Jump to content

Countdown to Extinction


Recommended Posts

Romulus
This post was recognized by Romulus!

"Super scris!"

FiveThreeFive was awarded the badge 'Great Content' and 100 points.

Ne apropiem de extinctia automobilului cu motor cu combustie interna. Ma refer la automobil in forma (tehnologic, vorbind) consacrata si perfectata in ultimul secol.

Deja s-au avansat termene. Astfel de automobile nu se vor mai vinde in Norvegia din 2025, in UK incepand cu 2030, in California si Uniunea Europeana din 2035. Nu va fi nicio surpriza daca unele termene vor suferi modificari – ma astept in special la UE, unde puterea de decizie la nivel central este foarte firava. Dar, cu sau fara amanari, extinctia este la orizont.
Evident, aceasta nu inseamna disparitia automobilului. Dar, indiferent de forma de energie si metoda de propulsie, automobilul va fi altfel. 

Sunt, in mare, doua categorii de soferi: cei pentru care automobilul este un mijloc de deplasare de la A la B, si pasionatii.

Pentru primii, extinctia este o veste buna; cel mai probabil nici nu o vor prea baga in seama. 

Pasionatii, se impart si ei in doua categorii.
In prima categorie intra cei pentru care importante sunt forma si culoarea masinii, impreuna cu dotarile, confortul si tehnologia de ultima ora din interior. Acestora, disparitia motorului cu ardere interna le va lasa cel mult o vaga nostalgie. Din fericire pentru ei, unele automobile electrice pot fi echipate cu un performat sistem audio care imita fidel sunetele motorului cu combustie interna… indiferent cum s-o numi din punct de vedere medical placerea de a avea o astfel de dotare pe masina.

In fine, am ajuns la cei care pretuiesc sunetul si mirosul unui motor cu combustie interna, curba de cuplu neliniara, implicarea unica pe care le-o ofera ambreiajul si cutia de viteze manuala (deja o raritate), tabloul de bord analogic (pe cale de disparitie) si altele asemenea. Cu o nota speciala pentru pasionatii de mecanica auto, cei pentru care o problema tehnica nu este un motiv de necaz, ci o sansa de a-si practica hobby-ul.
Acestora din urma, automobilul clasic le va lipsi enorm.

La o prima vedere, situatia nu pare iminenta. Chiar daca peste circa un deceniu nu se vor mai vinde automobile noi cu motor cu combustie interna, se afrima ca cele existente pe piata vor continua sa functioneze. 
Dar, facand o analogie cu alte extinctii (ex: cvasi-disparitia in scurt timp a aparatelor de fotografiat cu film, a ziarelor cotidiene tiparite, sau a Daciilor 13xx de pe strada), nu va fi o surpriza ca, imediat ce se implineste termenul, conditiile de utilizare a automobilelor clasice sa devina prohibitive (prin taxe, sau costul / calitatea combustibililor si a pieselor de schimb), iar acestea sa dispara intr-un ritm accelerat.

Concluzia, pentru unii pasionati:
acum este momentul sa cumparati automobilul pe care l-ati dorit mereu, dar poate nu l-ati avut niciodata. Chiar daca efortul financiar (achizitie, impozite, cost de utilizare) este semnificativ, atat timp cat pentru voi face totusi sens, acum este ultima ocazie.

Mai aveti, in fata, putin peste un deceniu in care sa va bucurati de masina. Ceasul ticaie, iar extinctia este iminenta.

  • Like 1
  • De acord! 1
Link to comment
Share on other sites

Noi nu avem nici o legatura cu Norvegia,sau cu orice alta tara civilizata.Daca pentru ei,sunt termene de 10-15 ani, la noi va dura 30-40,cel putin.

Inca fugim in spatele casei la wc si pe sosele circula carute cu cai si biciclete.

Masina electrica,autostrada ,civilizatia si curatenia sunt niste mofturi in Romania,pentru inca multi ani de aici inainte.

