fiind pasionat de motoare cu ardere interna le-am urmarit, m-am documentat sau le-am reparat si intretinut cu un interes gen hobby, desi experienta nu-mi este vasta incep sa ma gandesc serios ca merita luat in calculul schimbului uleiului si culoarea lui, si probabil pe acest fapt o sa ma bazez mai mult in viitor atentie! singura problema majora este ca aceasa metoda NU SE APLICA LA MOTORUL DIESEL deoarece uleiul se inegreste inainte de 1000 km (din cate stiu si am vazut la alti) din cauza carburantului folosit (motorina), substantele reziduale rezultate din arderea motorinei reactioneaza cu uleiul schimbandu-i culoarea rapid nu si proprietatile in schimb la benzinare uleiul se inegreste mult mai tarziu, in urma proceselor de uzura a acestuia cum ar fi frecarea, arderea, zona pistoanelor si supapelor ating temperaturi foarte ridicate uleiul avand rol si de racire, deasemenea exista si gaze de ardere foarte fierbinti ce patrund in ulei (in functie de uzura motorului si forja), care pe langa ca ard uleiul il si contamineaza cu diferiti compusi chimici alterandu-l si compromitand calitatea de a unge si de a mentine curat motorul, pornirile dese iara solicita uleiul mai mult daca motorul nu are temperetura optima de lucru (frecare mecanica mai mare, carburant ne-ars sau ars partial ajunge in ulei), efectul e si mai distructiv in sezonul rece cand apare condensul (se face acea crema alba pe capacul de ulei) in functie de intensitatea si frecventa fenomenelor de mai sus are si uleiul durata de viata, ca si o idee orientativa cand uleiul devine negru inchis nu cred ca mai are proprietati decente si necesare pentru motor si incepe sa faca depuneri care fac rau motorului, in privinta ungerii pot spune din experienta ca la motoarele cu putere mica se poate simtii ca dupa schimbul unui astfel de ulei motorul functioneaza mai bine, la motoarele puternice nu se simte deoarece au rezerva de putere mare si cuplu mai mare la turatii joase deasemenea nici la motoarele diesel nu se simte imbunatatire in mersul motorului chiar daca s-a schimbat un ulei praf cu unul nou deoarece are cuplu mare la turatii mici incepand de la relanti (poate porni de pe loc fara a fi accelerat) nu va zic ca e o metoda absoluta dar cel putin ca orientare e buna, sa se vada de la cati km uleiul s-a facut negru de tot, eu cel putin nu as mai umbla inca atata cu acel ulei, de ex. daca pe la 10 000 a devenit negru total poate ar trebui schimbat, sau macar sa nu ajunga la 15 - 20 000