Jump to content

patineaza ca dracu...


andrey8606

Recommended Posts

Asa este! Ai dreptate! Apropos, cum se face frana de motor la o cutie automata? Sa nu radeti de mine, conduc de 25 de ierni cu cutie manuala si am citit destule aberatii scrise de soferi de automata. Poate la automata vor da sfaturi reale....

poate in pozitiile 3, 2, 1...

 

ce face butonul din stanga manetei cu S, E si M ? auzisem ceva de modul Sport, Economic si parca Mediu ?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 228
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

am postat anterior cum se face controlul masinii intrata in supravirare. in nici un caz nu se franeaza, indiferent ca ai sau nu abs.

franarea este valabila pentru masinile intrate in subvirare ( producandu-se o incarcare brusca a puntii fata ) simultan cu bracarea rotilor directoare catre interiorul curbei.

Link to comment
Share on other sites

Vezi tu, asta e chestia. Pana la urma depinde de stil si deprinderile pe care ti le-ai format.

 

Cât trăieşti ĂŽnveţi. :)

 

E mai bine să corectezi nişte deprinderi greşite.

 

 

NU pot sa le corectez, is deja stereotipuri. Si nici nu consider ca sunt deprinderi gresite, daca ai avut rabdare sa citesti post-ul meu, am subliniat ca folosesc frana de motor pentru ca asa m-am deprins sa mestec f mult in cutia de viteze, asta e stilul meu, nu poposesc mai mult de 10 secunde intr-o treapta (in oras bineinteles), iar atunci cand fac frana de motor nu o fac brusc, sarind peste o treapta, ci normal, ca si cum as face o retrogradare normala din 4 in 3 sa zicem, atunci cand nu este turata prea mult in treapta 4, si dau drumul usor la ambreiaj in conditii de aderenta scazuta, si numai in linie dreapta, nu in viraj. Vara sunt mai al naibii si pot sa spun ca folosesc frana de motor mai agresiv, atunci cand vreau sa ii dau. Cel putin vara, daca te iei la intrecere cu cineva sau vrei sa ii dai pe o anumita portiune de drum, nu concep sa nu folosesc din plin vitezele, sa retrogradez inainte de viraj sau sa urc o treapta in functie de situatie. Mai ales ca al meu e benzinar, si trebuie tinut tot timpul spre zona rosie, in ture mari. Daca as fi avut diesel, datorita turbinei nu as fi nevoit sa mestec atat de mult in cutie, as fi fost mai lenes si eu, asa ca voi. Stiu, o sa imi veniti cu texte gen....soliciti cutia, transmisia, etc. Stii ceva? Cum am mai zis intr-un topic, cei mai multi km ii am facuti cu un diesel vw 1.9tdi din 2000, aprox 120.000km, condusi tot in stilul asta, si ala era diesel, nu era masina de tras, si a tinut perfect masina in acei 3 ani pe care am avut-o. Daca bmw-ul o sa cedeze.....inseamna ca e de cola-cao....schimb ce trebuie sa schimb si asta e....o sa am mai multa grija pe viitor. Dar nu cred sincer ca o sa pateasca asa ceva, deoarece masina am simtito ca lucreaza bine in regim turat, cred si ca e conceputa pentru asa ceva avand in vedere ca e un benzinar......si mai era un topic pe undeva care sustine ce zic eu.....atunci cand schimbi vitezele se aude un zgomot din cardan, daca insa turezi un pic mai mult si schimbi vitezele in ture ceva mai inalte....nu se mai aude acel zgomot din cardan. Asa ca fiecare cu stilul lui, ca pana la urma nu imi reparati voi masina si nici eu nu va impun sa folositi din plin cutia de viteze. Luati-va automata daca sunteti mai lenesi din fire :)

Edited by traian'80
Link to comment
Share on other sites

sa nu uitam ca unele deprinderi sunt pur si simplu reflexe conditionate ( folosirea franei de serviciu in situatii de pericol iminent) altele sunt reflexe neconditionate ( instinctul de conservare care te obliga sa faci miscari mecanice , negandite pentru a te salva) . de aceea exista antrenamente- pentru corectarea acestor reflexe. cine nu vrea sa si le corecteze nu isi va face decat un deserviciu.
Link to comment
Share on other sites

sa nu uitam ca unele deprinderi sunt pur si simplu reflexe conditionate ( folosirea franei de serviciu in situatii de pericol iminent) altele sunt reflexe neconditionate ( instinctul de conservare care te obliga sa faci miscari mecanice , negandite pentru a te salva) . de aceea exista antrenamente- pentru corectarea acestor reflexe. cine nu vrea sa si le corecteze nu isi va face decat un deserviciu.

