Jump to content

Este bine sĂŁ plecĂŁm cu mașina imediat ce o pornim?


UnuLAltuL

Recommended Posts

Este bine sĂŁ plecĂŁm cu mașina imediat ce o pornim?

 

Iarna/vara, dacĂŁ este diesel sau benzinĂŁ?

 

Am ĂŽnțeles cĂŁ trebuie sĂŁ lași mașina 30 s - 1 min ĂŽnainte de a pleca de pe loc.

 

Cine știe exact cum stĂŁ treaba? Și dacĂŁ poate sĂŁ ne lĂŁmureascĂŁ și pe noi cu explicații sau cu un link dintr-o carte tehnicĂŁ concret.

Link to comment
Share on other sites

La scoala de soferi si in alte tari in general asa se recomanda din motive ecologice cica.... in germania eu nu am vazut pe nimeni sa astepte nici macar 5 sec pana sa decupleze ambreiajul.... dar majoritatea sunt masini noi care ajung la export in cativa ani, restul care raman local sunt niste relicve troncanitoare si fumigene dupa 8-10 ani, poate sa zicem ca la bmw nu se observa asa usor din cauza pieselor de calitate insa la masini de duzina 100% st praf...
  • Like 1
  • Downvote 6
Link to comment
Share on other sites

M-am uitat acum pe BMW owners manual la mașinile pe benzinĂŁ și uitați ce scrie:

 

”Do not allow the engine to warm up by leaving it

running while the vehicle remains stationary.

Instead, begin to drive immediately at a moderate

engine speed.”

 

Asa scrie si la audi si la restul in general

  • Like 1
  • Downvote 1
Link to comment
Share on other sites

Producatorii recomanda sa pleci imediat dupa pornire, chiar sunt impotriva stationarii cu motorul pornit a masinii (pentru asta au inventat sistemul start/stop la masinile recente).

 

Pe mine ca posesor auto care pe langa trendul eco trebuie sa tin si socoteala cheltuielilor legate de masina. Ma lasa rece recomandarile calduroase ale producatorilor.

 

Pornesc masina vara o las pana intr-un minut sa toarca in gol dimineata, chiar daca sunt grabit si plec mai repede am grija sa nu accelerez brusc si brutal motorul pana cand acul de temperature nu ajunge in zona optima, vara se intampla destul de rapid lucrul asta chiar si la motoare diesel.

 

Iarna ii dau timp in functie de temperature exterioara pana se "aseaza" relantiul oricum 2-3 minute si aceeasi procedura pana nu vad acul de temperature in zona optima de functionare nu bruschez masina.

 

In zona de temperature optima merg cu masina pe toata plaja de turatii in functie de necesitati fara tine motorul subturat de dragul consumului mic, in timp economia realizata se duce pe curatat galerii, egr, turbine, filter de particule.

 

Pentru protectia turbine nu opres motorul instant mai ales (dupa drumurile solicitante autostrada, extraurban, ture in forta) aunci cand intru la benzinarii, popasuri.

 

In principal se aplica ce am spus la diesel-uri penru a evita alte complicatii si o intretinere mai costisitoare a motorului dar in parte si un motor pe banzina trebuie exploatat progresiv si are nevoie de un timp "de acomodare" mai ales in sezonul rece.

 

Unii considera lucrul asta nise obicieiuri legate de soferia de moda veche dar odata deprinse te scutesc de niste bani in plus dati pe la diverse servie-uri, stress si alte neplaceri.

 

Deci cu cartile tehnice nu prea ai ce sa te lamuresti decat daca ai studii in domeniu pricepi ce se intampla intr-un motor, comportamentul fluidelor in functie de temperatura, jocuri tolerante, cum functioneaza un sitem de ungere al unui motor.

 

In principu se poate oricum si cum recomanda produatorul si cum te simiti tu bine ca sofer diferenta e in utilizarea pe termen lung a unui motor.

 

Ar fi culmea daca ai o urgenta si a trebut sa pleci in ture de la prima cheie sa ii spui unui om ca s-a stricat masina dar daca o face zi de zi .. atunci sigur vor fi si consecinte.

