibratie tot se simte.

 

In trecut am avut o problema asemanatoare si am citit undeva ca nu sunt rodate discurile/placutele, asa ca dupa procedeul de mers 100 - franat tare la 20, de vreo 5 ori, am rezolvat atunci. Acum se pare ca nu vrea sa dispara.

 

Problema e ca nici nu merg foarte des cu ea, doar cam o data pe saptamana si atunci vreo 50km; o sa o duc oricum la service dar ma gandeam sa fac asta cand ajung in RO.

Nu prea inteleg ce legatura ar avea cu faptul ca a stat, in afara de rugina pe discuri nu prea pot sa-mi inchipui altceva.

Ultima oara am fost la service acu vreo 4 luni si am schimbat piesele obosite de la directie, discurile si placutele aratau ok. Etrierele nu sunt blocate, sau cel putin nu vad sa se incalzeasca diferit. O sa ma uit si daca sunt stranse bine prezoanele la roti dar nu ma astept sa se fi destrans de la sine.

Link to comment
Share on other sites

O sa verific la un service partea de frana si directie.

Intre timp, e destul de putin probabil ca stand doua saptamani sa se fi deformat discurile, pentru ca inainte mergeau perfect. In plus de asta stilul meu de mers se rezuma la a frana doar cand e absolut necesar (in rest doar decelerare) - ajuta mult la consum.

Joc in caseta de directie plus alte elemente de suspensie posibil sa fie, insa ele ar avea ca efect amplificarea vibratiilor nu ar explica aparitia lor.

Roti dezechilibrate - la asta chiar nu m-am gandit. Posibil sa am chiar depuneri/pietricele de la curatatul de zapada - un prieten a patit asa si pana a descoperit cauza nu intelegea ce are masina. Dar ma gandesc ca asta nu s-ar manifesta numai la franare.

 

Intre timp o sa incerc din nou procesul de rodare mai ales ca daca imi aduc aminte la viteze f mici si cu frana apasata f usor simt cu parca 'agata' pe anumite portiuni ale rotii, dar nu se simte nimic in volan.

 

Multumesc de sfaturi, nu vreau sa fiu inteleg gresit, pur si simplu caut o explicatie si din experienta mea si a altora discurile deformate nu sunt cauza principala desi e diagnosticul dat de toata lumea.

Link to comment
Share on other sites

nu se deformeaza discurile, nu au nici un fel de incarcare cand masina stationeaza. . Verifica bratele., mai precis bucsele de la prinderile de sub caroserie. Si nu se verifica chiar usor, ca daca o urci pe elevator si trage ala cu mana de brat nu simte nimic decat daca e varza complet. Mergi la cineva care se pricepe.

Cred ca 1% cand ai vibratii la franare sunt discuri ovalizate.. astea sunt legendele toamnei.

 

Se mai poate intampla, daca ai fost la vulcanizare de ciobani si au strans prezoanele dupa ureche, si nu cat trebuie in functie de indicatiile jentii si cu cheie dinamometrica, se poate ca in timp, sa se deformeze discul. Dar si asta dureaza si e apare relativ rar.

.

Link to comment
Share on other sites

mai poate fi inca o chestie pe care amicii nostrii nu au precizat-o: jantele_ E un subiect des intalnit, insa rareori rezolvat. Eu dupa un drum de 3500km am inceput sa am tot asa vibratii, numai la franare, in jur de 110km/h. Discuri noi, placute noi, brate tot revizate inainte de plecare. Am schimbat si cauciucurile cu unele noi, pirreli, tot asa face. Surpriza era de fapt o janta care era putin indoita si provoca vibratii si in mers dar numai la peste 150-160/h (si apare ca si un fel de vajait), viteza cu care ma intalnesc mai putin datorita premiilor¨¨ oferite in ultima vreme.

Vibratii dar si instabilitate mai pot provoca, la tine,bucsele de bascula,bratele, , sau bieletele de caseta, eu le-am schimbat de curand, s-a imbunatatit situatia dar nu e rezolvata de tot. Sper sa gasesc pe cineva care sa imi repare jantele insa nu vreau sa merg la orice service.

Link to comment
Share on other sites

pot fi si cauciucurile cu probleme. Pot fi multe chestii.

Ideea ca vibratii la franare=disc ovalizat.. e absolut incorecta, si de fapt in foarte putine cazuri e reala, aproape niciodata. Cauza numarul unul sunt bucsele de la brate, roti, gume etc..

