Jump to content

BMW Fahrer Training: BMW M Perfection Training


Romulus

Recommended Posts

In august, m-am inscris la un curs de pilotaj BMW M, pe circuitul de la Zandvoort (Amsterdam), curs care se va face cu Z4M Coupe, desi eu inca sper ca noile M3-uri intrate in productie vor ajunge si pentru divizia BMW M FahrerTraining... :blink:

 

BMW Perfection Training.

 

Top-class racing circuits such as the NĂźrburgring or Spa-Francorchamps offer just the right setting for a BMW Perfection Training program, where you acquire the very highest level of vehicle control. From double lane changes at increased speeds to dynamic drifting in a circle, you will face the most demanding challenges and master the most sophisticated driving manoeuvres to prepare yourself for a whole new driving experience: under the guidance of instructors you will explore the ideal line of the race track. This will give you directional control and a perfect feel for motorway speeds.

 

http://www1.bmw.de/bmw-live/fahrertraining...onTraining.html

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 57
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

In august, m-am inscris la un curs de pilotaj BMW M, pe circuitul de la Zandvoort (Amsterdam), curs care se va face cu Z4M Coupe, desi eu inca sper ca noile M3-uri intrate in productie vor ajunge si pentru divizia BMW M FahrerTraining... :)

 

BMW Perfection Training.

 

Top-class racing circuits such as the NĂźrburgring or Spa-Francorchamps offer just the right setting for a BMW Perfection Training program, where you acquire the very highest level of vehicle control. From double lane changes at increased speeds to dynamic drifting in a circle, you will face the most demanding challenges and master the most sophisticated driving manoeuvres to prepare yourself for a whole new driving experience: under the guidance of instructors you will explore the ideal line of the race track. This will give you directional control and a perfect feel for motorway speeds.

 

http://www1.bmw.de/bmw-live/fahrertraining...onTraining.html

253574[/snapback]

 

 

teste cu M :blink:

asteptam poze si filmulete

Link to comment
Share on other sites

Foarte adevarat. Nu la asta s-a referit, dar tu ai picat in plasa. Si daca tot vrei sa fii corect, vezi ca mai sunt si alte cerinte, pentru ca aceste cursuri sunt graduale. Nu te poti inscrie la unele pana nu ai facut altele.

 

Mai studiaza...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Cursul se apropie cu pasi repezi. Cine e interesat, poate viziona cum arata o tura pe circuitul de la Zandvoort:

 

O tura de circuit de la Zandvoort/

 

In plus, marele Alain Prost, a inregistrat o tura pe acelasi circuit. Este fenomenal, se spune ca era un maestru la schimbarea de viteza, accelerarea in curbe si throttle blip pe franare. Ascultati cu atentie motorul.

 

Este incredibil!

 

Alain Prost at Zandvoort in Renault RE40

 

Circuitul pe care merge Alain Prost, este desenul vechi al circuitului de F1 de la Zandvoort, nu cel actual.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Am terminat cursul. A fost o experienta unica, alaturi de oameni unici si masini fantastice.

 

Am facut aproape 50 de tururi pe circuitul de la Zandvoort.

 

Am invatat sa controlez masina la viteze mari, am invatat despre incarcarea dinamica a fiecarei roti, trasa ideala pe un circuit... Am invatat ce n-as fi crezut ca voi invata vreodata.

 

Am fost "sofer" intr-o masina condusa de computer pe circuit, care sa ma invete trasa ideala. Si da, ati auzit bine, tineam mainile pe volan, dar nu il invarteam eu. Accelera si frana singura asa cum era inregistrat. Si turul l-a inregistrat la volan Claudia Hurtgen. Care ne-a si ghidat pe pista si ne-a urmarit prin telemetrie si feedback computerizat trasa ideala, punctele de franare, apexurile precum si punctele de accelerare. Am invatat sa fac throttle blip corect, am invatat sa folosesc masina.

 

Unul din intructori este unul din pilotii de teste "Vehicle Load Conditions" de la BMW care a facut 25 de ani meseria asta. Acum e Project Manager la acelasi departament. Omul asta stie totul despre ce incarcarea dinamica a fiecarei roti.

 

Am avut cei mai buni instructori. A fost nemaipomenit.

 

 

 

E de necrezut ce inseamna o masina M pe un circuit.

Link to comment
Share on other sites

ai incaput la volan?

glumesc...n-o lua in serios

270796[/snapback]

 

Cu usurinta.

