Jump to content

"pe liber" in mers


Andrei92

Recommended Posts

Desi topicul e in coma acum, eu incerc sa il resuscitez... :) Se intampla ceva rau daca scoti masina din viteza in mers? Sunt numai pareri contrare ca nici nu stii ce sa mai crezi... Eu mai am obiceiul sa o scot din viteza in mers insa la viteza de 30 de km/h...

Ma viteze mai mici de 50 la ora, nu are nimic.

La viteze mai mari nu prea e bine pentru cutie. <_<

Link to comment
Share on other sites

Legat de condus corect,am un obicei care nu stiu cat de indicat e.De fiecare data cand pun frana,si la viteze mici si la viteze mai mari,calc ambreiajul inainte si il tin apasat in timp ce franez.

Asa m-a invatat instructorul la scoala de soferi,am permis de 4 ani si de atunci asa franez mereu,deja mi-a intrat in reflex,iar frana de motor nu o folosesc aproape niciodata,doar iarna cand e polei sau gheata.Mereu am fost curios daca e corect sau nu,dar de exemplu in treapta a 2-a daca pun frana fara sa calc ambreiajul am impresia ca da in nas.

Link to comment
Share on other sites

Nu e prea corect ce faci...

Cand esti in treapta a 3-a si ai 3000 rpm si trebuie sa incetinesti doar putin, cam pana la 1500 rpm, apesi ambreiajul ? :)

Eu cred ca se uzeaza mult mai repede asa...

 

Ambreiajul se apasa cand incetinesti si turatia ajunge undeva la 1300-1000 rpm....parerea mea <_<

Link to comment
Share on other sites

Paul a dat o explicatie foarte interesanta aici : http://www.bmwclub.ro/forums/index.php?s=&...st&p=342873 <_<

 

Am si eu o intrebare legata de raspunsul dat de Paul:

Daca arborii se invart cu viteze diferite, unde apare uzura, atata timp cat cei doi arbori nu sunt cuplati?

Cutia de viteze este proiectata astfel incat sa reziste atat rotatiilor mari cat si mici, nu?

Scuze daca gresesc.

 

Parerea mea este ca mersul pe liber are urmatoarele minusuri

1. lipsa control asupra masinii daca trebuie sa accelerezi brusc.

2. E "periculos" pt motor si cutia de viteze sa mergi pe liber si apoi sa bagi in viteza, daca nu ai apreciat foarte bine viteza reala fata de viteza din cutia de viteze.

Link to comment
Share on other sites

Legat de condus corect,am un obicei care nu stiu cat de indicat e.De fiecare data cand pun frana,si la viteze mici si la viteze mai mari,calc ambreiajul inainte si il tin apasat in timp ce franez.

Asa m-a invatat instructorul la scoala de soferi,am permis de 4 ani si de atunci asa franez mereu,deja mi-a intrat in reflex,iar frana de motor nu o folosesc aproape niciodata,doar iarna cand e polei sau gheata.Mereu am fost curios daca e corect sau nu,dar de exemplu in treapta a 2-a daca pun frana fara sa calc ambreiajul am impresia ca da in nas.

Am 2 prietene care fac asa. Pe langa faptul ca uzezi mult mai repede ambreiajul, mersul masinii nu este lin. Iti dau un exemplu: esti la 3000-3500 cu a 3-a sau a 4-a si vrei sa incetinesti nitel. Calci ambreiajul, franezi putin, apoi dai iar drumu la ambreiaj si turatia sare din 800 de ture (unde era cand ai calcat ambreiajul) in 2500 (unde ar fi dupa ce ai franat nitel). Nu simti smucituri cand faci chestia asta?

Link to comment
Share on other sites

Pt Cei cu cutii automate.... cum procedati la semafoare sau in traficul infernal din bucuresti ? le scoateti pe liber sau le tineti in Drive ?

 

in D tot timpul in oras si in SD tot timpul afara din oras. pe N nu cred ca am pus masina de 3 ori de cand o am, iar in P, doar cand parchez.

Link to comment
Share on other sites

Legat de condus corect,am un obicei care nu stiu cat de indicat e.De fiecare data cand pun frana,si la viteze mici si la viteze mai mari,calc ambreiajul inainte si il tin apasat in timp ce franez.

Asa m-a invatat instructorul la scoala de soferi,am permis de 4 ani si de atunci asa franez mereu,deja mi-a intrat in reflex,iar frana de motor nu o folosesc aproape niciodata,doar iarna cand e polei sau gheata.Mereu am fost curios daca e corect sau nu,dar de exemplu in treapta a 2-a daca pun frana fara sa calc ambreiajul am impresia ca da in nas.

