Jump to content

Recommended Posts

De mult timp ma tot invart in jurul cozii, daca este oportun sau nu sa exprim opinia de mai jos. Ar putea fi cel mai off-topic subiect din aceasta sectiune a forumului. Totusi, am ajuns la concluzia ca merita sa imi asum riscul de a cadea in penibil.

Daca sunteti departe de momentul de a avea o familie, probabil ca puteti ignora cele de mai jos. Daca a avea un copil este o perspectiva ce se contureaza la orizont,  sau daca aveti deja un copil - fie el de varsta frageda sau inca sub varsta majoratului, poate ar fi o idee buna sa cititi.

Subiectul este educatia copilului, mai exact investitia in educatie.

Educatia unui copil nu inseamna ca acesta sa ajunga olimpic la matematica. Aceea este performanta. Evident, educatia nu exclude performanta. Dar un om poate fi educat si fara a excela intr-un domeniu anume.
A fi educat inseamna a avea un bagaj consistent de cunostinte generale - actualizate si din toate domeniile, a interactiona si a socializa cu oamenii intr-un mod manierat si civilizat, a stapani foarte bine macar o limba de circulatie internationala, a judeca limpede si cu precizie, a fi flexibil si adaptabil la schimbarile majore din timpul vietii. Si poate alte calitati care imi scapa acum.
Un om educat are intotdeauna o sansa mai buna in viata. Daca si stie sa fructifice sansa, este alta discutie, dar este cert ca educatia ii ofera acest potential.

Educatia isi are radacinile (si bune, dar si rele) in familie - de unde si rolul important al celor 7 ani de acasa. Dar, dupa aceea, contributia majora o are scoala.

Nu o sa intru in complexitatea dezbaterii privind tipul ideal de scoala pentru un copil.
Exista scoala de stat, scoli private, homeschooling. Exista curriculum national, dar si alternative la acesta. Fiecare trebuie sa analizeze si sa decida ce directie crede ca este mai buna pentru copilul sau. Daca am ales bine sau mai putin bine, vom sti exact abia dupa ce termina studiile - cand, oricum, va fi prea tarziu pentru a mai schimba ceva.

Un lucru este cert: este fundamental a alege o scoala “buna” - cu alte cuvinte, o scoala care face copiilor o educatie de calitate. 
In general, noi suntem obisnuiti, din trecut, cu ideea ca scoala este gratis. Timpurile s-au schimbat. O buna educatie implica, in vremurile de astazi, un efort financiar semnificativ. Chiar si in situatia in care copilul merge la scoli de stat, dar cu atat mai mult daca scolile sunt private. 

Mai mult, a investi in educatie inseamna si activitati extra-curriculare. Poate fi un city-break pentru a vizita cateva muzee faimoase, poate fi o tabara de limbi straine, etc.
Expresia “cea mai buna investitie este in educatie”, desi veche, este cat se poate de actuala si adevarata. 

In mare majoritate, cei interesati de acest forum au macar un BMW. Stim cu totii, a cumpara, a utiliza si a intretine un BMW implica pentru majoritatea o cheltuiala semnificativa, iar pentru unii chiar un efort financiar ce frizeaza iresponsabilitatea.
Fie ca este pasiune, fie ca este o reprezentare a unui status social (real sau inchipuit), a detine un BMW inseamna un cost care, intr-o abordare strict pragmatica a scopului principal - anume, de mijloc de transport, ar putea fi mult diminuat. Cu siguranta, fiecare are dreptul de a decide in ce mod isi cheltuie veniturile.

Totusi, este egoism, nepasare si iresponsabilitate atunci cand pentru educatia copilului nu se investeste macar o suma de acelasi ordin de marime cu cea cheltuita pentru masina. Mai tarziu in viata nu o sa intereseze pe nimeni si nici nu o sa ne incalzeasca cu nimic faptul ca in prima parte a vietii am consumat o buna parte a economiilor pentru a detine un BMW “de soi”.
Dar vor fi evidente consecintele pozitive ale banilor investiti in educatia copilului / copiilor, sau cele negative ale ignorarii educatiei.