 

Sunt de acord intru-totul cu tine. As vrea si eu o pista, un poligon undeva unde sa am spatiu sa incerc diferite situatii pe care le-am facut pana acum destul de limitat in trafic, si din pacate nefortat peste o anumita limita, pentru a nu pati ceva neprevazut. Ecuatiile neprevazutului sunt mult mai complexe in trafic cu masini pe langa tine, oameni pe carosabil sau pe trotuar, copii cu mingea care se joaca, caini care se alearga unii pe altii, o salvare care vine de undeva de nici nu iti imaginezi cu girofarele pornite, etc, pe cand intr-un poligon iti permiti sa rupi aderenta cum vrei tu ca sa experimentezi. Pana la urma, fiecare isi formeaza stilul de condus in functie de experientele proprii din trafic, si, din pacate destul de limitate din aceasta cauza. Si intre soferii experimentati, piloti, exista diferente intre stilurile de pilotaj, e greu in a spune care e mai eficient, fiecare individ are personalitatea lui si o anumita "limita de conservare" impusa inconstient peste care nu poate trece, de aceea exista piloti care franeaza putin mai tarziu decat altii la apropierea de un viraj, si accelereaza putin mai devreme sau intra cu o viteza putin superioara in viraj decat celalalt. Pentru asta iti trebuie ani de antrenament, sa impingi limitele pana la granita normalului, si un psihic fantastic. Insa astfel, masina, cauciucurile, franele sunt solicitate mai mult decat a celui care e mai putin rapid, iar acesta din urma poate termina cursa in fata celui mai rapid datorita unor probleme tenice, sau pur si simplu pentru ca si-a dozat sa zicem aderenta cauciucurilor, gandind sa tina o cursa in loc de cateva ture rapide si de uzura excesiva a lor. De aceea zic ca e destul de greu sa faci comparatie intre anumite stiluri de condus. Personal am aproximativ 250.000 km facuti cu mai multe masini, pot spune ca am vazut destule in trafic si m-am lovit de f multe situatii neprevazute, insa tot nu ma consider 100% stapan pe ceea ce fac, e drept procentajul e destul de mare, dar pentru perfectionare mi-ar trebui acest poligon unde sa ma invart cat vreau :)

Edited by traian'80
Link to comment
Share on other sites

tarian 80- de acord cu tine in linii generale. dar noi nu suntem piloti pe sosele. suntem soferi obisnuiti si uneori ( prea des cateodata) depasim limitele ( ale noastre ) generate de propriile reflexele. in aceste situatii se impune un autocontrol dar fara antrenamente repetate pana la rutina constientizata nu prea avem sanse. crezi ca 250000 km sunt suficienti? eu conduc de 22 ani si sper sa mai conduc inca pe atat.

si .....legat de aceste antrenamente trebuie spus ca in primul rand sunt necesare solide cunostinte teoretice despre dinamica vehiculelor si despre ergonomia la volan. apoi munca in poligon, cat cuprinde. si dupa toate astea nu ne da nimeni dreptul sa ne comportam pe sosele ca pe circuitul de raliu, dar putem sta ceva mai linistiti la volan atunci cand este zapada pe sosea-de exemplu.

sper ca acest topic a fost si inca este util multor posesori de bmw-uri aflati la prima lor aventura pe sosele inghetate sau acoperite cu zapada altfel la vara vom fi mai putini cei ce vom posta pe aici. si ar fi pacat.

