Jump to content

Subvirarea: ce este si ce facem cu ea?


Romulus

Recommended Posts

Subvirarea. Pentru multi o necunoscuta. Probabil nici nu se vor lovi de ea vreodata si e mai bine asa. Dar fiecare sofer ar trebui sa stie teoretic ce inseamna si sa experimenteze practic pe drumuri inchise circulatiei la viteze mici, ce presupune subvirarea si cum se redreseaza acesta.

 

Subvirarea apare in cazul in care viteza masinii e prea mare pentru curba data sau atunci cand rotile fata - directoare - sunt bracate prea mult pentru viteza data. In acest moment, puntea fata va pierde aderenta si masina va continua traiectoria in directia initiala. Pe scurt nu se va inscrie in viraj, desi rotile fata sunt rotite in directia virajului. In general va descrie un viraj cu raza mai mare decat cea dorita.

 

Pentru ca fie viteza prea mare pentru curba data, fie raza prea mare de bracaj pentru viteza data, sunt cauzele generatoare, corectia se face restabilind acest balans, fie scazand viteza, fie incdeptand rotile directoare. De obicei, se folosesc ambele manevre, foarte rapid, aplicand putina frana si indreptand usor volanul, urmand ca imediat ce este recastigata aderenta, sa se continue virajul in mod normal. Necesita mult calm, experienta si un echilibru intre toate manevrele ce mai sus.

 

Frana, care se actioneaza instinctiv, pe langa faptul ca reduce viteza, mai are o implicatie, muta masa aparenta pe puntea fata, marind implicit aderenta.

 

De cele mai multe ori, soferii fara experienta, franeaza si totodata invart volanul mai mult in directia virajului. Frana este buna, doar ca volanul este rotit in directia gresita. Rezultatul? Frana va face ca aderenta sa fie restabilita, dar in momentul in care puntea fata are aderenta, volanul va fi prea mult rotit inspre viraj si masina pierde din nou controlul. Eu numesc asta "biciuire". Fie, pleaca spatele violent, inspre exteriorul curbei, fie fata pierde din nou aderenta, depinzand de cat de mult s-a rotit orb volanul inspre curba.

 

Trebuie experimentat si acest lucru si recunoasterea fenomenului si redresarea trebuie sa devina reflexe pentru e fi eficiente in caz de nevoie.

 

Sunt multe aspecte care se pot discuta la subvirare, textul asta e doar un prim pas, urmand sa adaugam cu totii informatii suplimentare.

 

Un alt motiv important care provoaca subvirarea este greutatea mai mare pe puntea fata. Asta are doua implicatii.

 

Paradoxal, dar greutatea mai mare pe puntea fata, creste aderenta pe fata, dar in acelasi timp, forta centrifuga, face ca aceasta masa suplimentara pe puntea fata sa creasca posibilitatea ca puntea fata sa piarda aderenta.

 

De obicei, masinile cu tractiune fata, au caracter subvirator, tocmai din cauza masei suplimentare de pe puntea fata.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 72
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

cum sa experimentam la viteze mici daca fenomenul apare la viteze mari? :blink:

264213[/snapback]

 

Nu prea ai inteles. Eu am spus viteza prea mare pentru curba data, nu viteza prea mare in general. Si la 30 la ora intr-un rond, apare fenomenul si se poate experimenta controlandu-l.

Link to comment
Share on other sites

cum sa experimentam la viteze mici daca fenomenul apare la viteze mari? :blink:

264213[/snapback]

 

Corect, apare si la viteze mici, pe serpentine. Am patit-o si eu de multe ori cu prima masina, care are tractiune fata. Din fericire, daca viteza nu e mult prea mare pentru curba respectiva, fenomenul e usor de controlat prin franare. E bine sa stii sa apreciezi viteza cu care poti intra in fiecare curba, sa nu intri prea tare.

