Eu nu cred ca-i asa cum gandim majoritatea. Ideea este ca nici un brand, mai ales BMW nu-si doreste reclama proasta, sa fie cunoscuti prin piata dupa aceea ca avand cele mai stricacioase masini. Pana la urma n-au rezolvat nimic, pt ca din aceasta cauza vanzarile pt multi ani vor fi in cadere libera, indiferent de reputatia lor din trecut. Pana la urma electrificarea vehiculelor permite astfel de targeturi. Practic nu vei mai avea o gama larga de motoare cu ardere interna, benzina, diesel, hibiride, dar nici complexitatea unui astfel de motor in comparatie cu unul electric. Pe de alta parte motoarele astea electrice se vor regasi pe toate modelele, iar capacitatea bateriilor plus diferentele din softuri vor face diferentele dintre modele. Sa nu mai mentionez de automatizarea liniilor de productie, a proceselor de lucru. Modularitea si unificarea multor subansambluri care vor duce de asemenea la reduceri de costuri substantiale. Nici nu va imaginati cate idei de optimizare, redesign apar prin multinationalele de componente in dom automotive. Ma gandesc ca peste tot se gandeste la fel, toti isi doresc costuri cat mai reduse cu profituri ramase la fel. Asa se pune problema. In multinationale exista job-uri specifice pe aceste laturi gen: OPEX - Operation Excelence. Astia de aici se ocupa doar cu optimizarea tuturor proceselor de fabricatie. Nu exista pietre care sa nu fie intoarse. Se stoarce totul la maxim. Se achizitioneaza utilaje, linii noi daca e cazul a.i. tu la final sa produci un high-runner la un cost si mai redus. Eu lucrez in development si chiar si noi avem program de redesign to cost de nici nu mai stiu cati ani. Avem target-uri de sute de mii de euro, doar pe D&D. Absolut fiecare departament are astfel de targeturi. Vedeti voi, totul vine de sus in jos, adica OEM-ul solicita un pret mai mic, iar furnizorii trebuie sa se conformeze daca vor sa ramana in business. Este o concurenta acerba, sunt multe companii de garaj din China care ofera niste preturi pe care pur si simplu nu le poti refuza. Pe de alta parte, ca tot e discutia pe calitate, ca a tot scazut. In cazul nostru se folosesc aceleasi norme de testare ca si in anii 2000. Sunt la fel de riguroase testele. Nu le-ai trecut, nu poti vinde, e limpede. Din acest punct, produsele chinezesti, dar si ale altor competitori din Europa sunt departe de cele ale noastre atunci cand se fac benchmark-uri. Totusi cam toate multinationalele din vest sufera atunci cand trebuie sa prinda un proiect nou in principal din cauza pretului mai mare decat al altui competitor asiatic, desi calitatea este cu noi. Multinationalele astea sunt precum niste colosi, care desi au procese multe pt evitarea greselilor si prin urmare pierderi financiare, in contextul actual nu functioneaza tocmai din aceasta cauza. Avand multe procese, ai nevoie de multi oameni, ai nevoie de timp, iar la final toate astea se vor rasfrange in costul produsului. Revenind la BMW, eu nu cred ca vom vedea masini mai proaste calitativ fata de ce am vzt in ultima perioada, mai degraba simplificate conform trendului tehnologic legat de electrificare.