Jump to content

Recommended Posts

7 hours ago, Beam We said:

Dacă are sistem de 5kwh, pus cu 8000/8500 lei prin programul de stat,ce e deplasat în amortizarea sumei in 2 ani jumătate?la o factură de aprox 250 lei/lună, e foarte bună estimarea perioadei. Dar na, românul e român,dacă nu are el,nu e bun.


Știi cat costa un sistem de 5kw pus de o firma specializată, fără combinații sau fără sa știi un prieten? 40-50 mii de lei. 
 

Subvenția de la stat parca era de 20.000 maxim. 
 

250 lei /luna x 12 luni = 3000 lei x 5 ani = 15.000 lei. 
 

Trebuie sa ne raportam la realitate, nu ca am gasit eu varianta sa pun mai ieftin decât tine ca știu pe cineva sau ca l am montat eu si nu firma. 

Edited by WIN60
Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Beam We said:

Dacă are sistem de 5kwh, pus cu 8000/8500 lei prin programul de stat,ce e deplasat în amortizarea sumei in 2 ani jumătate?la o factură de aprox 250 lei/lună, e foarte bună estimarea perioadei. Dar na, românul e român,dacă nu are el,nu e bun.

Corect, primul om care nu se arunca cu capul inainte sa raspunda. L-am pus cu programul de la stat, 4 kwp au costat mai putin de 1000 euro. Deja e amortizat 60%.

Intr-adevar, in momentul de fata, cu sistemele scumpe si curentul (relativ) ieftin, nu prea merita investitia. Despre baterii nici nu mai vorbim. Daca nu exista o necesitate - de genul cade reteaua des - nu merita de nicio culoare. Acum cel mai avantajos este de cumparat panouri intr-un parc fotovoltaic, unde se poate vinde energia la PZU. Dar chiar si asa, amortizarea e pe la 7-8 ani. 

Cu toate astea, situatia s-ar putea sa se schimbe in 2-3 ani. Panourile sigur o sa se ieftineasca, pentru ca a trecut valul de panica si e si productia in crestere. Iar energia e posibil sa se scumpeasca din nou, daca isi reia UE initiativele de inchis centrale pe carbune.

8 hours ago, petreop said:

ma bag si eu in discutie ca un cetatean de rand trecut bine de prima tinerete care locuieste la bloc intr-un sector din bucuresti (cu b mic)... si ma distrez copios cand vad ce avioane si harfe are generatia noua in vise si-n simtiri !!!

calcule, amortizare, panouri solare, etc...

oameni buni, majoritatea cetatenilor din romania (cu r mic) traieste de la un salariu la altul si face economii la sange ca sa-si mai schimbe din cand in cand cate un lucru prin casa care deja era prea vechi de acum 5 ani si voi vorbiti aici de zeci si sute de mii de lei.

 

Asta e adevarat, dar nu prea are legatura cu discutia. Persoanele astea oricum nu-si cumparau o masina noua (electrica sau altfel). Iar masinile cu combustie o sa ramana pe strazi pentru multi ani. Intre timp, masinile alea ieftine (de 25k Euro) de la Tesla si VW, plus cele chinezesti, care sunt asteptate pe piata de prin 2025, o sa ajunga SH. Deci foarte probabil sa ajunga si la oamenii aia. Care, pe vremea aia, o sa aiba si un nivel de trai ceva mai bun. Presupunand, fireste, ca nu vine razboiul peste noi.

  • Downvote 1
Link to comment
Share on other sites

Trebuie sa avem mereu in vedere un lucru important: deciziile (sau, mai exact, interesele) politice determina si directioneaza comportamentul cumparatorilor si al proprietarilor, prin taxe si impozite. Poate singurele exceptii sunt cetatenii - relativ putini - care isi permit aproape orice (ceea ce nu inseamna neaparat ca si cheltuie fara frane), la care se adauga cei - surprinzator de multi - predispusi catre un lux care deseori frizeaza iresponsabilitatea financiara.

