Jump to content

Anvelope vara


Manywvw

Recommended Posts

f logica explicatia ta, 535,

 

astfel, se poate deduce ca pot fi cazuri unde avem 19 inch fara runflat care pot genera o accelerare mai buna fata de 18 inch cu runflat, pt ca in situatia a 18 inch cu runflat, poate avem greutate mai mare, ba mai mult anveloap fiind grea, face ca o mare parte din masa rotii sa fie la distanta mare de centrul rotii.

 

 

totusi, asa cum spunea si Edwin, cred ca ne cacam pe noi degeaba, tocmai folosind argumentele lui.

  • De acord! 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, edit said:

f logica explicatia ta, 535,

 

astfel, se poate deduce ca pot fi cazuri unde avem 19 inch fara runflat care pot genera o accelerare mai buna fata de 18 inch cu runflat, pt ca in situatia a 18 inch cu runflat, poate avem greutate mai mare, ba mai mult anveloap fiind grea, face ca o mare parte din masa rotii sa fie la distanta mare de centrul rotii.

 

 

totusi, asa cum spunea si Edwin, cred ca ne cacam pe noi degeaba, tocmai folosind argumentele lui.

Nu doar masa/greutatea conteaza, cat si dispunerea acesteia fata de axa.

Astia de la Carthrottle explica si aduc si exemple in articolul asta.

How Does Wheel Size Affect Performance? (carthrottle.com)

Aparent am crede ca e doar teoretica treaba, insa nu-i chiar asa, mai ales in cazurile masinilor cu motor mic.

Edited by claudiu1892
Link to comment
Share on other sites

On 3/21/2023 at 12:09 PM, branevl said:

Pune runflat, masima este mult mai ok pe curbe si la viteze mari, nu este rigida cu noile runflat uri. 

In plus ai sanse mai mici sa ramai cu masina in pana, sunt mai rezistente la gropi...  poti merge 100-200 de km cu ele pe pana. Runflat urile noi nu mai sunt ca cele vechi, diferenta de confort intre runflat si non runflat pe o masina mare cum e seria 5 e aproape inexistenta.

Sa știi ca ai dreptate, după ce am mers cu mașina unui coleg echipata cu rft, îmi pare rău că nu am cumpărat și eu rft, păcat ca am văzut târziu postul tău. 

Personal mi a plăcut mai mult f10 cu rft, mai țapană mașina...

  • De acord! 2
Link to comment
Share on other sites

@claudiu1892, am incercat sa fac un calcul  estimativ (estimare grosiera) a masei statice echivalente masei jantei + efectului de inertie rotationala a jantei.

Premise ale modelului matematic:
- greutatea jantei este distribuita 2/3 in partea circulara (“obada”), 1/3 partea centrala (“spite”);
- partea circulara este asimilata unui cilindru avand diametrul egal cu diametrul nominal al jantei si care concentreaza in peretele sau cu grosime neglijabila intrega masa, iar in partea centrala masa este uniform distribuita.

Date de intrare:
m → masa totala a jantei;
r → raza jantei (ex: la o janta de 18”, raza este 18*25.4/1000/2)
R → raza rotii (ex: la o roata 245/45x18, raza este 0.33885m)
M → masa statica echivalenta
v → viteza de deplasare a masinii
ω → viteza unghiulara a rotii

Momentul de intertie al jantei astfel teoretizate se obtine adunand momentele de inertie ale partii circulare si partii centrale: I = (m*r^2)*2/3 + ((m*r^2)*1/3)/3 = (m*r^2)*7/9
Energia rotationala a jantei este: Ej = (I*ω^2)/2
Energia masei statice echivalente este: Eech = (M*v^2)/2
Iar ω = v/R

Din Ej = Eech rezulta: M = m + I/(R^2)

Pentru o janta de 18” si 11Kg, cu pneuri 245/45x18 rezulta o masa statica echivalenta de cca. 14.9 Kg.
Pentru o janta de 19” si 14 Kg, cu pneuri 245/40x19 rezulta o masa statica echivalenta de cca. 19.5 Kg.

Diferenta intre cele doua variante (18", respectiv 19"), in total la 4 jante, este de 18.4 Kg. Cu alte cuvinte, ar fi ca si cum ai conduce mereu cu 18.4 Kg in plus in masina.

Important: acest calcul ia in considerare strict jantele, fara a tine cont de diferentele de greutate in cazul anvelopelor, iar intre modelul ideal si cel real cu siguranta sunt diferente. Totusi - atat timp cat nu am gresit la calcul, nu am timp sa il iau la verificat in amanunt - macar ai nu doar un ordin de marime, ci si o estimare decenta. Am scris si formulele de calcul, pentru ca se le poti verifica si/sau aplica la orice alta combinatie de jante ai lua in considerare.

