E normal ca Toyota să spună asta, evident că vor să vândă cât mai multe mașini hibride. Dar realitatea nu e aceeași peste tot, mai ales dacă luăm în calcul țările care produc energie verde în proporție de peste 30-40%. În aceste cazuri, mașina electrică este din start mai bună.
Un calcul pentru România, pe o durată de 200.000 km, ar arăta cam așa:
1. Producția bateriei
Are în medie ~73 kg CO2 per kWh. La o baterie de 80 kWh (cât are o electrică medie), rezultă cam 5.840 kg CO2. Împărțit pe 200.000 km înseamnă 29,2 g CO2/km.
Să nu uităm că motorul și transmisia contribuie și ele cu ~1.500–2.000 kg CO2.
Iar dacă vorbim de un PHEV, adaugi și emisiile pentru bateria de ~10–15 kWh, adică încă ~1.000 kg CO2.
Deci diferența nu mai e chiar atât de mare.
2. Exploatarea
Un kWh de energie electrică în România generează în medie 230 g CO2.
O electrică consumă aproximativ 15 kWh/100 km, adică 0,15 kWh/km.
0,15 × 230 = 34,5 g CO2/km
Total pentru BEV: 29,2 + 34,5 = 63,7 g CO2/km
Pe când un hibrid are, în realitate, cam 120 g CO2/km.
Aici am luat în calcul doar CO₂, dar dacă adăugăm și alte particule rezultate din arderea combustibilului, care ne afectează direct sănătatea (NOx, PM), atunci câștigul pentru mașina electrică este și mai clar.
Dacă întrebi de ce am pus 120 g pentru hibrid:
https://www.autoexpress.co.uk/news/359622/plug-hybrid-emissions-are-three-times-higher-official-tests-show
https://en.wikipedia.org/wiki/Hybrid_vehicle
Dacă iei în calcul Franța, emisiile scad la 37,6 g CO2/km.
Later edit:
Am facut un mic calcul pentru Japonia si iese 102 g CO2/km, deci tot mai bine fata de hibrid.