Cel mai bun exemplu este sistemul de impozitare a autoturismelor, adoptat in 2006 si inca in vigoare. Prin impozite, s-a redus semnificativ numarul posesorilor de masini cu motoare de peste 2.0l si foarte mult numarul celor cu motoare mai mari de 3.0l. Oamenii nu au facut acest lucru din dragoste pentru mediu, ci fortati de sistem. Aceasta nu inseamna ca nu mai exista destule exceptii - fie oameni foarte bogati care isi permit fara emotii un Chevrolet Corvette, fie oameni care locuiesc in Rahova intr-un apartament de 2 camere dar au un X6 M50i xDrive cvasi-nou parcat in fata blocului.

In mod similar, daca de maine s-ar introduce un impozit de 2% / an pe valoarea de piata a apartamentelor, caselor si terenurilor, sunt convins ca, in foarte putini ani, am fi matorii unei schimbari majore in ceea ce priveste comportamentul romanilor fata de detinerea de proprietati imobiliare.

Revenind la subiect, ne aflam intr-o perioada in care vointa politica (la nivel european, cu tendinte de globalizare) ne impinge - cu sau fara acceptul nostru - catre automobilele electrice. Consider foarte relevant exemplul Norvegiei. In 2022, 79.3% (!!) din masinile noi vandute in Norvegia au fost pur electrice. Daca insa va documentati asupra acestui fenomen, veti constata ca sistemul legal /de taxare ii forteaza sa faca acest lucru - si nu faptul ca norvegienii sunt ecologisti pana in maduva oaselor. Am mai discutat intr-un alt topic: sunt sceptic ca s-au realizat studii atente si detaliate privind impactul pe termen lung - din toate punctele de vedere - al tranzitiei catre automobilul electric. Exista precedentul "incurajarii" consumatorilor europeni, prin politicile de stat, sa cumpere automobile Diesel, pana cand, cateva decenii mai tarziu, s-a descoperit ca poluarea cauzata de motorul Diesel este mai daunatoare sanatatii decat cea provenita de la motorul pe benzina.

Pana la noi ordine, vantul bate tare spre automobilul electric. Este alegerea fiecaruia dintre noi, sa faca pipi in directia vantului, sau contra vantului. Si poate sa speram ca vantul nu bate chiar intotdeauna cum doreste puterea politica. Vedeti criza de energie cauzata de razboiul Rusia - Ucraina, care a aratat verde in fata oficialilor europeni ca a inchide mine de carbune, termocentrale si centrale nucleare nu a fost chiar cea mai buna idee pe care au avut-o.

Pana in 2035 mai sunt totusi ceva ani, vom vedea de va mai urma. Un lucru este cert: atat timp cat directia politica ramane cea de acum, dezvoltarea motorului termic va fi cvasi-sistata.

  • De acord! 2
Link to comment
Share on other sites

Pana in 2035 poate apărea un război nuclear, o ciuma neagră sau un colaps economic complet. 
 

Asa ca sunt de acord cu cele spuse de Five. 
Putini sunt cei care chiar spala caserolele de mancare ca sa le arunce la “plastic” si putini sunt cei care scot dopul la sticla sa l arunce separat si nu “înșurubat” pe sticla. 
Adica sunt putini care chiar sunt ecologiști, nu ma număr printre ei.. sistemul/societatea nu are respect fata de mine, cetățean, care fac parte din ea. De ce? Exemplele sunt prea multe, le Cunoaște-ți, implicit daca sistemul imi spune sa recicle, dar nu mi oferă variante de reciclare sau daca el nu reciclează, dar ma pune pe mine, simt ca sunt luat in bătaie de joc. 
 

Daca imi cumpăr o mașina electrică, nu o cumpăr pentru mediu, o cumpăr pentru reducere de costuri, eventual niste panouri, etc, ca sa nu mai plătesc alta bătaie de joc si anume “ combustibilii” foarte scumpo, care de fapt sunt mai ieftini. 
 

De ce vreau panouri? Nu sa fiu ECO, tot pentru reducere de costuri, pentru ca mi se pare bătaie de joc prețul la curent/gaz care nu este justificat. 