Link to comment
Share on other sites

Daca masina are tractiune fata si viteza nu este excesiv de mare (caz in care e mai greu de facut ceva dar si atunci se poate) trebuie sa virezi mai tare. I se mai spune power drift si cei experimentati o fac intentionat pentru a mentima motorul in plaja de cuplu maxim. Se poate incerca intr-un sens giratoriu, noaptea cand nu e circulatie dar veti face un pic de zgomot. Daca se franeaza exista riscul ruperii aderentei pa fata, caz in care masina va merge drept inainte, majoritatea accidentelor pe curbe in conditii de aderenta scazuta sunt din cauza ca, instictiv, soferul apasa frana. Daca nu ai ABS ... ala ai fost. Daca ai ABS mai ai o sansa, depinde de cat spatiu ai pe exteriorul curbei.

Mai sunt si alte metode (balansarea centrului de greutate, frana usoara cu stangul in timp ce dreptul accelereaza). Foarte important este exercitiul care nu se face in trafic. Cel mai bine apelezi la o scoala de piloti, o recomand pe a lui Stefan Vasile.

In cazul tractiunii spate ... e alta poveste.

Link to comment
Share on other sites

Daca masina are tractiune fata si viteza nu este excesiv de mare (caz in care e mai greu de facut ceva dar si atunci se poate) trebuie sa virezi mai tare. I se mai spune power drift si cei experimentati o fac intentionat pentru a mentima motorul in plaja de cuplu maxim. Se poate incerca intr-un sens giratoriu, noaptea cand nu e circulatie dar veti face un pic de zgomot. Daca se franeaza exista riscul ruperii aderentei pa fata, caz in care masina va merge drept inainte, majoritatea accidentelor pe curbe in conditii de aderenta scazuta sunt din cauza ca, instictiv, soferul apasa frana. Daca nu ai ABS ... ala ai fost. Daca ai ABS mai ai o sansa, depinde de cat spatiu ai pe exteriorul curbei.

Mai sunt si alte metode (balansarea centrului de greutate, frana usoara cu stangul in timp ce dreptul accelereaza). Foarte important este exercitiul care nu se face in trafic. Cel mai bine apelezi la o scoala de piloti, o recomand pe a lui Stefan Vasile.

In cazul tractiunii spate ... e alta poveste.

264431[/snapback]

 

BeeJay, subvirarea, despre care vorbim aici inseamna ruperea aderentei pe fata. Powerslide sau power drift, nu inseamna chiar supravirare prin aplicarea acceleratiei?

 

Ori n-am inteles eu bine ce vrei sa spui...

Link to comment
Share on other sites

Subvirarea apare in cazul in care viteza masinii e prea mare pentru curba data sau atunci cand rotile fata - directoare - sunt bracate prea mult pentru viteza data. In acest moment, puntea fata va pierde aderenta si masina va continua traiectoria in directia initiala. Pe scurt nu se va inscrie in viraj, desi rotile fata sunt rotite in directia virajului. In general va descrie un viraj mai mic decat cel dorit.

Ma referea strict la masinile cu tractiune fata, comportamentul prezentat de tine imi pare a fi al unei masini cu propulsie.

Eu expun aici cazul in care vrei sa parcurgi rapid o curba, adica intri usor si accelerezi pe iesire. Daca accelerarea este vanjoasa, va aparea scartaitul adica fata rupe aderenta. In acest moment e indeajuns sa se vireze mai strans si sa se mentina acceleratia.

Rezolvarea expusa de tine este corecta in cazul in care s-a gresit viteza la intrarea in curba, mai ales in cazul unei masini cu propulsie (fata pierde aderenta si spatele impinge masina inainte) dar trebuie facuta mentiunea ca frana este de folos doar daca ai ABS. Daca nu, poate fi indeajuns doar ridicarea piciorului de pe acceleratie. Reflexul de a frana te poate pacali. Frana trebuie dozata, daca se franeaza prea tare exista riscul pierderei aderentei pe ambele punti.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

a patit-o un prieten al meu .. si culmea ca el a folosit metoda lui BeeJay .. a accelerat cand a vazut ca masina se duce mult in exteriorul curbei desi el bracase rotile ...

