Jump to content

Totul (sau, ..cat mai multe) despre roti


c.sainz

Recommended Posts

Salut! Am deschis acest topic nou pentru ca am vazut multe lucruri ..."interesante" pe forum, in legatura cu rotile!

Si, ca sa intelegem ceva de la inceput, ROATA masinii este (dincolo de aspect, design etc), un ELEMENT DE SIGURANTA!!! Mai exact, oricate sisteme de siguranta activa are masina voastra (ABS, ESP, DTC etc), SINGURA legatura dintre masina+sisteme si calea de rulare (sosea) este ....ROATA!!!

 

Scriu toate astea (si o sa postez si articole din ..."consacrati") pentru ca am vazut o serie de aspecte care ....

De exemplu: se vand jante sparte si sudate!!!! Nicaieri in Europa nu esti acceptat la RAR, TUV sau cum s=or numi, daca ai jante SUDATE!!! (de ce oare??)

- am vazut ca se vand -cumpara anvelope vechi de cand lumea (dar au ...."carnita" pe ele!!!!!!). Orice producator de anvelope spune ca, o anvelopa are o "valabilitate" de MAXIM 6 ani!!! Iar aceasta valabilitate scade corespunzator in functie de conditiile de rulare si pastrare ale anvelopelor!!!

- foarte putini de aici, de pe forum, inteleg ca o anvelopa buna costa cam ...cat o janta de calitate!!! am vazut pe multi cumparand jante "de firma", dar monteaza anvelope Ling Long, Nankang, Wanli etc!!!!!

- multi dintre colegi se ....aliniaza "modei" si intind niste anvelope inguste pe niste jante foarte late!!!! (poate reuseste cineva sa ma lamureasca: DE CE???)

 

Astept parerile tuturor referitoare la aceste aspecte.

Cu stima

Link to comment
Share on other sites

- multi dintre colegi se ....aliniaza "modei" si intind niste anvelope inguste pe niste jante foarte late!!!! (poate reuseste cineva sa ma lamureasca: DE CE???)

 

Pentru ca unora li se pare ca arata bine .

Link to comment
Share on other sites

eh.. ca sa u mai vorbesc de iesit din ET-ul normal prin adaugarea de flanse sa scoti rotile in exterior ca da bine, .. pus jante mai mari, mai grele decat cele aprobate pentru masina lor in vreo iluzie ca va fi masina mai stabila. (ideea de baza se pare ca e ca atunci cand pastrezi acelasi diametru total al rotii e ok, nimeni nu se intreaba de impactul greutatii, rotii asupra geometriei, asupra transmisieie etc..) . si multe alte giumbuslucuri

O greseala mare si comuna o fac ca se gandesc la greutatea totala al masinii si intradevar nu e drama acolo, drama apare la momentul fortei la roata cand are 7-8 kg in plus, efectul asupra planetarelor si alte elemente din transmisie..

Un mic exemplu, pe e65 740i daca ai pus roti de 22 inch ai terminat transmisia in 50k km.

 

Rotile cred ca sunt cele ami subestimate si batjocorite elemente la o masina din cate am vazut. Apoi se mira ca pica una alta, ca nu emrge ca are suspensie sport sui zboara in parapet.. etc..

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

eh.. ca sa u mai vorbesc de iesit din ET-ul normal prin adaugarea de flanse sa scoti rotile in exterior ca da bine, .. pus jante mai mari, mai grele decat cele aprobate pentru masina lor in vreo iluzie ca va fi masina mai stabila. (ideea de baza se pare ca e ca atunci cand pastrezi acelasi diametru total al rotii e ok, nimeni nu se intreaba de impactul greutatii, rotii asupra geometriei, asupra transmisieie etc..) . si multe alte giumbuslucuri

O greseala mare si comuna o fac ca se gandesc la greutatea totala al masinii si intradevar nu e drama acolo, drama apare la momentul fortei la roata cand are 7-8 kg in plus, efectul asupra planetarelor si alte elemente din transmisie..

