Promit ca asta e ultimul meu comentariu pe acest topic lega de pret ICE vs Benzina.
Un BMW 530e este mai greu de intretinut decat un i5, pentru urmatoarele motive: ai motor electric, motor termic si toate subansamblurile unui motor termic.
Eu am un PHEV acum, schimbul de ulei + filtre ma costa fix 2900 lei, schimb la fiecare 15-18k km. Fac aproximativ 15k-18k km pe an, deci de 2 ani de cand am masina am dat 5800 lei doar pe mentenanta. Prietenul meu are un model S modelul mai vechi, el in primi 2 ani a dat, nu mai stiu, ceva 500-600 lei(filtru aer) ca cei de la service i-au spus sa-l schimbe el acasa sa nu mai mearga in bucuresti . Eu iti dau cifre concrete de la persoane concrete, nu ceva estimat de nu stiu cine.
Dpmdv sansele ca un motor termic sa se strice sunt mai mari decat un EV sa se strice, dpdv al motorului si bateriei.
O baterie de cost mediu si originala este pe la 10-17k euro, nu 20-25 k euro. Dar hai sa spunem ca e ca tine o baterie costa 20-25 k euro.
Deci ICE-ul costa 42k euro, EV-ul costa 42k euro + 20k euro (acea baterie care trebuie inlocuita). Deci ar fi 42k vs 62k euro.
2000 l diesel la un consum de 7-8 inseamna ca faci 28.5k km, deci pe an dai 14500 lei ~= 2913 euro, teoretica daca motorina nu s-ar scumpi, dar din vara se scumpeste cu 50 bani, dar mergem pe un calcul ideal, ar fi 43.695 euro motorina, apoi in 15 ani daca faci 28.5 k km schimbi uleiul si filtrele la 1.5 ani, adica in 15 ani schimbi de 10 ori filtrele, la un pret de 42k euro, masina nu ar fi ceva premium deci schimburile sa fie 1500-1800 lei adica 15k lei - 18 k lei deci inca 3.4 k euro, apoi repartiile unui ICE, in mare parte a cazurile dupa 4, 5 ani cam schimbi chestii la masina, parca distributia se schimba la 150k km deci in anul 6-7 cam schimbi distributia, o distributie de schimbat ar fi vreo 3000 lei adica 600 euro, apoi pui placute si discuri care se schimba mult mai des decat la ev. Deobicei la ev le schimbi de 2, 3 ori mai greu.
Sa spunem ca in aia 15 ani schimbi placutele de 9 ori si discurile de 2 ori. Pretul sa fie de 700-800 lei pt placute 800 x 9 = 7200 lei ~1450 euro si discurile de 2 ori 3000 lei x 2 ~ 6000 lei ~= 1200 euro. Apoi ar mai fi restul componentelor care se strica pe la 100k, 150k, 200k, 300k. Nu le stiu pretul deci nu le pun.
Deci un total fara nici o problema la motor, sau alta ansamblu care tine de propulsie ICE are fi: 50k euro asta fiind cazul cel mai roz in care nu ti se strica nimic dar in 450k de km bagi in masina aia lejer 10k euro.
Apoi pt EV, punem un consum mediu de 19kwh/100km.
Energie statie la pret de 2 lei ar fi 32k euro
Energie de acasa + 20% la statii, la un pret de 0.8 lei per kw ar fi 10.4k euro si cei 20% din statii ar fi 6.5k euro, total 17k euro
Apoi placutele si discurile din ce vad placutele se schimba pe la 100k-150k km deci 4 seturi de placute si unul de discuri, placute 640 euro si discuri 600 euro.
Apoi schimbi filtrul de aer hai sa pun 800 lei ca iti pui cel mai smecher filtru, care il schimbi tot la 1.5 ani deci 8000 lei ~+ 1600 euro
Total exclusiv din incarcare la statii ar fi + restul ar fi : 34.8k euro
Total cu incarcare 80% acasa si 20% la statii ar fi: 19.8k euro
Deci ICE ar fi 42k euro + 50k euro = 92k euro total
EV pentru incarcare doar la statii ar fi 62k euro + 34.8k euro = 96.8k euro
EV pentru acasa + statii ar fi 62k euro + 19.8k euro = 81.8k euro
Deci daca nu ti se strica nimic la masina aia diesel iesi in castig cu 5k euro fata de EV incarcat doar de la statie, daca compari pe acasa + statie iesi in pierdere cu 10k euro.
later edit: Referitor la mecanici nici pe astea termice nu prea stiu sa le repare, ma refer la astea noi 2020+. Pana gasesc problema schimba 7 piese, daca mai ai phev good luck sa o repare un dorel de la un service de colt.
Nu ma astept sa fii de accord cu ce am zis, dar cam asa aratele cifrele fara asa zisele evenimente neprevazute.