Ganditi-va la cele de mai sus atunci cand cumparati un BMW, cand alocati cateva mii de Euro pentru un upgrade, sau chiar cand umpleti rezervorul masinii. Acest lucru nu inseamna ca recomandarea este de a cumpara Dacii Logan in loc de BMW-uri.
Dar ar putea sa insemne ca, spre exemplu si in functie de situatia financiara a familiei, in loc de a cheltui 130.000€ pentru un BMW X7 nou, ar putea fi o alegere mai inteleapta sa cumparam un X3 nou cu 80.000€, iar restul de 50.000€ sa ii folosim pentru educatia copiilor.

De retinut: cand este vorba de educatie, intotdeauna e loc si pentru mai bine – ca sa parafrazez pe Mircea Diaconu si Toma Caragiu din sceneta “Fabula”.

  • Like 2
  • De acord! 7
Link to comment
Share on other sites

In niciun caz nu cazi in penibil - din contra as spune. Nu ne putem educa insa copiii, inainte de a ne educa pe noi. La fel nu ne putem creste copiii, fara sa ne crestem pe noi inainte (maturizare, responsabilitate).

Nu imi este clar daca vrei sa fie un topic despre responsabilitate, sau o discutie libera despre cum impaci pasiunile (care de cele mai multe ori implica cheltuieli, si asa cum ai mentionat, ele pot fi substantiale) cu investitiile in educatie (a ta, a copiilor). Cred ca suntem mai multi aici care suntem interesati sau putem impartasi opinii cu privire la educatie, dar poate nu toti avem curaj sa abordam subiectul.

Cazul meu este unul mai aparte, intrucat pana anul trecut, nu mi-am cumparat niciodata o masina noua, iar pe primul plan au fost intotdeauna investitiile. Cand mi-am cumparat anul trecut prima masina noua (nu e BMW), am cheltuit pe ea veniturile mele pe 4 luni, si achizitionasem deja 7 imobile fara credit. Asta a fost regula mea dintotdeauna cu privire la liabilities: nu am platit pe o masina mai mult de 3-4 luni de venituri raportate la 1 an (12 luni).

Legat de educatia copiilor, eu am 1 buc baiat care implineste in vara 11 ani, si in afara de faptul ca pana acum am ales invatamant privat (care respecta curicula romaneasca), planul meu pe viitor este sa incep sa ii predau educatie financiara.

Educatia are mai multe aspecte, iar eu consider ca succesul nu consta in sumele de bani acumulate, ci in construirea rezilientei pentru pregatirea copiilor pentru obstacolele inerente ale vietii. Am nenumarate exemple de oameni cu bani care sunt nefericiti.

Daca vreti sa impartasim idei despre cum si ce facem, si cum impacam pasiunile cu responsabilitatea, cred ca este un topic de interes pentru oricine care considera ca la orice varsta poate invata nou. Salut cu entuziasm deschiderea acestui topic.

Edited by mcliviu
  • Thanks 1
  • De acord! 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, mcliviu said:

Nu imi este clar daca vrei sa fie un topic despre responsabilitate, sau o discutie libera despre cum impaci pasiunile [...] cu investitiile in educatie.

@mcliviu, in principal am vrut sa trag un semnal de alarma asupra cazurilor, des intalnite (cel putin de mine), in care parintii cheltuie o buna parte din venituri pentru pasiuni, in timp ce copilul este "uitat" la scoala din colt - desi in mod evident si-ar permite sa faca semnificativ mai mult pentru educatia lui.

  • De acord! 2
Link to comment
Share on other sites

Intr-o lume ideala, si scoala din colt ar asigura un nivel decent de educatie/pregatire, atunci parintii nu ar trebui sa isi cumpere suv Bmw sa isi transbordeze copiii la scoli private, ci i-ar conduce pe jos pana la scoala; indiferent de cine a fost la putere, invatamantul (si sanatatea) a primit un procent mizerabil din PIB, fata de cei 6% stipulati prin lege....daca invatamantul ar fi finantat, reformat, profesionalizat, atunci nu ar mai exista dileme de genul cumpar masina sau duc copilul la scoala privata, asta deoarece sunt multi ce nu au ce manca la cina, ei cum ar avea acces la educatie (chiar si cea de baza, nu privata).

Statistic tarile ce investesc in educatie prin programe de masa, ce au un nivel ridicat al persoanelor cu studii inalte sunt si tarile in care se traieste mai bine....nu neaparat tarile in care ponderea educatiei private este ridicata, si unde exista discrepante sociale uriase.