Un mic exemplu, pe e65 740i daca ai pus roti de 22 inch ai terminat transmisia in 50k km.

 

Rotile cred ca sunt cele ami subestimate si batjocorite elemente la o masina din cate am vazut. Apoi se mira ca pica una alta, ca nu emrge ca are suspensie sport sui zboara in parapet.. etc..

 

Ai dreptate! Foarte multi considera roata un ...accesoriu de design, un factor care schimba "look"-ul masinii si ...atat!!! De fapt, look-ul este ultimul lucru la o roata!!!

O janta mult mai mare montata pe masina, aduce cu ea greutate suplimentara (a jantei si a anvelopei corespunzatoare) care inseamna o uzura mai mare a articulatiilor, a transmisie, a suspensiilor, o marire a timpilor de demaraj si reprize, costuri mai mari (jante si anvelope), un confort redus, un consum crescut si multe altele! (ma refer la jante pe 19", de exemplu, montate pe un 318!).

 

Ar fi tare bine daca am constientiza ROLUL rotilor masinii!

Link to comment
Share on other sites

Eu vĂŁd cĂŁ voi vorbiĂži de extreme mult prea rar prezente la noi, cel puĂžin.

 

Unde aĂži vĂŁzut voi E65 cu jante pe 22 sau E46 318i cu jante pe 19?

 

Astea sunt niºte extreme de prin alte Þãri.

Ar fi bine sa fie extreme!!! Am vazut destule 318 i/d cu jante pe 18" sau 19"!

Si, mai ales, anvelope intinse pe jante late!! E o moda, banuiesc! Daca ar intelege si cat e de periculos....

Tu nu ai vazut jante cu latimea de 9" sau 10" si anvelope 215? Crezi ca e ok?

Link to comment
Share on other sites

Consider o prostie faza asta cu diametrul mare al jantelor, astfel pneul in sine ramanand fff mic pe lateral. La ce le-o folosi, naiba stie.

In afara de look, zic unii ca o janta cu diametrul mare da mai bine la ochiometru.

 

Eu unul consider ca trebuie sa fie facut un compromis iar look-ul e ultimul lucru la care ma gandesc cand e vorba despre o janta.

Parerea mea e ca in Romania, tot ce e peste 18, e problem. Si asa si la astea talonul e mic.

 

S-a uitat cineva ce talon are o roata de F1 sau o alta masina din alte competitii care ruleaza pe drumuri chiar ffff bune tinand cont ca alea sunt niste piste de concurs.

Pana si masinile din WRC nu exagereaza cu diametrul jantelor, chiar daca ruleaza pe asfalt ca-n palma.

 

Asemenea si distantierele la roti. Nici nu-si imagineaza unii cat de mare e impactul asupra suspensiilor si directiei lucrul asta. Castigul in stabilitate e infim pe langa celelalte dezavantaje.

Link to comment
Share on other sites

Si , referitor la varsta .."venerabila" a multor anvelope care se vand pe aici, uite un mod mai simplu de a observa uzura lor: culoarea!

Pentru autovehicule, anvelopele vor fi intotdeauna negre. Si nu este vreo moda. Cauciucurile sint intotdeauna negre, pentru a fi protejate. Cel mai mare dusman al cauciucurilor este ozonul, un gaz fara miros, care face parte din aerul pe care il respiram. Bun pentru noi, nu si pentru cauciucuri mai ales cind este combinat cu razele ultraviolete ale soarelui. Reactia care se produce ataca polimerii si cauciucul.

 

Pentru a proteja cauciucul impotriva ozonului si a ultravioletelor, o molecula stabilizatoare, numita si „agent de absorbtie", este amestecata in polimerul pneului. Agentii de absorbtie actioneaza capturind radiatiile ultraviolete, convertindu-le in caldura si disipind-o nedistructiv.

 

Toti fabricantii de cauciucuri folosesc acelasi agent de absorbtie: negrul de fum. Iata de ce toate cauciucurile sint negre, dar isi pierd din intensitatea culorii odata cu vechimea. Acesti agenti de absorbtie sint consumabili in sensul ca se transforma in acest proces de convertire a ultravioletelor in caldura.

