Jump to content

Uleiuri pentru motoare BMW clasice (anii '70 - '90)


FiveThreeFive
 Share

Recommended Posts

Acest topic incearca sa abordeze problema uleiului utilizat in motoarele considerate in prezent “de conceptie veche”, caracterizate de regula prin urmatoarele caracteristici:
- au doua supape pe cilindru;
- supapele sunt relativ grele, ceea ce implica arcuri de supape puternice;
- axa cu came este in frictiune directa cu culbutorii sau tachetii.

Din gama BMW, este vorba de motoarele M10, M20, M30, M70, posibil si M40, fabricate de pe la sfarsitul anilor '60 pana in prima parte a anilor '90 (de unde rezulta ca interesul pentru acest topic ar putea fi foarte redus sau nul).
Nu intra in aceasta categorie motoarele cu 4 supape pe cilindru (incepand cu M50, M42, M60 si derivatele / inlocuitoarele), posibil si cele cu 2 supape pe cilindru, dar avand culbutori cu role (ex: M73, M43).

Intotdeauna, baza de plecare o constituie informatiile din manualul original de utilizare a masinii. Imaginile alaturate prezinta specificatiile privind uleiul de motor din manualul pentru un E28 din 1981 (deci valabile pentru motoare M30, M10 si M20), respectiv pentru un E32 din 1993 (deci valabile pentru motoare M30, M60, si M70).
In momentul in care am deschis acest thread, specificatiile din imagini erau deja vechi de cca. 4 si respectiv 3 decenii. Uleiurile de motor au evoluat enorm intre timp, ceea ce este o veste buna si o veste proasta, in acelasi timp. Vestea buna este ca uleiurile din prezent sunt net superioare. Vestea proasta este ca noile uleiuri au tinut cont de evolutia tehnologiei motoarelor, dar si de cerintele privind reducerea emisiilor si poluarii.

In prezent (repet, “prezentul” este data redactarii), uleiuri de calitate conforme cu normele API pana la SJ inclusiv practic nu se mai gasesc pe piata. Exceptiile sunt foarte rare. La acestea se adauga gamele de uleiuri clasice ale producatorilor consacrati (ex: Castrol Classic XL 20W-50 API SF).
Uleurile de acum sunt in cea mai mare parte conforme cu API SN, SM, foarte recentul SP si, din ce in ce mai rar, cu mai vechiul SL (in ordinea cronologica a aparitiei: SL, SM, SN si SP).

Chiar daca API afirma ca o categorie mai noua de ulei, (citez:) “include performantele” uleiurilor de categorie mai veche, aceasta nu inseamna neaparat ca, pentru un anumit tip de motor, un ulei modern este superior.
Conform informatiilor din diverse surse, odata cu trecerea de la API SL la API SM a fost redus semnificativ continutul de aditiv ZDDP (zinc + fosfor) din compozitia uleiurilor, fapt asociat cu uzura accelerata a sistemului de distributie (axe cu came, culbutori / tacheti) la motoarele definite mai sus. Uleiurile API SN contin si mai putin ZDDP.
Daca faceti o cautare pe Internet, veti gasi o groaza de dezbateri pe acest subiect, cu opinii variate si deseori opuse – fara insa a rezulta o concluzie clara si universal acceptata.

In contextul descris mai sus, pentru a alege un ulei potrivit motoarelor definite mai sus, recomand urmatoarele:

1) In ceea ce priveste vascozitatea uleiului, utilizati specificatiile din manualul masinii. Este un lucru cert ca uleiurile sintetice moderne pot acoperi intervale mai mari de temperatura fata de uleiurile minerale, pentru o vascozitate data. Deci, cu atat mai mult inseamna ca, atat timp cat respectati manualul masinii, nu puteti gresi. Spre exemplu, un motor M30 utilizat in Romania in perioada (aprox.) martie – noiembrie va functiona in intervalul tipic de temperatura  5 gr. C – 40 gr. C. Rezulta ca vascozitatea necesara este 15W-50 sau 20W-50.

