Jump to content

Condus sportiv, tehnici, pareri...


ebenize

Recommended Posts

Salut! Eu sunt obisnuit sa fac frana de motor indiferent de stilul de condus (sport sau normal) insa m-am saturat sa tot simt acel soc la retrogradare in trepte inferioare. Cand conduc normal nu se prea simte, oarecum reusesc sa sincronizez rotatiile motorului cu cele ale pinioanelor insa la turatii mai mari e mai greu e mai urat socul, astfel am cautat pe forumuri, pe net si am gasit un tutorial bun si cred ca ii vor ajuta pe cativa dintre noi... iar cei care stiu mai multe ..feel free to comment :D :

 

 

 

Tehnicile de condus sportiv sunt eficiente, iar pentru cei pasionati de condus vin cu o multime de satisfactii. Este vorba de controlul masinii, rapiditate si folosirea mai eficienta a resurselor pe care ti le ofera motorul si transmisia.

Iata care sunt principalele tehnici de condus sportiv :

 

- Rev match. Nu stiu cum s-ar putea adapta chestia asta in romana, asa ca o sa folosim limba engleza. Sigur stii urmatoarea situatie. Mergi cu viteza constanta si te apropii de un viraj. Normal, franezi. Sunt unii care franeaza cu ambreajul apasat, desi asta nu ajuta la nimic, dimpotriva. Pentru ca viteza a scazut, trebuie sa retrogradezi, pentru a putea relua acceleratia pe la mijlocul virajului. In momentul in care ai ridicat piciorul de pe ambreiaj, dupa ce ai retrogradat, masina va avea o reactie de frana de motor, cu socul aferent din transmisie. Iar tu nu vrei asta.

 

De ce se intampla asa? Simplu, pentru ca turatia motorului in acel moment este mai mica decat turatia pinioanelor din cutie. In momentul in care eliberezi ambreiajul motorul este fortat de transmisie sa ridice turatia catre cea a pinioanelor din cutie. Din cauza asta are loc acel soc, care solicita inutil transmisia si te face sa pierzi timp.

 

Solutia consta in tehnica rev match. Se procedeaza asa: cand apesi ambreiajul pentru a retrograda, accelerezi putin, ridici piciorul de pe acceleratie si abia apoi eliberezi ambreiajul, tocmai pentru a potrivi turatia motorului cu cea a pinioanelor treptei inferioare pe care ai selectat-o. Apoi reiei acceleratia. Nu este deloc complicat. Am incercat si iese, trebuie doar ceva practica. Schimbarea este mult mai lina, fara soc, fara senzatia de frana de motor, iar accelerarea este reluata mult mai eficient, adica mai rapid. Rev matching iese mai bine cand pedala de acceleratie este mai sensibila, adica atunci cand la apasarea ei motorul raspunde prompt. Cum se realizeaza practic, vedeti in clipul de mai jos.

- Heel and toe, adica procedeul varf-calcai. Este o tehnica folosita in curse, dar care merge aplicata si la condusul sportiv, pe sosea. Este ceva mai dificila, necesita obisnuinta, care poate fi abtinuta numai printr-o practica sustinuta. Scopul este acelasi de la tehnica de mai sus, adica tot sincronizarea turatiei motorului cu cea a pinioanelor din cutie, la retrogradare. Diferenta costa in faptul ca trebuie sa calci acceleratia in timp ce franezi. Deci, apesi ambreiajul cu stangul si apoi frana cu partea din fata a labei piciorului drept. In acelasi timp in care franezi, calci scurt acceleratia cu calcaiul piciorului drept (trebuie sa ai piciorul pozitionat oblic, iti soliciti putin glezna), lasi acceleratia si ridici piciorul stang de pe ambreiaj. Mult mai bine decat ce povestesc eu aici se vede in clipul de mai jos.

- Franarea cu stangul. Se face pentru a nu mai pierde timpul mutand piciorul de pe frana pe acceleratie. Pur si simplu, franezi cu stangul, iar piciorul drept ramane pe acceleratie, astfel incat imediat ce ai terminat franarea, chiar o fractiune de secunda inainte, poti accelera tare. Suna simplu, dar nu este. Tu esti obisnuit sa paesi ambreiajul cu piciorul stang, iar ambreiajul il apesi hotarat, pana la podea. Frana trebuie apasata gradual si nu vei putea doza din prima pedala de frana cu piciorul stang. Este chiar indicat sa nu te obisnuiesti cu sangul in trafic, pentru ca primele incercari se vor solda cu frane brutale si n-ai vrea sa se propteasca cel din spate in tine.

 

PS: [sursa: motorstory.ro] daca se considera reclama rog un moderator sa stearga linkul

Edited by ebenize
Link to comment
Share on other sites

Bune sfaturi !

 

Partea cu franarea cu picorul stang e mai greoaie. Mi-a trebuit mult de tot pana am invatat-o.

Practica isi spune cuvantul

 

 

 

 

Cel mai bun sfat al meu e acesta.

 

Folositi mult frana de motor (nu dauneaza deloc fiabilitatea masini, din contra o creste).

In rest trebuie sa simtiti/auziti masina ca fiind trupul vostru, trebuie sa va imaginati ca toata caroseria este corpu vostru, iar turatile motorului, schimbarile de trepte sa fie organismul vostru.

Daca stati si ascultati masina, ea singura va spune ce ii trebuie.

 

PS: fiecare masina e diferita in felu ei, chiar daca poarta aceasi emblema si are aceasi inima sub capota.