 

Pe masura ce negrul de fum isi pierde abilitatea de protectie/conversie, el isi transforma culoarea in gri. Acesta este unul dintre motivele pentru care culoarea neagra a cauciucurilor se modifica, albindu-se odata cu imbatrinirea. Neglijate, neintretinute sau nefolosite, cauciucurile se usuca in profunzime, se decoloreaza si crapa.

 

Cind cauciucurile sunt parcate/nerulate pentru o lunga perioada, ozonul isi incepe atacul asupra polimerului. Degradarea este accelerata, rezultind uscarea, decolorarea si craparea cauciucului. Degradarea este ireversibila. Exista totusi substante care reusesc sa intirzie aparitia deteriorarilor produse de ozon si ultraviolete.

Link to comment
Share on other sites

Am specificat ca ma refeream la situatia "asfalt". In sensul de asfalt curat :p Exista curse care asa au probele speciale.

 

Macadam, zapada, noroi, aia e altceva. Difera nu doar jantele si pneurile ci si setarile suspensiei, suspensia in sine, cutie, etc.

Edited by d-rive
Link to comment
Share on other sites

Interesant este faptul ca, poate "tunam" masina, poate nu; poate o resoftam, sau nu; poate schimbam kit-ul exterior, sau ...

dar, toata lumea SCHIMBA ANVELOPELE!!! Si, daca va uitati pe forum la "vanzari", o sa vedeti ca cele mai tranzactionate piese sunt ....ROTILE!!(jante si anvelope). Asa ca, ar fi bine sa cantarim de doua-trei ori INAINTE sa cumparam ceva!

E doar un sfat!

 

Am specificat ca ma refeream la situatia "asfalt". In sensul de asfalt curat :p Exista curse care asa au probele speciale.

 

Macadam, zapada, noroi, aia e altceva. Difera nu doar jantele si pneurile ci si setarile suspensiei, suspensia in sine, cutie, etc.

 

 

Si, ca un fapt divers, BMW E46 care alearga in WTCC are jante BBS 9x17! Deci, nu are pe 18" sau 19"! Iar talonul nu este de 35!!! Si alearga NUMAI pe pista de concurs!!!

 

Factorul de echilibru - OS

 

Se mai numeste si "offset", o dimensiune si specificatie foarte importanta si mereu imprimata pe orice janta. Spre deosebire de alti parametri, cum ar fi distanta intre prezoane sau diametrul jantei, factorul de echilibru este mai putin cunoscut si luat in considerare. Insa este poate cel mai important in alegerea unui nou set de roti. Factorul de echilibru influenteaza faptul cum arata o roata montata pe masina, cat patrunde in spatiul rotii si daca anvelopa va atinge sau nu elementele caroseriei, contraaripi sau suspensie. Factorul de echilibru se masoara intre linia centrala imaginara ce strabate janta lateral pe mijloc si suprafata de montare a jantei, acolo unde face contactul cu fuzeta. Aceasta distanta se masoara in milimetri si este intotdeauna inscriptionata pe janta, alaturi de "ET" ceea ce inseamna "Einpress Tieffe1”, factor de echilibru in germana.

Nu de putine ori se intampla ca atunci cand franam la viteza mare volanul sa vibreze (ET nepotrivit pentru suspensia masinii), rotile sa atinga in contraaripi sau spoliere, volanul sa mearga foarte greu sau foarte usor si instabil sau suspensia sa reactioneze gresit, toate acestea putand fi cauzate de alegerea unei jante cu un factor de echilibru eronat.

Link to comment
Share on other sites

Sunt prezente multe exagerari, si nu numai pe forum. O groaza de masini relativ slabute.. 320D 320i, 520i etc.. sunt cu jante de 18 inch si automat si J mai mare, geometrie varza etc..

