Jump to content

tractiune spate vs. tractiune fata


cyborg

Recommended Posts

Guest butcky

NU-MI PLACE TRACTIUNEA FATA!!!!! :blink:

Prima mea masina a fost o dacie papuc - tractiune spate (1600 cmc, carburator dublu corp, consum >18%, vit max. 170 km/h pe bune, schimbam motorul la 5000 km ca il spargeam - cine ma cunoaste stie ca e adevarat), mergeam iarna cu ea si nu am avut nici o problema, cand era zapada mare ii puneam lanturi, ca nu se clintea din loc! Parerea mea e ca se controleaza mai bine o masina cu tractiune spate! Parintii mei au un OPEL VECTRA A 2000 16V SFI - 150 cp si cand o calcam in curbe pierdeam aderenta imediat. Ii fugea botul si cu greu o mai stapaneam. Am mai avut o dacie nova gti si nu m-am acomodat cu ea. Am dat-o pe un BMW 318i din 1990 si sunt foarte multumit! Am revenit la prima dragoste: TRACTIUNEA SPATE! :) :) :)

Cine nu a condus cu tractiune spate nu stie ce senzatii sunt! :)

:)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 69
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Astazi i-am aratat sotiei mele ce face tractiunea spate pe piatra cubica cand este uda (in fata la Casa Poporului) Nu prea a fost incantata. M-a intrebat de ce nu s-a mai intamplat asta pana acum,si i-am explicat ce si cum iar acum fata este pt.tractiune spate. Edited by zixx
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Daca vrei adrenalina, incearcati tractiune + motor spate !!! :)

Sa vedeti atunci senzatie cand iei o curba de-a latu' la viteze cat de cat mari... 60 - 70 km/h. Partea nasoala e ca in curbe la viteze si mai mari, uneori nu mai poti sa virezi deoarece fata este mult prea usoara. :blink:

Link to comment
Share on other sites

Daca vrei adrenalina, incearcati tractiune + motor spate !!!  :)

Sa vedeti atunci senzatie cand iei o curba de-a latu' la viteze cat de cat mari... 60 - 70 km/h. Partea nasoala e ca in curbe la viteze si mai mari, uneori nu mai poti sa virezi deoarece fata este mult prea usoara. :blink:

34603[/snapback]

 

 

Nu e adevarat .... ai auzit de "trottle steering" ? ar trebui sa incerci!

 

Eu la curbe conduc "slow in, fast out" si daca chiar vreau addrenaline fac si trottle steering. Idea e sa ai frane cat mai bune sa le aplici cat mai tarziu la metri inainte de apex'ul curbei apoi trottle steer pana treci de apex, nail the trottle si o sa ai o senzatzie superba cum spatele pierde puntzina tractziune, putzin oposite lock (numai daca vrei sa te dai putzin mare) si un zambet pe buze de la ureche la ureche.

 

La tractziune pe fatza e nasol, daca scapa fatza nu ai ce cauta pe frana doar tzii aceleratzia une o ai si apesi frana putzin, asta ajuta putzin daca tre mai mult iei picioru de pe accleratzie dar atunci nu mai apesi frana, asta ii trage nasu la masina napoi in curba.

 

Un lucru imi place la masini cu tractziune pe fatza ... sa o bagi in marsalier, 4.000 rpm, volan stanga sau dreapta maxim, ambreajul afara apoi tragi frana de mana si te joci cu ea :)

 

Oricum din experientza pe ploaie tot tractziune pe spate e mai safe, deoarece mai bine pleaca spatele (care potzi sa il controlezi) decat odata ce pleca fatza si bye bye charlie. Cea mai buna frana (can nu mai ai ce face) pe tractziune pe spate e sa bagi ina 2a (cat timp ai pierdut masina) si acceleratzie la maxim, face masina sa se invarta si rotzile sa rupa toata tractziunea si te opresti mult mai repede insa invartind.

 

Alta prostie la tractziune pe fatza? steering kickback! prin curbe nu te luptzi numai cu curbele dar si cu volanu, tzil smulge din mana daca ai cauciucuri bune sau mai late.

