Jump to content

Cum ne dam seama


blue charon

Recommended Posts

Am avut problema asta de citeva ori cind am scos delcoul pentru vreun motiv oarecare si pentru ca sunt imprastiat am uitat in ce pozitie trebuia pus la loc (sau a trebuit sa invirt motorul pentru vreun motiv oarecare, asa ca nu mai stiam unde e pistonul #1). Asa cum stiti, semnul de pe volant sau pe fulia motorului ne spune ca pistonul #1 e sus, dar nu ne spune daca e la scinteie (compresie) sau la sfirsitul evacuarii.

 

Prima idee este desigur sa desfaci capacul chiulasei si sa te uiti la supapele cilindrului #1. Daca sunt amindoua inchise, cu reperul pe volanta sau fulie la punct, atunci e bine, este momentul scinteii. Puneti delcoul la locul lui, astfel incit rotorul sa se opreasca spre reperul de pe marginea delcoului. Daca supapele sunt una inchisa una deschisa (aia ar trebui sa fie evacuarea si e deschisa foarte putin, probabil abia a intrat pe cama) atuncea sunteti exact la 180 de grade de scinteie pe cilindrul #1 (de fapt in momentul asta cilindrul #4 e la scinteie, asa ca puteti sa puneti delcoul la loc, cu grija, bratul rotor trebiie sa se opreasca exact la 180 de reperul de pe delco).

 

Dar e enervant sa desfaci capacul chiulasei pentru atita lucru. Mi-am muncit creierul un pic, si mi-am dat seama ca exista si alta solutie, si am si verificat-o.

 

Procedura presupune ca aduceti intii semnul de pe fulie (sau volanta) la reperul de PMS si acuma scoateti busonul de ulei din capacul chiulasei. Va uitati la supapele cilindrului #1. Exista doua posibilitati: 1-supapa de admisie este in urcare pe cama (se vede, o sa pun poze). In situatia asta inseamna ca abia s-a sfirsit evacuarea si incepe admisia. o sa vedeti lobul camei sub supapa. Posibilitatea 2- nu se vede cama admisiei (e intoarsa in partea opusa celei de unde priviti). Asta inseamna ca suntem exact la scinteie. Se poate verifica usor daca aveti degetele subtiri puteti sa apasati pe supapa si o sa simtiti ca se misca un pic de tot (daca aveti jocul supapelor reglat corect). Se simte clar acest mic joc. Daca va chinuiti un pic, o sa puteti simti ca si supapa de evacuare e libera la rindul ei, se simte si acolo jocul, deci nu e pe cama. Asta e clar. Amindoua supapele inchise, pistonul la PMS, asta e momentul aprinderii. Acuma puteti sa puneti delcoul la loc bineinteles, cu rotorul la semnul de pe carcasa, acolo este fisa bujiei #1.

 

Asta mi s-a intimplat recent cind reasamblam un motor pe care l-am jumulit de piese de-a lungul ultimului an pentru o alta masina si nu mai aveam nici o idee daca motorul e la scinteie sau nu.

 

Sper ca macar altii sa nu mai treaca prin bataia de cap de a incerca sa porneasca un motor cu delcoul de-a-ndoaselea.

 

Inca o smecherie (dar nu o luati de sigura). Daca dati la cheie scurt, motorul se opreste de obicei cind unul din cilindri e la compresie. Daca aveti noroc, e chiar cilindrul #1. Daca vreti sa ajutati norocul un pic, puteti sa scoateti bujiile la cilindri 2, 3 si patru si dupa aceea incercati sa dati scurt la cheie. Asa cum am spus, nu stiu daca merge cu certitudine, dar merita incercat.

 

Mult mai simplu decit sa desfaci capacul chiulasei.

Edited by blue charon
Link to comment
Share on other sites

Iata si pozele promise

 

Prima poza arata reperul pe fulie, pistonul #1 la PMS.

 

A doua poza arata rotorul delcoului la bujia #4

 

A treia poza arata pozitia camei de la supapa de admisie pe cilindrul #1. Se vede ca supapa incepe sa se deschida deci e clar ca cilindrul #1 e la inceputul admisiei, nu la compresie. Pentru comparatie, vedeti poza din postul urmator.

post-4905-1254370375_thumb.jpg

post-4905-1254370734_thumb.jpg

post-4905-1254371021_thumb.jpg

Edited by blue charon
Link to comment
Share on other sites

Iata acum ce se intimpla cind cilindrul #1 e la compresie.

 

Poza #1 arata pozitia rotorului delcoului, observati liniuta mica pe marginea delcoului e aliniata cu mijlocul ciocului rotorului.

 

poza #2 arata cama supapei de admisie a cilindrului #1. Comparati cu poza #3 de mai sus, si o sa observati ca ciocul camei acuma nu se mai vede, deci supapa e inchisa si o sa ramina asa.

 

Poza #3 arata supapa de evacuare, si se vede ciocul camei in jos, deci si supapa asta e inchisa si o sa ramina asa pentru inca o jumatate de tura a arborelui cu came (deci o tura a arborelui cotit), timp in care se produce explozia si pistonul ajunge din nou sus, la sfirsitul evacuarii.

 

Poza #4 (la fel cu poza #3) iarasi cu supapa de evacuare, poate se vede mai bine aicea.

post-4905-1254372014_thumb.jpg

post-4905-1254372255_thumb.jpg

post-4905-1254372515_thumb.jpg

post-4905-1254372717_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

Prin folosirea acestui site, sunteti de acord cu Terms of Use. Gasiti aici Guidelines. Politica de cookies: We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.