Ca sa nu mai vorbesc de gume in sine.. daca ar putea pune niste gume de 30 de euro bucata pe masina de 20k si in jur de 200 de cai ar fi cei mai fericiti. Dar nu exista sa ca se multumesc si cu unele la 50 de euro.. Stai frate pe 16 inch, gume bune, ca cele de 16 inch au inca pret rezonabil la o calitate satisfacatoare, si sa vezi ce bine merge masina.. si mai rapida si stabila si consum mai mic, nu ti crapa nici caseta nici nu te apuci sa plangi ca bratele se duc in 30k km..

Dar cea mai mare drama pana la urma cu improvizatiile la roti e geometria.. si calitatea cauciucurilor.

Se cumpara usor niste replici sau niste jante de 18 inch sudate si indreptate, 250 de euro si te-ai rezolvat, 450 unele noi chiar am vazut . In schimb cu gumele incepe drama..

Tot scopul setarilor de suspensie.. pui kituri de suspensie de 7-800 de euro, cobori masina faci dregi, setezi .( tot scopul e sa ai o cat mai buna suprafata de contact pana la urma), cum explica si colegul car-set-up foarte bine.. si cand colo ce sa vezi.. sarmele la gume pe afara..:)

 

 

 

Edited by DOMI
Link to comment
Share on other sites

am vazut pe multi cumparand jante "de firma", dar monteaza anvelope Ling Long, Nankang, Wanli etc!!!!!

 

Daca ai sa urmaresti testele de prin Germania si Anglia ai sa vezi ca anvelopele Nankang sunt la acelasi nivel cu Pirelli, Goodyear etc

 

- multi dintre colegi se ....aliniaza "modei" si intind niste anvelope inguste pe niste jante foarte late!!!! (poate reuseste cineva sa ma lamureasca: DE CE???)

 

Aceasta moda cu anvelopele trase, este foarte veche si poarta denumirea de Hella Flush. Hella Flush se gaseste de obicei pe masinile de show ( prezentare ) nicidecum pe pe o masina de curse. Singura problema care poate sa existe, este dejantarea, fapt care se intampla foarte rar.

 

Nu de putine ori se intampla ca atunci cand franam la viteza mare volanul sa vibreze (ET nepotrivit pentru suspensia masinii),

 

Niciodata nu o sa-ti vibreze volanul din cauza ET-ului.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

ba da un offset pozitiv afecteaza mult geometria si amplifica tramlining-ul, induce stres marit asupra bratelor si rulmentilor in special..

Poate nu o sa simti imediat in volan in secunda in care ai schimbat rotile dar orice mic defect si uzura va fi amplificat .

Edited by DOMI
Link to comment
Share on other sites

ba da un offset pozitiv afecteaza mult geometria si amplifica tramlining-ul, induce stres marit asupra bratelor si rulmentilor in special..

Poate nu o sa simti imediat in volan in secunda in care ai schimbat rotile dar orice mic defect si uzura va fi amplificat .

 

Fenomenul de tramling apare din cauza latimii anvelopei. Daca anvelopa este mai lata de 205 apare fenomenul de tramling, ET-ul nu are nicio treaba.

Link to comment
Share on other sites

ce sa mai zici de RH .. producator german de jante.. modulare! (care se desfac).. care nu vin fara flanse...

vrei RH pt. BMW.. sigur, original RH iti vine 5x112 si adaptor pt. 5x120..

vrei sa zici ca alea nu primesc TUV sau alte nebunii?

 

c.sainz ...

Tu nu ai vazut jante cu latimea de 9" sau 10" si anvelope 215? Crezi ca e ok?

bati apropo la mine ?!? :D

 

si ala la curse ... au 17 cu slick'uri care sunt cu balon mare...

nu vad de ce comparati o masina de strada cu una de curse :lol:

Link to comment
Share on other sites

Brandex, pai noi discutam aici despre ...masini de salon, de prezentare???? La saloane tuning, poti monta orice anvelopa si in orice fel (important este sa ...nu sara de pe masina!!). Discutia se refera la masini utilizate pe SOSELE, la viteze ridicate (ca ...avem BMW, nu?). :laugh:

M-am uita nitel pe teste din Anglia, parca si sunt diferente notabile intre Nankang si Continental, de exemplu! Apoi, de la anul, am citit ca se vor introduce etichete complete pentru anvelope! Asa, poate, o sa opreasca invazia chinezariilor (in general, vorbesc) pe pietele europene!