Edited by FiveThreeFive
  • Love BMW 1
Link to comment
Share on other sites

535 eu te cred, însă daca pun 18kg in portbagaj, nu se simte absolut nimic diferit.

 

Daca pun rotile de 17 sau de 18, simt din start o mica diferenta, foarte mic, dar o simt. 
 

care este explicația? Sigur calculul este corect? 
 

Singura diferenta de putere pe care o mai simt, este când sunt 4-5 oameni in mașina cu bagaje,  fata de 1/2 oameni fără bagaje. 
 


 

 

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, WIN60 said:

Sigur calculul este corect? 

Eu sper ca da. Dar de aceea am prezentat teoria si formulele: daca cineva gaseste o greseala fundamentala, il rog sa corecteze.

12 minutes ago, WIN60 said:

Daca pun rotile de 17 sau de 18, simt din start o mica diferenta, foarte mic, dar o simt. 

Tot in matematica trebuie sa gasim explicatia. Daca ai date concrete: modelul + dimensiunile + greutatea jantelor si anvelopelor, in ambele variante (17" si 18"), cred ca putem calcula, chiar daca aproximativ.

Link to comment
Share on other sites

Style 277 jante 17 = 11,7 KG, 225/50 sau 225/55 ( nu mai știu ) flanse 1,5 cm fata, flanse 2,0 spate in ambele cazuri. 

Style 135 jante 18= 11,23 KF 245/40

 

ambele anvelope sunt normale, nu runflat. 
 

Acum vad ca jantele de iarna sunt mai grele ca alea de vara, totuși se simte diferenta in accelerări, atâta timp cat o simt in fiecare anotimp după trecere, clar exista. 

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, WIN60 said:

Style 277 jante 17 = 11,7 KG, 225/50 sau 225/55 ( nu mai știu ) flanse 1,5 cm fata, flanse 2,0 spate in ambele cazuri. 

Style 135 jante 18= 11,23 KF 245/40

ambele anvelope sunt normale, nu runflat. 
Acum vad ca jantele de iarna sunt mai grele ca alea de vara, totuși se simte diferenta in accelerări, atâta timp cat o simt in fiecare anotimp după trecere, clar exista. 

Din informatiile de mai sus si din calcul rezulta urmatoarele concluzii:

  • masele echivalente ale celor doua seturi de jante (style 227 17", respectiv style 135 18") sunt cvasi aceleasi, mai ales ca la cele de 17" folosesti si distantiere, care cantaresc si ele ceva;
  • consider ca diferenta de masa echivalenta, pe care o simti la schimbarea rotilor, provine de la anvelope. Nu stiu specificatiile anvelopelor tale, dar am luat ca exemplu de calcul un set de anvelope de iarna 225/50x17 Vredestein Wintrac (9.5 Kg / buc/) si un set Hankook Ventus S1 245/40x18 (12.3 Kg/buc.). Diferenta de masa echivalenta a celor doua seturi (= 4 buc.) de anvelope este de cca. 22 Kg.
  • calculul ar trebui refacut cu valorile specifice pneurilor tale. Una peste alta, ma astept ca rezultatul sa fie intr-o fereastra de aprox. 18 Kg - 26 Kg.

Later edit: in calculul prezentat cateva post-uri mai sus, am abordat strict impactul jantelor asupra masei echivalente. La aceasta se adauga si impactul diferentei de masa echivalenta a anvelopelor, care in mod tipic si ele sunt mai grele, pe masura ce cresc diametrul si latimea jantelor. In mod cumulat, nu este nicio surpriza sa existe diferente de masa echivalenta de zeci de Kg, intre doua seturi diferite de roti (jante + anvelope), in special cand diametrul jantelor creste. Poate ar fi o idee buna sa luam impreuna un exemplu concret (dar la care cunoastem toti parametrii) si sa vedem unde ajungem din calcul.

Edited by FiveThreeFive
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Apropos de discutie privind jante si anvelope, mi-am mai adus aminte de ceva interesant.

Haideti sa luam in considerare doua tipodimensiuni de pneuri, certificate de catre producator pentru un anumit model. Am gasit aleator pe Internet poza sticker-ului de pe stalpul usii unui M235i 2016 si am extras urmatoarele date: 

  • pneuri 245/35 R 18 - 2,5 bar
  • pneuri 225/40 R 18 - 2,5 bar

Ambele se monteaza pe acelasi diametru de janta (18"), au nominal acelasi diametru si aceeasi inaltime a talonului (peretelui lateral), iar presiunea de umflare recomandata este aceeasi (2,5 bar). De asemenea, se monteaza pe aceeasi axa a masinii, puntea fata. Cat credeti / estimati ca va fi diferenta de suprafata de contact a pneului la sol, intre cele doua anvelope?