Deci cred ca e mai bine sa virezi mai putin si sa folosesti frana de motor doar ...

ABS are si el inconvenientele lui ... mi s-a intamplat si cu Psica mea sa supravireze cand franez tare in curba cu rotile virate ceva mai mult

Link to comment
Share on other sites

Nu e indeajuns sa accelerezi trebuie si sa virezi mai strans. De cele mai multe ori e indeajuns doar sa virezi mai strans. Bine, daca nu ai simtul masurii si crezi ca Loganul intra in curbe ca un seria 3 (de exemplu dar stiu cazuri), mai bine te lasi de volan pentru ca esti un pericol public.
Link to comment
Share on other sites

Nu e indeajuns sa accelerezi trebuie si sa virezi mai strans. De cele mai multe ori e indeajuns doar sa virezi mai strans. Bine, daca nu ai simtul masurii si crezi ca Loganul intra in curbe ca un seria 3 (de exemplu dar stiu cazuri), mai bine te lasi de volan pentru ca esti un pericol public.

308876[/snapback]

 

In cazul subvirarii, mai mult viraj, este exact ceea ce nu trebuie facut. Se indreapta volanul, nu se vireaza mai mult, astfel incat rotile care-au pierdut aderenta, adica cele din fata, sa castige aderenta din nou. De altfel, prea mult viraj este unul din motivele subvirarii. Mai mult, in cazul tractiunii fata, daca masina a intrat in subvirare, adica a pierdut aderenta pe puntea fata, nu va face altceva decat sa patineze rotile in gol. Solutia este calcarea ambreiajului sau decelerarea, sau chiar franarea pentru a muta greutatea pe partea fata si astfel recastigand aderenta.

 

Nu stiu ce e cu textul de mai sus, ca nu-l inteleg in contextul subvirarii, decat daca tii cu tot dinadinsul sa te izbesti de un copac.

Link to comment
Share on other sites

1. subvirare nu inseamna mai mult viraj, aia e supravirare sau n-am invatat eu bine la scoala

2. din ce am inteles eu masina avea tractiune si a subvirat, adica ia curba mai larg decat traictoria dorita, prin urmare actiunea descrisa de mine mai sus e corecta, sau nu am invatat eu bine la scoala

3. in situatiile astea franarea poate insemna blocarea rotilor mai ales a rotii de pe interiorul virajului ceea ce e de inteles iarasi nu e bine

4. reducerea acceleratiei este o solutie buna dar, 90% din soferi au tendinta de a vira mai strans atunci cand botul pleaca larg. Prin reducerea acceleratiei majoritatea sunt surprinsi de consecinte si o iau pe tarla.

Link to comment
Share on other sites

1. Nici n-am sustinut altceva.

2. Tractiune fata* adica pierde aderenta pe puntea fata si ca rezultat raza de viraj e mai mare decat cea dorita. Ca urmare actiunea descrisa de tine este complet incorecta. :blink: adica in nici un caz accelerare si viraj mai strans cum ai spus tu: "Nu e indeajuns sa accelerezi trebuie si sa virezi mai strans".

3. De asta am si spus calcarea ambreiajului. Franarea ca si accelerarea tinde sa accentueze efectul. Dar odata cu franarea, chiar daca o fac doar rotile din spate, presupunand ca acestea mai au aderenta, greutatea se muta pe fata si ca urmare aderenta creste din cauza masei aparente.

4. Singurele metode de recuperat din subviraj sunt reducerea vitezei si reducerea virajului, urmand ca atunci cand se recupereaza aderenta sa se vireze din nou, dar de data asta la o viteza mai mica. De altfel, citeste si topicul despre Kammscher Kreiss pentru o mai buna lamurire.

 

* nu sunt de acord cu ideea de termeni propulsie pentru tractiune spate si tractiune pentru tractiune fata.