Edited by DOMI
Link to comment
Share on other sites

Poate ar fi bine de citit si asta, am uitat sa o postez cand am pornit topicul:

http://replay.waybackmachine.org/20070816050358/http://www.tomorrowstechnician.com/tt/tt90522.htm

 

@DOMI are dreptate.

incet, pe rand si cu rabdare o sa descoperi sursa vibratiilor.

iata un exemplu pentru e38:

http://www.meeknet.co.uk/E38/E38_Shimmy.htm

 

pentru a elimina rotile... imprumuta de la cineva o pereche(buna, care respecta dimensiunile) si vezi

 

daca mergi la o statie itp... ar trebui sa iti spuna exact ce bucse, brate si bielete trebuie sa schimbi.

un service normal nu are "scuturatoarea"... :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

nu se deformeaza discurile, nu au nici un fel de incarcare cand masina stationeaza. . Verifica bratele., mai precis bucsele de la prinderile de sub caroserie. Si nu se verifica chiar usor, ca daca o urci pe elevator si trage ala cu mana de brat nu simte nimic decat daca e varza complet. Mergi la cineva care se pricepe.

Cred ca 1% cand ai vibratii la franare sunt discuri ovalizate.. astea sunt legendele toamnei.

 

Se mai poate intampla, daca ai fost la vulcanizare de ciobani si au strans prezoanele dupa ureche, si nu cat trebuie in functie de indicatiile jentii si cu cheie dinamometrica, se poate ca in timp, sa se deformeze discul. Dar si asta dureaza si e apare relativ rar.

.

 

Eu nu am intalnit pana acum vulcanizare in care sa se foloseasca cheie dinamometrica pentru prezoane si cu atat mai mult sa se tina cont de indicatiile jantei. Sincer nici nu stiam ca exista astfel de informatii referitoare la janta... :mellow:

Cum as putea afla datele astea pentru Style 32 18"?

Link to comment
Share on other sites

pot fi si cauciucurile cu probleme. Pot fi multe chestii.

Ideea ca vibratii la franare=disc ovalizat.. e absolut incorecta, si de fapt in foarte putine cazuri e reala, aproape niciodata. Cauza numarul unul sunt bucsele de la brate, roti, gume etc..

Ba e foarte corecta. In foarte multe cazuri, vibratiile la franarea la viteze mari este cauzata de discurile ovalizate.

Am intampinat si eu problema asta cu o alta masina - in oras nu simteam nimic la franare, iar la 120+ tremura ca toti dracii. Am schimbat discurile si placutele, fara nicio alta interventie, si s-a remediat complet.

Link to comment
Share on other sites

Ba e foarte corecta. In foarte multe cazuri, vibratiile la franarea la viteze mari este cauzata de discurile ovalizate.

Am intampinat si eu problema asta cu o alta masina - in oras nu simteam nimic la franare, iar la 120+ tremura ca toti dracii. Am schimbat discurile si placutele, fara nicio alta interventie, si s-a remediat complet.

 

@domi spunea ca este foarte rar fenomenul. conteaza si de cat timp sunt discurile pe masina, cum se uzeaza(nu intotdeauna uniform)... iar la viteza mare se simte. se simte chiar si un cauciuc care nu este uzat uniform...

din cate cunosc eu ... materialul din care este facut un disc este casant, si tind sa cred ca mai repede se sparge decat sa se ovalizeze.

Link to comment
Share on other sites

:)

Discul se poate ovaliza si fara sa se crape. Vechile discuri, de care ziceam ca le-am schimbat, pareau absolut normale la ochi, insa pe masina am spus mai sus cum se manifestau. Si nu se ovalizeaza din cauza uzurii, ci din cauza calitatii materialelor si a felului in care a fost utilizat (expl - dat cu jetul rece de apa pe un disc incins, sau trecut prin apa si sarit apa pe un disc incalzit etc)

Un cauciuc neechilibrat sau cu alte probleme vibreaza mereu la viteza mare, si NU numai atunci cand pui frana (la mine vibra numai la franarea de la viteze peste 120 km/h - deci daca omul are probleme doar in franare, asa cum a si spus, eu i-as recomanda sa ia in calcul intai discurile)

Edited by EQUANT
Link to comment
Share on other sites

Posibil sa fie de la discuri, intai o sa echilibrez rotile pentru ca de obicei se diagnosticheaza in ordinea pretului :)

Azi am fost la o tura mai lunga si dupa ceva timp si-a mai dat drumul: tot vibreaza dar nu asa tare si doar la viteze >120/h.

Ovalizarea se poate manifesta si in alt fel - discurile incinse racite cu jetul capata pe anumite sectiuni proprietati diferite de dilatare. Nu stiu sa exprim exact in cuvinte dar cred ca ati inteles ideea. La fel se poate intampla si daca opriti de mai multe ori cu discurile incinse si tineti frana apasata la maxima.