2) In ceea ce priveste clasificarea API a uleiului, alegeti cea mai veche categorie care este disponibila pe piata, dar de preferinta fara a cobori sub SG. Oricum, in afara de uleiurile dedicate pentru autoturisme clasice, este improbabil sa mai gasiti ulei sub API SL, de la un producator de incredere.

3) Uleiurile sintetice au avantaje incontestabile. Totusi, cu exceptia situatiei in care utilizati masina doar in conditii de iarna, este improbabil sa gasiti uleiuri sintetice care sa indeplineasca, in acelasi timp, criteriile de la (1) si (2) de mai sus. Ca urmare, uleiurile semi-sintetice pot fi solutia optima.

4) In ceea ce priveste intervalul de schimb, acesta depinde mult de modul in care este utilizata masina. Intrucat nimeni nu contabilizeaza orele de functionare, in principiu la motoare cu asemenea vechime este o buna practica schimbarea uleiului la cel mult 8.000 Km sau 1 an (evenimentul care se intampla primul).

Este cert ca, pe masura ce timpul trece, vor disparea de pe piata uleiurile potrivite pentru aceste motoare. Foarte posibil, cei care au un astfel de BMW vor trebui sa apeleze in curand la uleiuri specializate pentru masini clasice. Strict cu titlu de exemplu, un bun candidat ar putea fi Motul Classic 2100 15W50 semi-sintetic API SH, care contine, conform fisei tehnice: "a combination of high-Zinc level (ZDDP content above 1800 ppm) and Molybdenum additives". Evident, vor trebui luate in considerare variantele similare de ulei de la producatorii consacrati, disponibile in piata la momentul respectiv.

E28_oil-specs_1981.jpg

E32_oil-specs_1993.jpg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Eu la M42 care e ceva mai "nou " ca si conceptie am folosit si pare ca motorului in place ulei cu MoS2  10W40 din ce vad pe configurator este recomandat si pt M20/M30 de altfel producatorul spune   The unique formulation adds a high pressure and temperature resistant lubricating layer to all friction surfaces for added wear protection and safety reserves. Reduced friction will contribute to lower oil temperatures, oil consumption and stable oil pressure. Particularly suited for older generation air- or water-cooled gasoline solid lifter engines, with or without turbochargers. The MoS2 formulation dictates the oils gray color. Mai mult vad ca respecta normele : 

ACEA A3, ACEA B4, API SL

Edited by alex230ro
Link to comment
Share on other sites

Este necesara prudenta, in ceea ce priveste recomandarile diversilor producatori de uleiuri, prin configuratoarele online.

Iau ca exemplu un BMW E34 535i (motor M30). Castrol recomanda Edge 5W-40 A3/B4 API SN, dar si diverse alternative tot API SN. Liqui Moly recomanda Top Tec 4200 SAE 5W-30 API SP (!!), dar printre alternative mentioneaza si MoS2 Antifriction SAE 10W-40 API SL. La Motul, prima sugestie este 6100 SYNERGIE+ 10W-40 API SN, dar una dintre variantele propuse este si 4100 POWER 15W-50 API SL.

Dintre toate cele de mai sus, Motul 4100 Power 15W-50 este o alegere excelenta - de fapt, este probabil cel mai bun ulei existent in prezent pe piata, pentru motoarele care fac subiectul acestui topic si conditiile climatice din Romania (excluzand, poate, zilele geroase de iarna). Liqui Moly MoS2 10W-40 sau chiar Castrol Edge 5W-40 ar putea fi alternative acceptabile, dar fara a fi neaparat si corespunzatoare (sunt sceptic privind utilizarea lor in zilele caniculare, mai ales ca, de regula, E34 535i nu are radiator de ulei). Iar Liqui Moly 4200 5W-30 ar fi o alegere foarte proasta.

In concluzie, un configurator este util, dar sugestiile de acolo trebuie analizate cu mare atentie.