Edited by FiveThreeFive
Link to comment
Share on other sites

Nu ma pricep, însă sa spunem prin absurd ca o roata de rezerva de 175 mm care are aceeași greutate ca o roata de 18 sau 19, nu contează putem spune X, însă de 245/275 mm sau mai mare, cu siguranța mașina va fi mult mai rapida cu o roata îngusta de aceeași greutate/mărime. 
Automat cred ca daca incluzi diametrul in acest calcul, adică sa rămână aceeași greutate/dimensiune, dar sa fie diametrul mai mic, iarăși va fi mai rapida. 
 

De aia am zis ca sigur sunt niste calcule care determina realitate. 
 

Sa simți ca o mașina trage mai slab, trebuie sa existe un minim de 10 15 cp in lipsa, sau un 20 NM minim in minus. 
 

Faptul ca un soft îți creste puterea cu 80 NM aprox si se simte mult, faptul ca simți diferenta dintre roti trebuie sa fie ceva acolo. 
 

Plecand de la ideea asta, putem calcula in greutate cam ce semnifica cuplul ala mai slab resimțit, deși motorul are același cuplu, la roata apare alt cuplu. 
 

Inceaca sa faci Burnout cu roti pe 15 de aceeași greutate si încearcă sa faci Burnout cu roti de 20 aceeași greutate (prin absurd vorbim), același lucru se intampla si in 0-100 si in orice alte calcule privind putere/viteza / secunda. 
 

535, filtrează tu exprimarea mea si o sa înțelegi la ce ma refer. 
 

p.s - cu jantele astea pe 18 mi a ieșit puterea dyno stock 156 cp, probsbil daca as fi avut rotile de iarna pe 17 originale s ar fi apropiat mai mult de 177 cp. 

Edited by WIN60
Link to comment
Share on other sites

Ceea ce vroiam sa spun mai sus este ca, oricat de contra-intuitiv ar parea, un pneu mai lat are aceeasi suprafata de contact la sol cu un pneu mai ingust, atat timp cat este montat pe acceasi masina si este umflat la aceeasi presiune (presupunem ca rigiditatea talonului este similara). Ce anume se schimba este forma suprafetei de contact: mai mare in directia de mers si mai mica pe axa perpendiculara in cazul pneului ingust, respectiv invers in cazul pneului mai lat. 

In concluzie, un pneu mai lat nu mareste implicit suprafata de contact cu solul, in ideea cresterii aderentei. Avantajul consta in principal din faptul ca anvelopa este mai putin stresata, in primul rand termic.

Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, FiveThreeFive said:

Apropos de discutie privind jante si anvelope, mi-am mai adus aminte de ceva interesant.

Haideti sa luam in considerare doua tipodimensiuni de pneuri, certificate de catre producator pentru un anumit model. Am gasit aleator pe Internet poza sticker-ului de pe stalpul usii unui M235i 2016 si am extras urmatoarele date: 

  • pneuri 245/35 R 18 - 2,5 bar
  • pneuri 225/40 R 18 - 2,5 bar

Ambele se monteaza pe acelasi diametru de janta (18"), au nominal acelasi diametru si aceeasi inaltime a talonului (peretelui lateral), iar presiunea de umflare recomandata este aceeasi (2,5 bar). De asemenea, se monteaza pe aceeasi axa a masinii, puntea fata. Cat credeti / estimati ca va fi diferenta de suprafata de contact a pneului la sol, intre cele doua anvelope?

 

IMG_1849.jpeg

22 minutes ago, FiveThreeFive said:

Ceea ce vroiam sa spun mai sus este ca, oricat de contra-intuitiv ar parea, un pneu mai lat are aceeasi suprafata de contact la sol cu un pneu mai ingust, atat timp cat este montat pe acceasi masina si este umflat la aceeasi presiune (presupunem ca rigiditatea talonului este similara). Ce anume se schimba este forma suprafetei de contact: mai mare in directia de mers si mai mica pe axa perpendiculara in cazul pneului ingust, respectiv invers in cazul pneului mai lat. 

In concluzie, un pneu mai lat nu mareste implicit suprafata de contact cu solul, in ideea cresterii aderentei. Avantajul consta in principal din faptul ca anvelopa este mai putin stresata, in primul rand termic.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

Prin folosirea acestui site, sunteti de acord cu Terms of Use. Gasiti aici Guidelines. Politica de cookies: We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.