In plus de asta e o informatie importanta precizata pe linkul precedent - discurile uzate trebuie schimbate pentru ca nu mai sunt in parametrii de fabrica. Uzat inseamna sub grosimea minima acceptata. Motivul ar fi trecerea de la placute de frana bazate pe azbest la cele bazate pe aliaj de otel, dar cine stie aici mai multe poate sa intervina.

Link to comment
Share on other sites

Vorbiti de parca discurile alea stau in vreun laminor. Ele se incalzesc si sunt fierbinti, si da cateodata ploua, dar pana la a fi deformate e mult. In primul rand 90 % din ele sunt facute din fonta, care nu prea e deformabila, nici daca o incingeti la 500 de grade si o ii faci o imersie completa in apa. Cand apar solicitari gen incalzite si "jet de apa" ( nu stiu de unde vine jetula asta de apa dar sa presupunem ca aveti un pitic pus pe sabotaj care sta acolo cu un furtun) , ele crapa. Nu se ovalizeaza ci crapa. Ca sa ajungi acolo trebuie sa ajungi la "brake fadding", si peste asta, iar intr-un BMW normal asta apare doar da mergeti la munte pe un drum virajat stil " raliu" sau ceva ture de circuit la Nurburing, daca stiti meserie. De fapt e destul de ficil de ajuns acolo, iar oamenii normali nu au talentul necesar, antrenamentul si sangele sa ajunga acolo, decat intr-un mic procent.

Ce se mai poate intampla, e ca placutele sa fie uzate neuniform si sa fie depuneri de material pe disc. Asta se rezolva cu schimbat placute si curatat discul.

 

 

Cineva care a fost diagnosticat ca are discuri ovalizate sa imi explice si mie exact cum a pus un mecanic diagnostul de disc de frana ovalizat, ce a masurat, unde , cat, ce scule a folosit, sau poate ca au niste scule de care nu am auzit eu gen vultur dresat, etc..

 

 

Link to comment
Share on other sites

Stiu foarte bine cu ce se masoara, nu am zis ca nu exista, eram curios daca pune careva vreo poza de la atelierul auto la care a fost el si i-au pus diagnosticul asta. Daca tu gasesti sculele alea la mecanicii din RO, un service auto oarecare, reprezentanta pune un link de acolo. Nu filmulete de la nu stiu meseriasi in "Tuning" De la un service bosch sau nu stiu.. zi tu o retea de service-uri anume, , reprezentanta etc.

Mai citeste si tu pe net.. :)

 

 

 

Si daca ai studiat pe net, disc warping apare,dar nu la 320D sau mai stiu eu ce rachete , nu pe sosea, la o masina folosita normal. E foarte putin probabil, sunt cauze mult mai banale care produc vibratii la franare.

Si sa nu imi spuneti ca mergeti tare ca nu mergeti mai tare ca in Germania si cu franari atat de dese, violente si lungi, si aici nu exista defectul asta. Si ploua cam 190 de zile pe an, ai jeturi de apa non stop.. :)

Daca intrebi un mecanic pe aici e ultimul defect la care se gandeste si il verifica.

 

Discuri sparte da, uzara inegala a suprafetei datorata nerodarii placutelor, sau uzurii lor execesive, ca merge lumea cu ele pana ajung metal pe metal, aia se masoara usor cu un simplu subler, dar warping nu.

Cum ai o vibratie la franare gata.. discuri ovalizate. .. MAi sa fiu a naibii.. daca stai o saptamana la Nurburing pe margine nu vezi atatea discuri ovalizate cate vezi pe forum la BMW ROmania intr-o zi. Plus ca toti mecanii in RO au scule de masurat warping-ul la discuri, se dau moca la fiecare bidon de 5l de ulei. Fiind si o problema atat de frecventa poate s-au dotat oamenii, chit ca nu au o banala pompa de schimbat lichidul de frana, au in schimb scule de masurat warping-ul la discuri

Sa fim seriosi. ..