Acum as fi ipocrit sa nu recunosc ca si eu am copilul intr-o scoala privata, dar e alta tara, alta poveste, si am facut-o din motive destul de pragmatice, si anume faptul ca este aproape de jobul sotiei, si in mediul privat profesorii fac rar greve, deci nu trebuie sa ne facem griji pentru perioadele cu greve.

  • De acord! 1
Link to comment
Share on other sites

Intamplator fix asta am făcut, adică după ce clasele 2-4 am avut copilul la o școală privata am zis hai din a 5-a sa o las la "stat" .Teapa ,din păcate am greșit si acum am mutat-o din nou la o școală privata ,costurile pt multa lume ar putea fi mari dar pana la urma daca vrei ceva bun se pare ca nu se poate altfel, la stat școala a ajuns un fel de bătaie de joc iar "colegii" poate fi și ei destul de "periculoși"  . Am făcut bine/rău nu am de unde sa știu acum. 

Link to comment
Share on other sites

On 3/3/2023 at 11:48 AM, FiveThreeFive said:parintii cheltuie o buna parte din venituri pentru pasiuni, in timp ce copilul este "uitat" la scoala din colt - desi in mod evident si-ar permite sa faca semnificativ mai mult pentru educatia lui.

Un punct de vedere foarte interesant si pana la urma logic. Am sa imi spun si eu parerea aici, in primul rand felicitari pentru acest topic.

Incep cu o intrebare, mai exact cu un lucru care in ultima vreme a devenit deranjant.

Ce ne facem cu analfabetismul functional ? Este o realitate, una trista din pacate. Caci este in stransa legatura cu investitia in educatie.

A fi analfabet functional nu este o rusine.

A fi analfabet funtional nu e o jignire.

Analfabetul functional este o notiune care se refera la o persoana care poate sa reproduca verbal sau in scris un text / link, dar nu il intelege suficient sau continutul de idei nu este inteles decat, eventual, la un nivel foarte superficial.

Opinia specialistilor este ca aceasta situatie dezastruoasa a aparut deoarece principala metoda de invatare a elevilor este memorarea mecanica ceruta de un sistem educational axat predominant pe memorare in defavoarea intelegerii conceptelor prezentate de programele didactice.

Citeam la un moment dat ca toata lumea stie teorema lui Pitagora, dar nu stie nimeni la ce foloseste.

Q.e.d

Competentele de literatie reflecta capacitatea unei persoane de a relationa cu un text. Literatie adica alfabetizarea functionala.

Dar ce ne facem cand persoana nu intelege textul, iar acesta este postat in spatiul public si folosit ca resursa in reusita unei rezolvari a unei probleme ?!

Raspunsul este simplu: este penibil si pentru cel care citeste si ulterior, sper, pentru analfabetul functional.

Zicea cineva ceva de genul ca educatia incepe prin noi.

Una din solutii ar fi fara discutie invatamantul privat, o alegere foarte inteleapta.

Sau vesnica reformare a sistemului actual de invatamant.

Invatamantul la stat e gratis, moca, iar cel privat e pe bani. Multi !

 

Link to comment
Share on other sites

On 3/3/2023 at 11:47 AM, Eugen B said:

Acum as fi ipocrit sa nu recunosc ca si eu am copilul intr-o scoala privata, dar e alta tara, alta poveste, si am facut-o din motive destul de pragmatice, si anume faptul ca este aproape de jobul sotiei, si in mediul privat profesorii fac rar greve, deci nu trebuie sa ne facem griji pentru perioadele cu greve.

Nu judec persoana aici ci doar judecata de final, faza cu grevele.

Probabil acel copil este educat intr-o tara pseudo-democrata, adica mai mult capitalista, pentru ca doar in tarile capitaliste "judecata" conform carora profesorii si alte categorii profesionale de masa  nu ar avea dreptul la greve iar sindecatele sunt niste instigatori. Sau ca greva lor impiedeca ,mersul "adevarat" al economie...

Daca ai urmari, in Europa, tocmai tarile care au un program social orientat tocmai catre aceste categorii profesionale sunt puternic sprijinite instutional, profesional, etc. .. (sindicatele facandu-si si ele treaba..) ai observa ca DE FAPT invatamantul privat nu isi gaseste rostul in acea societate. Si asa MAREA MAJORITATE a populatie este EDUCATA CORESPUNZATOR.. 