Edited by ionatan
  • Like 8
  • Downvote 1
Link to comment
Share on other sites

Ei se refera sa nu il lasi sa se incalzeasca, cata a spus sa il lasi 10-20 secunde sa functioneze si el un pic si sa ajunga uleiu peste tot pe unde este nevoie, nu a spus nimeni ca trebuie sa stai 5-10 minute sa se incalzeasca motoru, eu de exemplu pornesc masina pana deschid poarta pana imi mai pun ce mai am nevoie prin masina trec 30-40 de secunde, mi se pare timpul perfect, din curte ies direct in DN si am un drum mai lung in linie dreapta, fara semafoare unde se incalzeste perfect, fara turatie mare fara nimic, e indicat sa nu ii dai turatie mare pana nu se incalzeste cum trebuie.
Link to comment
Share on other sites

Debitul pompei de ulei nu tine de turatie?Deci daca accelerezi usor,nu ajunge uleiul pe unde trebuie mai repede?Asta insemnind un timp mai scurt in care motorul functioneaza cu ungere precara?

Eu personal,pornesc,astept stingerea becurilor in bord,pina pun centura,ma aranjez in scaun sa zicem trec 30 sec-1 min(tot timpul asta motorul la relanti),apoi plec conducind moderat pana ajunge la temperatura optima.Fac asa de 19 ani si sute de mii de km,si nu am avut probleme .

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Pe la Skoda am observat ca este un indicator albastru in bord care te atentioneaza daca motorul a ajuns la temp optima. Prin urmare, dupa ce s-a stins acel martor poti sa mergi mai alert, altfel o lasi mai moale. Sunt la fel de acord ca trebuie sa lasi masina stationata pana intr-un minut, cu motorul la relanti a.i. sa amorseze pompa de ulei, sa aibe timp sa "transporte" uleiul prin toate subansmblurile ce trebuiesc gresate/racite. Nu cred ca acest lucru se intampla instant, are o limitare si pompa aceea. La fel cu turbina. Dupa ce ai mers extra-urban, mai alert la turatii ridicate, este evident ca aceasta a fost solicitata din plin. Prin urmare, zecile de mii de rotatii ale rotorului, se traduc prin caldura generata la o temp foarte ridicata, la care se adauga caldura generata de gazele ce rotesc acel rotor. Asta inseamna ca daca dupa un astfel de drum, ai oprit masina instant, toata turbina va fi supusa unui soc termic de la cald la rece. Un astfel de scenariu evident ca-i cel mai critic iarna, vara nu-I chiar atat de grav, fiind deja cald afara, plus temp in compartimentul motor care se mentine la o valoare mai ridicata si un timp mai indelungat. Toate aceste socuri termice(cald - rece) au un impact asupra componentelor foarte sensibile ale unei turbine, metalul stiindu-se ca se contracta ca urmare a temperaturilor extreme. Asta nu inseamna ca va crapa carcasa ori se vor sparge paletii, ci ca urmare a unor cicluri repetate de cald-rece ori rece-cald, toate aceste piese ca urmare a contractiilor repetate isi vor modifica "dimensiunile", vor iesi din campurile de tolerante specificate de producatori. De aici, evident ca vor aparea problemele, probleme care se pot agrava ori intensifica in timp. Edited by RaYn3
Link to comment
Share on other sites

Daca citesti manualele masinilor scrie si ca schimbi uleiul la 30.000 km si filtrul de aer la 60.000 km, dar asta nu inseamna ca e de bine, este doar un pic mai eco, si este si mai sigur pentru producatori ca nu te va tine masina mai mult timp.
Link to comment
Share on other sites

Deci treaba sta in felul urmator.cea mai mare prostie este sa lasi dieselul la relanti dimineata ca sa urce putin temperatura.dieselul se incalzeste fff greu la relanti .un motor are cea mai mare uzura cand e rece.din cauza asta nu trebuie lasat la relanti mai mult decat 15 20 sec pana isi ia ulei cum trebuie.dupaia plecat cu el si nu dus in 3 4 mii de ture pana nu ajunge in temperatura.cel mai ok lasat 5 10 sec vara si 15 20 iarna.dupaia plecat ca sa se incalzeasca
  • Like 6
  • Downvote 1
Link to comment
Share on other sites

La astea euro5 apare in bord un semn albastru pana se incalzeste motorul, in perioada pana se stinge tb sa eviti accelerarile puternice

 

La rece si uleiul are alta desitate si in functie de masina si clima se aleg diverse tipuri..., o pornire la rece echivaleaza cu parcurgerea a 500km deci daca o mai si turezi ca un cretin rece o sa tina fix 100k km

 

Am o carte de mecanica in limba germana dupa care se preda la scoala aici, zice ca la 10k km uzura segmentilor este de 0.01mm mi se pare, deci la 500k km are teoretic 0.5mm uzura si apar pierderile de ulei si compresie... asa ca un tratament mai prietenos nu strica, daca masina este tinuta in garaj de exemplu si dimineata sunt 12-14grade inauntru motorul va ajunge foarte repede in temp de lucru....