 

O singur data am avut masina cu tractiune pe fatza pentru ceva timp mai lung (2 luni) un Mitsubishi Magna (Diamante in USA). Jalnica prin curbe si faptul ca cu 320i al meu miam batut joc de un 206GTi si un Integra Trype R prin curbe pe un munte zice foarte multe de tractziune pe fatza fatza de tractziune pe spate, mai ales cand Integra Type R avea 148kw

Edited by XR6
Link to comment
Share on other sites

Guest butcky
Daca te-ai obisnuit cu tractiunea spate, nu cred ca ai nici o problema pe ploaie sau pe zapada! Prima mea masina a fost cu tr. spate si apoi cam toate au fost cu spate! Mi-e greu cand merg cu Opel-ul, ca abia il tin cand e ud pe jos si merg pe sina sau piatra cubica!!! :blink:
Link to comment
Share on other sites

De exemplu, ceea ce explicam in fraza urmatoare: demarajul in viraje. Nu prea pot/n-am chef sa explic mai mult. Pur si simplu simt diferenta.

13535[/snapback]

 

 

poate pt ca , in cazul tractiunii fata, atunci cand dai gaz pe viraje si lasand la o parte tendintele subviratoare, ai parte de vibratii ce se transmit in coloana si volan de la planetare, care sunt suprasolicitate. un feeling clar nesportiv

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

E mai complicat decat pare.

In primul rand tractiunea fata au inventat-o francezii (Citroen), nu japonezii.

 

Tractiunea fata:

 

Plusuri

Motorul ocupa mai bine locul stramt dintre aripile largi ale rotilor din fata (care vireaza). Portbagajul ramane mai mare si cu o forma mai regulata.

Cu portbagajul gol sau plin, pe fata, masina ar vira diferit.

Masa mare a motorului si cutiei de viteza apasa mai mult pe rotile care asigura tractiunea si virarea.

Masina este mai usoara (lipseste, cel putin, un cardan)

Consuma mai putina putere de la motor la roti (aceeasi lipsa a cardanului) si mai putin combustibil din aceasta cauza

Pe aderenta scazuta este net mai performanta ca o propulsie pentru ca iti permite sa accelerezi mult mai devreme. In timp ce spatele accelereaza pentru a supravira din gaz sau nu accelereaza pentru a nu rupe aderenta, fata accelereaza in directia iesirii din viraj

Este mult mai sigura pentru publicul larg:

Ai derapat - de frica, iei piciorul din gaz si masina se roteste si mai tare din cauza franei de motor. Poti sa scapi fara sa lovesti nimic pentru ca masina este mai mica pe lateral decat pe lungime, dar este de preferat sa lovesti cu fata. Ai mai mult de un metru de material care preia socul accidentului, ai airbag-uri care au mai mult timp la dispozitie pentru a se umfla, deci pot fi mai mari, ai centuri etc

 

 

Minusuri

Masa prea mare pe rotile care vireaza.

Putere prea mare pe rotile care vireaza

Repartitie mai proasta a maselor

Mai putin manevrabila - cu gazul pe spate poti vira practic in loc; planetareale (cuplajele homeocinetice) limiteaza unghiul de bracare a rotilor

Pierde adereanta pe puntea directoare mai repede pentru ca ai si forta impusa de virare si cea a tractiunii pe aceeasi suprafata de contact

Forta de tractiune tinde sa roteasca spre drept volanul pe care tu te chinui sa-l tii virat

In accelerare, datorita descarcarii dinamice, rupe aderenta mai repede.

E mai putin distractiva

Nu insist mai mult pentru ca dezavantajele tractiunii fata le-ati gasit destul de bine cu totii.

 

Tractiune spate (propulsie)

 

Plusuri

Rotile motoare se incarca dinamic in accelerare

Se pot repartiza mai bine masele pe masina (masina derapeaza mai neutru - nu spatele intai sau fata intai, ci depinde numai de repartitia dinamica de mase pe care o impune cel de la volan; fata lupta numai cu aderenta impusa de virare, iar spatele numai cu cea impusa de motricitate

E mai distractiva si mai manevrabila

 

Minusuri

Masina este mai grea

Sunt mase mai mari in miscare pana la roti

Cardanul ocupa din spatiul interior al masinii

 

De aceea masinile pentru "transport" se fac, in marea lor majoritate, cu tractiune fata.

 

Masinile sport se fac... pentru sport!