 

Proplsie conform DEX este definita caȘ

 

PROPÚLSIE, propulsii, s.f. ForÞã care se exercitĂŁ asupra unui obiect (de obicei asupra unui vehicul), provocând ĂŽnaintarea lui. ♦ Sistem tehnic prin care se realizeazĂŁ propulsarea unui vehicul. [Var.: propulsiĂşne s.f.] – Din fr. propulsion, lat. propulsio, -onis.

 

Tot conform DEX tractiune:

 

TRACÞIÚNE, tracĂžiuni, s.f. AcĂžiune de deplasare a unui vehicul, a unui sistem tehnic etc. prin tragere cu ajutorul unei forĂže exterioare (animale sau mecanice); forÞã care pune ĂŽn miÂşcare un vehicul, un sistem tehnic etc. [Pr.: -Ăži-u-] – Din fr. traction.

 

Acum, daca te uiti la a doua definitie - partea scrisa cu italice - ai sa intelegi ca cele doua cuvinte 'tractiune' si 'propulsie' sunt sinonime si nu implica in nici un fel daca acele forte sunt aplicate unei anumite punti. Reprezinta doar fortele care pun in miscare un vehicol

Link to comment
Share on other sites

Pai ii dau dreptate lu Romulus ... din moment ce subvirarea apare ca urmare a virajului strans luat ... inseamna ca tebuie sa mai indreptam rotile ...

Mie mi se intampla in curbele in care am viteza cam mare si franez ca masina sa tinda sa supravireze ceea ce ma face sa cred ca in cazul in care masina chiar supravireaza , actionarea franei de picior accentueaza efectul de derapaj.

Contraziceti-ma daca gresesc ca vad ca aveti mult mai multe cunostinte decat mine !

Link to comment
Share on other sites

Evident ca daca franarea muta greutatea aparenta pe fata, aderenta de pe puntea spate scade. De altfel, de asta avem frane mai puternice pe fata decat pe spate. Si daca aderenta de pe spate scade, este foarte posibil ca acesta sa piarda aderenta si masina sa supravireze.

 

De altfel asta e marele pericol si in cazul in care franezi prea brusc intr-o subvirare, fara a indrepta volanul. Rotile fata vor prinde aderenta, cele din spate o vor pierde si masina va supravira dramatic, desi totul a inceput ca o subvirare, se poate termina ca o supravirare fara sanse de control.

Link to comment
Share on other sites

De altfel asta e marele pericol si in cazul in care franezi prea brusc intr-o subvirare, fara a indrepta volanul. Rotile fata vor prinde aderenta, cele din spate o vor pierde si masina va supravira dramatic, desi totul a inceput ca o subvirare, se poate termina ca o supravirare fara sanse de control.

308923[/snapback]

Asta este consecinta de care vorbeam si din motivul asta recomand metoda virarii mai strans. Esp-ul procedeaza altfel pentru ca el are posibilitatea sa franeze rotile independent.

Cand am invatat manevra mi-a fost foarte greu sa-mi inving instinctul de a frana. Dar mi se striga intr-una in ureche: accelereaza. Conduc masina cu tractiune fata si fac manevra de ani buni. Am avut un singur accident din vina mea dar ala a fost pentru ca n-am transferat masele cand trebuia. La urma urmei fiecare face cum stie.

Link to comment
Share on other sites

In cazul subvivarii la tractiune fata, daca viteza cu care a fost luata curba nu e cu mult peste viteza cu care ar fi trebuit luata, rotirea putin mai mult a volanului (si incetinirea prin ridicarea piciorului de pe acceleratie sau chiar franare) rezolva problema. Daca viteza e insa mult prea mare, atunci trebuie procedat cum a zis Romulus, neaparat indreptat volanul, franat, si apoi din nou rotit volanul pentru a lua curba. Parerea mea.
Link to comment
Share on other sites

Cum sa virezi mai strans BeeJay?!? Indrepti volanul ca sa iesi din subvirare. O sa te chiar asculte lumea si n-o sa stie de ce au murit...