Link to comment
Share on other sites

la mine este a 2 iarna cu bmw si vreau sa spun ca masina daca esti cu adevarat sofer si o simti nu ai cum sa o pierzi din maini. cand aud ca face masina ce vrea cu unii incep sa rad pe bune. nu stiu sa spun ce sisteme are si nu o sa laud masina mea, insa 320 d de 136 cp, daca o si bati pe masa nu se intoarce asa simplu cum spun unii. chiar si acum la 163 cp cat are dupa resoftare nu o intorc cum trebuie nici macar pe zapada batatorita. ca sa nu spun ca la ultima zapada i am pus lanturile pe spate aveam si cauciucuri de iarna bune nu noi, si mergeam cu 70km /h de i am innebunit pe toti soferii de pe ruta bucuresti fundeni via cernica. nu inteleg cum sa te intoarca masina daca tu o simti si esti una cu ea, ii cunosti limitele, simti pana unde sa accelerezi si cand, simti cum sa franezi si cum sa iei viraj. eu imi doresc sa fac cerculete da crede ti ma masina e incapatanata si vrea sa stea cat mai bine pe roti. propun celor care sunt la inceput de drum sa stea de vorba cu bijuteria sa o cunosca si simta, abia apoi sa iasa pe gheata si zapada. Edited by florentincristea
Link to comment
Share on other sites

@traian'80: Eu vorbesc de o chestie foarte simplĂŁ.

 

Atâta timp cât frâna de motor este riscantã la o maºinã cu tracÞiune spate, este mai bine sã eviÞi manevra asta chiar dacã În cele mai multe cazuri ÎÞi reuºeºte. De ce? Pentru cã nu eºti Întotdeauna la fel de atent ºi odihnit la volan ºi pot apãrea astfel erori.

Link to comment
Share on other sites

florentincristea:

Pai decupleaza ASC-ul/DSC-ul si ai sa constati ca poate nu mai sta asa bine masina, sau poate nu mai ai feeling-ul ala atat de bun de tii masina pe sosea. Pentru ca e impropriu spus ca tu tii masina pe sosea cu controlul tractiunii cuplat, ci mai degraba calculatorul iti taie impulsurile si te corecteaza atunci cand depasesti anumite legi ale fizicii si esti in pericol de a derapa. Poti eventual sa spui ca tii tu masina pe sosea cand conduci cu controlul tractiunii cuplat si el nu intervine deloc sa te corecteze. Ca sa nu imi spui tu mie ca daca decuplezi controlul tractiunii, masina nu fuge de fund pe zapada, cu mama cauciucurilor de iarna si a lanturilor cu tot. Mai ales ca i-ai facut chiptuning si i-ai crescut cuplul motor.

 

 

benkenobi:

Da, intr-adevar, nu suntem piloti pe sosele dar ar fi bine daca am fi toti piloti pe sosele. Nu conteaza, eu am vrut sa subliniez ca stilurile de a conduce pot diferi de la o persoana la alta, si sa fie la fel de bune si eficiente amandoua, sau rele deopotriva (in cazul meu folosirea franei de motor pe care altcineva poate nu o foloseste).Bineinteles, ai dreptate cu partea de teorie, trebuie tinut cont de anumite legi fizice, anumite teorii, indicatii. Nu e suficient 250.000 km cum am spus si mai sus in post, de ce m-ai mai intrebat ca am zis-o chiar eu, ai tinut sa subliniezi faptul ca tu ai mai multi facuti? Foarte bine si iti doresc la dublu sa faci fata de cat ai acum. Eu doar am zis in postul meu ca, avand 250.000 km, facuti in 10 ani de permis, si avand mai multe masini pe mana (prima masina cu care am inceput a fost un oltcit club :) ), pot sa zic faptul ca am acumulat o experienta pe care nu multi o au, sau majoritatea de varsta mea poate inca nu o au, sa faci 250.000 in primii 10 ani de permis. E ok dupa mine, si insuficient totodata. Si multumesc domnului ca ma inzestrat cu acel feeling de care zicea user-ul de mai sus si nu am avut evenimente majore :) Cum am zis mai sus, nu sunt 100% sigur pe mine, insa procentajul de siguranta se apropie foarte tare de aceasta cifra. Daca e sa ti se intample, ti se intampla si la 1 milion de km, intra unu in tine si aia e. Sau gresesti tu. Era sa o patesc anul trecut chiar de ziua mea. Am afirmat si afirm in continuare tot timpul ca nu am probleme cu somnul la volan, nu am atipit niciodata si nici nu voi atipi, pentru ca nu am cum. Totul pana anul trecut chiar de ziua mea, am avut treaba si am alergat toata ziua cu masina prin tara, si seara, indreptandu-ma spre bucuresti la party, obosit, am patit-o. Am atipit, noroc ca am deschis ochii in cateva secunde si nu venea nici o masina din fata, ca deja eram pe contrasens, ba chiar ma duceam spre copacii de pe marginea soselei. Am mai fost de multe ori in aceste situatii, sa fiu obosit la volan, insa niciodata nu am avut problema asta. Si uite, ca anul trecut chiar de ziua mea, sa intamplat o singura data in viata mea pana acum. Si putea sa fie tragic.