 

 

 

 

 

 

 

Edited by DOMI
Link to comment
Share on other sites

Existe ateliere specializate in rectificarea discurilor de frana, care detin astel de scule pt diagnosticare (nu sunt tocmai scoase din Star-Trek :rolleyes: ). Am un prieten care si le-a rectificat la un Focus undeva pe langa Obor (nu mai retin numele service-ului din pacate, dar precis gasesti pe net daca ai nevoie). Si ca sa vezi faza, avea discurile deformate (si nu crapate) la Focus, la un mod de condus normal, chiar daca nu a fost pe Nurburgring cu ea :laugh:

 

Dar nu cred ca are rost sa mai explic, fiindca vad ca te pricepi mai bine :angel:

Edited by EQUANT
Link to comment
Share on other sites

Existe ateliere specializate in rectificarea discurilor de frana, care detin astel de scule pt diagnosticare (nu sunt tocmai scoase din Star-Trek :rolleyes: ). Am un prieten care si le-a rectificat la un Focus undeva pe langa Obor (nu mai retin numele service-ului din pacate, dar precis gasesti pe net daca ai nevoie). Si ca sa vezi faza, avea discurile deformate (si nu crapate) la Focus, la un mod de condus normal, chiar daca nu a fost pe Nurburgring cu ea :laugh:

 

Dar nu cred ca are rost sa mai explic, fiindca vad ca te pricepi mai bine :angel:

 

eu chair nu ii inteleg pe cei se duc la rectificare discuri. cat dreq e un disc de ford?

pentru o masina normala...nu ford focus, ci bmw, discurile normale(nu pentru rachete) sunt mai ieftine daca le iei din germania, cu tot cu taxele de expeditie.

Link to comment
Share on other sites

Ok :) .. baieti, cum simtit vibratii schimbati discurile.. nu va uitati la altceva.

Prietenul tau cel mai probabil avea suprafata degrada nu "discul ovalizat :" care e cu totul altceva. De la mers cu placute de 2 lei , prea dure si abrazive, sau cum se zgarceste la un disc nou, o fi mers cu ele pana a ajuns metal pe metal. Nu vad vreun motiv sa rectifici vreun disc, daca mai iei din el sa ii refaci suprafata plana cat il mai folosesti pana devine prea subtire si sub cota admisa ?

Probabil aberez eu, cand am mers sa schimb niste discuri in service in Ro ca erau sub cota mi-au zis ca sunt nebun ca mai tin 3 ani, pana la urma le-au schimbat ca doar plateam :) Probabil le-au si vandut apoi de bune. Sunt convins ca se fac multe chestii dinastea.. auzi.. sa rectifci discuri de frana.. :)

Orice e posibil.

 

eu ma retrag. Acum ca am vazut si un filmulet pe youtube m-am lamurit. :) cand aveti vibratii mergeti la rectificat discuri direct , sa nu cumva sa verificat si alte chestii gen brate, bucse, roti, jante strambate de gropi cauciucurile SH cu " carne: pe ele .. etc..

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

eu chair nu ii inteleg pe cei se duc la rectificare discuri. cat dreq e un disc de ford?

Mai mult de 40 RON, cat a fost rectificatul unui disc :) Sunt de acord cu tine, si eu le-am schimbat, cu toate ca erau putin uzate, dar fiecare om isi gestioneaza bugetul cum crede de cuviinta.

Edited by EQUANT
Link to comment
Share on other sites

Mai mult de 40 RON, cat a fost rectificatul unui disc :) Sunt de acord cu tine, si eu le-am schimbat cu toate ca erau putin uzate, dar fiecare om isi gestioneaza bugetul cum crede de cuviinta.

 

rectificarea... se poate face cam la orice strung.

nu prea e mare scofala... dar cred ca e mare riscul dupa...

cei care isi "gestioneaza" bugetul in detrimentul sigurantei ... nu merita dati exemplu.

Link to comment
Share on other sites

Nu vad de ce ai sacrifica siguranta rectificand un disc, dat fiind ca se ia la strung doar un strat subtire, pt a-l aduce la acelasi nivel. Decat sa-ti tremure la franare, mai bine-l rectifici, daca nu ai bani de unul nou.

Anyway, cred ca ne abatem de la subiectul topicului. Fiecare e liber sa ia propria-i decizie.

Link to comment
Share on other sites

Eu am avut vibratii in volan pe la 110-120km/h din cauza anvelopelor (am cumparat un set de jante incaltate cu anvelopele respective)care aveau destula carne pe ele,problema s-a rezolvat dupa ce am cumparat cauciucuri noi.Intereseant era ca dupa ce treceam de o anumita viteza nu se mai simtea vibratia.

 

Sustin ce spune @DOMI,sunt mai multe cauze care pot duce la vibratii in volan.In momentul in care punem frana toata articulatia masini este supusa stresului.Iar daca o piese (ex o bucsa)este slabita,atunci piesa respectiva poate provoaca vibratii.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

Prin folosirea acestui site, sunteti de acord cu Terms of Use. Gasiti aici Guidelines. Politica de cookies: We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.