Jump to content
Intalnire BMW Club 12-14 Decembrie 2025 - Resort 7 Crai, Zarnesti (Brasov) ×

Recommended Posts

Iata inca in topic deschis cu speranta de a face pe altii sa inteleaga, daca doresc, ..cum functioneaza  dezavorarea volanului la BMW E90/91. Practic, functionarea (cel putin mecanica) a mecanismului de zavorare/dezavorare de pe volan; sistemul antifurt mecanic. Au fost membri in trecut carora le aprea in bord relativ des simbolul cu volan inzavorat..

In acest topic vor intelege sumar, ce si de ce se intampla asta.

..Nici un semn de ingrijorare - sistemul de inzavorare al volanului la e90 eu in consider infailibil. Adica greu de furat un E90 din punctul meu de vedere de catre un hot ordinar.. prin comparatie cu noile generatii ce au chei ce nu mai sunt introduse in bord (o mare prostie.. dar nici nu vreau sa starnes polmici pe acest topic..) care sunt recunoscute de readerul din bord si asa incepe dezavorarea volanului. Simplu traditional si sanatos..

In plus este o masina, un model considerat depasit de multi, as spune de unii.. dar iarasi, nu vreau sa provoc polemici. Fiecare intelege in felul lui lucrurile din jur, ce a fost bun si ce ii este bun si folositor si sigur pe viitor. Sa nu riscam polemici inutile; e topicul meu. 😉

Asa cum am spus, oricat ar intelege unii cum functioneaza mecanismul de inzavorare/dezavorare ce urmeaza a fi explicat.. zero sanse sa impiedici inzavorarea volanului (daca vrei sa furi asa masina) cu vreo scula.. o data ajuns la volan, ..tu hotz...     e atat de adanc mecanismul bagat in coloana ca te apuca dimineata (bine, glumesc) deci nu e usor. Si daca ai ajunge la el trebuie sa il faci sa mearga ca sa pornesca motorul..

Deocamdata voi urca doar pozele spre delectare.. 😉

Daca altcineva vrea sa explice, nu ma deranjeaza sub nici o forma alte explicatii si intelegeri. Ba dimpotriva imi usureaza munca de a explica.. ce am inteles eu.

Pe curand.

 

1.jpg.c7ee7163256a91cc261d329979d9cfcc.jpg2.thumb.jpg.b4b34ca0a22874c9753f4787f84b4f24.jpg

3.jpg.d0ecc363dc03590fdd0c97526bede942.jpg

4.jpg.c2426a122509114431e9ee269c6e1be7.jpg

5.jpg.6c99773ede38004aa464ae21c02a101d.jpg

6.jpg.b9377b1631cbd69a01a6bc4ae236d5c0.jpg

7.jpg.721f278e7224183e7b4f0c967a357f4a.jpg

9.jpg.97e0bb8fe9d3aef2edba326ed5543597.jpg

9jpg.jpg.c574fdb843638c89ad38528573abc4ec.jpg

 

11.jpg.1e8379c86d0405f8b00afa7e1551437e.jpg

Edited by bimmer90f30
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Si acum sa incerc sa explic detaliile, functionarea mecanica a blocatorului de volan.
Dupa cum se vede in a doua poza varful surubelnitei indica un soi de circuit cu 3 picioruse si chiar langa el pe un ax avand pe el un arc.. e o chestie neagra. Chestia neagra este un magnet; foarte important de tinut minte, pentru ca acel magnet - pozitia lui - "spune" motorasului din mecanism in ce directie sa se roteasca. Desigur lucrurile nu sunt chiar atat de simple pentru ca e vorba de sitemul antifurt al masinii.. intre acest magnet si senzorul cu efect de camp sunt alte sisteme de protectie, de verificare (a cheii) mai precis spus.

Modulul CAS care este modul anti-furt principal, cel permite (sau nu) trasmiterea semnalelor corespunzatoare catre DDE si inapoi spre modul din volan pentru dezavorarea acestuia.