 

@traian'80: Eu vorbesc de o chestie foarte simplă.

 

Atâta timp cât frâna de motor este riscantă la o maşină cu tracţiune spate, este mai bine să eviţi manevra asta chiar dacă ĂŽn cele mai multe cazuri ĂŽţi reuşeşte. De ce? Pentru că nu eşti ĂŽntotdeauna la fel de atent şi odihnit la volan şi pot apărea astfel erori.

 

 

:)

De acord. Este mai riscanta decat tractiunea fata cu care eu m-am obisnuit si pe care am condus cel mai mult. Insa o folosesc, o folosesc de 2 ierni incoace si cu cauciucuri de vara si jante de 18" late si nu am avut probleme majore. Ca a mai fugit putin de tot de fund cateodata, e adevarat, insa cam atat. In rest ma descurc sa folosesc frana de motor si sa tin masina pe sosea. Si ceea ce am afirmat eu e destul de simplu, ca si ceea ce ai afirmat tu. Insa principiul nu merge asa, ca e riscant. Asa, de maine eu nu mai ies pe strada ca risc sa dea un avion sau o masina peste mine, sau sa ma impuste cineva in cap. Daca poti, si controlezi situatia (chestia cu frana de motor), nu vad de ce sa nu continui stilul pe care mi l-am deprins in atatia ani. Ca e mai riscant.....o fi....insa imi asum aceste riscuri, iar cand o fac, o fac calculat, incerc sa minimizez pagubele ce ar putea surveni ulterior si la altii.

Evident, vorbim de situatii mai speciale aici, ca ma iau cu cineva la intrecere, sau ca vreau eu sa ii dau putin gaz pe o portiune de drum. Ca in general, sa nu credeti ca conduc ca un dement, conduc destul de linistit si la locul meu, asa cum face majoritatea :)

Edited by traian'80
Link to comment
Share on other sites

Asa este! Ai dreptate! Apropos, cum se face frana de motor la o cutie automata? Sa nu radeti de mine, conduc de 25 de ierni cu cutie manuala si am citit destule aberatii scrise de soferi de automata. Poate la automata vor da sfaturi reale....

 

Te asigur cã am condus foarte multe maºini cu cutie manualã, ºtiu foarte bine ce se Întâmplã la o maºinã cu tracÞiune spate când faci frânã de motor.

 

ªi se poate face frânã de motor ºi la o maºinã cu cutie steptronic.

Link to comment
Share on other sites

Te asigur cã am condus foarte multe maºini cu cutie manualã, ºtiu foarte bine ce se Întâmplã la o maºinã cu tracÞiune spate când faci frânã de motor.

 

Nu si daca egalizezi turatia prin tehnica "heel & toe" . :)

Link to comment
Share on other sites

Daca egalizezi turatia chiar n-are ce sa intample, eu cand conduceam tractiune fata foloseam din plin frana de motor iarna, vara pe orice aderenta. Cum mi-e cam greu sa folosesc 'heel & toe' si n-am antrenament si nu ma prea pricep, la BMW mai folosesc frana de motor mai mult pe asfalt uscat vara, mai putin pe asfalt umed sau iarna, iarna ma astept ca o sa-i fuga un pic fundul, eventual ii fuge si redresez, fuge foarte putin oricum la puterea pe care am si cum retrogradez. Numai daca retrogradez violent. Imi imaginez insa ca la un M e mult mai periculos sa-i faci o frana de motor violenta intr-o curba cu aderenta scazuta.