Edited by Raulooo
Link to comment
Share on other sites

chestiile astea se preteaza doar pe circuit sau la raliu unde poate conteaza cele cateva secunde sau fractiuni pe care le pierzi printr un stil de condus normal

 

pe drumurile publice nu au nici o utilitate reala,ba chiar te poti trezi ,daca faci artificii din astea gen frana cu stangul sau acceleratie si frana cu acelasi picior in trafic,cu surprize neplacute

Link to comment
Share on other sites

Bun materialul. Mi se pare aproape imposibil sa reusesti sa faci heel-toe cu masinile de serie pt ca au acceleratia muuuult sub frana si la cele mai multe trebuie sa ai glezne de cauciuc sa reusesti macar putin sa dai un kick acceleratiei. Eu pe Celica 2004 am incercat mult sa invat asta dar din cauza pozitionarii pedalelor e fffff greu.

Franarea cu stangul e de aur in schimb..... pentru propulsie e fff tare si pt minidrifturi la viteza mica :)

Link to comment
Share on other sites

 

Cel mai bun sfat al meu e acesta.

 

Folositi mult frana de motor (nu dauneaza deloc fiabilitatea masini, din contra o creste).

 

 

pune presiune pe distributie, si asa majoritatea crede ca daca e pe lant nu se schimba niciodata, in rest asa e, e buna la casa omului pentru eficienta franarii si pentru consum, mai ales in ture rezonabile, nu de la redline..

Link to comment
Share on other sites

chestiile astea se preteaza doar pe circuit sau la raliu unde poate conteaza cele cateva secunde sau fractiuni pe care le pierzi printr un stil de condus normal

 

pe drumurile publice nu au nici o utilitate reala,ba chiar te poti trezi ,daca faci artificii din astea gen frana cu stangul sau acceleratie si frana cu acelasi picior in trafic,cu surprize neplacute

 

normal ca daca exersezi de astea prin trafic exista o sansa de 80-90% sa faci vreo prostie insa cred ca astea trebuiesc exersate ori noaptea cand e liber ori pe un drum necirculat nicidecum prin trafic eventual dupa ce stapanesti foarte bine asa zisele tehnici atunci ar fi ok.

Link to comment
Share on other sites

In numeroase articole despre condusul sportiv nu este recomandata frana de motor pe masini de serie , costa mai putin un set de placute decat transmisia si cutia , subiectul este deja discutat si rasdiscutat pe alte topicuri !
Link to comment
Share on other sites

Slava domnului ca s-a inventat cutia automata ca sa nu-mi pierd timpul cu "prostii" de genul asta :frantics:

 

LE: frumos totusi materialul dar nu vad de ce as invata asa ceva pentru un condus normal.

Edited by siulian
Link to comment
Share on other sites

chestiile astea se preteaza doar pe circuit sau la raliu unde poate conteaza cele cateva secunde sau fractiuni pe care le pierzi printr un stil de condus normal

 

pe drumurile publice nu au nici o utilitate reala,ba chiar te poti trezi ,daca faci artificii din astea gen frana cu stangul sau acceleratie si frana cu acelasi picior in trafic,cu surprize neplacute

 

Corect! Aceste atificii nu numai ca NU te ajuta, dar risti MULT sa faci ...belele! Mai ales intr-un trafic imposibil ca-n Bucuresti!

Dar, tehnicile sunt stiute de mult! Prima, cea cu dubla debreiere, am fost OBLIGAT sa o invat in scoala de soferi, cand am dat examen pentru camion! La un "Buceag" pe benzina, V8 nici nu aveai cum retrograda altfel!

Calcatul pedalei de frana cu stangul o fac si azi, in afara localitatilor, pe cutia automata, dar selectat modul manual! Avand in vedere ca NU am ambreiaj, calc frana cu stangul in timp ce retrogradez! Apoi, accelerez imediat!

 

Tehnica varf-calcai nu am incercat-o. Inca!

 

Dar, repet, nu fac asta in trafic, in oras!! Nici nu are sens! (iar SR-ul , adica Buceagul este ....istorie astazi!!:laugh:)

Link to comment
Share on other sites

@hila

Cutia ºi transmisia sunt spuse aceloraºi forÞe, atât la accelerare, cât ºi la frânare.

Sunt excepÞii În care un motor poate produce mai mult cuplu pe frânã de motor decât pe accelerare, dar acestea nu κi au aplicabilitate pe autoturisme.

O retrogradare fĂŁcutĂŁ corect nu suprasolicita nimic.

P.s. Poate nu multã lume ºtie, dar cea mai eficientã frânã de motor e aceea În care, prin trecerea În treapta inferioarã, turatiile motorului se apropie cât mai mult de red line.

Link to comment
Share on other sites

eu cred ca in exterior esti nevoit des sa faci o retrogradare in depasiri, cel putin pentru benzinare e necesara o inferioara ... la diesel mai merge sa depasesti cand esti la 2-3000 de ture dar la benzina trebuie sa ai in jur de 3500-4500 si nu cred ca merg multi constant pe drumurile mioritice la aceasta turatie si astfel facand o retragradare corecta eviti eventuale neplaceri cum ar fi socul dar si suprasolicitarile tehnice .. zic eu .. Edited by ebenize
Link to comment
Share on other sites

Tehnica descrisa se numeste in romaneste dublu ambreaj si o foloseau soferii de raba cand urcau dealul pentru ca altfel nu intra in viteza daca retrogradai. Este foarte utila la turatii mari in momentul in care retrogradezi. Daca nu o folosesti ai toate sansele sa rupi ceva la transmisie.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

Prin folosirea acestui site, sunteti de acord cu Terms of Use. Gasiti aici Guidelines. Politica de cookies: We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.