  • Like 1
  • Downvote 1
Link to comment
Share on other sites

Eu mai mult de 30 de secunde nu o las dimineata. Se cunoaste ca la relanti motorul are cea mai slaba ungere. Merg foarte moderat pana cand motorul ajunge la temperatura optima.

:up:

Si alea 30 sunt mai mult de conjunctura si la mine. :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Cum conducem daca motorul e diesel?

 

Exista discutii numeroase pe aceasta tema, a modului de exploatare a motorului diesel in traficul real, cu adevaruri si bineinteles cu folclor, asa ca o sa incercam sa reglementam putin aceste idei, pentru ca oricine foloseste un automobil cu motor diesel sa o faca asa cum trebuie. Si probabil o sa scapam de multe aberatii care se aud, cum ca motorul diesel, mai ales cel cu turbo, ar fi mai putin fiabil, ca turatiile ridicate dauneaza, ca iarna nu porneste si asa mai departe...

 

Vom aseza motorul diesel la locul lui firesc, in galeria marilor realizari ale tehnicii moderne si vom explica avantajele si dezavantajele sale, precum si felul in care trebuie tratat pe perioada vietii sale, pentru a oferi randament si satisfactii maxime utilizatorului.

 

Diferentele esentiale in exploatarea unui motor diesel fata de un propulsor similar, dar alimentat cu benzina, apar din constructia si principiile de functionare diferite. Dieselul porneste doar prin comprimarea combustibilului in camera de ardere, motorul pe benzina este pornit prin scanteile provenite de la bujii.

 

Dieselul, pentru a obtine performante similare cu propulsorul pe benzina, are nevoie de supraalimentare, ca atare constructia sa este ceva mai complicata, de unde si legendele care apar, ca atunci cand dieselul cade, costurile de reparatie sunt mari.

 

In general, un motor diesel modern common-rail are printre principalele componente o pompa de injectie de inalta presiune, injectoare, bujii incandescente, un intercooler si o turbina, precum si diversi senzori, ingenios "aranjati" in jurul blocului motor. Fara indoiala, majoritatea sunt piese de inalta tehnicitate, asadar sunt scumpe... Pompa de injectie apare si la motorul pe benzina, dupa cum unele propulsoare cu aprindere prin scanteie pot fi si supraalimentate cu turbo. Asemanarile se opresc insa aici...

 

Ce inseamna o exploatare rationala a motorului diesel? Foarte succint insemna o pornire si o folosire normala, o intretinere regulata si conforma cu manualul de service, precum si o oprire corecta. Respectarea unor reguli simple de utilizare a unui motor diesel, in functie de anotimpurile anului, duce la o viata lunga si lipsita de griji a acestuia si implicit a proprietarului masinii respective.

 

Pornirea

 

Pe timp de vara, pornirea unui motor diesel se face astfel: cu pedala de ambreiaj apasata, se pune contactul, se asteapta stingerea martorilor luminosi din bord, se actioneaza cheia pentru pornirea motorului. Se asteapta cateva secunde pentru stingerea martorului de presiune a uleiului, dupa care se poate demara automobilul. Orice alte artificii facute la pornire sunt inutile si incorecte.

 

Iarna, trebuie indeplinite minime conditii pentru o pornire usoara si fara probleme a motorului diesel: bateria in stare buna, bujiile incandescente functionale si obligatoriu motorina de iarna in rezervor. Daca aceste conditii sunt indeplinite, pornirea se face astfel: cu pedala de ambreiaj apasata, se pune contactul, se asteapta stingerea martorilor luminosi si a martorului de functionare a bujiilor incandescente (poate dura mai mult, in functie de temperatura de afara), se inchid toti consumatorii

 

inutili (radio, lumini, etc), se actioneaza cheia de contact. Motorul trebuie sa porneasca fara probleme din prima incercare.

 

Dupa pornire, se asteapta cateva secunde, pana la o jumatate de minut, dupa care se va pleca cu automobilul, mentinand o turatie in jurul a 2200 rpm (depinde si de motor), pana la incalzirea completa a motorului, dupa care se poate folosi regimul de turatie normal, indicat in manualul de utilizare. Orice fortare a motorului rece, prin turarea excesiva si inutila in gol, functionarea indelungata la ralenti si folosirea turatiilor ridicate in mersul normal, inainte de incalzirea completa, sunt elemente foarte daunatoare sanatatii motorului.