 

Cateodata fac frana de motor pe post de casetofon, doar ca sa aud motorul turat.

Edited by Piovra
Link to comment
Share on other sites

Tu cu bmw-ul crezi ca ai nevoie de frana de mana ca sa te intorci? Mai ales pe zapada :)

 

Inca ceva, cred ca ai inteles gresit ce inseamna balans. Balansul il folosesti atunci cand esti inzapezit. Daca accelerezi constant nu prea ai sanse sa iesi, deoarece se face gheata sub rotile care patineaza. Balans inseamna sa-i dai cate-un impuls astfel incat masina sa se miste putin in fata, apoi sa revina, si tot asa din ce in ce mai tare pana cand iese din impotmoleala.

 

Cred ca mai simplu decuplez ASC-ul pentru a ma invarti...intentionat. Inca nu am "balls" ptr asa ceva, sincer

Pe zapada, pif nu se invarte...poate ca nu stiu eu cum sa fac...da nu sunt fooaaarte doritoare de senzatii din astea

 

Nu am inteles deloc gresit notiunea de balans. o cunosc si o folosesc, exact cum in situatia descrisa de tine...Dar m-am referit la un post anterior in care se pomenea de acest mers in balans, pe doua benzi, de si-a facut loc si era foarte mandru de acest lucru...

din punctul meu de vedere, este o tampenie, mai ales ca nu esti singur pe drum, dar intram in alte discutii si divagam de la subiect

:)

drive safe!

Link to comment
Share on other sites

Te asigur cã am condus foarte multe maºini cu cutie manualã, ºtiu foarte bine ce se Întâmplã la o maºinã cu tracÞiune spate când faci frânã de motor.

 

Nu si daca egalizezi turatia prin tehnica "heel & toe" . :)

La frana de motor, tu egalizezi turatia cu "heel & toe"?
Link to comment
Share on other sites

Asa este! Ai dreptate! Apropos, cum se face frana de motor la o cutie automata? Sa nu radeti de mine, conduc de 25 de ierni cu cutie manuala si am citit destule aberatii scrise de soferi de automata. Poate la automata vor da sfaturi reale....

 

Te asigur cã am condus foarte multe maºini cu cutie manualã, ºtiu foarte bine ce se Întâmplã la o maºinã cu tracÞiune spate când faci frânã de motor.

 

 

Nu am nici un dubiu, esti la a doua iarna si nu stii cati kilometri. Tu ai scris asta undeva. End of story! :)

Link to comment
Share on other sites

Dar m-am referit la un post anterior in care se pomenea de acest mers in balans, pe doua benzi, de si-a facut loc si era foarte mandru de acest lucru...

 

eu ziceam de mers cu dat din fund stanga dreapta, dar pe o singura banda, nu pe mai multe benzi. Nu mi se pare nici o prostie, pur si simplu asta e dinamica masinii daca sunt grabit si patineaza si nu reduc viteza.

 

La frana de motor, tu egalizezi turatia cu "heel & toe"?

Cred ca a vrut sa zica doar "toe" :)