Am 2 prietene care fac asa. Pe langa faptul ca uzezi mult mai repede ambreiajul, mersul masinii nu este lin. Iti dau un exemplu: esti la 3000-3500 cu a 3-a sau a 4-a si vrei sa incetinesti nitel. Calci ambreiajul, franezi putin, apoi dai iar drumu la ambreiaj si turatia sare din 800 de ture (unde era cand ai calcat ambreiajul) in 2500 (unde ar fi dupa ce ai franat nitel). Nu simti smucituri cand faci chestia asta?

La inceput cam simteam smucituri,dar m-am obisnuit sa iau piciorul incet dupa ambreiaj.Din cate am inteles aici,la viteza mai mare de 40-50 km/h nu e bine sa calci ambreiajul cand franezi,dar la viteza mica 10-20 km/h cu a 2-a sau a 3-a cum sta treaba? Banuiesc ca e ok nu?

Link to comment
Share on other sites

Din neatentie am bagat in treapta a doua din punctul 0 fara sa apas ambreajul si a intrat perfect...fara sa zgaltaie sau sa se auda vre-un zgomot,ca si cum eram cu ambreajul la fund.

 

Cum e posibil ?<_<

Merge sa o bagi si sa o si scoti din viteza fara ambreiaj daca viteza de deplasare corespunde cat de cat cu turatia motorului.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Din cate stiu nu se conduce in neutru cu cutie manuala in nici o situatie. Asa am fost invatat si la scoala de soferi. Economie de combustibil nu faci, frana de motor nu ai.

La cea automata in manual nu scrie nimic de scos pe neutru cand stai la semafor, cel putin la mine.

Link to comment
Share on other sites

Pai urma sa trec peste un speed bump,eram in treapta superioara si pentru cateva secunde cat treceam,din inertie,peste speed bump eram pe 0,urmand sa bag in treapta inferioara imediat dupa speed bump. Edited by wii
Link to comment
Share on other sites

La inceput cam simteam smucituri,dar m-am obisnuit sa iau piciorul incet dupa ambreiaj.Din cate am inteles aici,la viteza mai mare de 40-50 km/h nu e bine sa calci ambreiajul cand franezi,dar la viteza mica 10-20 km/h cu a 2-a sau a 3-a cum sta treaba? Banuiesc ca e ok nu?

Pai, fi atent. Ambreiajul il calci atunci cand simti ca rotile aproape ca forteaza motorul sa se invarta mai incet decat e normal (ralanti), ca sa zic asa. E ca frana de motor, doar ca pe dos! Cand faci frana de motor, motorul forteaza rotile sa se invarta din ce in ce mai incet. Mai simplu: cand franezi, apesi ambreiajul doar atunci cand turometrul coboara sub 1500 de ture. Indiferent de viteza in care esti. Daca, de ex, mergi cu 150 si ai nevoie sa franezi puternic, poti sa bagi piciorul in frana pana la blana, fara sa calci ambreiajul, pana cand masina incetineste la 50km/h si motorul tot n-o sa-ti moara. Si ai grija, ca daca la viteza mare, cand motorul e in peste 3000 de ture sa zicem, daca calci ambreiajul (ca sa franezi) masina mai rau o sa ia inainte. Daca nu ma crezi, fa o proba: mergi cu 120 in a 5-a si ia piciorul de pe acceleratie si vezi in cat timp incetineste pana la 90 (de exemplu). Apoi repeta experimentul, doar ca de data asta calca ambreiajul atunci cand iei piciorul de pe acceleratie si ai sa vezi ca masina va ajunge intr-un timp mai mare la 90 (deci va incetini mai greu)

Edited by chriss
Link to comment
Share on other sites

Pai, fi atent. Ambreiajul il calci atunci cand simti ca rotile aproape ca forteaza motorul sa se invarta mai incet decat e normal (ralanti), ca sa zic asa. E ca frana de motor, doar ca pe dos! Cand faci frana de motor, motorul forteaza rotile sa se invarta din ce in ce mai incet. Mai simplu: cand franezi, apesi ambreiajul doar atunci cand turometrul coboara sub 1500 de ture. Indiferent de viteza in care esti. Daca, de ex, mergi cu 150 si ai nevoie sa franezi puternic, poti sa bagi piciorul in frana pana la blana, fara sa calci ambreiajul, pana cand masina incetineste la 50km/h si motorul tot n-o sa-ti moara. Si ai grija, ca daca la viteza mare, cand motorul e in peste 3000 de ture sa zicem, daca calci ambreiajul (ca sa franezi) masina mai rau o sa ia inainte. Daca nu ma crezi, fa o proba: mergi cu 120 in a 5-a si ia piciorul de pe acceleratie si vezi in cat timp incetineste pana la 90 (de exemplu). Apoi repeta experimentul, doar ca de data asta calca ambreiajul atunci cand iei piciorul de pe acceleratie si ai sa vezi ca masina va ajunge intr-un timp mai mare la 90 (deci va incetini mai greu)

 

Am inteles acum,mersi pentru sfat!