  • De acord! 1
Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, FiveThreeFive said:

In fine, am ajuns la cei care pretuiesc sunetul si mirosul unui motor cu combustie interna, curba de cuplu neliniara, implicarea unica pe care le-o ofera ambreiajul si cutia de viteze manuala (deja o raritate), tabloul de bord analogic (pe cale de disparitie) si altele asemenea. Cu o nota speciala pentru pasionatii de mecanica auto, cei pentru care o problema tehnica nu este un motiv de necaz, ci o sansa de a-si practica hobby-ul.
Acestora din urma, automobilul clasic le va lipsi enorm.

Desigur ca nu pot decat sa iti dau/dam dreptate.. ramanand ca aceasta sa se raspandeasca totusi asupra generatiilor care vor urma. Asa cum aici pe forum ca si in viata de zi cu zi, la lucru si in multe alte ocazii oameni de/din diferite generatii se intalnesc, schimba pareri si merg mai departe pe drumul lor. 

Un subiect extrem de interesant pentru mine intelegerea mea si probabil intelegerea multora ca mine este tocmai ciocnirea asta (care se tot intampla.. chiar in propriile famiili..)  intre generatii "scornita" americani dar care ne atinge pe toti chiar si in domeniu auto..

Si anume aici ma refer, iar topicul tau o data in plus mi-a reamintit, ...sa vreau sa inteleg cum Gen X (1965-1980) si Gen Z (1996-2010) "inteleg" motoarele astea cu ardere interna!? Pentru ca, cu siguranta nefiind prezenti(nascuti) in timputile trecute (sau ..apuse) cei din Gen Z categoric nu vor fi afectati/influientati, nostalgic daca vrei, de eliminarea acestor motoare. Dar care catogoric sunt mult mai usor acceptate ca un rau necesar si chiar placut (pentru ca, cei nascuti pana in anii 80 - GEN X categoric au o alta intelegere, .. nu numai ca evolutie in dezvoltare.. a motoarelor "clasice" fata de "ciudatele" motoare electrice.. dar si una absurda de neintelegere.. pentru ca sunt prea tociti ca sa intelega usor schimbarea asta aproape ne-necesar de brusca.

Asadar eu cred ca impactul disparitie sau a eliminarii masinilor cu motare cu ardere interna ne afecteaza si influienteaza de fapt in functie de generatiile din care facem parte!

Si ar fi interesant sa aflu cati din cei mai tineri ii doare in ...cot sau altundeva ca motoarele clasice vor fi scoase din uz pur si simplu..

 

Desigur, asta v-a dura mult foarte mult timp.

Poate multi din Gen X nu vor mai fi sa isi poata spune parerea cu ardoare, si poate si atunci nu vor fi corect intelesi pentru ca nu vor avea ce si CU, CE sa demostreze o realitate. 😉

 

Pentru mai putin informati despre generatiile trecutului ca si ale viitorului, prezint lista mai jos:

The Greatest Generation (1901-1927)

The Silent Generation      (1928-1945)

Baby Boomer                    (1946-1964)

Generation X                     (1965-1980)

Millennials                          (1981-1995)

Generation Z                      (1996-2010)

Generation Alpha               (2011-2025)

Simtiti-va liberi sa va considerati, sau nu din generatia considerata mai sus.

Link to comment
Share on other sites

Noi inca ne certam pe locurile de parcare cu vecinii deci nu-mi fac prea mult griji ca nu o sa mai am voie sa conduc masina cu motor pe combustie interna, mai avem de mancat pana sa ne civilizam.

Nu-mi fac griji nici pentru masinile noi de peste 10 ani cand vor inceta sa aiba sub capota motor pe combustie interna pentru ca nu-mi permit sa dau 15-20-30k pe una... si sincer masinile noi nu-mi plac sau poate asa e cand nu-ti permiti, te multumesti cu ce iti permiti :))

Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, Itarachiu said:

Noi inca ne certam pe locurile de parcare cu vecinii deci nu-mi fac prea mult griji ca nu o sa mai am voie sa conduc masina cu motor pe combustie interna, mai avem de mancat pana sa ne civilizam.

