Jump to content

Despre sonda Lambda


Cristi B

Recommended Posts

NTK e cel mai mare producator de sonde( cel putin pt bmw).

La mine, si aia originala bmw, cu stanta bmw, stanta siemens, are si stanta NTK.

Am luat sonda bosch in cutie, am desfacut-o, pe sonda scria NTK.

:))

NTK e divizia de sonde de la NGK, asa cred.

Edited by roco123
Link to comment
Share on other sites

Sondele cu 4 fire, preincalzire tin 160k km. Celalate, la modele mai vechi, 100k km. Diagnosticarea e foarte dificila. Pe tester sa vad doar cand sunt moarte complet.

In mod normal, in toate manualele de intretinere se recomanda schimbul in functie de tipul sondei. la interval regulat, fie 100 sau 160k km, in functie de caz.

Se poate diagnostica, dar se face dinamic si de un tip priceput. sa interpreteze valorile. .

Asta inseamna.. masina la temperatura nominala, ECU intrat ni close loop. Valoarea ideala a sondei e ~045-05V. pe masura ce mixul de aer combustibil se modifica.. ea trebuie sa indice sub 0.5v sau peste, in functie de cum e mai bogat sau mai sarac in oxigen. Apoi ECU se adapteaza, aduce mixul la valoare optima, sonda revine la 0.5, si tot asa.

Normal se masoara cate adaptari si salturi de voltaj face. Ele in timp devin "lenese", chiar daca mai functioneaza inca. Daca nu pica niciodata sub 0.3V.. si nu sare de 0.6 V.. iar trebuie schimbata. O poti forta sa se duca acolo lasand-o sa traga aer fals, apoi sugrumand returul de combustibil, sa fotezi un amestec mai bogat.

Consumul marit de combustibil, pierdere de cuplu in turatii mici.. cam astea sunt simptomele de sonda defecta . Problema e ca mai ales la masini mai vechi si motoare mai mici, sunt greu de sesizat mai ales de catre cei care o folosesc zilnic.

Nimeni nu le schimba decat cand consumul creste enorm si apar si pe tester.

EU am fost la tester, nimic. Am schimbat-o ca ii venise timpul, ajunsesem la 200k.km si a mea se schimba la fiecare 100.k. Masina tragea bine, chiar peste multe alte masini similare. Dar daca asa scria la carte. si stiind importanta ei nu am ezitat.

Imediat mi-a scazut consumul cu 1l, iar in turatii joase mult mai vioaie.

Chiar acum o saptamana mia venit ideea sa incerc sa pun benzina de 98, dupa schimbarea sondei. . MAi pusesem in m50 meu, dar neavand nici un efect (in Luxembourg, benzina de 95 e chair de 95.), nu avea rost. Tot de la sonda era treaba. probabil ca era prea lenesa ca ECU sa vada diferenta. LA consum cu 98 nu ma pot pronunta inca, dar de tras .. e diferenta.

Sfatul meu e sa o schimbi daca nu stii cand a fost si daca a fost schimbata vreodata. Cumpra originala sau BOSCH-NKG. banii ii scoti rapid din diferenta de consum. E destul de scumpa, cam de la 160 de euro in sus. Daca ai ghinio sa trebuiasca mai multe, 2 sau 4, e cam scump. De regula cele inainte de catalizator sunt mai importante.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Se poate diagnostica, dar se face dinamic si de un tip priceput. sa interpreteze valorile. .

Asta inseamna.. masina la temperatura nominala, ECU intrat ni close loop. Valoarea ideala a sondei e ~045-05V. pe masura ce mixul de aer combustibil se modifica.. ea trebuie sa indice sub 0.5v sau peste, in functie de cum e mai bogat sau mai sarac in oxigen.

 

http://www.picoauto.com/applications/lambda-sensor.html

 

 

http://images.picoauto.com/zirconia.png

Link to comment
Share on other sites

Google he knows it...:twitch:

Ce as vrea eu totusi sa stiu e ce fel de masuratori se pot face la o sonda ca sa determini daca e OK sau nu...

Gen masuratori de R cu ea conectata sau deconectata sau masuratori de U sau I cu motorul pornit....

Link to comment
Share on other sites

Google he knows it...:twitch:

Ce as vrea eu totusi sa stiu e ce fel de masuratori se pot face la o sonda ca sa determini daca e OK sau nu...

Gen masuratori de R cu ea conectata sau deconectata sau masuratori de U sau I cu motorul pornit....

Daca te ajuta cineva poti sa o masori cu un multimetru, si cu motorul pornit la cald. La rece nu ai ce sa masori. Si un coleg, prieten se mai joaca cu aceleratia, baga un aer fals etc si tu stai cu ochii in multimetru ala..

 

Sonda nu pica neaparat la 160k km de exemplu. Poate sa mai mearga, dar e deja lenesa cel putin. Daca nu esti sigur cand a fost schimbata...cel mai bine sa o schimbi.

Edited by DOMI
Link to comment
Share on other sites

Daca masina are 2 sonde(cazul masinilor Euro4), cand se ciufuleste una se aprinde martor pe bord. Cand e doar una, ar trebui sa iasa ceva la masuratoare. In Autodata parca erau niste indicatii despre cum se verifica sonda de oxigen.
Link to comment
Share on other sites

Stie cineva daca este cumva stantata data fabricatiei pe sonda ?