 

Important: bujiile incandescente sunt actionate automat, in functie de temperatura ambianta! Uzual, temperatura prag de functionare a acestora este de 15 grade Celsius. Peste aceasta temperatura bujiile nu se incalzesc, asadar neaprinderea martorului nu inseamna ca sunt defecte, ci ca nu este nevoie de ele pentru ca motorul sa porneasca. Bujiile defecte se inlocuiesc doar cu bujii de acelasi tip si marca; in cazul in care nu se gasesc ca cele existente pe motor, se va cumpara un set nou, cu caracteristici similare si se vor inlocui obligatoriu toate. Daca temperatura este cu multe grade sub 0, timpul cat sta aprins martorul este mai mare.

 

Exploatarea

 

Exista ideea ca dieselul este normal sa mearga la turatii reduse, de aceea multi folosesc schimbari frecvente ale vitezelor, mentinand turatia in jurul a 2000 rpm sau chiar mai jos, in speranta unui consum redus si a unei fiabilitati crescute a motorului. Gresit! Un diesel modern poate avea regimul de mers continuu uzual la circa 4000 rpm, unele motoare mergand pana la 5200 rpm; a tine un astfel de motor la doar 2000 rpm nu are cum sa fie o idee buna.

 

Asadar, in exploatarea motorului diesel trebuie sa se tina cont de doua aspecte importante: turatia de cuplu maxim, unde raspunsul motorului la solicitari este foarte prompt si turatia la care turbina supraalimenteaza motorul efectiv, moment in care turbina este supusa unor solicitari fizice importante la nivelul pieselor rotative. Mai precis, turbina functioneaza tot timpul cat motorul este pornit, insa eficacitatea ei se simte pe o plaja de turatie (zona de lucru).

 

Nu dorim sa intram in explicatii tehnice, ci ne vom rezuma la a explica modul cum trebuie utilizat motorul corect. Totusi, trebuie mentionat un fenomen daunator ce apare datorita turbinei, cunoscut intre specialisti sub denumirea de "surge". "Surge" este situatia in care turbina livreaza mai mult aer decat poate motorul sa inghita in acel moment, ceea ce cauzeaza un surplus de aer in admisie. Urmarea imediata: valuri de presiune inapoi in turbo, favorizand aparitia fenomenului de "forfecare" a axului sau paletelor turbinei, deci distrugere iminenta.

 

Presupunand ca motorul este deja la temperatura sa normala de regim, mai exista o restrictie ce se aplica in utilizare: pana cand turbina intra in zona sa de lucru, adica undeva peste 1800 rpm, nu se va accelera cu pedala la fund. Practic, se pleaca cu treapta I pana la circa 2200 rpm, se schimba treapta a doua, se accelereaza uniform, fara a depasi jumatate din cursa pedalei de acceleratie, pana la atingerea turatiei lucru a turbinei, dupa care se poate folosi pedala de acceleratie fara restrictii. Astfel se evita pe cat posibil aparitia fenomenului periculos denumit "surge"...

 

Mai pe romaneste, atata timp cat motorul este in ture peste 2000 rpm, se poate accelera fara grija; pana la atingerea a 2000 rpm, in orice treapta de viteza, se recomanda insa o accelerare progresiva. Atata timp cat turometrul indica o turatie intre 2000-3800 rpm, cu variatii in functie de specificul fiecarui motor (la 1,7l CDTI Opel cu turatia maxima de 5200 rpm folosesc uzual schimbari ale treptelor la peste 4000 rpm si turatii de mers continuu de 3500-4000 in orice treapta - evit in treapta I).

 

Oprirea motorului

 

Se pare ca o cauza importanta a cedarii turbinelor la motoarele diesel este si oprirea incorecta a acestora, in ciuda specificarii metodei de oprire in toate cartile tehnice ale automobilelor diesel. Asadar, dupa rulajul indelungat in regim de autostrada, la turatii ridicate, sau urban cu semafoare frecvente, odata ajunsi la destinatie nu orpiti motorul imediat! Racirea brusca a turbinei poate afecta buna functionare a acesteia, cu efecte din cele mai neplacute la nivelul lagarelor, adica scoaterea din uz a turbinei.

 

Corect si recomandat este ca la sosirea la destinatie sa lasam motorul sa "rasufle" putin, ca turbina sa se raceasca. E suficient un minut la ralenti pentru a prelungi viata turbinei: pana stingeti radioul si va adunati ce aveti de luat din masina, lasati motorul sa mearga, o sa va bucurati de el mai mult...