Tu zici bine de locurile de parcare pe langa blocuri.. dar cum o sa fie cand o sa avem (insuficiente prize de alimentat..) tot pe langa aceleasi blocuri.. sau am inteles ca si blocurile vor fi inlocuite cu altele cu SUFICIENTE prize intre timp..

 

Eu asta nu prea o inteleg, cum o sa stea treaba, care e solutia in orasele profund dezvoltate pe verticala, aglomerari urbane fara infrastructura.. care e solutia prizelor?

Probabil vom fi determinati sa nu mai fim posesori de vehicol motorizat si sa platim pentru uzul ocazional.

Dar asta probabil e subiect de alt topic..

Edited by bimmer90f30
Link to comment
Share on other sites

In Europa de vest probabil o sa dureze cel putin 20 de ani pana o sa devina masinile electrice majoritare pe strada (nu la vanzari!).

La noi in Botswana o sa fie cel putin inca pe atat, pentru ca cei din vest trebuie sa aiba si ei un loc unde sa trimita masinile scoase din uz. Deci eu nu mi-as face probleme despre treaba asta..

Link to comment
Share on other sites

Din 2035 nici in Romania nu se vor mai comercializa, ca suntem in UE..voi avea 56 de ani, insa de circulat pe strazi, alea termice vor fi probabil cel putin pana in 2050.

O sa luam in iarna o masina noua pt familie pe care o sa o tinem 15-20 de ani (100.000km) si apoi va urma o electrica. Sau poate o sa o tinem mai putin daca va fi usturator sa ai masina cu motor termic.

De la munca sper sa mai prind o masina peste 2 ani jumate, insa atunci sigur scap de electrica...si poate e vremea sa am si eu pt prima data 6 cilindri.

Daca voi mai prinde alta (desi putin probabil) dupa aia care sper ca va fi peste 2 ani jumate, atunci nu o sa scap si o sa intru in rand cu norvegienii (cel devremr in primavara lui 2029)

Edited by edit
Link to comment
Share on other sites

Greu sa gasesc ipocrizie mai mare decat masina electrica si ecomarxistii care se masturbeaza la ultimul model tesla; companiile de energie, bancile , companiile aeriene fac profituri record,, iar cetateanul alfa trebuie sa stranga cureaua ca au dec is unii ce e bine is ce e rau; e greu de tinut o termica, service o sa fie din ce in ce mai greu, apoi varsta/rugina te obliga sa dai masinile vechi (anul asta un e46 compact imi mananc 2500 euro sa indepartez ceva rugina sub masina)

daca UE continua sa se abereze, imi bag ceva in justitie si drepturi civile, ma mut cu falilia in UAE , plm, plastesc nilic impozit si imi iau V8 fara sa ma fute astia la cap.

Masina alimentata cu hidrogen imi pare mai kuser fata de electrice

  • De acord! 3
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

Fiecare e liber sa aleaga ce i se pare normal sau nu.

Si eu sunt de parere ca electricele nu sunt viitorul, asta daca nu se gaseste curand o noua tehnologie a bateriilor, pt ca momentan, totul functioneaza pe acelasi tip de baterii precum aveau laptopurile acum 20 de ani si pur si simplu nu exista minereurile necesare pe planeta pt a produce masini electrice cu acest tip de baterie, in acelasi numar in care sunt masinile cu motoare pe combustie astazi, nici macar la 30% din numar, astfel incat sa renuntam la masina ca si proprietare si sa folosim “taxiuri” autonome. Se tot cauta alternative la baterii, dar momentan fara prea mare succes.