 

(Motoarele si cutiile se pun cat mai aproape de centrul masinii. In spatele puntii din fata sau in fata puntii din spate. Se pune motorul in fata si cutia in spate etc.

Porsche este singurul exemplu in care ingineria a compensat punerea motorului intr-un loc total gresit - in spatele puntii din spate!)

 

Si pot fi cu tractiune spate sau fata.

Ganditi-va ca in DTM, pe asfalt, deci pe aderenta buna, se bat cot-la-cot tractiuni si propulsii

Ganditi-va ca in raliuri, care implica si aderente scazute, nu exista nici o tractiune spate

Iar in formula 1 nu exista tractiune fata, ci numai propulsii.

 

Indubitabil tractiunea integrala este suprema. Sau, cum spunea Ionel Malaut, instructorul de la scoala de pilotaj, "tractiunea integrala este ca regina la sah"!

Toata mecanica si electronica dintr-o masina integrala urmaresc sa transmita puterea pe puntea care o poate pune mai bine jos. Masini "speciale" cum e Mitsubishi Evo au diferentiale active care muta electronic cuplul fata-spate sau stanga-dreapta. Lucru cu care se lauda, de altfel, toate "carutele" mai mult sau mai putin integrale. Diferenta o face "programul" dupa care se face aceasta repartitie.

La Evo este gandit pentru cea mai buna performanta si intervine corectiv abia dupa ce tu te sperii (iei piciorul din gaz, virezi mai mult, franezi etc)

La fel la Nissan Skyline GTR (din comentariile unora care l-au condus), la fel la noile BMW-uri, la fel la noua Honda Legend (din declaratiile lor).

Practic, acestea permit virarea din gaz.

Nu inca la Audi, Octavia 4x4, Panda 4x4, bunica 4x4 etc.

Subaru STI e un caz special care nu permite virarea din gaz pentru ca stie ca, in principu, o asfel de abordare a virajului este mai putin performanta. Dar, cu asta, cam omoara distractia.

Marea problema a tractiunilor integrale este masa mai mare si puterea consumata pe transmisii. De aceea Citroen, cand a venit in WRC si, fiind la inceput, au mers numai cu tractiune fata, pe asfalt, au batut tot ce misca.

Link to comment
Share on other sites

Tractiunea fata:

 

Plusuri

[...]

Pe aderenta scazuta este net mai performanta ca o propulsie pentru ca iti permite sa accelerezi mult mai devreme. In timp ce spatele accelereaza pentru a supravira din gaz sau nu accelereaza pentru a nu rupe aderenta, fata accelereaza in directia iesirii din viraj

Este mult mai sigura pentru publicul larg:

Ai derapat - de frica, iei piciorul din gaz si masina se roteste si mai tare din cauza franei de motor. Poti sa scapi fara sa lovesti nimic pentru ca masina este mai mica pe lateral decat pe lungime, dar este de preferat sa lovesti cu fata.

[...]

 

 

La Evo este gandit pentru cea mai buna performanta si intervine corectiv abia dupa ce tu te sperii (iei piciorul din gaz, virezi mai mult, franezi etc)

La fel la Nissan Skyline GTR (din comentariile unora care l-au condus), la fel la noile BMW-uri, la fel la noua Honda Legend (din declaratiile lor).

Practic, acestea permit virarea din gaz.

Subaru STI e un caz special care nu permite virarea din gaz pentru ca stie ca, in principu, o asfel de abordare a virajului este mai putin performanta. Dar, cu asta, cam omoara distractia.

 

[...]

43314[/snapback]

 

Eu nu prea am inteles cum e cu virarea asta din gaz, asa periculoasa si de ce:

Ai derapat - de frica, iei piciorul din gaz si masina se roteste si mai tare din cauza franei de motor.
asta nu era valabila la masinile cu propulsie?

Eu am patit-o o data de m-am invartit cu bmw-ul din cauza ca in timp ce viram am pus frana ceva mai tare...si mi-a fugit fundul in laterale(pe rand)... si nu prea am inteles fenomenul. Poate mi-a cam ruginit fizica sau nu stiu destula mecanica!?!

Link to comment
Share on other sites

Eu nu prea am inteles cum e cu virarea asta din gaz, asa periculoasa si de ce:

asta nu era valabila la masinile cu propulsie?