Link to comment
Share on other sites

Paul a dat o explicatie foarte interesanta aici : http://www.bmwclub.ro/forums/index.php?s=&...st&p=342873 <_<

 

Am si eu o intrebare legata de raspunsul dat de Paul:

Daca arborii se invart cu viteze diferite, unde apare uzura, atata timp cat cei doi arbori nu sunt cuplati?

Cutia de viteze este proiectata astfel incat sa reziste atat rotatiilor mari cat si mici, nu?

Scuze daca gresesc.

 

Parerea mea este ca mersul pe liber are urmatoarele minusuri

1. lipsa control asupra masinii daca trebuie sa accelerezi brusc.

2. E "periculos" pt motor si cutia de viteze sa mergi pe liber si apoi sa bagi in viteza, daca nu ai apreciat foarte bine viteza reala fata de viteza din cutia de viteze.

Aici ai dreptate,daca si el zice ca pinioanele se invart liber pe arbore,ce conteaza ce viteza are arborele secundar.Si la fel aceleasi pinioane se invart si la rotatii mici si mari in functie de treapta deci nu cred ca dauneaza.

Link to comment
Share on other sites

Am si eu o intrebare legata de raspunsul dat de Paul:

Daca arborii se invart cu viteze diferite, unde apare uzura, atata timp cat cei doi arbori nu sunt cuplati?

E vorba de viteza relativa dintre pinioane si arborele secundar. Nu de viteza absoluta de rotatie a ansamblului arbore secundar + pinioane.

 

Daca se merge cu masina scoasa din viteza, atunci pinioanele de pe arborele secundar sunt antrenate de motor la turatia de ralanti a acestuia , insa arborele secundar este antrenat de catre roti la o turatie mult mai mare ( corespunzatoare vitezei de deplasare a masinii ).

 

Uzurile apar datorita vitezei relative mari dintre pinioane si arborele secundar.

 

O sa caut un desen sau o poza, poate e mai clar.

Link to comment
Share on other sites

Chiar te rog sa cauti acea poza, pentru ca sunt foarte curios de ceea ce vrei tu sa imi explici <_<

Vrei sa spui ca arborele secundar se invarte cu o alta viteza fata de pinioanele aflate pe el?

Eu stiam ca arborele secundar are o alta viteza decat primar, atunci cand este scoasa din viteza.

La cuplarea unei trepte, pinioanele de pe unul din arbori (nu stiu care ca nu am fost la orele in care se preda cutia de viteza :)) cupleaza cu punioanele celuilalt arbore.

Vrei sa spui ca uzura apare la recuplarea unei trepte de viteza, datorita diferentei de turatie intre cei doi arbori?

Edited by maxx1nsane
Link to comment
Share on other sites

Am gasit si o poza. De pe www.howstuffworks.com. Adica de aici.

post-787-1245709398_thumb.png

 

Notatiile din poza sunt cred destul de clare.

Verde - arbore primar

Rosu -arbore intermediar

Galben - arbore secundar

 

 

Problemele pot aparea atunci cand masina este scoasa din viteza datorita vitezei relative mari intre arborele secundar (galben) si pinioanele albastre. Arborele primar (verde) are turatie mica (motorul este la ralanti) la fel si aroborele intermediar (rosu). Ca urmare si pinioanele albastre se invart cu turatie mica. Insa arborele secundar (galben) poate fi antrenat cu turatie mare de catre roti (prin diferential si cardan)

In functionare normala, cu masina in viteza, arborele secundar este cuplat cu unul dintre pinioanele albastre. Ca urmare viteza relativa intre arbore si celelalte pinioane libere este limitata si este mai mica decat in cazul cand masina este scoasa din viteza.

 

Evident, probleme pot fi doar daca se scoate masina din viteza la viteze mari.

Link to comment
Share on other sites

Legat de condus corect,am un obicei care nu stiu cat de indicat e.De fiecare data cand pun frana,si la viteze mici si la viteze mai mari,calc ambreiajul inainte si il tin apasat in timp ce franez.

Asa m-a invatat instructorul la scoala de soferi,am permis de 4 ani si de atunci asa franez mereu,deja mi-a intrat in reflex,iar frana de motor nu o folosesc aproape niciodata,doar iarna cand e polei sau gheata.Mereu am fost curios daca e corect sau nu,dar de exemplu in treapta a 2-a daca pun frana fara sa calc ambreiajul am impresia ca da in nas.

Tampenia asta o fac si eu... Asa m-am obisnuit inca de la scoala de soferi cand asa m-a invatat cretinul ala. :) Si patesc exact ce spune Chriss ca smuceste masina...Acum fac eforturi sustinute sa ma dezobisnuiesc de obiceiul asta prost <_< , insa nu vreau sa ma obisnuiesc nici sa scot masina din viteza in mers la viteze la care nu ar trebui si ar dauna masinii... :bashwall: Din acest motiv sunt asa interesat de subiect...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

Prin folosirea acestui site, sunteti de acord cu Terms of Use. Gasiti aici Guidelines. Politica de cookies: We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.