Edited by WIN60
  • De acord! 2
Link to comment
Share on other sites

Ce arata, mai exact, tabelul ala cu poluatorii? E mai important cine face ceva pentru reducerea poluarii, nu cifrele din prezent. Si chiar si China vrea sa ajunga la net-zero in 2060. Asta desi foarte mult din economia lor e bazata pe carbune. Ca sa nu mai spun ca in prezent China e cea mai mare piata de masini electrice.

Chiar si in India, unde e probabil cea mai mare saracie, se asteapta sa creasca vanzarile de vehicule electrice pana la 13 milioane pe an in 2030.

Iar in Norvegia e normal sa scoata subventiile, la nivelul de vanzari de electrice pe care il au in prezent. Deja nu prea mai au ce sa incurajeze. Dar chiar si asa, au scos subventiile pentru masinile scumpe, nu pentru toate. Ceea ce spune ceva despre parerea lor referitoare la viitor.

  • Fara comentarii 1
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, mgi said:

mgi, nu esti la curent cu "emigrantii" din partea Californiei din cauza de "power outage", power cuts mai pe englezeste.. pe romaneste, a cazut curentu' bre.?

Bine nu este asta si gura cauza.. ci faptul ca oamenii (..de rand s-au cam saturat de li se intampla in viata din partea AIA (stiut fiind) ULTRA-INSTARITA.. A AMERICII!

Bine, emigreaza si ei in alte parti ale americii unde ghici ce, trebuie sa vorbeasca cu vecinii, lucru care pentru "californicati" e ceva cam ciudat, ca ei erau ocupati cu stransul banilor si instrainarea de vecin..i

Asta e chiar amuzant..

Scuze pentru :offtopic: dar cred ca ai inteles ideea, daca nu esti la curent cu tendintele nescrise pe internet..

Se rezolva cu exodul oare?

 

 

Edited by bimmer90f30
  • Fara comentarii 1
  • Facepalm 1
Link to comment
Share on other sites

California avea probleme serioase de prin 2014, cand am fost eu pe acolo. Dar nu despre asta e vorba, ci despre efectul masurat al introducerii masinilor electrice asupra sanatatii.

 

In alta ordine de idei:

https://www.notebookcheck.net/First-electric-car-with-cheap-sodium-ion-battery-offers-157-miles-of-range-as-it-appears-out-of-a-VW-partnership.697298.0.html

Si mai sunt si stiri cu noile generatii de baterii cu litiu care o sa apara anul viitor/peste 2 ani, care au densitate de curent cu 15-20% mai mare. Asta apropos de "astea s-au inventat in '60"

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
On 2/25/2023 at 8:48 AM, mgi said:

Si mai sunt si stiri cu noile generatii de baterii cu litiu care o sa apara anul viitor/peste 2 ani, care au densitate de curent cu 15-20% mai mare.

Daca la fiecare 60 de ani creste densitatea (POATE) cu 15-20%...viitorul e mai mult decat luminos 😅

Link to comment
Share on other sites

Mai incearca o data. Uite, element ajutator. Viitorul chiar e luminos, pentru cine are ochi sa-l vada si nu e ocupat sa rada la luna 😉

https://www.energy.gov/eere/vehicles/articles/fotw-1234-april-18-2022-volumetric-energy-density-lithium-ion-batteries

Si uite, ca bonus, si noutati despre reciclare.

https://electrek.co/2023/03/02/tesla-cofounders-redwood-shows-95-efficiency-in-battery-recycling-pilot/

Edited by mgi
Link to comment
Share on other sites

Eu inca sunt de parere ca, desi propulsia electrica are avantaje incontestabile si totodata dovedite, o serie de aspecte privind impactul ecologic sunt fie nestudiate, fie cunoscute dar trecute sub tacere. Se pare ca omenirea este pe cale sa bage din nou capul in nisip, in alt mod si in alt context, asa cum a facut si in era motoarelor cu combustie interna.