Edited by Piovra
Link to comment
Share on other sites

Tocmai, la frana de motor se foloseste "heel and toe", m-am jucat si eu cu ea putin, stiu despre ce e vorba insa nu prea imi reuseste. In traducere libera, "calcai si varf" (al labei piciorului evident). Cautati despre tehnica asta si abea dupa aia postati. Si inca o chestie, eu schimb vitezele fara ambreiaj. Voi? Ati auzit de asa ceva? Imi place ca in schimb va dati cu parerea despre frana de motor si altele, cand nu ati auzit despre niste tehnici cum ar fi cele mai sus mentionate. Tehnica "heel and toe" este folosita de pilotii de raliuri cu precadere, insa mai este folosit si in fia gt si alte competitii. Piciorul drept se foloseste la franare si accelerare in acelasi timp, iar stangul doar pentru ambreiaj. Inseamna sa calci frana cu calcaiul, in timp ce apesi ambreiajul pentru a retrograda o treapta inainte de virajul de care te aproprii, iar cu varful piciorului sa tii motorul putin turat, pentru ca atunci cand dai drumul ambreiajului, masina sa nu aiba acel soc cand retrogradezi, ci sa fie in ture putin pentru asi continua parcursul lin din treapta superioara in cea inferioara, fara a da in nas sau pe spate. Tehnica mai este folosita si in randul impatimitilor de drifturi (ex japonia), pentru a rupe aderenta atunci cand dau drumul la ambreiaj, turand cu varful piciorului motorul mai mult. Totul in timp ce franezi cu calcaiul masina. Cautati si vedeti, ca e mai mult de povestit. Dar daca voi va bazati numai pe ASC si ABS, si ziceti ca nu e necesar, ca trebuie sa fii prost in ziua de azi sa pierzi controlul masinii cu aceste sisteme, ca oricine poate frana cu ABS si oricat ai trage de masina tot nu ii fuge spatele (cu ASC pornit), normal sa nu va intereseze chestiile astea. Cum spuneam mai sus in alt topic, lasa calculatorul sa faca treburile pentru tine, tu tine doar de volan, si ai si impresia ca ai acel feeling unic pe care doar unul din zece mii il au. Edited by traian'80
Link to comment
Share on other sites

@traian80, sunt perfect de acord cu tine. Eu acolo am zis doar 'toe' ca ma gandeam ca e exclusiv vorba de frana de motor, asa 'heel and toe' inseamna de fapt abordarea corecta si profesionista a unui viraj in care trebuie sa retrogradezi si implica tot ce ai spus acolo, deci mai multe decat frana de motor.

 

Stiu ca se pot schimba vitezele fara sa calci ambreiajul, trebuie sa nimeresti turatia la care sa faci asta. Si atunci nu uzezi nimic, nici cutie, nici ambreiaj, nici nimic. Eu din pacate nu ma pricep sa fac asta, nici n-am exersat.. Ma apucasem o data sa exersez dar m-am oprit.

 

Eu sunt impotriva calculatorului la condusul de placere, ma enerveaza pana si calculatorul de clima de la E46, E60 ca tot tre sa-l ajustez mereu ca nu face ce vreau. Singurul sistem ajutator controlat de calculator fara de care pot spune ca mi-ar fi mai greu este ABSul.

Link to comment
Share on other sites

Nu am nici un dubiu, esti la a doua iarna si nu stii cati kilometri. Tu ai scris asta undeva. End of story! :)

 

Am permis de la 18 ani, ĂŽn 4 luni ĂŽmplinesc 22 ani.

 

Te las pe tine să faci calculele.

 

@traian'80: Fără să o iei personal, pe mine nu mă impresionează deloc tehnicile astea de pilotaj ĂŽnvăţate de pe net.

 

Eu vorbeam despre cum se conduce maşina iarna ĂŽn condiţii de siguranţă.

 

Drumurile publice nu sunt circuite, nu sunt locuri potrivite pentru a ĂŽnvăţa drift-uri, tehnici de pilotaj şi alte lucruri de acest gen.

 

Normal că toţi avem o dorinţă de a ĂŽnvăţa aşa ceva ĂŽnsă un pilot de raliu are o pregătire teoretică şi practică pe maşini echipate special pentru aşa ceva.

Există cursuri de pilotaj, şi eu vreau să particip la astfel de cursuri atunci când ĂŽmi voi permite.

 

Ăn orice caz, aceste lucruri le ĂŽnveţi temeinic pe circuit nu de pe vreun site sau dintr-o revistă auto.

 

Iar dacă ne gândim la ABS şi sistemele de control al tracţiunii şi stabilitaţii, sunt absolut necesare pentru condusul de zi cu zi.