Adica in loc sa judecam si sa alegem parlamentarii cei mai pregatiti (indiferent de tara) si cei care ne organizeaza cel mai bine .. noi tocmai le jucam planul conform caruia a ne duce copilul la o scoala privata este/devine un lucru firesc... Fireasca o sa fie si disparitia paturii de mijloc.. (sa mai continui... ?).  

Edited by bimmer90f30
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, ingineru' said:

Sau vesnica reformare a sistemului actual de invatamant.

Din acest punct de vedere, eu am fost surprins in "offside" acum circa 3 ani, cand am participat la ziua portilor deschise la doua scoli de stat, ambele cu un bun renume pe piata. Pe scurt, am avut parte de un dus cu apa foarte rece, constatand ca imaginea pe care o aveam despre sistemul de invatamant - cea din urma cu cateva decenii, de pe vremea cand studiasem eu - nu mai era deloc de actualitate. 

@Eugen B are dreptate in ceea ce spune mai sus, anume ca:

On 3/3/2023 at 1:47 PM, Eugen B said:

Intr-o lume ideala, si scoala din colt ar asigura un nivel decent de educatie/pregatire

Din pacate, sistemul de invatamant de stat, din Romania de astazi, este departe de acea lume ideala. Aceasta nu inseamna ca nu se poate face scoala buna la stat. Dar inseamna ca este improbabil ca un copil sa obtina o buna educatie in limitele "gratuitatii" invatamantului de stat. Mai inseamna ca un copil care provine dintr-o familie cu posibilitati financiare limitate are, cu rare exceptii, cam toate usile trantite in fata.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Presupun bine daca zic ca acest topic a fost deschis fara a li se da drept de prezenta in mentalul colectiv scolilor de stat si sa investim in copii nostri (pe privat) mai mult decat intr-o masina!?


Acum, sunt curios cine intra aici sa recunosca ca da mai eu prefer sa bag banii intr-o masina mai mult decat in propriul copil. Atat de rau suntem "loviti" la cap...?

Pana la urma, oriunde in lume, cu totiii stim ca daca ne dam jos dintr-un BMW la o intalnire de afaceri, acea intalnire de afaceri are sanse mai mari spre un oarecare succes.. fata de daca ne dam jos dintr-un Logan... NU?

Normal, ca si de aici putem dezvolta ideea.. dar toate de mai sus mi se pare de prea mult bun simt si instinctual indreptatit in a ne focusa financiar spre odrasle mai mult decat spre masini.

 

Dar  mai stii, poate topicul asta o sa aduca aici si persoane capabile sa recunoasca public opusul. 

Edited by bimmer90f30
Link to comment
Share on other sites

@bimmer90f30, subiectul este foarte dificil de abordat. Exact de aceea, in primul post, am evitat complexitatea dezbaterii privind tipul ideal de scoala.

Normalitatea inseamna existenta unui sistem de invatamant public de calitate si gratuit, care sa deserveasca majoritatea copiilor. Este o parte a serviciilor sociale pe care statul trebuie sa le asigure in schimbul taxelor pe care le platim. Dar la fel de normal este ca sa existe si scoli private, care sa ofere alternative pentru o minoritate care, din anumite motive, cauta sau doreste altceva. In fond, monopolul este nociv, indiferent de domeniu.

Pentru ca ai adus in discutie situatia din tarile "capitaliste", unul dintre principalii factori care determina pretul unui locuinte in US este calitatea scolii publice (nu a celor private!) la care este arondata locuinta respectiva. Acolo probabil ca nu functioneaza strategia româneasca privind mutatul temporar la o adresa care tine de scoala nr. 11 Heliade-Radulescu (ca sa iau un singur exemplu, foarte cunoscut, din Bucuresti).

In România, insa, aceasta normalitate nu mai exista. "Dusul foarte rece" de care am pomenit in post-ul meu anterior a inclus si constatarea ca pe invatamantul de stat este grefat un sistem de meditatii, paralel si complementar, de regula initiat si promovat chiar de profesorii de la clasa. Si a mai inclus constatarea ca la ziua portilor deschise parintii veneau cu "atentii" pentru potentialii viitori profesori ai copiilor lor.