Un alt mare minus al curentului electric e ca nu poate fi stocat, decat pt putin timp, trebuie consumat pe masura ce se produce… 

De asemenea, cu sistemul centralizat de  producere a electricitatii din ziua de azi, nu e prea fezabil, de ce acum toate tarile din centrul si vestul Europei, se gandesc cum sa rationalizeze gazul si electricitatea pt la iarna, daca “e asa fezabil” sa producem electricitate? De ce nu se rationalizeaza comusitbilii fosili? 
 

revenind la topic, o sa ne supunem regulilor UE de a nu mai vinde masini pe motorina/benzina din 2035 dar sh tot se vor vinde si cred ca prin 2050 vom scapa cu adevarat de ele de pe strazi.

just my 2 cents.

Edited by VladE46
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, VladE46 said:

Fiecare e liber sa aleaga ce i se pare normal sau nu.

Si eu sunt de parere ca electricele nu sunt viitorul, asta daca nu se gaseste curand o noua tehnologie a bateriilor, pt ca momentan, totul functioneaza pe acelasi tip de baterii precum aveau laptopurile acum 20 de ani si pur si simplu nu exista minereurile necesare pe planeta pt a produce masini electrice cu acest tip de baterie,

Asta arata ca ai o parere despre un subiect pe care nu-l cunosti. Uite aici foarte pe scurt cum a evoluat tehnologia bateriilor. Chiar daca auzi tot "litiu-ion", de fapt lucrurile sunt mult mai complicate si mai diverse. Noile generatii de baterii folosesc din ce in ce mai putine metale rare - ca sa nu mai vorbesc de ce e in faza de cercetare acum.

https://cleantechnica.com/2020/02/19/bloombergnef-lithium-ion-battery-cell-densities-have-almost-tripled-since-2010/

Link to comment
Share on other sites

@mgi, sa ne intelegem de la inceput, sau mai bine sa zic, sa iti spun parerea mea despre articolul din linkul postat.

Ala e un articol despre TESLA si nu despre bateriile viitorului.

Hai sa fim un pic mai inteligenti si rationali si sa vedem bu*******ul care ni-l baga americanii in cap.. si il raspandesc asa in general in tarile vorbitoare.. de inteles de limba engleza..

..Sa nu mai spun ca daca pretul pe KW daca scade de la 156 la 135 dolari asta NU este o scadere prea mare!

..Nu prea am inteles, cu cat ziceau ca sunt mai usoare bateriile astea noi cu densitate marita!?

Da, desigur, densitatea li s-a marit prin schimbarea tehnologiei de stocare si nu prin marirea bateriei, pe care orice prost o intelege ca e nasol.. Acolo au mai umblat putin, probabil impingand o limita ...cu un detriment de care nu am auzit inca..

Imi mentin scepticismul. 😉

Edited by bimmer90f30
Link to comment
Share on other sites

@bimmer90f30, ala este un articol despre cum a evoluat tehnologia pana acum doi ani. Poti sa ignori partea cu Tesla :)

Daca vrei despre bateriile viitorului, uite aici:

https://www.cnet.com/roadshow/news/the-new-batteries-that-will-make-you-an-electric-car-believer/

Referitor la pret: esti sigur ca o scadere de pret de 15% intr-un an, pentru o tehnologie noua, nu e mare lucru? Mai arata-mi un domeniu unde se intampla asta :)

In plus, trebuie sa te uiti la evolutia pretului pe 10 ani, ca acolo se vede progresul intr-o ramura tehnologica. R&D are inertie mare pentru asa ceva, plus timpul cat ia punerea in fabricatie pe scara larga.

  • De acord! 1
Link to comment
Share on other sites

48 minutes ago, mgi said:

@bimmer90f30, ala este un articol despre cum a evoluat tehnologia pana acum doi ani. Poti sa ignori partea cu Tesla 🙂

Daca vrei despre bateriile viitorului, uite aici:

https://www.cnet.com/roadshow/news/the-new-batteries-that-will-make-you-an-electric-car-believer/

Referitor la pret: esti sigur ca o scadere de pret de 15% intr-un an, pentru o tehnologie noua, nu e mare lucru? Mai arata-mi un domeniu unde se intampla asta 🙂

In plus, trebuie sa te uiti la evolutia pretului pe 10 ani, ca acolo se vede progresul intr-o ramura tehnologica. R&D are inertie mare pentru asa ceva, plus timpul cat ia punerea in fabricatie pe scara larga.