In continuare, pe aceiasi placa din modului volanului este scris (codat) intr-o memorie permanenta un cod unic de identificare a modlului insusi de catre modulul CAS. Asadar, orice schimbare fizica a modului CAS implica si adaugarea modului de pe volan impreuna cu cheile masinii donatoare.. Nu sunt cel mai bun in a explica pe partea de coding ce se intampla.. Explic ce am inteles de la altii. Si nu cred ca ma insel.

Pe partea mecanica pot insa explica cam cum se intampla lucrurile:
Dupa cu se poate vedea in poza 4 deja am intrat in mecanism. O alta piesa foarte importanta in blocarea efectiva a volanului este piesa de metal in forma de L. Aceasta se deplaseaza fiind antrenata, elicoidul din capat, in corpul (alb) al rotii dintate antrenate de motoras. Motorasul este un motor sa curent continuu caruia i se schimba directia rotirii in functie de operatia dorita (practic polaritatea) - dezavorare si permis start motor sau ramanere imobila si ca atare inzavoroare 
totala la prima rotire de volan.
 Dar, asa cum era de asteptat, exista si situatia in care cheia este recunoscuta, motorul este pornit eventual, deci volanul dezavorat. Ca atare motorasul a primit comanda in prealabil pornirii motorului (ce auziti voi cand cheia e recunoscuta - acel zumzait e motorasul, acesta munceste sa retraga piesa de metal ce ar fi inzavorat axul volanului - sa se roteasca in directie opusa pentru a nu permite sub nici o forma inzavorarea volanului, decat in lipsa cheii (ceea ce e firesc!), cheie care la E90 nu poti sa o scoti din locas pana nu opresti motorul! Alt lucru firesc! 
(aici s-a intamplat ceva unui alt coleg pe un alt topic cand volanul i s-a inzavorat in mers! La o masina facuta in 2020! 
https://www.bmwclub.ro/forums/topic/204782-g30-520d-volan-blocat-pe-autostradă/#comment-2640635
deci asta e ceva foarte, foarte grav; ...adica cheia sa nu mai fie recunoscuta(!) volanul sa se blocheze fara nici un fel de avertisment!!!  

Nu putem crede nimic altceva pentru ca nimic altceva nu poate bloca un volan, in mers sau nu!!)


Dar sa mergem mai departe.
Asadar, intre poza 4 si ultimile doua poze se poate vedea cum la un moment dat piesa alba din plastic ce este antrenata de motor, aceasta se deplaseaza axial indepartandu-se de piesa metalica in forma de L. Acesta este inceputul procesului de inzavorare a volanului, cand motorul este oprit iar noi scoatem cheia din contact. Practic e zgomotul ala de lovitura de ciocanel ce il auzim cand noi scoatem cheia. 
Piesa alba fiind rotita in traseul sau axial..a un moment dat va atinge o alta piesa alba din capat care se afla pe axul unde magnetul permanent este prezent si el.

Practic acum i s-a "pus" CAS-ului ca cheia a fost scoasa, pintenul in forma de L iese si el mai in fata, afara din mecanism, gata sa agate prima fanta din axul volanului si sa il inzavorasca permanent la prima rotire  a volanului in lipsa cheii corespunzatoare.

In ultimile doua poze am reprezentat cu varful surubelnitei directia in care se roteste rotita alba. In penultima se vede rotita alba spre extrema.. gata sa atinga pieasa de plastic de axul pe care e magnetul.

In ultima poza, aceiasi rotita de plastic fiind rotita in directie opusa, trage piesa de metal in forma de L ca aceasta sa ramana la randul ei inzavorata pe durata prezentei cheii in contact.

Cine nu permite eliberarea piesei in forma de L? Axul pe care este magnetul. Acesta are un mic calcai care nu elibereaza piesa DECAT CAND MOTORUL ESTE ROTIT INVERS, cand ajunge la capat.. bla-bla-bla. 
Procesul se reia de la capat in functie de prezenta cheii.

Sper ca m-am facut inteles cat am putut de bine.

Edited by bimmer90f30
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

Prin folosirea acestui site, sunteti de acord cu Terms of Use. Gasiti aici Guidelines. Politica de cookies: We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.