Cu siguranta, elevii de la scoli bune de stat pot beneficia de o educatie de top. Dar, in acest scop, ei sunt nevoiti sa ia parte atat in sistemul de meditatii particulare, cat si in sistemul "o mână spala pe cealalta" - care, in fapt, transforma scoala publica gratuita intr-o scoala pseudo-privata, platita. Am fost uimit cand ANAF a publicat anul trecut un ghid prin care cere profesorilor care dau meditatii sa se inregistreze pentru a fi impozitati cu 10%. In loc sa tina fenomenul sub control, statul il oficializeaza si il transforma in sursa de venit. Unde mai este gratuitatea scolii de stat? Ce sansa are un copil dintr-o familie saraca de la tara, care doreste sa ajunga un inginer competitiv?

Iata deci, indiferent de optiune (scoala de stat, privata sau homeschooling), o educatie de calitate nu mai este posibila fara bani. Si nu vorbim de sume neglijabile. Exceptiile, acele putine care mai exista, sunt rare si probabil urmeaza sa se rareasca si mai tare, pe masura ce ultimii profesori "entuziasti" de la scolile de stat vor iesi la pensie.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Cu riscul de a starni polemici, este destul de greu ca invatamantul romanesc sa ajunga undeva fara finantare, fara viziune, si as indrazni sa spun fara o adevarata guvernare de centru-stanga, care ar ajuta si pe cei din paturile sarace/defavorizate sa aiba acces la educatie. Iar fiscalitatea in Romania (care ar trebui sa adune donduri la buget pentru a sustine si invatamantul) este mult mai apropiata de un capitalism dintr-o tara din America Centrala, decat de tarile europene, atat la nivel de grad de colectare, cat mai ales la procent, cota unica de 16% este total neadaptata, ca sa nu mai mentionez faptul ca marile firme, ce realizeaza profituri, gasesc diverse portite prin care isi externalizeaza profitul platind taxe infime.

  • Like 1
  • De acord! 1
Link to comment
Share on other sites

 

1 hour ago, FiveThreeFive said:

@bimmer90f30, subiectul este foarte dificil de abordat. Exact de aceea, in primul post, am evitat complexitatea dezbaterii privind tipul ideal de scoala.

Normalitatea inseamna existenta unui sistem de invatamant public de calitate si gratuit, care sa deserveasca majoritatea copiilor. Este o parte a serviciilor sociale pe care statul trebuie sa le asigure in schimbul taxelor pe care le platim. Dar la fel de normal este ca sa existe si scoli private, care sa ofere alternative pentru o minoritate care, din anumite motive, cauta sau doreste altceva. In fond, monopolul este nociv, indiferent de domeniu.

Pentru ca ai adus in discutie situatia din tarile "capitaliste", unul dintre principalii factori care determina pretul unui locuinte in US este calitatea scolii publice (nu a celor private!) la care este arondata locuinta respectiva. Acolo probabil ca nu functioneaza strategia româneasca privind mutatul temporar la o adresa care tine de scoala nr. 11 Heliade-Radulescu (ca sa iau un singur exemplu, foarte cunoscut, din Bucuresti).

In România, insa, aceasta normalitate nu mai exista. "Dusul foarte rece" de care am pomenit in post-ul meu anterior a inclus si constatarea ca pe invatamantul de stat este grefat un sistem de meditatii, paralel si complementar, de regula initiat si promovat chiar de profesorii de la clasa. Si a mai inclus constatarea ca la ziua portilor deschise parintii veneau cu "atentii" pentru potentialii viitori profesori ai copiilor lor.

Cu siguranta, elevii de la scoli bune de stat pot beneficia de o educatie de top. Dar, in acest scop, ei sunt nevoiti sa ia parte atat in sistemul de meditatii particulare, cat si in sistemul "o mână spala pe cealalta" - care, in fapt, transforma scoala publica gratuita intr-o scoala pseudo-privata, platita. Am fost uimit cand ANAF a publicat anul trecut un ghid prin care cere profesorilor care dau meditatii sa se inregistreze pentru a fi impozitati cu 10%. In loc sa tina fenomenul sub control, statul il oficializeaza si il transforma in sursa de venit. Unde mai este gratuitatea scolii de stat? Ce sansa are un copil dintr-o familie saraca de la tara, care doreste sa ajunga un inginer competitiv?

Iata deci, indiferent de optiune (scoala de stat, privata sau homeschooling), o educatie de calitate nu mai este posibila fara bani. Si nu vorbim de sume neglijabile. Exceptiile, acele putine care mai exista, sunt rare si probabil urmeaza sa se rareasca si mai tare, pe masura ce ultimii profesori "entuziasti" de la scolile de stat vor iesi la pensie.