Asta da, desigur e multa mai echilibrata viziune despre bateriile masinilor..

Nu cred ca o sa prind eu in viata nasterea unie baterii care sa tine 1 milion de mile.. (macar de ar prinde 1 milion de km, dar ce zic eu 1 milion km... 500k km si tot s-ar rezolva multe probleme, macar in orasele astea poluante!).

Le mai dau 50 de ani sa vedem ce dezvolta aia de la GM..

👍

 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, bimmer90f30 said:

Asta da, desigur e multa mai echilibrata viziune despre bateriile masinilor..

Nu cred ca o sa prind eu in viata nasterea unie baterii care sa tine 1 milion de mile.. (macar de ar prinde 1 milion de km, dar ce zic eu 1 milion km... 500k km si tot s-ar rezolva multe probleme, macar in orasele astea poluante!).

Le mai dau 50 de ani sa vedem ce dezvolta aia de la GM..

👍

 

Pentru ce ar trebui sa tina 1 milion de km?

Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, Viper05 said:

Pentru ce ar trebui sa tina 1 milion de km?

Tu ai citit articolul pus de mgi sau vrei un raspuns de la mine?

Daca vrei raspuns de la mine, reciteste ce am scris ce ai citat si cauta sa intelegi ce am vrut sa spun. Apoi poti sa intrebi; ;sigur nu o sa vrei sa pui aceiasi intrebare.

Edited by bimmer90f30
Link to comment
Share on other sites

Dar de orcii care ard milioane de barili de gaz cng pe langa norvegia mai zice cineva ceva? De milioanele de cotete exportate in africa si europa de est se stie nu? 

Asta ca sa nu uitam de miile de avioane charter, de vapoare .... pt unii viata asta este o petrecere endless

Oare cate bombe atomice si de tot felul s-au detonat in ultimul timp? 

Ba eu zic ca rasa galbena va invinge, sunt cata frunza si iarba si au cele mai jmechere castele si masini top creatii, banii e maculatura pt unii, si piata dicteaza pretul si trendul

Ca avem niste ratati incompetenti la conducere, si ma refer la conducere nu marionetele de la noi, pai sa vedem cum se prezinta generalii cu 4 stele ai europei in cateva luni de zile, sa vedem de unde scot ei corent electric alias strom, cand pe ei ii deranjau niste elicii pe camp sau gandul ca cineva ii fracking in dosul satului.... 

E o vorba romaneasca straveche, ce-mi doresti tu mie sa ti se intample tie

Eu mi-am cumparat lemne de foc sa nu ma cc de frig la iarna si cotetul meu mananca motorina de 1 mil de sapt... de restul fac gratar si beau bere

Ceaules 

Sper ca la iarna sa vina un -40 de grade si sa stea dreac acasa toti parvenitii, asa se va face economie la carburant sa nu poata sa se frece nici un jmecher de carton cu bolidu lui expirat pe toate autostrazili tarii, viscol si sa stea toti la lumanare acasa... no facebok no kk tok 

Welcome to eco mode , think eco, de ce sa te arzi in stouri printre mistocari cand poti sa stai in curte cu catelul la soare? Nu iti tb nici bani de bamboo nici masina de fite si nici ochelari polarizati

Adica eu cred ca o ajungem in epoca madmax cat de curand, si parturile cu acadele din greieri green battery si restul sunt sefeuri expirate

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

Prin folosirea acestui site, sunteti de acord cu Terms of Use. Gasiti aici Guidelines. Politica de cookies: We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.