Eu personal n-am verificat inca.. Ar fi un lucru bun, pentru ca daca data respectiva ar coincide cu data de fabricatie al masinii atunci s-ar putea estima, cel putin aproximativ, cati km a fost folosit.

Link to comment
Share on other sites

@DOMI

 

"Sfatul meu e sa o schimbi daca nu stii cand a fost si daca a fost schimbata vreodata. Cumpra originala sau BOSCH-NKG. banii ii scoti rapid din diferenta de consum. E destul de scumpa, cam de la 160 de euro in sus. Daca ai ghinio sa trebuiasca mai multe, 2 sau 4, e cam scump. De regula cele inainte de catalizator sunt mai importante. "

 

Adica...daca am 180 000 km aproape...ar trebui sa schimb sonda LAMBDA ? Cum adica daca are ghinion sa trebuiasca mai multe...cate sonde LAMBDA sunt ? E90 - ul meu cate are ? Consumul l-am avut foarte mare in ultimele luni, dar aveam rahaturile de runflat-uri dezumflate...ma disperase (http://www.bmwclub.ro/forums/topic/92487-mi-a-crescut-consumul-sau-mi-se-pare/page__st__100) ...dar, de cand le-am umflat...in numai 200 km de Buc, ziua in mare parte...am doar 10,6 ...de la 14 %, cat aveam :)

 

Si debitmetrul...se schimba preventiv...la cati km ? (ca ma gandesc ca poate consumul mare avea/are mai multe cauze - in primul rand anvelopele foarte dezumflate, in al doilea rand poate si de la filtrul de particule...si-apoi poate si ceva de la sonda asta LAMBDA si de la debitmetru...desi...prea mult mi-a scazut de cand am umflat rotile...si acum pare ok...o sa mai astept sa mai vad :) )...

Link to comment
Share on other sites

Hm, eu sunt putin in dilema. La mers in afara 7-7,5 pe sibiu-bucuresti/sibiu-cluj/sibiu-medias, iar in oras in sezonul asta rece imi ajunge la 12.

 

In afara eu am intre 6.5 - 7.5 maxim, daca merg pana in 140km/h, in schimb in oras imi consuma un pic cam mult deoarece fac numai distante scurte cu masina.

In ultimele 330 de km, de cand am resetat si consumul, am facut cu ea numai drumuri in oras si pe OBC imi arata acum 13.3% la o viteza medie de ( doar ) 21km/h! <_<

 

E cam irelevant sa vorbim despre consum daca nu specificam si viteza medie la care acesta a fost realizat. :)

Edited by attila318i
Link to comment
Share on other sites

Eu zic ca iti este ok atunci un consum de 12% pe frigurile astea.

Nu stiu nici eu daca sa schimb sonda lambda sau s-o mai las ceva timp inca, de aceea am pus si intrebarea cu data de fabricatie pe pagina anterioara dar vad ca nimeni nu risca sa raspunda la ea inca :D

Eu am in jur de 180k km in masina, cel putin asa imi arata pe bord.

Edited by attila318i
Link to comment
Share on other sites

@DOMI

 

"Sfatul meu e sa o schimbi daca nu stii cand a fost si daca a fost schimbata vreodata. Cumpra originala sau BOSCH-NKG. banii ii scoti rapid din diferenta de consum. E destul de scumpa, cam de la 160 de euro in sus. Daca ai ghinio sa trebuiasca mai multe, 2 sau 4, e cam scump. De regula cele inainte de catalizator sunt mai importante. "

 

Adica...daca am 180 000 km aproape...ar trebui sa schimb sonda LAMBDA ? Cum adica daca are ghinion sa trebuiasca mai multe...cate sonde LAMBDA sunt ? E90 - ul meu cate are ? Consumul l-am avut foarte mare in ultimele luni, dar aveam rahaturile de runflat-uri dezumflate...ma disperase (http://www.bmwclub.r...e/page__st__100) ...dar, de cand le-am umflat...in numai 200 km de Buc, ziua in mare parte...am doar 10,6 ...de la 14 %, cat aveam :)

 

Si debitmetrul...se schimba preventiv...la cati km ? (ca ma gandesc ca poate consumul mare avea/are mai multe cauze - in primul rand anvelopele foarte dezumflate, in al doilea rand poate si de la filtrul de particule...si-apoi poate si ceva de la sonda asta LAMBDA si de la debitmetru...desi...prea mult mi-a scazut de cand am umflat rotile...si acum pare ok...o sa mai astept sa mai vad :) )...

LA diesel sonda lambda ai doar daca ai DPF, dar are mai mult rol de control al emisiilor, nu influenteaza consumu. LA diesel amestecul se face cu totul altfel decat la benzina.

Ai schimbat termostatul vreodata ? avand in vedere ca e90 nu are indicator de temperatura nu vezi in cat timp se ridica si nu stii decat atunci cand sunt moarte de tot ar fi o idee sa le schimbi. Multi le schimba cand nu mia baga caldura in masina deja, si e tarziu atunci. Fiecare minut in care masina nu e la temperatura optima, iarna, iti mareste consumul, mai les daca mergi mult in oras. daca nu inchide perfect, e mai lenes etc..rezultatul e consum mare iarna, mai ales in oras, cand stai mult la relanti.

 

 

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

Prin folosirea acestui site, sunteti de acord cu Terms of Use. Gasiti aici Guidelines. Politica de cookies: We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.