 

Intretinere

 

Dincolo de faptul ca trebuie urmate indicatiile din cartea de service, cu privire la intervalul reviziilor, se recomanda un ulei bun si consumabile de calitate. Important pentru sanatatea motorului si in special a turbinei este filtrul de aer: daca turbina prinde numai putin praf e suficient pentru a se distruge rapid. Utilizati doar consumabilele recomandate de constructor, un ulei neconform sau un filtru de aer prost pot distruge turbina si uzeaza motorul, un filtru de motorina de calitate indoielnica poate duce la distrugerea pompei de injectie, cu costuri de reparatie foarte mari.

 

Nu este de neglijat nici calitatea motorinei folosite: practici ca cele uzuale pe la noi, adica folosirea motorinei cumparate de pe la diversi soferi de camion sau de prin statii de combustibil anonime, poate avea efecte neasteptat de proaste pentru motorul diesel. Alimentati cu motorina buna, adecvata sezonului, chiar daca este usor mai scumpa: cativa euro economisiti nu justifica reparatii de mii de euro la motor

 

 

Edited by Butzy
  • Like 8
  • Downvote 3
Link to comment
Share on other sites

Eu la toate masinile pe care le-am avut pana acuma ,majoritatea benzinare,le-am lasat indiferent ca e vara sau iarna pana decupleaza socul automat...vara in aprox.15-20 sec. scade acul sub 1000 rpm ,iarna ceva mai greu,aprox. 1 minut. Si eu sunt contra plecarii imediat ce am pornit motorul rece,,,

 

 

Link to comment
Share on other sites

Eu personal las masina putin dupa pornire, astfel incat uleiul sa ajunga pe toate piesele in miscare ( chiar daca el trebuie sa detina aceasta proprietate daca lasi masina de pe o zi pe alta ). Aici este vorba si de cutia de viteze, unde nu stiu sigur, dar cu siguranta nu se foloseste ungerea prin barbotare.
Link to comment
Share on other sites

Sursa? :frantics: .

 

:laugh: :laugh:

 

Eu personal las masina putin dupa pornire, astfel incat uleiul sa ajunga pe toate piesele in miscare ( chiar daca el trebuie sa detina aceasta proprietate daca lasi masina de pe o zi pe alta ). Aici este vorba si de cutia de viteze, unde nu stiu sigur, dar cu siguranta nu se foloseste ungerea prin barbotare.

 

Cu siguranta gresesti, la CV manuale se BALBOTEAZA uleiul :popcorn:

  • Like 1
  • Downvote 3
Link to comment
Share on other sites

Producatorul masinii zice ca e bine sa pleci de pe loc imediat dupa ce a pornit motorul.

Instructorii auto si alte surse cu o calificare similara, zic sa stai pe loc pana se incalzeste motorul.

Eu cred ca este suficient de clar.

Link to comment
Share on other sites

Si tot producatorul mai zice ca uleiul trebuie schimbat la 25k sau 30k, ca doar ei stiu ca banii multi se fac din reparatii si nu din vanzari.
  • Like 2
  • Downvote 1
Link to comment
Share on other sites

Toate ca toate dar pana la urma e vorba de un lucru cert si logic din punct de vedere mecanic. Pt buna functionare a oricarui motor are nevoie de o ungere cat mai buna mai ales atunci cand e pus in functiune dupa o perioada de stagnare...eu dupa principuil asta merg,nu dupa producator,nici dupa altii...

 

 

Link to comment
Share on other sites

tehnologia a ajutat mult la reducerea sau chiar eliminarea(teoretic cel putin) a acestor timpi de asteptare pentru incalzire si racire a motorului. Iarna exista Webasto iar pentru racire pompe auxiliare care recircula apa pentru racirea turbinelor tocmai pentru a ajuta preluarea caldurii, insa, eu prefer metoda clasica pentru ca imi place ideea de-a face ceva ce eu consider a fi benefic pentru masina.

 

Pentru racire mai ales si in special pentru motoarele turbo, consider ca cea mai buna metoda e de-a se merge in regim normal ultimii 3-4km pana la destinatie, statul pe loc prea mult pentru a asigura racirea duce la o acumulare de caldura in compartimentul motor, mai ales in cazul motoarelor mari gen V8, caldura care nu este benefica ulterior pentru ca se degaja greu cu masina parcata, pe cand in mers este extrasa datorita fluxului de aer care este gandit de asa natura, masinile nu au degeaba acele scuturi de protectie, daca va uitati atent la ele au decupate fante pentru acest rol de absortie si extractie a aerului.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

Prin folosirea acestui site, sunteti de acord cu Terms of Use. Gasiti aici Guidelines. Politica de cookies: We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.