Jump to content

Pierderea aderentei pe timp de iarna


bdani

Recommended Posts

Am deschis acest topic pentru a afla pareri avizate despre cum putem evita o tragedie in ultimul moment avand in vedere ca avem tractiune spate.
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 129
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Ma refer la situatia in care esti pe un viraj polei jos ai pierdut aderenta si in fata este pomul iar singura dotare a masinii este abs-ul, sau esti pe autostrada si nimeresti pe o portiune cu polei pe un pod de exemplu. Ce mai poti face?
Link to comment
Share on other sites

Ma refer la situatia in care esti pe un viraj polei jos ai pierdut aderenta si in fata este pomul iar singura dotare a masinii este abs-ul, sau esti pe autostrada si nimeresti pe o portiune cu polei pe un pod de exemplu. Ce mai poti face?

Sincer, daca ajungi in situatia respectiva nu stiu daca o sa apuci sa-ti aduci aminte ce am putea sa-ti spunem noi. Reflexul conteaza mult. Iar reflexul trebuie antrenat.

Joaca pe comp ceva gen Colin McRae fara driver aids ca sa inveti miscarile de baza, urca-te in masina proprie, gaseste un loc absolut liber cu mult spatiu de manevrare (preferabil NU drum public) si incearca sa pierzi aderenta. Intai un pic la viteza mica, apoi progreseaza pana ajungi la vitezele de pe drumurile publice.

 

Sunt sigur ca unii o sa se ia de mine ca dau sfaturi proaste asa ca o sa spun si eu: cel mai bine e sa nu ajungi in situatia respectiva. Adapteaza viteza la conditiile de drum, daca drumul nu e uscat, condu cu 20Km/h mai incet decat ai conduce pe uscat. Sa NU faci miscari bruste. Foloseste frana de motor.

 

Nu sunt pilot de WRC, dar am observat ca am anumite reflexe (m-am ales si eu cu ceva din atatia ani de jucat pe calculator). Daca spatele fuge (oversteer), dau repede din volan in aceasi directie cu spatele. Spre exemplu, am de efectuat o curba la stanga, spatele fuge inspre dreapta dau de volan in dreapta ca sa incerc sa misc botul inapoi pe trasa initiala.

In cazul unei scapari mici e de obicei de ajuns. Daca simti ca nu e de ajuns, atunci sa NU ramai cu volanul bracat prea mult. Daca masina a inceput sa se miste spre dreapta, va trebui sa tragi de volan in stanga inainte ca masina sa ajunga pe linia dreapta pentru a evita sa derapeze masina in directia cealalta.

Expertii spun ca e bine sa iei piciorul de pe acceleratie pentru a intra in frana de motor. Nu pot sa-i contrazic deoarece n-am fost pus in situatia de a derapa la viteze mari, dar sunt de parere ca la un moment dat si acceleratia te poate ajuta sa recapeti aderenta.

 

Orice ar fi, nu calca frana pana nu ai capatat aderenta. Frana o calci DOAR cat esti pe trasa pe care doresti sa fii.

 

 

In exemplul dinainte, daca masina derapeaza cu fundul in dreapta si tu stai cu volanul bracat inspre dreapta, dar masina nu-si revine... ba chiar ajungi perpendicular pe sensul de mers, atunci poti incerca sa dai de volan in stanga. In felul acesta va fi ca si cand dai cu spatele si masina va aduce botul inspre dreapta.

 

 

Astept cu nerabdare ca forumistii cu mai multa experienta sa aduca si ei completari sau eventual sa ma contrazica (in special la ultimul paragraf). Si eu vreau sa invat mai multe pe tema asta.

Edited by filon
Link to comment
Share on other sites

Atunci cand masina supravireaza- botul masinii trage spre santul din interiorul virajului iar spatele tinde sa te ajunga din urma - se contrabracheaza

 

Dar mai bine e sa eviti si sa incerci sa folosesti frana de motor si cea de serviciu inainte de viraj, iar pe parcursul virajului sa nu bruschezi.

 

De retinut ca pe suprafata alunecoasa nici mama DSC-ului sau a ESP-ului nu mai pot face multe la viteza mare.

Link to comment
Share on other sites

[Joaca pe comp ceva gen Colin McRae fara driver aids ca sa inveti miscarile de baza, urca-te in masina proprie, gaseste un loc absolut liber cu mult spatiu de manevrare (preferabil NU drum public) si incearca sa pierzi aderenta. Intai un pic la viteza mica, apoi progreseaza pana ajungi la vitezele de pe drumurile publice].