 

 

Pentru CAIUS TM: nu bat apropos-uri! Ti-am scris si pe topicul tau ca gresesti (din pct MEU de vedere!). Nu am vrut sa-ti "poluez" topicul si scriu aici! Dar, poti intreba la voi, in Timisoara, la reprezentanta sau chiar la RAR daca este in regula montarea anvelopelor asa cum vrei tu! Nu trebuie sa asculti sfatul meu; dar, macar, intreaba cativa specialisti!

Cu stima

Edited by c.sainz
Link to comment
Share on other sites

Si, ca un fapt divers, BMW E46 care alearga in WTCC are jante BBS 9x17! Deci, nu are pe 18" sau 19"! Iar talonul nu este de 35!!! Si alearga NUMAI pe pista de concurs!!!

 

Si tot ca fapt divers, BMW E46 sau E90 care alearga in WTCC are jante BBS 9x17" cu ET -7 (minus) si standard cat au ???? ......peste 35. Si pun jante pe 17" pentru ca folosesc slick-uri.

Link to comment
Share on other sites

nu stiu de ce sunt unii atat de porniti impotriva jantelor mai mari decat scrie la carte sau ET-ului, a cauciucurilor stretch-uite etc...si nici nu vreau sa stiu...ideea e ca eu am jante pe 17, 8.5 j fata si 10 J spate, ET 30 cu cauciucuri 215/40 fata si 235/40 ZR 17 spate. Iarna imi pun jantele de tabla pe 15...EXISTA O FOARTE MARE DIFERENTA in ceea ce priveste stabilitatea masinii pe drum si in curbe!!! In cartea masinii am 15 si 16, dar sincer mi-e frica sa iau o curba in viteza cu alea.PLUS ca, la turatii peste 3500 masina trage altfel, adica mai bine cu 17 si ce crezi? Are si consum mai mic la viteze constante, pe 15 la 60/h in a3a aveam 3700 rpm acum am in jur de 3000 cu 17, deci unde creste consumul? Masina e un e36 coupe cu M Sport Suspension din fabrica, acum are amortizoare si arcuri HR cu drop 60/40 si NU AS SCHIMBA JANTELE SI SUSPENSIA SPORT PE UNELE NORMALE NICIODATA!!!

 

Si da, jantele dau bine ca si look, dar mai intai se simt bine si ruleaza si mai bine! Iar cauciucurile "strech" vin in completarea lookului, au si utilitate (nu iti bat in aripa) si hai sa fim sinceri : Cum ar arata o janta pe 17 de 8J cu cauciuc 245/45????

 

Pana la urma fiecare isi pune ce vrea pe masina, in functie de preferinte, si atentia la gropi :laugh:

 

Nu stiu cati dintre cei care au postat aici au si mers cu o masina ce avea jante "mari late" si suspensie rigida..ca nu zic "sport" ca e de porc... :wacko:

Link to comment
Share on other sites

ma.. sincer, nici la vulcanizare nu a vrut sa mi le monteze ce sa mai intreb la RAR sau altele..

tot ce e frumos.. ori e interzis ori te ingrasa.. :D

Este un SFAT! Sa nu intelegi gresit! Si, chiar daca e frumos, e posibil sa ai probleme ulterior! de asta ti-am scris

Link to comment
Share on other sites

Este un SFAT! Sa nu intelegi gresit! Si, chiar daca e frumos, e posibil sa ai probleme ulterior! de asta ti-am scris

 

 

ce probleme? la revizii se pun jantele din carte si gata...pe strada drum liber sa avem...in talon nu scrie marimea anvelopelor :sorcerer:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

Prin folosirea acestui site, sunteti de acord cu Terms of Use. Gasiti aici Guidelines. Politica de cookies: We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.