Spre exemplu (articol din ian. 2023): https://earth.org/environmental-impact-of-battery-production/

  • Producing one tonne of lithium (enough for ~100 car batteries) requires approximately 2 million tonnes of water, which makes battery production an extremely water-intensive practice.
  •  Recycling and reusing batteries can provide some relief to the mining process. [...] Only 5% of the world’s total batteries are currently recycled. [...] Batteries ending up in landfills add to the environmental footprint.
  • Powering batteries also contributes to environmental degradation, especially in developing economies. [...] At present only 21% of installed capacity is accounted for by renewable sources in India.
  • The additional environmental cost of transporting these batteries results in a higher carbon footprint than ICE vehicles. A 2021 study [...] found that 46% of EV carbon emissions come from the production process while for an ICE vehicle, they ‘only’ account for 26%.
  • An electric car [...] must be used for at least 8 years to offset the initial emissions.
  • De acord! 2
Link to comment
Share on other sites

Poti sa incerci sa citesti si articolul asta, de pe acelasi site, si care e linkat fix din articolul pe care l-ai pus tu. 

https://earth.org/electric-cars-environment/

Plus asta: https://earth.org/electric-vehicles-misconceptions/

Plus link-ul pe care l-am pus eu mai sus despre reciclare.

Ca sa nu mai spun ca ma distreaza maxim afirmatiile de genul asta "At present only 21% of installed capacity is accounted for by renewable sources in India.", care fac sa para ca "doar 21%" e ceva foarte prost. Comparativ cu ce o fi prost, ma intreb? Cu 0% cat ar fi daca toata lumea ramane pa dizal?

 

  • Downvote 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

"Car makers say an electric vehicle should last 15 to 20 years."

Asta e o minciuna gogonata. Din ce punct de vedere? Al bateriei? Al caroseriei? Al motorului..? Sau poate s-au decis asa "brusc, deodata si direct" sa faca anumiti producatori (care?) acelasi model 15-20 de ani? ...Ca un model de masina al unui anume fabricant sa "dureze" 15-20 de ani TREBUIE, aici e nevoie de educatie in primul rand, a maselor! ..Trebuie intors la niste baze, niste notiuni de baza despre cum se INTRETINE o masina, un lucru...

(Eu sunt nebunu' care are aceiasi masina de 12 ani si masina insasi are 17-18.. si parca parca zorii rabdarii ajung la capat.. 😜 daramite asta sa fie un proces de masa, o mentalitate)

Sau trebuia sa inteleg printre randuri afirmatia citata? Ca o masina ar trebui sa tina 15-20..?

_____________________________

Urmatoarea afirmatie NU mai e mai nimic de inteles printre randuri; iar comparatia e zero! NIL.

Cine e istet, se prinde repede ...ca pana si bateria de la telefon... dupa vreo 3-4 ani DEJA nu mai tine cum tinea, si VORBA AIA e vorba de o singura celula.. nici pomeneala de INCARCAREA INCOMPLETA A ANUMITOR CELULE.. care e un FAPT de ne-evitat in cazul bateriilor din masinile electrice..

"Most electric cars rely on a high voltage lithium ion battery, which is the same sort of battery found in other household devices. Lithium ion batteries start to degrade as soon as they are made and that affects available range as cars age. It’s an unavoidable part of battery science that you probably noticed with your cell phone and your laptop. Even if you never use lithium ion batteries, they slowly lose power and efficiency over time."

Sau poate trebuia sa inteleg altceva?

A inceput furtunos vorbind de bateriile din household ca fiind stiute nefiabile.. si ma asteptam sa zica de alt timp de baterii.. dar nu, tot despre Li-Ion a continuat.

Cam dezamagit ce sa zic..

Edited by bimmer90f30
Link to comment
Share on other sites

Tocmai, ca la o masina electrica nu prea ai ce sa intretii. Mai schimbi din cand in cand (mult mai rar) placute/discuri de frana, anvelope si ceva pe la trenul de rulare daca e nevoie. Si cam aia e mentenanta. 

Bateria de la telefon nu are legatura cu cea din masina, in afara principiului general de functionare. In primul rand pentru ca telefonul il incarci zilnic si in al doilea rand pentru ca nu are management termic si nici BMS.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, mgi said:

In primul rand pentru ca telefonul il incarci zilnic si in al doilea rand pentru ca nu are management termic si nici BMS.