Eu am patit-o o data de m-am invartit cu bmw-ul din cauza ca in timp ce viram am pus frana ceva mai tare...si mi-a fugit fundul in laterale(pe rand)... si nu prea am inteles fenomenul. Poate mi-a cam ruginit fizica sau nu stiu destula mecanica!?!

43331[/snapback]

 

Virarea din gaz

 

Fundul masinii tinde sa fuga in exteriorul curbei.

Daca accelerezi rupi aderenta puntii spate si permiti fundului sa se mai duca in derapaj. E valabil si la luarea piciorului din gaz daca frana de motor rupe aderenta. Dar daca accelerand poti duce fundule in exterior si la viteze mici, pentru a derapa din frana de motor trebuie sa vii mai tare.

 

La ce ma refeream eu cu tractiunea fata este altfel:

Vii mai tare (altfel nu are de ce sa plece fundul masinii)

Daca iei piciorul din gaz in timp ce fundul e in derapaj, fata se incarca din frana de motor si spatele se descarca. Cum spatele , oricum, plecase in derapaj, daca este descarcat mai mult nu face decat sa continue mai usor miscare de derapare.

 

Ca sa prinzi mai bine diferenta:

 

La luarea piciorului din gaz cu tractiune fata favorizezi derapajul datorita transferului de mase.

La tractiune spate favorizezi derapajul datorita depasirii capacitatii de aderenta prin turarea pneurilor

 

Toata discutia este valabila pentru derapajele puntii spate.

Link to comment
Share on other sites

Aha. Acum am inteles cum e la tractiunea fata. Multumesc.

Dar la spate...cum e cu "depasirea capacitatii de aderenta prin turarea pneurilor"?

Si inca o intrebare. Ce se poate face intr-o astfel de situatie?

Stiu..de rpeferat e sa nu se ajunga acolo,dar daca s-a intamplat ...si "o simti"...ce poti face?

Link to comment
Share on other sites

Aha. Acum am inteles cum e  la tractiunea fata. Multumesc.

Dar la spate...cum e cu "depasirea capacitatii de aderenta prin turarea pneurilor"?

Si inca o intrebare. Ce se poate face intr-o astfel de situatie?

Stiu..de rpeferat e sa nu se ajunga acolo,dar daca s-a intamplat ...si "o simti"...ce poti face?

43334[/snapback]

Si pneurile spate se lupta sa mentina aderenta datorita virajului. Cand sunt la limita tu mai bagi si forta de tractiune pe ele. Evident ca, la limita datorita virajului, orice forta in plus (de tractiune, cand accelerezi sau de franare, cand reduci gazul) depaseste aceasta limita.

 

Ce se poate face:

Sa readuci turatia rotilor cat mai aproape de cea necesara pentru parcurgerea normala a virajului. Daca a plecat fiinca ai acc prea tare, reduci usor; daca a plecat din frana, acc usor.

Totul depinde de cat spatiu pe drum ai la dispozitie. Tu poti sa faci manevrele corecte pentru restabilirea directiei de mers, dar, daca intre timp ai iesit de pe drum, probabil nu mai are rost!

 

Oricum, daca nu exersezi foarte mult ca sa stii dozajul dinainte si sa cam stii CAT faci, nu prea conteaza ca stii CE sa faci.

Edited by Ovidiu Ghitan
Link to comment
Share on other sites

Pai daca iei piciorul dupa acceleratie cum se tureaza pneurile? :blink:

43333[/snapback]

Pneurile se tureaza mai mult decat e cazul cand acc.

Dar derapajul puntii spate apare la tractiunea spate si daca pneurlie se invart mai putin decat e cazul - cand esti in frana de motor, deci cand ridici piciorul din acc.

Edited by Ovidiu Ghitan
Link to comment
Share on other sites

Acum am inteles :blink:

Ma pot culca linistit.

 

Oricum, daca nu exersezi foarte mult ca sa stii dozajul dinainte si sa cam stii CAT faci, nu prea conteaza ca stii CE sa faci.

 

Intr-adevar, cel mai bine e sa evit astfel de situatii...cum de exersat nu prea am unde sa exersez.

Multumesc.

Link to comment
Share on other sites

Pneurile se tureaza mai mult decat e cazul cand acc.

Dar derapajul puntii spate apare la tractiunea spate si daca pneurlie se invart mai putin decat e cazul - cand esti in frana de motor, deci cand ridici picorul din acc.

