Mi-ar placea sa aveti dreptate. Totusi, am invatat sa nu subestimez capacitatea statului de a impune cetatenilor un anumit comportament, prin interdictii si taxe.
Iata si un exemplu concret, chiar din Romania. Inaintea anului 2006, impozitele auto, indiferent de capacitatea cilindrica a motorului, erau la un nivel mai mult decat rezonabil. In 2005 insa, statul a anuntat ca impozitul se va scumpi brusc si masiv, in special pentru motoare mari. Atunci (in 2005), in naivitatea specifica tineretii, am redactat o petitie, am strans semnaturi si m-am dus la sedinta de dezbatere publica a proiectului legii de modificare a sistemului de impozitate a mijloacelor de transport. Evident, nu a contat niciun argument. Legea a intrat in vigoare in 2006. Patru ani mai tarziu, guvernul Boc a batut ultimul cui in cosciug: a dublat impozitele (deja mari ) pentru motoarele peste 2000cmc, ducandu-le la un nivel aberant.
Rezultatul il cunoastem cu totii. In scurt timp, automobilele cu motoare de peste 3000cmc, inmatriculate legal in Romania, au devenit o raritate. Nu neaparat pentru ca lumea chiar nu si-ar permite, ci pentru ca impozitul este la un nivel care nu merita, din punctul de vedere al (aproape) oricarui om care are respect pentru banii munciti. Singurele care au "scapat" sunt masinile istorice, dar un astfel de vehicul constituie oricum un caz special.
Revenim la topic. La prima vedere, ar parea neplauzibil ca in Romania sa dispara automobilele cu motor termic intr-un orizont de timp mai scurt de cca. 30 de ani. Totul depinde insa de vointa politica a autoritatilor. Prin restrictii si taxe, statul poate face prohibitiva detinerea si utilizarea unui astel de automobil. In plus, cand procentul masinilor cu motor termic va scadea sub un nivel de masa critica in parcul auto national, foarte probabil ca reteaua de statii de alimentare se va restrange, iar costul productiei si distributiei de benzina si motorina vor creste.
Odata intrat intr-un astfel de context, extinctia va progresa rapid.