Edited by Ciupanezu
Link to comment
Share on other sites

@traian'80: FĂŁrĂŁ sĂŁ o iei personal, pe mine nu mĂŁ impresioneazĂŁ deloc tehnicile astea de pilotaj ĂŽnvĂŁĂžate de pe net.

 

E aiurea sa te referi la "net" cu tonul asta peiorativ, din moment ce multe chestii pe care le stii inclusiv despre BMW le-ai aflat de pe "net". "Netul" nu e decat un mijloc de comunicare si de transmitere a informatiei. Important la informatie nu e ca e "de pe net", ci sursa ei. Gasesti pe net lucruri bune si lucruri proaste, la fel ca si la o librarie, sau in orice alta parte, inclusiv pe un circuit cu un instructor mai mult sau mai putin pregatit. De ex instructorul poate fi unul care in viata de zi cu zi conduce masina FWD, sau care nu a participat niciodata la raliuri pe masini RWD, am mai vorbit mai demult in alt topic despre cine e vorba. Pai in cazul asta are vreun sens sa inveti sa "pilotezi" RWD de la el? Mai bine citesti, vezi pe net ce zic altii mai calificati. Nu e nimic rau sa inveti de pe net, netul nu e ceva unitar.

Link to comment
Share on other sites

PĂŁi vorbim de douĂŁ lucruri diferite.

 

PoĂži gĂŁsi pe internet foarte multe informaĂžii utile Âşi corecte, foarte adevĂŁrat.

 

RĂŁspunsul meu a fost o reacĂžie la:

 

Cautati despre tehnica asta si abea dupa aia postati. Si inca o chestie, eu schimb vitezele fara ambreiaj. Voi? Ati auzit de asa ceva? Imi place ca in schimb va dati cu parerea despre frana de motor si altele, cand nu ati auzit despre niste tehnici cum ar fi cele mai sus mentionate. Tehnica "heel and toe" este folosita de pilotii de raliuri cu precadere, insa mai este folosit si in fia gt si alte competitii.

 

Cu alte cuvinte, noi ar trebui sĂŁ tĂŁcem din gurĂŁ pentru cĂŁ pe net sunt explicate anumite tehnici de pilotaj.

 

Tehnicile de pilotaj nu au nici o valoare dacĂŁ nu sunt experimentate ĂŽn niÂşte condiĂžii controlate Âşi sub ĂŽndrumarea unui adevĂŁrat pilot.

 

PoÞi sã citeºti pe net despre foarte multe lucruri ºi informaÞiile aflate astfel sunt valoroase Însã pilotajul se ÎnvaÞã mai ales practic.

Link to comment
Share on other sites

Da ciupanezule, am recunoscut si eu ca nu imi iese inca figura cu "heel and toe" desi am incercat de cateva ori. Daca as mai incerca, mi-ar iesi, insa intradevar, in trafic nu prea isi are rostul sa te complici cu asa ceva, insa daca e vorba de aderenta scazuta poate fi o chestie interesanta atunci cand retrogradezi. Ca de la asta pornise toata discutia initiala a acestui topic.

 