Robert , meditatii au fost intotdeauna, dar parca nu era asa "nevoie " de ele . As zice ca profesorii au prins "schema" de pe vremea salariilor mici, predam minim ca sa creeam nevoia de meditatii. Apoi ca si "spaga" la doctori a intrat in reflex toata treaba asta .Am facut ceva ture la scoala incercand sa inteleg anumite aspecte si ce am auzit a fost:

- sunt prea multi copii noi ne ocupam doar ce cei care sunt "intreresati" 

-nu avem timp sa ne ocupam de toti

- diverse probleme cu "colegii" - asa fac toti , sunt si ei copii sa ai intelegem

Mutat la privat- dau o suma semnificativa dar :

- clasa are maxim 12 sau 14 copii

- au tabla "digitala" 

- profesorii sunt in mare parte tineri si cu alta mentalitate

-mancare dimineata si la pranz

-temele se fac la afterschool

- cel mai important happy kid

Nu, nu vorbesc din filme 🙂  sa vedem cum va fi si la scoala privata dupa 1-2 ani

Edited by alex230ro
  • Like 1
  • De acord! 1
Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, alex230ro said:

As zice ca profesorii au prins "schema" de pe vremea salariilor mici, predam minim ca sa creeam nevoia de meditatii.

@FiveThreeFive cam asta as fi spus si eu in replica dar m-a ajutat @alex230ro ...

Stiu ca realitatea unora nu corespunde cu realitatea altora, dar asa cum a spus si Alex salariile prea mici nu fac profesorii mai motivati.. ceea ce e trist. 

Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, Eugen B said:

[...] fara o adevarata guvernare de centru-stanga, care ar ajuta si pe cei din paturile sarace/defavorizate [...]. Iar fiscalitatea in Romania [...] este mult mai apropiata de un capitalism dintr-o tara din America Centrala, decat de tarile europene, atat la nivel de grad de colectare, cat mai ales la procent, cota unica de 16% este total neadaptata, ca sa nu mai mentionez faptul ca marile firme, ce realizeaza profituri, gasesc diverse portite prin care isi externalizeaza profitul platind taxe infime.

@Eugen B, aici am un punct de vedere usor diferit. Sunt de parere ca in prezent România nu are deloc o problema de fiscalitate, ci o problema fundamentala privind alocarea (a se citi deturnarea) resurselor bugetare.

Incerc sa explic. Aproximativ pana la intrarea in UE, coruptia se manifesta prin faptul ca unii angajati la stat aveau salarii modeste, dar solicitau spagi gigantice din deal-urile pe care le girau. Intrarea in UE a implicat, mai mult fortat, o actiune a justitiei impotriva coruptiei; ca urmare nume grele de altadata au facut puscarie. 
Totusi, intrucat nu s-a intalnit hotul cu prostul, puterea politica s-a adaptat noii situatii.Pentru ca nu se mai pot lua spagi la magnitudinea de alta data, au creat tot felul de job-uri inutile si super bine platite care se dau cadou "clientilor" politici si rudelor apropiate ale acestora. Astfel de job-uri se cheama sinecuri. Iar pentru cei retrasi din activitate s-au creat pensiile speciale. Este o alta metoda de furt, de data aceasta foarte greu de combatut.

Probabil ca cea mai toxica institutie publica din Romănia este parlamentul: acolo se nasc si ce coc toate problemele. Cand apare o initiativa in beneficiul "factorilor" politici, deodata nu mai exista putere si opozitie, ci se voteaza aproape la unison. Din 466 de parlamentari (in prezent) cei care inca mai sunt verticali si actioneaza in bunul interes al tarii sunt numarabili pe degete. Este nevoie de o reforma a clasei politice din Romănia, indiferent de culoare. Dar reforma nu poate avea loc decat la initiativa lor - iata deja un cerc vicios. Ma opresc aici; este deja un alt subiect, mult mai dificil si care necesita o polemica mult mai larga decat cel privind educatia.

  • Like 1
  • De acord! 1
Link to comment
Share on other sites

Salutare.

Daca tot suntem aici, pentru cine este suficient de curajos, poate dam si nume de scoli (publice si private) la pachet cu feedback.