43336[/snapback]

 

 

Am inteles.

 

Te referi cand masina este in curba,sau pe drum alunecos?

Link to comment
Share on other sites

Am inteles.

 

Te referi cand masina este in curba,sau pe drum alunecos?

43338[/snapback]

 

Daca masina este perfect echilibrata (ipotetic), pe drept, fara sa virezi volanul de loc, fundul masinii nu va pleca in nici o parte.

 

Daca esti in viraj, va pleca spre exteriorul virajului.

 

Daca esti pe loc, dar ai volanul virat, pe partea din exteriorul virajului, pentru ca pe acolo te-ai deplasa pe o raza mai mare, rezistenta opusa de partea de pe exterior va fi mai mica, deci tot intr-acolo va fugi si fundul (acea parte a masinii va inainta mai repede)

Link to comment
Share on other sites

Daca masina este perfect echilibrata (ipotetic), pe drept, fara sa virezi volanul de loc, fundul masinii nu va pleca in nici o parte.

 

Daca esti in viraj, va pleca spre exteriorul virajului.

 

Daca esti pe loc, dar ai volanul virat, pe partea din exteriorul virajului, pentru ca  pe acolo te-ai deplasa pe o raza mai mare, rezistenta opusa de partea de pe exterior va fi mai mica, deci tot intr-acolo va fugi si fundul (acea parte a masinii va inainta mai repede)

43340[/snapback]

 

 

Am inteles.Teoria este ok.Cu practica este mai greu :)

 

Sa inveti sa conduci ,trebuie sa faci niste cursuri.Cursuri,nu scoala de soferi :)

 

Am facut un singur curs, si tot nu ma consider un sofer foarte bun.

 

Oricum.Multumesc pentru raspunsuri!

 

Desi ar trebui,doar sunt roman... :blink:

Link to comment
Share on other sites

Situatia mea a fost si-n curba si pe drum alunecos(incepuse sa ploua).

43339[/snapback]

Nu conteaza de cat de alunecos este drumul.

 

Pe gheata sa fii, daca mergi drept, vei aluneca tot... drept. Ai simti doar la frana ca nu te mai opresti.

 

In viraj numai viteza va diferi. Pe drum uscat va trebui sa vii mai tare sau sa acc mai tare sau frana de motor sa fie mai brutala.

Se intampla exact aceleasi lucruri.

 

Somn usor si Frana inainte de viraj!

Nu e un sfat a la "Reflectii rutiere" este un sfat pentru a... merge mai repede!

Poate ati remarcat si la XR6: sacrifici viteza de intrare (in viraj) pentru cea de iesire!

Link to comment
Share on other sites

Am inteles.Teoria este ok.Cu practica este mai greu :)

 

Sa inveti sa conduci ,trebuie sa faci niste cursuri.Cursuri,nu scoala de soferi :)

 

Am facut un singur curs, si tot nu ma consider un sofer foarte bun.

 

Oricum.Multumesc pentru raspunsuri!

 

Desi ar trebui,doar sunt roman... :blink:

43341[/snapback]

 

Da' mai, dar mai sunt si romani fraieri! :)

 

Glumesc, evident.

Scoala iti arata cum, nu te face si (elev) bun.

Link to comment
Share on other sites

Situatia mea a fost si-n curba si pe drum alunecos(incepuse sa ploua).

43339[/snapback]

 

Ironm, te-ai invartit cumva recent pe Dealul Negru intr-o curba? Un prieten de al meu cu un Citroen C5 a vazut un 320d cu facelift care s-a invartit cativa metri mai in fata lui.

Link to comment
Share on other sites

Ironm, te-ai invartit cumva recent pe Dealul Negru intr-o curba? Un prieten de al meu cu un Citroen C5 a vazut un 320d cu facelift care s-a invartit cativa metri mai in fata lui.

43344[/snapback]

 

Nu stiu unde e Dealul Negru. Daca e in Cluj, NU. :blink:

Si nici nu a fost recent...si nici nu m-am invartit complet...doar stanga-dreapta-stanga-dreapta-stanga-stop :) Eram pe la Grozavesti, in Buc.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

Prin folosirea acestui site, sunteti de acord cu Terms of Use. Gasiti aici Guidelines. Politica de cookies: We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.