Telefonul daca il incarc zilnic (atat cat trebuie) se bucura. Si acesta sta la cald in temperatatura relativ constanta mai tot timpul. NU Acelasi Lucru Se Poate Spune Despre O baterie Din Masina Electrica..! (IARNA ... VARA)        ...Care situatie e mai rea?

Pai de ce s-ar pune BMS la o baterie care are doar o celula? Trebuie doar incarcata intre 15 si 90% ca sa tina cel mai mult! Crezi ca se intampla acelasi lucru la bateria unei masini electrice!? Nope. Desigur ca ii trebuie BMS, altfel da in alte LUCRURI PERICULOASE, cum ar fi poc-poc.. foc..

Vezi ca este un tip pe YT care, pentru ca altceva nu are ce face, toata ziua buna ziua urmareste BMS unor BATERII ce stau pe un raft bine merci si se descarca pe niste consumatori casnici.. (si sunt incarcate solar..)  Incearca sa afli parerea lui in privinta BMS-ului pe baterii LiFePo4, stii din alea de rang inalt in descarcare.. 😉 sa vezi ca zice ca BMS cateodata e degeaba, ca nu face mare lucru.. vizavi de chimia dintr-o baterie..

 

Ai uitat la intretinere sa adaugi racirea motorului electric si ceva ulei la transmisie...

Si sa vezi ce (mult mai) des o sa schimbi(am) cauciucuri.. Desigur din alea "ramforsate"..😉

Dar vorba aia suntem pe numaratoare inversa a NUMARULUI banilor din buzunar, banca... 😉 

Edited by bimmer90f30
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu s-a inventat nimic nou. Au facut un alt model mai bun de LiFePo4 de care vorbeam mai sus, si care sunt cel mai eficient controlate in mediul stocarii enregiei solare.

In principiu procesul de fabricare e mai scump, deci LiFePo4 e mai scump. Iar viata acestui tip de baterie s-a marit probabil cu probabil 500, maxim 1000 de cicluri in plus fata de Litiu... ADICA 2-3 ani daca ne purtam frumos cu bateria!

 

"Therefore, before moving forward with LFP batteries as your energys storage, take time to understand their caveats and benefits

1. High Cost: LiFePO4 batteries tend to be more expensive than other types of rechargeable batteries due to their special chemistry and manufacturing process. This can become an issue if multiple batteries are needed for a device or project as costs can quickly add up. 

2. Low Energy Density: LiFePO4 batteries have a lower energy density than other types of batteries. This means that at the same size, rechargeable lithium iron phosphate batteries will contain less energy than other types. If a device requires higher levels of power or needs frequent recharges, this could be a disadvantage.

3. Regulation Issues: These batteries require extra components such as balancers to ensure proper functionality and prevent damage during charging and use which can increase complexity and cost in certain situations."

Probabil punctul 2 poate fi ignorat pentru ca acum au creat o versiune mai densa al aceluiasi principiu chimic.. dar nu si punctul 3 de care depinde viata baterie! 🙊

Sursa textului:

https://www.renogy.com/blog/how-long-do-lifepo4-batteries-last-/

________________________________________________

Cum ne mai mint si mint populatia lor americanii insisi..  Auzi, datorita legilor bateriile alea trebuie facute in America.. fass..

Ce se incapataneaza unii sa inteleaga sau Pur Si Simplu Nu Inteleg e ca daca faci ceva mai dens "energetic"... electric, NU poti sa incarci, cu curenti mari, adica IN TIMP SCURT o baterie "densa". Adica poti, dar poti sa ii scurtezi viata, adica numarul de cicluri de incarcare, in caz ca te intereseaza..

Dimpotriva exact opusul trrebui sa se intample IN PRINCIPIIU, curenti mai mici, ca in specificatiile din fabrica..

Nu putem lupta cu natura... 

Hidrogenul e viitorul..

Edited by bimmer90f30
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

Prin folosirea acestui site, sunteti de acord cu Terms of Use. Gasiti aici Guidelines. Politica de cookies: We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.