 

Jocul respectiv simuleaza tractiune integrala sau tractiune fata. Problema este cum poti restabili aderenta rotilor fata cand pierzi aderenta pe fata. Cand fuge spatele este relativ simplu de controlat dar ce faci cind fuge fata?

Edited by bdani
Link to comment
Share on other sites

Iar filme de 4tuning pt pusti cu muci-n gura?

E bine sa va jucati cu masina in spatii deschise pt a va invata cu raspunsul vostru si al masinii, dar nu pe sosea pe cat posibil. Recunosc ca ma mai joc si eu cu masina la scuaruri, cand e liber si nu sunt masini imi place sa mai iau scuarul in derapaj sau cand prind spatii deschise necirculate. O fac pt ca vreau sa-mi cunosc masina, sa-i simt transferul de greutate, sa simt aderenta, in principiu sa acumulez experienta.

Cand se intampla necazul, sa plece masina pe neasteptate, rugati-va in primul rand sa fiti singuri pe sosea sau/si ala de pe contrasens sa fie inspirat si atent. Cand masina incepe sa se puna de-a latul, daca nu esti singur oricum se lasa cu accident. Ori cazi in sant si eventual dai cu botul in ala de pe contrasens ori dai cu fundul in cel de pe contrasens. Iar cel mai important, daca nu aveti experienta la volan mai bine previi decat sa afli ca reflexele tale nu sunt asa de bune. In cazuri d-astea doar experienta si reflexele acumulate vor raspunde asa cum trebuie, in nici un caz nu vei putea sa gandesti situatia. Totul se petrece in subconstient, la nivel constient nu poti decat sa te blochezi. In 15 ani se soferie, am gresit incercand sa gandesc situatii critice la volan si am iesit din rahat de multe ori fara sa-mi dau seama. Bineinteles ca dupa ce am gresit, puteam reface situatia oricand si nu as mai fi gresit, insa pe moment panica si incercarea de a incerca sa inteleg ce se intampla blocheaza reflexele. De aia insist pe experienta si pe reflexe formate in timp. Poti fi talentat, dar asta doar te ajuta sa acumulezi mai repede, nu te face deja expert. Nu poti alerga la maraton, daca tu nu ai alerga 100 de metri in viata ta.

Link to comment
Share on other sites

Pe mine ma intereseaza tehnica de a putea face asa ceva nu de a merge pe sosea in felul asta.E mai bine sa reactionezi asa decat sa pui frana. Motivul principal pentru care ma intereseaza este ca pentru a ajunge la parinti trebuie sa urc vreo 5km de curbe si rampe de 10% pe care nu da nimeni cu nimic iar curbele respective trebuie sa le iau cu viteza ca sa ajung sus. Cu dacia reusam usor pentru ca are tractiune fata.
Link to comment
Share on other sites

in primul rand tre sa te abtii de la a frana, sa nu uiti de volan pentru ca nu te vei opri in momentul urmator si traiectoria masinii trebuie pastrata sub control, lasi acceleratia si calci abreiajul... uneori, daca prinzi momentul oportun la o anumita "tenta" a masinii, te ajuta si o mica accelerare, frana de motor nu prea e indicata mai ales in alunecari laterale... poate gresesc pe undeva, dar eu parca asa simt masina...

 

intr-adevar, cauciucurile de iarna + atentie sporita te scutesc de 80% din eventualele probleme, pentru restul exista MasterCard.

Edited by Rhaziel
Link to comment
Share on other sites

pune cauciucuri de iarna bune si n-ai nici o treaba.

Am cauciucuri de iarna si nici nu-mi place sa-mi risc viata aiurea dar daca e sa se intample sa stiu ce sa fac.

Link to comment
Share on other sites

Am patit odata ceva de genu cu un VW Passat Variant din 2001, iarna pe un viraj era polei, mi-a fugit spatele si eram aproape de un sant adanc de vre-o3 metri.

 

Manevele s-au asemanat cu cele din film, nu se mai termina de balansat masina, sansa mea a fost ca cel din contrasens era departe si a oprit astfel am avut loc sa redresez masina, daca nu sigur existau pagube materiale serioase ce trebuiau decontate cu Mastercard.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

Prin folosirea acestui site, sunteti de acord cu Terms of Use. Gasiti aici Guidelines. Politica de cookies: We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.