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, FiveThreeFive said:

Motul 4100 Power 15W-50 este o alegere excelenta - de fapt, este probabil cel mai bun ulei existent in prezent pe piata, pentru motoarele care fac subiectul acestui topic si conditiile climatice din Romania

De ce asta ar fi o alegere excelenta? Nu e cumva semi-sintetic

Eu inteleg sa folosesti un ulei semi-sintetic dupa ce ai folosit un ulei mineral in TRANZITUL spre full-sintetic, cu avertizarea ca drumul spre mineral si seni-sintetic datorita "NATURII" e interzis!!

Si mai ales, folosesti un ulei mai gros dupa ce ala mai subtire il pierde. Nu asa ca specifucatiile's beton pe hartie.. desigur numai dupa ce CUNOSTI TRECUTUL acelui motor!

Fie el "modern" sau nu.

A, sa nu uitam ca motoarele anilor apusi.. au "crescut" cu uleiuri minerale pentru ca nu aveau alte "chestiuni" care sunt zilele astea protejate de aditivii uleiurilor sintetice.

Edited by bimmer90f30
Link to comment
Share on other sites

Pai aici vorbim de motoare mai vechiu prea are legatura full sintetic- pe vremea aceea nu se stia deci nu a testat nimeni cu full sintetic   ideea e ca posibil ca full sintetic sa faca mai mult rau decat bine in cazul lor.  Scrie si mai sus

@FiveThreeFive   "Conform informatiilor din diverse surse, odata cu trecerea de la API SL la API SM a fost redus semnificativ continutul de aditiv ZDDP (zinc + fosfor) din compozitia uleiurilor, fapt asociat cu uzura accelerata a sistemului de distributie (axe cu came, culbutori / tacheti) la motoarele definite mai sus. Uleiurile API SN contin si mai putin ZDDP. "  deci asta ar fi explicatia aparitiei uzurii "bruste" la M30uri cu km relatv putini ? Pana acum explicatia era "boala lor"  "asa face toate" 

Link to comment
Share on other sites

40 minutes ago, alex230ro said:

deci asta ar fi explicatia aparitiei uzurii "bruste" la M30uri cu km relatv putini ? Pana acum explicatia era "boala lor"  "asa face toate" 

Consider ca aici sunt doua probleme diferite cu acelasi efect.

"Boala" motoarelor M30, de care mentionezi mai sus, se refera la slabirea in timp a suruburilor tubulare ("banjo") care fixeaza rampa de ulei. Ca urmare, nu mai ajunge suficient ulei in rampa, ceea ce conduce la uzura axelor cu came si a culbutorilor. In practica, problema are doua solutii banale: fie se verifica si se strang la cuplu suruburile respective cu ocazia fiecarui reglaj de joc cublutori, fie se asigura impotriva slabirii folosind Loctite. Aceasta problema se intampla si in anii '70 si se poate intampla si acum, atat timp cat suruburile respective nu sunt asigurate sau verificate; nu are nicio legatura cu tipul / calitatea uleiului de motor folosit.

A doua problema se refera la uzura in timp a elementelor de distributie in contact direct (came, culbutori / tacheti) nu numai la M30, ci la toate motoarele la care exista frecare intensa prin alunecare intre aceste elemente, determinata de arcurile de supapa puternice. De data aceasta, cauza uzurii este uleiul necorespunzator. Primii care au observat acest fenomen au fost posesorii unor modele mai vechi de Porsche si VW, dupa ce au inceput sa utilizeze uleiuri de generatie recenta. Intrucat procentul de aditiv ZDDP din ulei a fost redus semnificativ de la API SL la SM, uzura a fost asociata cu aceasta modificare. Asa cum am spus, este un subiect de dezbatere foarte aprins. Iar din faptul ca fisele tehnice ale uleiurilor destinate motoarelor clasice precizeaza in clar nivelul inalt de ZDDP, rezulta ca nu iese fum fara sa faci foc. In principiu, pentru astfel de motoare un ulei cu un continut de aditiv ZDDP peste 1200 ppm este considerat safe, iar sub 800 ppm insuficent. Valorile sunt orientative, iar opiniile variaza.