 

Iar ce spui tu, relativ la accelerare la o masina cu tractiunea fata, este corect, atata timp cat mai ai aderenta intr-o curba. Dar cand ai pierdut-o, si subvirezi, accelerand faci mult mai rau.

 

Roaga profesorul tau sa nu te mai invete prostii... :blink:

Link to comment
Share on other sites

In cazul subvivarii la tractiune fata, daca viteza cu care a fost luata curba nu e cu mult peste viteza cu care ar fi trebuit luata, rotirea putin mai mult a volanului (si incetinirea prin ridicarea piciorului de pe acceleratie sau chiar franare) rezolva problema. [...]

309047[/snapback]

 

Imi pare rau, te contrazic si pe tine. In nici un caz nu virezi mai mult DECAT DUPA ce ai recastigat aderenta. Dar eu am senzatia ca voi nu vorbiti decat de o tendinta subviratoare, nu de subvirare cu adevarat. Cand pierzi fata, daca invarti mai mult in viraj de volan, masina se va duce drept. Rotile fata NU au aderenta. Iar daca franezi fara sa indrepti volanul, va pleca spatele.

 

Cred c-am facut degeaba sectiunea asta... :blink:

Link to comment
Share on other sites

Romulus: la subvirare botul pleaca in exteriorul curbei, cum sa nu virez mai strans ca sa contracarez traiectoria mai larga a rotilor fata?

 

Sa fim clari in privinta termenilor:

1. subvirare = masina vireaza mai larg decat vrei adica puntea fata va pleca spre exerior

2. supravirare = masina vireaza mai mult decat vrei adica puntea spate va pleca spre exerior

 

Deci ce a spus George si ma chinui sa explic eu de ceva timp e adevarat. Daca nu reusesti sa obtii aderenta fata asa, nu vei putea sa o obtii nicicum. Comportamentul masinilor cu tractiune fata este diferit de cel al masinilor cu tractiune spate (sau propulsie). Daca virezi mai mult dupa ce ai capatat aderenta, masina va deveni supraviratoare, lucru care se intampla daca in loc sa mentii acceleratia, franezi. Masele se vor transfera pe fata, puntea motoare va trage masina dupa ea, spatele va pierde din aderenta deci va pleca pe exterior.

 

Care e diferenta de "tendinta de subvirare" si "subvirare cu adevarat" in opinia ta?

Eu inteleg prin tendinta ca subvirarea nu s-a intamplat, rotile au aderenta deci se ia masura de prevenire de a nu schimba nimic in comportamentul masinii prin accelerare sau decelerare. "Subvirare cu adevarat" inseamna ca rotile fata au pierdut aderenta partial sau total. Daca tu vb de pierderea totala a aderentei, atunci am discutat in van, pentru ca ce urmeaza sa faci depinde de suprafata de rulare si speri sa te salveze pentru ca nimeni nu mai poate salva masina in cazul unei pierderi totale de aderenta.

Link to comment
Share on other sites

Romulus: la subvirare botul pleaca in exteriorul curbei, cum sa nu virez mai strans ca sa contracarez traiectoria mai larga a rotilor fata?

[...]

309134[/snapback]

 

Vorbim vorbe deja BeeJay. In subvirare, rotile fata n-au aderenta deci volanul este degeaba, nu ai cum sa mai controlezi cu rotile fata nicio traiectorie. Tot ce poti spera este sa recastigi aderenta. Daca nu ai aderenta, volanul merge in gol, rotile nu mai au aderenta. Daca virezi mai tare, tot n-au aderenta, dar nici n-ai s-o recastigi. Il indrepti pentru ca rotile sa recastige aderenta.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

Prin folosirea acestui site, sunteti de acord cu Terms of Use. Gasiti aici Guidelines. Politica de cookies: We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.