 

Super misto !

Ce inseamna "throttle blip " ?

270800[/snapback]

 

Sunt sigur ca gasesti pe internet informatii despre heal/toe downshifting si throttle blip, double clutching, etc... Daca nu, cand revin in tara, o sa postez mai multe informatii...

Link to comment
Share on other sites

Felicitari Romulus.. te invidiez.. insa as avea si eu o intrebare. Cat te-a costat training-ul respectiv ? Nu de alta dar eu lucrez la BMW, si chiar ma bate tare gandul sa ma inscriu si eu intr-un program de genul asta.. momentan nu am timp ca deh.. cica tre sa vand masini ... da chiar as vrea cand am timp sa fac vreo 20-30 de ture de Nurburgring.. nimic nu se compara cu el... e circuitul perfect... astept raspuns.. si inca odata felicitari
Link to comment
Share on other sites

Felicitari Romulus.. te invidiez.. insa as avea si eu o intrebare. Cat te-a costat training-ul respectiv ? Nu de alta dar eu lucrez la BMW, si chiar ma bate tare gandul sa ma inscriu si eu intr-un program de genul asta.. momentan nu am timp ca deh.. cica tre sa vand masini ... da chiar as vrea cand am timp sa fac vreo 20-30 de ture de Nurburgring.. nimic nu se compara cu el... e circuitul perfect... astept raspuns.. si inca odata felicitari

270880[/snapback]

e si pe site-ul BMW de rom...dar daca esti prea ocupat cu vanzarea masinilor..intreaba si tu poate ai red. pt angajati :blink:

Link to comment
Share on other sites

Cursul a inceput cu o sesiune de teorie de cateva ore.

 

Au fost trecute in revista, pozitia la volan, tehnica de virat (steering technique) si line of vision. Dupa asta s-a discutat indelung de dinamica masinii. Apoi s-a trecut in revista, teoria trasei ideale. Si totul s-a incheiat cu prezentarea echipei "track trainer" si masinilor cu feedback de trasa ideala precum si a masinii cu pilot automat, pentru experimentarea trasei ideale pe circuit.

 

A doua zi dimineata, s-au facut urmatoarele exercitii...

 

- breaking and avoiding la 120 km/h. Evitare obstacol de la 120 km/h prin schimbarea benzii, apoi franare pana la oprire cu revenire pe banda initiala in franare continuua.

- oversteering, cerc complet de 360 de grade

- ace de par prin oversteering, intrare in ac de par, mentinere in derapaj controlat pe tot acul de par, 180 de grade, si iesire din ac de par.

- slalom cronometrat 23-24 de secunde.

 

Apoi am facut ture de circuit cu masinile "track trainer" invatand linia ideeala pe jumatate de circuit si apoi tururi din ce in ce mai rapide pe cealalta jumatate de circuit cu Claudia Hurtgen in fata plutonului, explicand fiecare bucata din circuit.

 

Dupa masa am facut ture complete de circuit cu un alt instructor. 2 ore le-am facut printr-o ploaie torentiala, apoi incet incet pista s-a uscat pe trasa ideala.

 

A doua zi, am facut un exercitiu de analizare a vitezei de iesire dintr-un viraj. Se pleca imediat de dupa Tarzanbocht, prin Gerlachbocht si viteza era masurata electronic la iesirea din Hugenholtzbocht, inainte de Hunserug. Ni s-au explicat diferite metode de abordare a Hungenholtzbocht si implicatiile fiecarei trase, in calificari sau in timpul unei curse. Abordand trasa ideala - cu un apex normal, am reusit sa ies cu 97 km/h din viraj si abordand un apex foarte tarziu in Hungenholtzbocht, am reusit sa ies cu 103 km/h. Instructorul spunea ca el a reusit 105 km/h cu un apex foarte tarziu, in dreptul aparaturii de masurare de la iesirea din viraj.