 

  • De acord! 2
Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, FiveThreeFive said:

A doua problema se refera la uzura in timp a elementelor de distributie in contact direct (came, culbutori / tacheti) nu numai la M30, ci la toate motoarele la care exista frecare intensa prin alunecare intre aceste elemente, determinata de arcurile de supapa puternice. De data aceasta, cauza uzurii este uleiul necorespunzator.

👍asta e cu totul altceva. Pentru un motor facut cu anumita "specificitate" spre uzura prematura a unor componente, da, merita pus un anumit soi de ulei.

🤜🤛👏

Link to comment
Share on other sites

Este interesant si faptul ca producatorii pot modifica formula unui anumit tip de ulei, pastrand aceeasi denumire.

Spre exemplu, Liqui Moly Synthoil Racetech GT1 10W-60 a fost, mult timp, un ulei API SL. De cativa ani insa, desi denumirea a ramas identica, compozitia a fost modificata astfel incat sa se incadreze in API SN.

De unde rezulta ca, inainte de a efectua schimbului de ulei, trebuie verificat daca producatorul a mentinut specificatia antrioara sau nu - deci, implicit, daca mai este potrivit motorului respectiv.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Mi-am amintit acum si de noul "hit" in materie de uleiuri - Ravenol , am bagat E28 535i in configurator si am primit  doua variante "minerale" 

https://www.ravenol.de/en/produkt/motorenoel/pkw-motorenoel/ravenol-formel-super-sae-15w-40

 

https://www.ravenol.de/en/produkt/motorenoel/pkw-motorenoel/ravenol-formel-standard-sae-10w-30

 

plus un semi sintetic https://www.ravenol.de/en/produkt/motorenoel/pkw-motorenoel/ravenol-tsi-sae-10w-40

Interesant e ca mineralele aparent sunt API SF

Link to comment
Share on other sites

Uleiuri de motor foarte bune erau produse chiar si acum 30 de ani.

Este faimos testul efectuat de catre cei de la Mobil la inceputul anilor '90. Au cumparat un BMW E30 325i nou si l-au rulat pe stand, in regim variabil dar in limitele unui interval de viteza aprox. 70 - 135 Km/h, 24 de ore pe zi, timp de 4 ani (!). Evident, in tot acest timp uleiul de motor a fost schimbat conform intervalului de service indicat de catre BMW. Cand rulajul simulat a ajuns la 1 milion de mile (1,6 milioane Km) au oprit testul, au dezasamblat motorul si au masurat uzura. Au constatat ca toate piesele inca erau in tolerantele specificate de BMW.

Din pacate, nu am reusit sa gasesc nicaieri informatii despre tipul de uiei utilizat de catre Mobil in test - in afara de faptul ca era ulei sintetic. Nu se stie nici daca intr-adevar au folosit un ulei "de raft", sau unul cu o formula speciala. Avand in vedere perioada in care s-a efectuat testul, as zice ca uleiul era cel mai probabil API SG. In fine, simularea pe stand nu poate fi echivalata cu utilizarea in viata de zi cu zi, iar regimul de test a fost foarte bland (turatii joase spre medii, ambient de hala, extrem de putine porniri la rece, etc.). Chiar si asa, rezultatul a fost spectaculos si spune foarte mult despre nivelul tehnologic al industriei auto de atunci.

https://youtu.be/gHmMlU8Q-V8

Revenind motoarele care sunt subiectul acestui topic, a utiliza un ulei avand formula specifica ultimei parti a anilor '80 - anilor '90 nu constituie absolut nicio problema. Dimpotriva, este foarte probabil sa fie mai potrivite motoarelor respective, decat multe uleiuri moderne. Problema este ca astfel de uleiuri nu se mai gasesc cu usurinta in comert.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

Prin folosirea acestui site, sunteti de acord cu Terms of Use. Gasiti aici Guidelines. Politica de cookies: We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.