Incep eu: eu sunt din Bucuresti, al meu kinder este acum clasa a 4-a la o scoala privata (e acolo de la 1 an si 10 luni, a fost intai la cresa, apoi gradinita) zona Piata Domenii. Scoala se numeste TeddyBar, costurile mele lunare au fost undeva la 5-600e cu program after inclus, masa, teme facute acolo, verificate. Sunt 17 copii in clasa, si ma gandesc cumva cu groaza la urmatoarea etapa, in care in momentul asta iau in considerare Colegiul National Ion Neculce (4 minute de casa). Despre scoala primara, pot spune ca in perspectiva mea conteaza cel mai mult invatatorul, iar aici este multa loterie. Invatatoarea copilului meu este o tipa perfectionista care urla destul de mult in clasa. Au fost nenumarate discutii si cu ea si cu directorul scolii, nu prea s-a schimbat nimic. Somehow copiii s-au adaptat, copilul meu nu vrea sa il mut de acolo (acum e prea tarziu), am vorbit cu el din clasa a II-a daca sa il iau si nu a vrut. Chiar aseara am fost la sedinta cu parintii, si oameni cu copii mai mari se plangeau de dezastrul din invatamant, cu zeci de grupuri de whatsapp, copii care trec clasa fara sa stie nimic, si alte nenorociri.

Ca optiuni in afara de Neculce (unde va da examen la germana) si care ar fi optiunea logica, iau in considerare sa il pastrez tot in privat fie la aceeasi scoala care de anul asta are si 5-8 si raman o parte din colegii lui acolo, sau Avenor despre care am feedback dar e "la mama dracu" pentru mine.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

TeddyBar a fost si fata clasele 2-4 probabil aceasi invatatoare , e super ok cel putin pt noi a facut minuni. Poti sa incerci sa il dai clasa a 5-a la Neculce si sa vezi cum este, eu regret ca nu am dat-o direct la privat, pe vremea aceea TeddyBar nu avea 5-8 altfel o lasam acolo mai departe .

Edited by alex230ro
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Articolul de mai jos, desi se refera la sistemul de invatamant american, ar putea fi extrapolat la nivel mondial.

https://www.forbes.com/sites/prestoncooper2/2023/09/26/ranking-majors-makes-more-sense-than-ranking-colleges/

Cateva idei, pentru cine nu are timp sa parcurga tot articolul:

  • The [...] (college) rankings focus on economic outcomes for the typical student at each college. But this “typical” student does not in fact exist. 
  • Students would have a better sense of how they can expect to do financially after graduation if journalists ranked majors rather than colleges. According to federal data, students who study computer science at Purdue University (ranked number 300 on the Wall Street Journal’s list) can expect to earn $124,000 four years after graduation. Those who study English literature at Yale University (ranked number 3) will earn just $64,000.
  • Graduates of Baruch’s management sciences program will earn $88,000 four years after graduation. But Baruch students who study sociology instead will earn $41,000 [...].
  • Constructing rankings at the program level will be useful even for students who decide to pursue majors less lucrative than computer science or engineering. High schoolers interested in psychology might like to know that graduates of the psychology program at Hamilton College earn $73,000 four years after completion. Those who study the same subject at Missouri Baptist University earn just $24,000.
Link to comment
Share on other sites

Un articol care pune intr-o alta lumina obiceiul de a pompa in copii teme pentru acasa - si as include aici si meditatiile extra-scolare.

Is Homework Good for Kids?
Research suggests that homework may be most beneficial when it is minimal.

https://www.psychologytoday.com/intl/blog/parenting-translator/202309/is-homework-good-for-kids

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, FiveThreeFive said:

Un articol care pune intr-o alta lumina obiceiul de a pompa in copii teme pentru acasa - si as include aici si meditatiile extra-scolare.

Is Homework Good for Kids?
Research suggests that homework may be most beneficial when it is minimal.

https://www.psychologytoday.com/intl/blog/parenting-translator/202309/is-homework-good-for-kids

Foarte interesant articolul, noroc ca nu mai am copii de scoala... Sau nu inca... Sau nu de care sa stiu eu... 