 

Mai tarziu, am facut colectare de date pe masinile "track trainer" cu feedback. Aparatul colecta datele pe un card de memorie, si dupa 4-5 ture ieseam cu cardul la laboratorul de analiza dintr-o dubita a celor de la BMW-M, unde analizam impreuna cu instructorii, tururile rapide facute, dupa care reluam ciclul incercand sa imbunatatim timpii prin abordarea corecta a trasei ideale. Am reusit 4 secunde mai putin fata de turul inregistrat de Claudia Hurtgen si 77% din trasa ideala inregistrata. Mi s-a spus ca peste 70% e foarte bine si la 80% e perfect. Masinile "track trainer", BMW E90 330i manuale, care aveau pe volan vibratii pe fiecare parte pentru iesirea de pe trasa ideala, indicatoare acustice stereo progresive care veneau de pe partea unde s-a iesit de pe trasa ideala sau indicatoare cu leduri cu 3 niveluri, pentru iesirea de pe trasa ideala inregistrata de Claudia Hurtgen.

 

Apoi, dupa masa, am trecut din nou la tururi complete de circuit in masinile noastre.

 

Am fost singurul din grupa de engleza care am primit permisiunea sa conduc 3 tururi plutonul. A fost groaznic si totodata fantastic. Am avut toata raspunderea pe umeri si nimeni sa ma coordoneze. A fost cea mai grea parte din tot acest training.

 

Mi s-a repetat, mai in gluma, mai in serios, sa incerc sa pastrez masina pe pista. Masinile si cursantii nu aveau asigurare pentru racing, ca urmare nu puteam fi cronometrati pe un tur complet.

 

Instructorul facea bascalie de mine, spunand ca ma prinde din urma si trecea pe interior in curba aratandu-mi ca gresesc si razand in radio de mine.

 

Pe linia dreapta din fata boxelor, in viteza 5, ajungeam, inainte de a frana pentru Tarzanbocht la 230-240 km/h. In Tarzanbocht schimbam a 3-a si mergeam la aproximativ 120 km/h, curba fiind foarte bine inclinata. Urcam la a 4-a pana la Gerlachbocht si 160 km/h dupa care retrogradam la intrarea in viraj inapoi in a treia si imediat in a doua pentru Hugenholtzbocht, care o abordam la 50-60 km/h.

 

Acceleram in urcare prin Hunserug si prin Slotemakerbocht pana spre 200 km/h, pana in viteza a 5-a, apoi din nou o franare violenta si retrogradare intr-a treia inainte de Sceivlak. Apoi accelerat spre Mastersbocht cu aproximativ 160 km/h si viteza a 4-a.

 

Mastersbocht e o curba foarte dificila, de viteza mare, cu putina franare la intrare si un apex devreme, mentinand pana la intrarea din urmatoarea curba dreapta viteza a 4-a.

 

Urmatorul viraj de dreapta (Renaultbocht) e si urmatorul de stanga (Vodafonebocht), fac parte din Mastersbocht si sunt cele mai dificile de pe tot traseul. Curba de dreapta se necesita retrogradare in a 3-a si frana violenta pe acceleratie laterala puternica, masina fiind la limita tot timpul. Iesirea din viraj se face larg, cu degajare spre mijlocul pistei pentru intrarea in urmatorul viraj de stanga, un franare violenta urmata de un apex foarte tarziu.

 

Se accelereaza din nou in urcare pana intr-a 5-a, spre Audisbocht, care vine imediat dupa varful de panta, masina fiind foarte dificil de controlat pe franare, respectiv retrogradare intr-a doua, viteza care se mentine si pe virajul de dreapta si pe cel de stanga.

 

Apoi se acceleraza din nou in urcare spre Kuhmobocht, mentinand viteza a treia. Imediat inainte de Arie Luyendijk Bocht se schimba intr-a 4-a si se mentine aceasta viteza la peste 150 km/h pe tot virajul. Este un viraj foarte lung si de foarte mare viteza. Ca fapt divers, mi s-a umflat genunchiul stang, de la sprijinitul pe usa din stanga. Pe tot parcursul virajului se acceleratia laterala e imensa, urmand a apasa pedala de acceleratie la maxim la iesirea din viraj si accelerarea in viteza a 5-a spre viteza maxima de pe linia dreapta.

 

Mentionez ca fiecare sesiune de tururi complete cu masinile noastre (Z4M coupe) s-a desfasurat cu tur de incalzire pneuri, frane si motor si la sfarsitul sesiunii cu tur de racire frane. La un moment dat un mecanic mi-a masurat temperatura franelor si era de 390 grade celsius, asta dupa doua tururi rapide in spatele instructorului.

 

(Completez ulterior daca am omis ceva important. Daca aveti intrebari nu ezitati sa le puneti.)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

Prin folosirea acestui site, sunteti de acord cu Terms of Use. Gasiti aici Guidelines. Politica de cookies: We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.