Imi e greu sa explic cum e cu schimbatul treptelor fara ambreiaj, am aflat-o si eu de la un tirist (ca doar nu m-am nascut invatat cu toate astea), iar dupa ceva zile de incercari, am prins care e smecheria. Prima oara am facut-o pe un VW, desi cam agata cutia si se aude cateodata zgomot din cutie. Dupa aia pe mai multe masini, insa pe bmw am vazut ca merge cel mai bine, fara sa agate, fara sa faca acel zgomot de cutie ca atunci cand nu calci bine ambreiajul pana la fund sa zic. Chestia e ca, atunci cand vrei sa o scoti din viteza, dar mai ales sa o bagi din viteza, turatiile trebuie mentinute constant in preajma unde motorul isi atinge cuplul maxim (la benzinarul meu aprox 3500 rpm), sa nu se accelereze masina, dar nici sa decelereze, sa fie mentinuta constanta turatia, si fara sa calci ambreiajul, incearca sa impingi schimbatorul din treapta in care esti, afara spre punctul neutru. Impinge de el putin mai tare, nu-ti fie frica ca nu se strica nimic (am zis putin mai tare!), si ai sa vezi ca la un moment dat iese din viteza pur si simplu, fara sa apesi ambreiajul. La fel se procedeaza si pentru a baga masina in viteza, desi e mai usor de scos din viteza decat a baga in viteza. Spre exemplu, sa zicem ca masina merge cu 60 km/h, si este la punctul mort, deci merge cu 60 km/h din inertie si scoasa din viteza (daca nu, scoate-o tu din viteza). Apasa putin acceleratia, dai un soc scurt, astfel incat turatia sa ajunga in jurul turatiei la care motorul atinge cuplul maxim (la benzina aprox 3500 rpm +/-, iar la diesel cam 2000 rpm +/- din ce imi aduc eu aminte de diesel-ul vw 1.9 tdi pe care l-am condus), chiar sa treaca putin de aceea valoare, iar in timp ce turatia urca, trage de maneta spre treapta a 4-a sa zicem, adica tine-o trasa tot timpul spre treapta a 4-a, si la un moment dat, cand o sa iei piciorul de pe acceleratie, si exact cand o sa se opreasca de urcat turatiile si o sa inceapa sa cada spre relanti, o sa vezi ca intra in treapta 4. Trebuie mentinuta tot timpul trasa maneta spre treapta 4 astfel incat, cand prinde acel moment exact inainte de a cadea turatiile, sa intre in viteza. Cam asa ar fi in linii mari descrisa operatiunea. Good luck, practice makes perfect :) Si bineinteles, nu se aplica pentru treapta 1, fiind necesara folosirea ambreiajului pentru a pune masina in miscare de pe loc. Nu are ce sa se strice, ba chiar menajezi ambreiajul. Trebuie sa recunosc totodata, ca nu prea folosesc aceasta manevra decat rar, si atunci cand o folosesc o fac in afara orasului, la drum lung, atunci cand imi e lene sa mai apas ambreiajul. Am ajuns sa stapanesc atat de bine tehnica, incat pot conduce fara probleme fara ambreiaj si in regim de bucuresti, sa schimb treptele in orice ordine, bineinteles mai putin treapta 1 cand stai pe loc la semafor, atunci folosesc ambreiajul ca sa o repun in miscare, insa numai pe a-1a. Motivul pentru care am invatat aceasta metoda este ca sa fiu pregatit daca mi se rupe la un moment dat cablul de ambreiaj, sa pot sa o duc la service fara sa o tractez cum as face in mod normal neputand schimba vitezele. Pentru ca am avut exemple de prieteni la care li sa rupt cablul de ambreiaj si au ramas cu masina exact acolo unde sa intamplat, uneori chiar in alte orase fata de cele de resedinta, o situatie neplacuta. Oricum, am vazut ca sunt membrii pe forum care se intalnesc periodic la taclale. Am sa vin si eu la un moment dat, daca ma primiti bineinteles, si am sa va arat atunci cum se face mai exact daca nu o nimeriti voi pana atunci :)

 

P.S.: Ciupanezule, daca te-am ofensat cu ceva in interventiile mele, imi cer scuze, nu asta a fost intentia mea, ci a posta niste pareri, sfaturi despre cum sa faci in anumite situatii. Fie ele si gresite uneori. Si nici nu incerc sa fac pe desteptul daca ai cumva impresia asta. Acest topic se doreste a fi util, constructiv, nu invers. Sper sa apucam sa ne intalnim la o bere, doua, trei, si sa mai povestim pe marginea lucrurilor astea :)

Link to comment
Share on other sites

Si inca o chestie, eu schimb vitezele fara ambreiaj. Voi? Ati auzit de asa ceva?

 

 

Nu este chiar o tehnica neauzita, trebuie doar sa ai turatia potrivita si intra sau iese din viteza foarte usor :)

 

LE: pe 1310 am invatat sa fac chetia asta, si la dacie e mult mai usor

Edited by Balanganel
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

Prin folosirea acestui site, sunteti de acord cu Terms of Use. Gasiti aici Guidelines. Politica de cookies: We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.