🙃

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Un articol lung, care cere rabdare si timp pentru a fi parcurs pe indelete:

https://www.contributors.ro/dezastrul-invatamantului-romanesc/

Cateva idei:

  •  ”România Educată” și Legile ei își au contribuția lor la amplificarea dezastrului. Mai întâi, pentru că – pe tot parcursul dezbaterii – consemnul a fost: nu vorbiți, nu puneți probleme; ”specialiștii” se ocupă de tot. Or, era absolut esențial ca pălmașii educației, profesorii de rând, să iasă din pasivitate și din complexul izolării și să numească problemele cărora au a le face față cu onestitate, fără teama de directori, inspectori și varii comisii. Doar adunând și sistematizând aceste puncte de vedere se putea obține o perspectivă onestă asupra lucrurilor care nu merg în învățământ. În loc de așa ceva, au fost puși niște birocrați – care nu au un contact direct cu școala (și mai ales cu școlile unde există probleme) – să ne explice ei ce și cum.
  • Eu predau într-o universitate [...], nici mare, dar nici tocmai mică, nici foarte bună, dar nici printre cele din coada clasamentelor. Ca atare, aici ajung – în general – absolvenți de liceu de nivel mediu. [...] În majoritatea lor, tinerii aceștia nu știu nimic din ceea ce le-ar trebui în facultate. Pot să bănuiesc că știu o mulțime de alte lucruri, deprinse în gașcă și pe internet, dar irelevante pentru ceea ce se presupune că au ales să studieze.[...] Nu au nici un fond pe care să articuleze cunoașterea pe care le-o oferim noi; nu au citit nimic în domeniu și – cel mai adesea – nu citesc nimic altceva decât ceea ce le apare, când scroll-ează, pe ecranele telefoanelor. Școala i-a lăsat cu o ură tenace față de lectura din cărți. Cunoștințele lor științifice sunt nule; onest vorbind sunt la nivelul unor copii de clasa a IV-a, plus descurcăreala pe internet. Tot ce știu să facă e copy-paste de pe Google; așa și-au făcut – pe toată durata școlii – ”lucrările” și ”proiectele”. Și să învețe pe de rost ”din caiet”. În general nu fac nici măcar asta; pur și simplu nu vin deloc la ore. Iar noi, strânși cu ușa de număr și de finanțarea per capita, sfârșim prin a-i trece. [...] Cum poți numi școala aceasta, de jos până sus, altfel decât mediul unui dezastru complet?!
  • Există și studenți buni [...] Talentul natural există pretutindeni și, ocazional, avem și noi parte de el. [...] Însă și cu cei buni e o problemă, la fel de mare ca și cu cei slabi. [...] Elevii cei mai buni sunt cei care provin din familiile protipendadei orașului. [...] Părinții care ”au reușit” în noua economie, în politică sau mai știu eu unde vor să facă și o școală adevărată, prin copiii lor. Și copiilor acestora li se dă și li se cere altceva decât celor mulți. Nimeni nu-i întreabă nimic; în viața lor totul e clar: trebuie să moștenească și să ducă mai departe ”status”-ul familial. [...]. Cresc între ei, în the safe spaces, fac aceleași școli – pentru ”elite” – meditați și suprameditați, apoi pleacă (obligatoriu) în străinătate și, la ceasul lor, se căsătoresc între ei.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

https://www.contributors.ro/cea-mai-buna-educatie-din-toate-cele-posibile/

  • Reformismul [în sistemul de învățământ românesc] [...] nu se adresează bolii adânci, ci doar zgârie pustula de la suprafață. 
  • Procesul de aculturare occidentală nu este încă finalizat [...] pentru jumătatea inferioară a societății și nici în forme pline de discernământ, nu doar superficiale și aberante comportamental [...] pentru elita dominantă.
  • Învățământul privat este, de fapt, un privilegiu de clasă în țara noastră și un mijloc de a consfinți prăpastia dintre categoriile sociale existente. Cei mai bogați 1% din români își trimit deja urmașii la studii plătite în afara granițelor, de unde se întorc ca dintr-o tabără mai lungă pentru a ocupa aceeași poziție socială ca a părinților lor, indiferent de educația primită.
  • Din punct de vedere economic, munca celor mai buni profesori români este cea mai dureroasă risipă de creiere și bani pe care o face statul român – nu doar că sunt prea puțini elevi remarcabili pentru a conta în schema socială românească, dar și din aceia cei mai mulți vor pleca definitiv din România.
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

Prin folosirea acestui site, sunteti de acord cu Terms of Use. Gasiti aici Guidelines. Politica de cookies: We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.